آموزش انواع حسابرسی محتوا | سایت، سئو، بلاگ، لندینگ پیج، ایبوک
در این یادداشت به طور کامل به مفهوم حسابرسی محتوا و ضرورت انجام آن برای کسب و کارهای آنلاین پرداختیم؛ در این مطلب قصد داریم انواع حسابرسی محتوا را بررسی کنیم. در هر بخشهای از مواردی که به طور معمول در حسابرسیهای مورد بررسی قرار میگیرند، صحبت میکنیم و همچنین به مثالهایی از نحوهی پر کردن شیتهای حسابرسی اشاره خواهیم کرد.
انواع حسابرسی محتوا #01: سایت
پیش از شروع باید هدفهای خود برای حسابرسی را مشخص کرده باشید؛ مسائلی مانند بررسی جامعیت و کامل بودن سایت، افزایش بازدید و تعامل با در برخی موارد ریبرندینگ یا بروزرسانیهای مربوط به محصولات و خدمات میتوانند از اهداف حسابرسی سایت باشند.
در حسابرسی سایت همهی صفحات اصلی سایت را مورد بررسی قرار میدهیم؛ صفحه اصلی، صفحات دربارهی ما و تماس با ما،صفحات قیمتگذاری و داستان مشتریان، صفحهی سوالات پر تکرار و به طور کلی هر صفحهای که تشکیلدهندهی سایت شماست باید به صورت مجزا در این بخش مورد ارزیابی قرار بگیرد.
مواردی مثل عناوین، توضیحات متا، URLها، دقت محتوا، سلامت لینکها و تصاویر و بررسی وضعیت نگارشی نوشتهها نیز از جملهی نکاتی هستند که در هر صفحه میتوانند مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.
در حسابرسی محتوای سایت نکات مختلف باید به صورت شفاف توضیح داده شوند؛ برای مثال اگر صفحهی دربارهی ما نقصی دارد یا به اندازه کافی جذاب نیست باید در شیت حسابرسی ذکر شده و اصلاحیهی مورد نظر نیز در ادامه نوشته شود. جزییاتی از این دست باید در مورد همهی صفحات و همهی نکات مورد بررسی انجام شوند.
انواع حسابرسی محتوا #02: سئو
حسابرسی سئو به آن دسته از صفحاتی در وبسایت میپردازد که در گوگل ایندکس شده باشند. مسائلی مثل افزایش ترافیک به سایت، بهبود رتبهی صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و اصلاح یا حذف صفحاتی که عملکرد ضعیفی دارند میتوانند از جملهی اهداف حسابرسی سئو باشند.
عناوین، توضیحات متا، چگالی و دشواری کلمات کلیدی، تعداد کلمات، میانگین جایگاه در نتایج جستجوی گوگل، اندازه و کیفیت تصاویر، لینکدهی داخلی و خارجی، سرعت بارگذاری صفحات و تعداد بازدیدهای ارگانیک از جملهی جزییات مورد بررسی در حسابرسی سئو هستند.
انواع حسابرسی محتوا #03: بلاگ
حسابرسی بلاگ میتواند با حسابرسی سئو ترکیب شود اما همیشه همهی محتواهای بلاگ برای سئو تولید نمیشوند و در این شرایط باید حسابرسی بلاگ به صورت مجزا انجام شود. شناسایی موضوعات و کلمات کلیدی جدید، تقویت برند و افزایش میزان تعامل کاربران میتوانند از جملهی اهداف حسابرسی بلاگ باشند.
علاوه بر موارد ذکر شده در حسابرسی سئو، موارد مانند تعداد کامنتها، محتوای کامنتها، ارزشگذاری مخاطبان، میزان اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، دستهبندی و دقت محتوا و تگ آلت تصاویر میتوانند دیگر مواردی مهمی باشند در حسابرسی بلاگ باید به آنها توجه کرد.
انواع حسابرسی محتوا #04: لندینگ پیج
برای برخی از کسب و کارها به تعداد بالای لندینگ پیجها، حسابرسی همهی آنها منطقی نیست؛ به علاوه دلیلی برای حسابرسی صفحات فرودی که ایندکس نشدهاند نیز وجود ندارد؛ اما در حسابرسی لندینگ پیجها افزایش میزان ترافیک و نرخ تبدیل، کاهش نرخ پرش و بررسی عملکرد فرمهای لید از جمله اهداف رایج هستند.
عناوین، حجم و کیفیت محتوا، نرخ پرش، میانگین زمان حضور مخاطبان در صفحه، تعداد بازدیدها، نرخ تبدیل و وضعیت عملکرد فرمهای لید و ارزش آفر پیشنهادی در میان مواردی هستند که در یک لندینگ پیج میتوانند مورد حسابرسی قرار بگیرند.
انواع حسابرسی محتوا #05: ایبوک
در حسابرسی ایبوک نکاتی مانند موضوع ایبوک، تعداد صفحات، کیفیت طراحی، کاربردی بودن محتوا، آن مرحله از قیف فروش و سفر خریدار که ایبوک برای آن نوشته شده، فرمت ایبوک و البته میزان دانلود و استقبال مخاطبان باید مورد بررسی قرار بگیرند. حسابرسی ایبوک کمک میکند تا در ابیوکهای بعدی اشتباهی قبلی را تکرار نکنید و کیفیت کتابچههای را بهبود ببخشید.
انواع حسابرسی محتوا #06: مجموع
حسابرسی کل شامل همهی محتواهایی میشود که تولید و منتشر کردهاید؛ اینفوگرافیکها، ویدئوها، پادکستها، گزارشهای سالانه، دستورالعمل و راهنمای استفاده از محصولات یا خدمات و … همگی در این بخش بررسی میشوند.
خدمات یا محصولاتی که یک محتوای خاص دربارهی آن نوشته شده، میزان شفافیت و قابل فهم بودن، آن مرحله از قیف فروش که یک محتوا برای آن تولید شده و حجم و فرمت و کیفیت محتوا برخی از موارد مورد ارزیابی در این بخش هستند.
حسابرسی محتوا را شروع کنید
نکات و جزییاتی که بررسی شدند راهنمایی برای انجام حسابرسی بودند. موارد مورد اشاره هیچوقت ثابت نیستند و میتوانید با توجه به سایت و کسب و کار خود فهرستهای پیشنهادی را بلندتر یا کوتاهتر کنید.در این لندینگ پیج میتوانید به یک اسپردشیت جامع از تمپلیتهای مختلف برای انجام کار حسابرسی سایت، سئو، بلاگ، لندینگ پیج و ایبوک از آن استفاده کنید؛ حسابرسی محتوا کاری وقتگیر است پس توصیه میکنیم وقت را هدر ندهید و همین حالا دست به کار شوید.
* این محتوا ترجمه و خلاصهای است از: ?How To Run A Content Audit.