نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه یا Return On Investment به طور خلاصه سنجش میزان ارزش مالی یک سرمایه‌گذاری در برابر میزان هزینه‌ است. نرخ بازگشت سرمایه معیار مناسبی برای ارزیابی میزان سودآور بودن یک سرمایه‌گذاری خاص، کمپین‌های بازاریابی و راه‌اندازی کسب و کارهاست.

معیارهای مختلفی وجود دارند که کسب و کارها می‌‌توانند از آنها به منظور ارزیابی سودآوری و سلامت مالی شرکت خود استفاده کنند؛ یکی از محبوب‌ترین و اثرگذارترین‌ها اما نرخ بازگشت سرمایه است. در این یادداشت همه‌ی موارد اساسی مرتبط با ROI از جمله فرمول محاسبه، مزایا و معایب و روش‌های بهبود آن را بررسی می‌کنیم.

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه چیست و چرا اهمیت دارد؟

در هر کسب و کاری، سرمایه‌گذاری‌ها شامل منابعی می‌شوند صرف راه‌اندازی و رشد یک شرکت می‌شوند: منابعی مانند زمان و پول. «بازگشت/Return» میزان سودی را نشان می‌دهد که از این سرمایه‌گذاری‌ها نسیب شما می‌شود. نرخ بازگشت سرمایه به زبان خیلی ساده نسبت به سود به هزینه است.

نرخ بازگشت سرمایه زمانی بسیار مفید است که برای امری شفاف و کاملاً قابل اندازه‌گیری مورد استفاده قرار بگیرد. به کارگیری  ROI برای امور مالی محبوب‌ترین مورد استفاده‌ی آن محسوب می‌شود اما می‌توان از Return On Investment برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های زمانی نیز استفاده کرد.

معیار ROI یا نرخ ROI در اشکال مختلف و برای صنایع متفاوت  از جمله نرخ بازگشت هزینه تبلیغات (Return On Ad Spend)، بازده سهام (Return On Equity)، بازده دارایی (Return On Assets)، بازده اجتماعی سرمایه‌گذاری (Return On Investment) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا نرخ بازگشت سرمایه مهم است؟

محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر درک کنید که هر سرمایه‌گذاری مستقیماً چه اثری روی کسب و کارتان می‌گذارد. نرخ بازگشت ابزار مناسبی برای ارزیابی تصمیم‌گیری‌های گذشته‌ی شما و کمک به تصمیم‌گیری‌ بهتر در آینده است. محاسبه‌ی ROI همچنین کمک می‌کند تا فرصت‌های درآمدزایی پیش روی خود را بهتر بسنجید و نسبت به سرمایه‌گذاری در هر یک اقدام کنید.

برای مثال اگر یک سرمایه‌گذاری خاص سود زیادی برای شما به همراه دارد می‌توانید زمان و انرژی بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های مشابه آن صرف کنید. همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که سود کافی به همراه ندارند نشان می‌دهند که یاد باید استراتژی خود را تغییر دهید یا به طور کلی بر روی حوزه‌ی دیگری سرمایه‌گذاری کنید.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه میزان سود در یک بازه‌ی زمانی مشخص را به ما نشان می‌دهد. فرمول محاسبه‌ی آن به شکل زیر است:
 X 100 (میزان سود/میزان سرمایه‌گذاری) = نرخ بازگشت سرمایه

با اینکه فرمول محاسبه بسیار ساده اما سنجش نرخ بازگشت سرمایه برای دیجیتال مارکترها می‌تواند همراه با چالش‌های متعددی باشد؛ برای مثال چه مواردی را باید به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر گرفت؟ آیا شما حقوق کارکنان اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ شرکت خود را یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌کنید یا صرفاً هزینه‌های اموری که برون‌سپاری می‌شوند؟ اینها مواردی هستند که برای هر کسب و کاریو در شرایط مختلف می‌توانند پاسخ‌های متفاوتی داشته باشند.

اینجا ممکن است سوال دیگری پیش بیاید: یک نرخ بازگشت سرمایه خوب باید چه عددی باشد؟ این مورد هم به فاکتورهای بسیار متعددی وابسته است؛ مواردی مانند هزینه‌ی سربار (Overhead Costs)، حاشیه (Margins) و صنعتی که در آ فعالیت دارید. برای مثال در حوزه‌ی کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ نسبت به یک به سه (که سودی سه برابر میزان هزینه و سرمایه‌گذاری) حداقل چیزی است که باید به دست آورید اما این رقم نیز بسیاری کلی است و نمی‌توان آن را مبنا قرار داد.

چطور نرخ بازگشت سرمایه را بهبود ببخشیم؟

بسته به سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، روش‌های افزایش میزان سود و بازگشت سود نیز تغییر می‌کند. به طور کلی اما برخی استراتژی‌ها وجود دارند که با به کارگیری آنها می‌توانید شانس خود برای بهبود نرخ ROI را افزایش دهید.

  • تحلیل و آنالیز
  • شناسایی بازار
  • ریسک‌پذیری

نکته‌ی پایانی

درک نرخ بازگشت سرمایه‌ی هر پروژه یا کمپینی کمک می‌کند تا اقدامات موثر در کسب موفقیت برای کسب و کارتان را بهتر شناسایی و درک کنید. بسیاری از شرکت‌ها از ROI برای شناسایی متدهای بازاریابی و تبلیغاتی که بیشترین سود را به همراه داشته باشند، استفاده می‌کنند. به این ترتیب ROI نه تنها معیاری است برای سنجش موفقیت‌های پیشین که تخمینی از موفقیت‌های پیش رو نیز به دست می‌دهد.

نرخ بازگشت سرمایه را می‌توان به عنوان متدی ساده اما اثرگذار برای ارزیابی حوزه‌های مختلف کسب و کار مورد استفاده قرار داد. به کارگیری آن در کنار داده‌های غیر عددی مانند میزان رضایت کارمندان می‌تواند ایده‌های خوبی برای بهبود و رشد کسب و کارتان در اختیار شما قرار دهد. با استفاده‌ی به جا از ROI می‌توانید از منابع خود بیشترین فایده را برای موفقیت طولانی مدت استخراج کنید.

* این یادداشت ترجمه‌ و خلاصه‌ای است چند یادداشت از جمله: