تفاوت‌ لندینگ پیج‌ و سایت (قسمت اول)

تفاوت لندینگ پیج و سایت

تفاوت‌ لندینگ پیج‌ و سایت (قسمت اول)

در یک کسب و کار آنلاین وقتی تفاوت لندینگ پیج و سایت را بدانیم و از هر دوی آن‌ها در موقعیت مناسب استفاده کنیم، می‌توانیم به بسیاری از اهداف مورد نظرمان از جمله شناخته شدن بهتر، رنک بالاتر در موتورهای جست و جو، جذب بازدید کنندگان بیش‌تر و در آخر فروش بالاتر دست پیدا کنیم.

  • آیا می‌دانید تفاوت لندینگ پیج و سایت در چه چیزهایی است؟
  • شما برای رسیدن به اهدافتان چه نوع پیجی نیاز دارید؟
  • برای ساخت یک لندینگ پیج و یا یک وب سایت چه چیزهایی لازم است؟
کسب و کارها به دلایل مختلف، به فضایی اختصاصی در اینترنت نیاز دارند. برای مثال شما که صاحب یک بیزینس هستید، می‌خواهید اطلاعات اولیه از شرکت خود را به اشتراک بگذارید تا افرادی در فضای آنلاین بتوانند شما را پیدا کنند. ممکن است بخواهید محصولات خود را آنلاین به فروش برسانید یا بازدید کننده‌ها را تشویق کنید با شما جلسه‌ای تجاری برگزار کنند و در مورد جزئیات خدمات خود بیشتر صحبت کنید.
هرکدام از این هدف‌ها هدف های دیگر) نیازمند یک رویکرد خاص و همچنین یک وب‌ سایت متفاوت میباشند. تصمیم با شماست و ما می‌خواهیم با توضیحاتی در این مقاله، انتخاب را برایتان آسان‌تر کنیم و تفاوت لندینگ پیج و سایت زا بهتر برایتان شرح دهیم.
ده عامل وجود دارند که تفاوت لندینگ پیج‌ و سایت را مشخص می‌کنند:
  1. تفاوت‌های کلیدی
  2. نوع سایت‌ها
  3. تعداد صفحه‌های زیر مجموعه
  4. هدف
  5. مخاطب‌های هدف
  6. عملکرد
  7. محتوا
  8. لینک ها
  9. فراخوانی به اقدام یا CTA
  10. موارد استفاده

 

۱-تفاوت‌های کلیدی

برای این که تفاوت لندینگ پیج و یک سایت را کاملا متوجه شوید، از یک تشبیه استفاده می‌کنیم. ساختن هر نوع سایتی مانند این است که شما مردم را برای بازدید از آن، به یک سفر می‌برید که به آن “سفر مشتری” می‌گوییم.

در این صورت، وب سایت یک تقاطع یا چندراهی است اما لندینگ پیج یک مسیر خاص در طول جاده می‌باشد که مشتری را به مقصدی معین هدایت می‌کند. اما این مطلب چگونه در ساخت سایت‌ها کاربرد دارد؟
به طور معمول، سایت یک شرکت، یک وب سایت جامع است که شامل بسیاری پیج‌های زیرمجموعه، لینک‌ها و اقدامات دردسترس می‌باشد. این امکان را به استفاده کنندگان می‌دهد تا با کارکنان شرکت ارتباط برقرار کنند، با فعالیت‌ها و ارزش‌های شرکت بیش‌تر آشنا شوند، و یا محصولات آنها را خریداری کنند. در واقع وب سایت، دفتر مرکزی یک شرکت را در فضای آنلاین برای همه در دسترس می‌سازد و به عنوان یک نقطه‌ی اتصال، تمام پیج‌های مهم، شامل بلاگ‌ها و صفحه‌ی پیشنهادها و… را در یک مکان به هم مرتبط می‌کند.
اما لندینگ پیج برای هدایت کاربرهایی که از یک منبع خاص یا منابع دیگر آمده‌اند، ساخته شده است. محتوای یک لندینگ پیج روی یک هدف تمرکز کرده و بازدیدکننده‌ها را به انجام یک عمل از پیش تعیین شده تشویق می‌کند. همچنین لندینگ پیج‌ها معمولا برای کمپین‌های مارکتینگ ساخته می‌شوند و یک قسمت دائمی از سایت نخواهند بود.
گاهی اوقات شما می‌خواهید کاربران را به سمت یک دو راهی یا یک تقاطع هدایت کنید و به آنها اجازه دهید به اختیار خودشان مسیرشان را انتخاب کنند.

۲-انواع وب سایت

 هیچ سایتی مشابه سایت دیگری نیست. هر کدام از آن‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند و کاربرد ویژه‌ای دارد. لندینگ پیج ها هم همینطور. تفاوت لندینگ پیج و سایت نیز در اینجا مشخص می‌شود.
بیایید انواع صفحات وب که محبوب‌تر هستند را بشناسیم:
  • وب سایت‌های اطلاعاتی:

وب سایتی که طراحی شده است تا مهم‌ترین اطلاعات کسب و کار شما، شامل اطلاعات تماس، شرح فعالیت ها، خدمات و محصولات، و پیشنهادهای استخدامی را ارائه دهد. برای مثال به صفحه نخست سایت شرکت‌رهنما      توجه کنید.

سایت شرکت رهنما
  • فروشگاه:

اگر شرکت شما محصولاتی را به فروش می‌رساند، ضروری است که فروشگاهی اینترنتی داشته باشید. این فروشگاه می‌تواند قسمتی از سایت اطلاعاتی باشد، و یا در صورت نیاز به طور کامل جایگزین آن گردد. سایت دیجی‌کالا نمونه‌ خوبی برای یک فروشگاه اینترنتی است.

سایت دیجی کالا
   
 و یا مثلا سایت شهر کتاب که علاوه بر معرفی کتاب‌های جدید و توضیحات درمورد آن‌ها و نویسندگانشان و همچنین اخبار و مقالات جدید، قسمت فروشگاه اینترنتی هم دارد.
     
سایت شهرکتاب
    
  • اخبار یا وبلاگ:

گاهی اوقات شما می‌خواهید اخبار یا دانشی را با مردم به اشتراک بگذارید. در این صورت به یک وبلاگ نیاز دارید. برای مثال به وبلاگ سایت اسنپ توجه کنید. سایت اسنپ درکنار فعالیت اصلی خودش که حمل و نقل هوشمند است، برای انتشار اخبار مرتبط و مطالب جالب از یک وبلاگ استفاده می‌کند.

 
وبلاگ سایت اسنپ
  • لندینگ پیج‌های جمع آورنده‌ی لید: 

ین لندینگ پیج ها ساخته می‌شوند تا از بازدیدکنندگان اطلاعات تماس بگیرند و در نهایت آنها را به مشتری تبدیل کنند که معمولا در کمپین‌های پرداختی استفاده می‌شوند. به این لندینگ پیج که توسط لندین برای برندیس‌علی‌بابا ساخته شده نگاهی بیندازید.

این لندینگ پیج در قسمت پایینی خود، شماره تماس و ایمیل بازدیدکننده‌ها را برای مشاوره می‌گیرد.

لندینگ پیج جمع آورنده لید برندیس علی بابا توسط لندین
 
  • لندینگ پیج‌های با هدف کلیک (click-through):

این پیج‌ها برای کاربرانی طراحی می‌شود که “سفر مشتری” خود را آغاز کرده‌اند. یک پیج click-through هدف بعدی را برای آن‌ها در جاده تعیین می‌کند. برای مثال به لندینگ پیجی که توسط لندین برای  جاب ویژن  طراحی شده است نگاهی بیندازید.  این لندینگ پبج کاربران را به مرحله بعد هدایت می‌کند و آن‌ها را به قسمت پر کردن فرم‌ رزومه می‌برد.

لندینگ پیج click through جاب ویژن توسط لندین
موضوع بعدی این است که آیا محدودیتی برای تعداد پیج های زیر مجموعه وجود دارد؟

۳-تعداد صفحه‌های زیر مجموعه

دیگر تفاوت لندینگ پیج‌ و سایت‌، تعداد پیج‌های زیرمجموعه است. در این مورد ما به راحتی می‌توانیم آن‌ها را از هم تشخیص دهیم. سایت‌ها حداقل سه و یا به تعداد خیلی بیش‌تری پیج زیرمجموعه دارند. فقط کافی است به منوی بالای یک وب سایت نگاه کنید تا متوجه پیچیدگی آن‌ها شوید.
وب سایت‌ها به بازدید کننده‌ها این امکان را می‌دهند تا در سایت به جلو پیش بروند و در آن‌جا هر پیجی را که خواستند بیابند. معمولا پیج‌هایی مانند وبلاگ‌ها، صفحات Log in، صفحه‌ی خدمات و محصولات و ارتباط با ما و… مورد بازدید کاربران قرار می‌گیرد.
تفاوت لندینگ پیج ها در این‌جاست که لندینگ پیج‌ها معمولا از یک صفحه‌ی اصلی و یک صفحه‌ی تشکر پیوسته به آن درصورت نیاز تشکیل می‌شوند. چون نیازی به صفحات بیش‌تر نیست. در بعضی مواقع اگر لندینگ پیج یک قسمت از قیف فروش یا بازاریابی باشد، می‌تواند کاربران را کمی بیش‌تر به جلو هدایت کند. اما آن‌ها را در طول مسیر به دو یا چند راهی نمی‌برد. بلکه فقط یک راه مستقیم است که کاربر را از نقطه‌ی شروع به نقطه‌ی پایانی می‌رساند.
این تفاوت در میزان پیچیدگی سایت‌ها و لندینگ پیج‌ها، به دلیل اهداف متفاوتی است که هرکدام ساخته شده اند.
 

۴-اهداف

هر صفحه‌‌‌ی آنلاینی باید هدف مخصوص به خود را داشته باشد. تفاوت لندینگ پیج و سایت در این‌جا هم مشخص است. معمولا لندینگ پیج‌ها یک هدف و سایت‌ها چندین هدف را دنبال می‌کنند. برای مثال وقتی که شما برای یک کارخانه‌ی پنجره سازی وب‌سایتی می‌سازید، باید چند هدف را همزمان با هم ارائه دهید.
یک وب سایت ایده‌آل باید به کاربران امکان ثبت سفارش آنلاین محصولات و مشاهده‌ی پیشنهادات ویژه را بدهد. همچنین شامل اطلاعات ارزشمندی باشد. مثلا جزئیات فنی و مواد استفاده شده در محصول، تکنولوژی های خلاقانه در ساخت محصولات و هر اطلاعتی که می‌تواند برای یک مشتری بالقوه سودمند باشد.
بسیاری از شرکت‌ها هستند که محتواهای آموزشی تولید می‌کنند. بدین منظور وبلاگ‌های مخصوصی می‌سازند و ویدیوهایی آموزشی در کانال‌های یوتیوب خود قرار می‌دهند.
البته هر چقدر که وب سایت دچار اضافه بار شود، همه‌ی این قسمت‌ها باید با سرعت و روان کار کنند.
بگذارید شفاف‌تر صحبت کنیم، رسیدن به همه‌ی این اهداف به صورت هم‌زمان تقریبا غیر ممکن است. بیایید مهم‌ترین اهداف وب سایت‌ها و لندینگ پیج‌ها بیشتر آشنا شویم و تفاوت لندینگ پیج با یک سایت را بهتر متوجه شویم. بعد شما می توانید تصمیم بگیرید که تمرکز خود را روی کدام بگذارید:
  • ورود کاربران:

برای داشتن یک وب سایت موفق، ورودی بالای کاربران لازم است. با این که تعداد بازدیدکننده‌های زیاد، تبدیل یا فروش بیش‌تر را تضمین نمی‌کند، اما برای رسیدن به تبدیل و فروش ضروری است. شما می‌توانید کاربران را با استفاده از محتوا و همچنین تبلیغات به سایت خود هدایت کنید. فراموش نکنید که عملکرد سایت خود را با استفاده از Google Analytics و نرم‌افزارهای مشابه بسنجید.

 
  • جمع آوری لید: 

جمع آوری تعداد بالای لیدهای با کیفیت (کاربرانی که اطلاعات تماس خود را بدهند و مشتریان بالقوه باشند) از اهداف مهم لندینگ پیج‌ها می‌باشد، اما می‌تواند در سایت‌های اصلی هم تا حدودی انجام شود. مهم‌ترین اطلاعاتی که می‌توان از لید گرفت، آدرس ایمیل است. آدرس ایمیل همچنین یکی از تاثیرگذارترین اطلاعات نیز هست. چون امکان یک ارتباط منظم و پایدار با لید را می‌دهد. فرآیند جمع آوری لید یکی از ستون‌های بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک است و برای ساختن پایگاه مشتریان بسیار سودمند است.

 
  • رنکینگ جستجوی بالاتر:

وقتی برند شما بیش‌تر شناخته شود، توجهات بیش‌تری به شرکتتان جلب می‌شود. بنابراین شما یک رنک قابل توجه در موتورهای جستجو پیدا می‌کنید. البته این هدفی بلند مدت است که نمی‌توان یک شبه به آن رسید. ابتدا سعی کنید در سایت یا لندینگ پیج خود از کلمات کلیدی موثر استفاده کرده و محتوای خود را بهینه سازی کنید. و سپس از روش بک لینک و پست مهمان استفاده کنید. حتما نتایج کار خود را هر از گاهی بررسی کنید.

 
  • تعامل با کاربران:

یک وب سایت باید به گونه ای ساخته شود که برای بازدیدکننده‌ها جالب و جذاب باشد. بدون شک بهبود محتوای وب سایت شما باعث افزایش تعامل کاربران می‌شود. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که با بهینه سازی حجم تصاویر و ویدیوها و کاهش مطالب غیرضروری، باعث شوید وب سایت یا لندینگ پیج شما سریع‌تر بارگذاری شود.

 
  • تبدیل:

وقتی که شما رنک جستجوی سایت خود را افزایش دادید و توجه کاربران را جلب کردید، حالا وقت آن است که از این فرصت به نفع خود استفاده کنید. قدم بعدی بازدید کننده‌های شما باید تبدیل (conversion) باشد. تفاوت لندینگ پیج و یسایت در این است که جمع آوری تبدیل (conversion) در لندینگ پیج ها آسان‌تر است. اما یک سایت اصلی نیز باید با توجه به نوع تبدیل مورد نظر شما، با یک طراحی هوشمندانه این کار را انجام دهد.

 
 
  • افزایش فروش:

افزایش فروش یکی از محبوب‌ترین و البته دشوارترین هدف برای سایت‌هاست. هر شرکتی دوست دارد وب‌ سایتش اثری مثبت در افزایش فروش داشته باشد. در واقع دست یابی به اهدافی که پیش از این ذکر شد، به این منظور است که شما فروش بیش‌تر داشته باشید. اما این هدف یک شبه به دست نمی آید. و مسیری طولانی برای تحقق آن وجود دارد.

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *