اجرای یک فرایند استاندارد بهینه سازی نرخ تبدیل

اجرای یک فرایند استاندارد بهینه سازی نرخ تبدیل

چطوری یک فرآیند استاندارد بهینه سازی نرخ تبدیل در لندینگ پیج کمپین خود داشته باشیم؟

فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) یکی از تاثیرگذارترین روش‌های استفاده شده در تبدیل بازدیدکنندگان لندینگ پیج (landing page) شما می‌باشد.
این روش می‌تواند شامل ابزارها و استراتژی‌های متنوعی باشد که همه‌ی آنها یک هدف را دنبال می‌کنند: تبدیل کاربران لندینگ پیج شما به لید و سپس تبدیل لیدها به مشتریان. هدف در لندینگ پیج این است که کاربر عمل مورد انتظار شما را انجام دهد. پس در یک لندینگ پیج، جمع‌آوری لید مهم است.
به نظر می‌رسد که اجرای فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل توجه زیادی را به خود جلب کرده است چرا که مردم عبارت بهینه‌سازی نرخ تبدیل (conversion rate optimization) را بیشتر از همیشه در اینترنت جستجو می‌کنند. با این که جستجوی چیزی در اینترنت اصلا سخت نیست، چالش و رقابت در عملی کردن یک مفهوم تازه و نو می‌باشد.
با اینکه CRO سخت به نظر می‌رسد، در اکثر موارد و به طور مستقیم، فقط به پیاده سازی تغییراتی در کمپین‌های بازاریابی یا لندینگ‌ پیج شما می‌پردازد.
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید آموخت
  • بهینه سازی نرخ تبدیل چیست.
  • فرایند بهینه‌ سازی نرخ تبدیل چطور عمل میکند.
  • روش‌های فرایند بهینه سازی تبدیل چه چیزهایی هستند.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

به طور خلاصه، بهینه سازی نرخ تبدیل، فرآیندی است با این هدف که بازدیدکنندگان لندینگ پیج شما افزایش یابند، سپس عمل مورد نظر شما را انجام داده و در آخر به مشتریان شما تبدیل شوند.
اطلاعات گمراه کننده‌ی زیادی درمورد CRO در اینترنت وجود دارد. برخی مطالعات ثابت می‌کند که استفاده از لندینگ پیج طولانی می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد، در حالیکه دیگر مطالعات نشان می‌دهد لندینگ پیج‌های کوتاه تاثیر گذارتر هستند. برخی بررسیها نشان می‌دهند نوارهای ناوبری (Navigation bars) که در اکثر لندینگ پیجها استفاده میشوند، باعث کاهش قابل ملاحظه‌ی نرخ تبدیل می‌شود، درحالی که دیگران دقیقا برعکس این ادعا را بیان می‌کنند.
این اطلاعات متناقض باعث میشوند به فرایند CRO به صورت عمیق‌تر نگاه کنیم و در مورد ابزارها و استراتژی‌های قابل استفاده برای بهتر شدن قابل توجه نرخ تبدیل تحقیق کنیم.

فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل چگونه است؟

اساس یک فرایند بهینه سازی تبدیل مناسب، مبتنی بر داده‌های معتبر و قابل اعتماد می‌باشد.
برای جمع آوری این داده‌‌ها ، می‌توانید از هر ابزار تحلیلی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید. محبوب‌ترین آنها گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است.
اگر شما از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را با تبلیغات گوگل (Google Ads) ادغام کرده و UTM (urchin tracking module) هم اضافه کنید، مخصوصا اگر شما ترافیک بازدید کنندهها را از منابع دیگر هدایت می‌کنید. (افزودن UTM ها شما را قادر میسازد که بررسی کنید تعداد مشخصی از بازدید کنندگان دقیقا از چه منبعی به سایت شما آمده اند).
پس از آن که شما داده ی مناسب درباره ی ترافیک ورودی، درباره‌ی ویژگی‌ها ، رفتار بازدید کنندگان و دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنند جمع آوری کردید، آنگاه می‌توانید فرایند تبدیل را بهینه سازی کنید. شما باید نقاط ضعف یا موارد قابل اجرا را متوجه شوید. به عنوان مثال، نرخ بالای ریزش کاربر در نسخه تلفن‌همراه در مقایسه با نرخ پایین‌تر ریزش در نسخه دسکتاپ ممکن است نشان دهد که شما لندینگ پیج بهینه ای برای تلفن همراه ندارید.
 بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO یک فرایند پیوسته است. بهترین تمرین برای CRO ، شروع کردن از تحلیل داده‌ها، سپس تحقیق و پیدا کردن دید درست در مورد آنها، اولویت بندی فرضیه ها و در نهایت ساختن آزمایشات و تکرار دوباره این روند می‌باشد.

روش های فرایند بهینه سازی تبدیل کدامند؟

  • بهینه سازی محتوا

محتوا یکی از حیاتی‌ترین معیارهای تاثیرگذاری بر عملکرد صفحات در موتورهای جستجو و در نتیجه نرخ تبدیل می‌باشد. محتوای با کیفیت بسازید که بتوانید پیام خود را بدرستی به مخاطب ارائه دهید و مطمئن شوید که در محتوا شما اصول SEO رعایت شده است. 
برای اینکه کاربران به سهولت کسب و کار شما را پیدا کنند، شما باید خودتان را در نتایج موتورهای جست و جو نمایان کنید. این کار با تحلیل کلید واژه ها و قرار دادنشان در موقعیت مناسب (درپست های وبلاگتان ، در صفحه نخست یا لندینگ پیج) باید انجام شود.
با این حال، به خاطر داشته باشید که بر روی حجم محتوا متمرکز نشوید،  حجم بالای کلیدواژه ها و تکرار آن ممکن است نرخ ریزش را افزایش دهد. اما گاهی اوقات حجم کم با هدف واضح و آشکار می‌تواند برای کسب و کار شما عملکرد بهتری داشته باشد. به علاوه ، آنها ممکن است کمتر توسط کسب و کارهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته باشند، پس شما رقابت کمتری در موتورهای جستجو دارید.
 به منظور تجزیه و تحلیل کلیدواژه ها، شما می‌توانید از ابزار هایی همچون Ahrefs (که ابزاری فوق پیچیده اما هزینه بر است) یا Keywordtool (رایگان ، فقط با ضروری ترین ویژگی ها)، استفاده کنید. چنین تجزیه و تحلیلی می‌تواند تاثیر مثبت و قابل توجهی بر کمپین‌های دیجیتال مبتنی بر جستجوی شما بگذارد.
  • بهینه سازی کمپین های بازاریابی مبتنی بر موتورهای جستجو

وقتیکه شما بررسی کردید که کدام کلیدواژه های مرتبط با کسب و کارتان بیشترین جستجو را دارند. زمان آن رسیده که استراتژی مناسب کمپین های بازاریابی مبتنی بر جستجوی مناسب را تنظیم کنید.
قبلا گفتیم که نباید تمرکز صرفا بر روی حجم بالای کلید واژه ها باشد.
چیز دیگری که شما می‌توانید امتحان کنید ، تست رویکرد های متنوع برای کمپین های بازاریابی مبتنی بر جستجو می باشد. 
  • بهینه سازی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی 

 بر اساس مطالعه ی Hubspot، چهل و دو درصد از جمعیت جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند” ، اجرای کمپین‌های بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی هم باید در استراتژی جذب لید شما وجود داشته باشد. 
برای بهینه سازی نرخ تبدیل بازدیدکنندگان ورودی از شبکه‌‌های اجتماعی، شما باید سعی کنید که کمپین‌های زیر را با آزمایش کردن  بهبود بخشید :
دسته های گوناگون گروه های هدف : شما می‌توانید مخاطبین مورد نظرتان را بر اساس سن، جنسیت، موقعیت مکانی یا علاقه دسته‌بندی کنید و بررسی کنید کدام دسته شما را قادر می‌سازد که کمپین بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی خود را به بهترین‌ترین شکل برای دریافت نتیجه بهتر شخصی‌سازی کنید.
— نمونه‌های گوناگون تبلیغات و طراحی بصری تعیین می‌کند که کدام یک برای مخاطبین شما جذابتر و خوش آیندتر هستند.
  • بهینه سازی لندینگ ‌پیج

بهینه سازی لندینگ ‌پیج می‌تواند یکی دیگر از عناصر فرایند بهینه سازی تبدیل باشد. علاوه بر استفاده از کلید واژه‌های مناسب برای ترافیک ورودی از موتورهای جستجو، شما می‌توانید موارد زیر را هم در نظر بگیرید:
بهبود محتوای لندینگ پیج و آزمایش اینکه کدام شعار عملکرد بهتری دارد. معمولا جملات واضح و کلمات کوتاه یا ساختارهای ساده بسیار تاثیر گذار هستند، اما شما باید امتحان کنید که کدامیک مناسب کسب و کار شماست.
آزمایش طراحی های مختلف برای لندینگ ‌پیج: تغییر دادن رنگ‌ها، مدلهای مختلف دکمه CTA (فراخوانی به اقدام )، تغییر جایگاه فرم جمع کنندهی لید و…
برای آزمایش اینکه کدام محتوا و طراحی لندینگ ‌پیج بهترین کارایی را برای کسب و کار شما دارد و کدامیک بیشتر با مخاطبان شما ارتباط برقرار می‌کند ، می‌توانید از آزمون A/B در نسخه‌های گوناگون لندینگ پیج استفاده کنید.
برای اجرای این آزمون میتوانید از ابزار Google Optimize  استفاده کنید.
نکته‌ی کلیدی این است که، هنگامی که شما فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل را اجرایی و روش‌های مختلف را امتحان کردید (چه در شبکه‌های اجتماعی یا کمپین‌های مبتنی بر موتورهای جستجو) ، باید به خاطر داشته باشید که این شیوه ها را برای هر کدام جداگانه استفاده کنید.
وقتی که شما در کمپین بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی خود تغییراتی ایجاد کردید، همزمان لندینگ ‌پیج را تغییر ندهید ، چرا که نمی‌توانید بیان کنید کدامیک از روش‌های بهینه سازی تبدیل نتیجه بخش بوده است.
به طور کلی، فرایند بهینه سازی تبدیل فرایندی کاملا منعطف و پیوسته می‌باشد. همیشه وقتی صحبت از بهینه سازی تبدیل به میان می آید، تمامی موارد شامل آزمایش طراحی‌های متنوع لندینگ پیج، انواع گوناگون محتوا، رویکردهای مختلف کمپین های بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی  یا کمپین های بازاریابی مبتنی بر جستجو باید در دستور کار شما قرار داشته باشند. تنها راه بررسی اینکه کدام ویژگی ها و سبک های هر کمپین برای کسب و کار شما کارآمد تر است، آزمایش کردن می‌باشد.
ما در لندین کنار شما هستیم تا بتوانید یک لندینگ پیج با نرخ تبدیل عالی بسازید. اگر میخواهید بدانید طرز کار یک لندینگ پیج چگونه است کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *