7 نکتهای که لندینگ پیج شما را متمایز میکند
وقتی بحث بهینهسازی لندینگ پیج پیش میآید، رضایت از جایی که در حال حاضر در آن قرار دارید و تکیه بر پیشفرضها، بزرگترین دشمنان شما هستند. خیلی آسانتر است که برای کشف شیوههای جدید جذب مخاطب زمان خود را صرف نکنیم و به جای آن از شیوههای از پیش تعیینشده استفاده کنیم.
معمولاً در هر کاری توصیه میشود که جانب احتیاط را رعایت کنیم؛ وقتی شیوهای آزموده و اثربخش برای انجام کاری وجود دارد، چرا ریسک کنیم؟ در بازاریابی اما موفقیت عمدتاً به کسانی رو میکند که اهل ریسک کردن هستند و از قواعد از پیش تعیینشده پیروی نمیکنند.
شیوههای تثبیتشده در طراحی و بهینهسازی صفحات فرود به دلایل مشخصی همواره مورد استفاده قرار میگیرند اما باید به خاطر داشته باشید آنچه برای لندینگ پیج دیگران کارایی دارد، لزوماً برای لندینگ پیج شما اثربخش نیست.
فایده تست A/B در این است که به شما اجازه میدهد بدون آنکه آسیبی به کسب و کار خود وارد از چارچوبها خارج شوید؛ میتوانید به هر اندازه که میخواهید کارها را متفاوت انجام دهید و تجربه به شما میآموزد که برای رسیدن به قلههای بالاتر نیاز دارید که از مسیرهای جدید عبور کنید.
اگر از سرویسی استفاده میکنید که امکان ایجاد تغییرات زیادی به شما میدهد، ایجاد اصلاحات بزرگ وقت و انرژی خیلی کمی از شما خواهد گرفت و میتوانید به آسانی و بئون پرداخت هزینههای گزاف از چارچوبها خارج شوید.
برای رسیدن به نتایج متفاوت و بهتر، حتی وقتی جواب سوالاتتان واضح به نظر میرسد نیز باید دست به آزمون و خطا بزنید. در ادامه هفت تکنیک بهینهسازی صفحات فرود را بررسی میکنیم که میتوانید با استفاده از آنها لندینگ پیجهایتان را به چالش بکشید.
1. طراحی مینیمالیستی لندینگ پیج
توصیههای همیشگی برآنند که یک لندینگ پیج باید تا جای ممکن خلوت، دنج و دارای فضای خالی زیادی باشد.در طراحی آن حداکثر از سه رنگ متفاوت و تنها یک فونت استفاده شود تا برای کاربران کمترین حواس پرتی را داشته باشد؛ مانند مثال زیر از دراپباکس.
اما مشکل این قاعدهی سفت و سخت چیست؟ مخاطبان متفاوت، در زمانهای متفاوت به تحریککنندههای متفاوتی واکنش نشان میدهند. یک مخاطب شهرنشین سوییسی و یک شهروند آمریکایی که در مناطق غیر شهری زندگی میکند، احتمالاً واکنش متفاوتی به یک طراحی مینمالیستی دارند. نسل نوجوان احتمالاً بسیار بیشتر از بازنشستگان نیاز به محرکهای بصری دارند.
با اینکه سادگی در طراحی به دلایلی قابل درک مورد اقبال قرار گرفته است، نباید از آزمودن آن برای مخاطبان متفاوت غافل شویم؛ گاهی یک طراحی پیچیدهتر میتواند کاربران را بیشتر کلیک کردن ترغیب کند.
2. صورتهای خندان لندینگ پیج
پژوهشهای متعددی نشان میدهند که به نمایش گذاشتن یک چهرهی خندان تاثیر مثبتی در بالا بردن نرخ تبدیل دارد. چهرههای انسانی باعث تحریک احساسات مخاطبان میشوند و در متقاعد کردن آنها به انجام کاری که میخواهید، اثرگذار خواهند بود.
در عین حال باید حواسمان باشد که چهرهها میتوانند باعث حواسپرتی هم بشوند. یکی از بزرگترین اشتباهات در بهرهگیری از تصویر یک فرد خندان، استفادهی نادرست از آن است. بسیاری از کسب و کارها از تصاویری استفاده میکنند که به وضوح از اینترنت دانلود شدهاند – بله، دقیقاً همانهایی که لبخندهای فیکشان چشم را آزار میدهد! – و با این کار مخاطب را فرار میدهند. استفاده از تصاویر افراد واقعی در اطراف شما میتواند انتخاب هوشمندانهتری در این مورد باشد.
3. امنیت لندینگ پیج: اطمینان دادن یا ندادن؛ مسئله این است!
اطمینان دادن به مخاطبان از اینکه اطلاعاتشان نزد شما امن خواهد بود، قدم مهمی در ترغیب کاربران برای پر کردن فرم لید لندینگ پیج شماست. البته در نظر داشته باشید که این مورد بیش از هر زمانی هنگام ثبت اطلاعات پرداخت برای مخاطبان اهمیت پیدا میکند و صحبت در این باره پیش از آنکه نیاز باشد، این ظن را در ذهن مخاطب ایجاد خواهد کرد که به زودی از او درخواست پرداخت خواهید داشت!
در چنین مواقعی شاید بهتر باشد که در لندینگ پیج خود صحبتی از این مسائل به میان نیاورید. گاهی استفادهی نابجا از یک تکنیک مفید میتواند نتایج را وارونه کند. ایجاد اعتماد در کاربر مهمتر از هر چیز دیگری است اما باید این اعتماد در لحظات درست در مسیر قیف فروش ایجاد شوند.
4. ارائه پکیجهای لندینگ پیج به شکلی اثربخش
بازاریابی بسیاری از مواقع تنها برمیگردد به بینش و درکی که از رفتار آدمها داریم. بسیاری از مواقع رفتارها قابل درک و قابل پیشبینیاند اما بعضاً لحظاتی پیش میآیند که مطالعهو بررسی عملکرد افراد میتواند همراه غافلگیری باشد.
هنگامی که لندینگ پیجی برای فروش میسازیم، منطقی است که سعی کنیم با ارائه پکیجهای متفاوت، پاسخگوی نیازهای متفاوتی باشیم. معمولاً سعی بر این است که با پیشنهاد بستههای متفاوت بیشتری میزان فروش و سود را به دست آوریم.
اما بسیاری از بازاریابان یافتهاند که گاهی افزودن یک گزینه که معمولاً هیچ یک از مشتریان سراغ آن نخواهند رفت میتواند باعث افزایش نرخ تبدیل و میزان فروش شود. این تکنیک از میل همیشگی افراد به مقایسهی گزینههای مشابه ریشه میگیرد. با افزودن یک گزینهای که به وضوح از گزینههای مورد نظرمان برای فروش جذابیت کمتری دارد، میتوانید مخاطبان را بیش از پیش به خرید پکیج مورد نظرمان هدایت کنیم.
برای مثال شرکت کاتر اَند کینگزلی (Carter & Kingsley) با افزودن گرینهای که هیچ آدم عاقلی سراغش را نخواهد گرفت، موفق شد فروش یکی از مشتریان خود را تا 114% افزایش دهد.
5. معرفی اکانتهای شبکههای اجتماعیتان در لندینگ پیج
افزودن صفحات رسمی کسب و کارتان در شبکههای اجتماعی مختلف میتواند تاثیر شگرفی در ایجاد حس اعتماد در مخاطبان داشتهباشد؛ البته این تکنیک نیز زمانی واقعاً موثر است که همراه با رعایت نکات لازم باشد. استفادهی نابجا از این تکنیک میتوان همان اندازه مخرب باشد که استفادهی درست از آن اثرگذار خواهد بود.
برای مثال شرکت Taloon.com با حذف دکمههای اشتراکگذاریِ شبکههای اجتماعی موفق شد نرخ تبدیل خود نزدیک به 12% بهبود ببخشد. باید بدانید که مخاطبان علاقهای ندارند هر محتوایی را به شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. آزمودن این گزینه در صفحات فرودتان بسیار کلیدی خواهد بود.
6. پنهان کردن قیمتها در لندینگ پیج
هر فروشندهای به شما خواهد گفت که قیمت و هزینه را خیلی زود لو ندهید؛ تا زمانی که مخاطب را در قبال ارزش محصول و خدمات خود متقاعد نکردهاید، قیمت چیزی بیش از یک رقم بیمعنا نیست. از طرف دیگر، زمانی که ارزش محصول و خدمات خود را در ذهن مخاطب تثبیت کردهاید، افشای قیمت نه تنها دیگر برای مشتری ترسناک نخواهد بود که حتی میتواند در ترغیب مشتری برای خرید نقشی کلیدی ایفا کند.
این تکنیک در فروش فرد به فرد، در آخرین مرحله از فرایند معرفی محصول و خدمات صورت میگیرد؛ در صفحات فرود، معمولاً قیمتها در بخش نهایی صفحه نمایش داده میشوند؛ البته باز هم باید تاکید کنیم که شیوههای استاندارد همیشه جوابگو نیستند و این همان چیزی است که شرکت SafeSoft با قرار دادن قیمتها در بالا و میانهی لندینگ پیج خود کشف کرد.
تنها تغییری که SafeSoft در لندینگ پیج خود ایجاد کرده است، افزودن برچسب قیمت 75 دلاری در وسط صفحه است اما همین تغییر کوچک فروش آنها 100% افزایش داد. اگر شما هم با ایجاد تغییراتی به همین اندازه کوچک بتوانید فروش خود را دو برابر کنید چه؟ آیا ارزش امتحان کردن ندارد؟
7.استفاده از ویدئو در لندینگ پیج
احتمالا شنیدهاید که ادویه طعم غذا را بهتر میکند؛ این حرف تا زمانی درست است که بیش از حد از ادویه استفاده نشود زیرا در این صورت نه تنها طعم غذا را بهتر نمیشود بلکه میتواند غذای شما را غیر قابل خوردن کند. درست که استفاده از ویدئو میتواند از نظر بصری جذاب و ابزاری قدرتمند برای افزایش اثرگذاری یا انتقال مفهومی پیچیده باشد، در صفحات فرود میتواند باعث حواسپرتی مخاطب شود و توجه او را از هدف اصلی لندینگ پیج بگیرد.
تست کنید، تحلیل کنید، تکرار کنید
شیوههای ذکرشده به شما این امکان را میدهند که با برنامهای بدون اشکال و ابهام وارد فاز بازاریابی شوید. آنچه برای شرکتهای بسیاری نتایج بزرگی به همراه دارد، احتمالاً برای شما ثمرهی اندکی خواهد داشت؛ اما به محض آنکه کمی تجربه کسب کنید و درک بهتری از زمینهی (Context) کارتان به دست آورید، باید احتیاط را کنار بگذارید و به دنبال چیزی منحصر به فرد باشید.
هر برندی متفاوت است. هر لندینگ پیجی نیز متفاوت است. هر مخاطبی منحصر به فرد است. آنچه برای یک برند و یک لندینگ پیج بیاثر بوده، میتواند برای لندینگ پیج و کسب و کار شما اثرات مثبت بزرگی داشته باشد؛ تا زمانی که دست به ریسک نزنید، نخواهید فهمید که چه چیزی برای شما و مخاطب کسب و کارتان یکتا و منحصر به فرد خواهد بود.
* این یادداشت ترجمهای است از: Seven Conventional Landing Page Design Tactics You Should Still Test.