نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

نرخ پرش چیست؟ + 4 راهکار برای بهبود بخشیدن آن

نرخ پرش

نرخ پرش چیست؟ + 4 راهکار برای بهبود بخشیدن آن

نرخ پرش معیاری است که می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد؛ در اولین مواجهه با این عبارت، سوالات متعددی به ذهن خطور می‌کنند: این نرخ چطور محاسبه می‌شود؟ چطور می‌توان آن را بهبود داد؟ آیا اساساً معیار مهمی است یا باید آن را نادیده گرفت؟

شما تنها کسی نیستید که با این سوالات روبروست. بسیاری از دیجیتال مارکترها این سوالات را می‌پرسند و در برخی موارد هنوز به یک جواب قاطع و نهایی نیز دست نیافته‌اند. در این مطلب می‌خواهیم پیرامون Bounce Rate شفاف‌سازی کنیم، تعریف دقیق آن را یاد بفهمیم و ببینیم چطور می‌توانیم آن را بهتر کنیم.

نرخ پرش

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش درصد افرادی را نشان می‌دهد وارد سایت یا صفحه فرود شما می‌شوند اما آن را بدون هیچ عملی ترک می‌کنند. در نظر داشته باشید که این نرخ با نرخ خروج متفاوت است. نرخ پرش تنها بازدیدهایی را نشان می‌دهد که تنها یک بار اتفاق افتاده و هیچ اقدامی را در پی نداشته باشند.

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج چیست؟

نرخ خروج کمی از نرخ پرش پیچیده‌تر است. نرخ خروج تعداد افرادی را نشان می‌دهد که صفحه‌ای خاص از وبسایت شما را ترک کرده‌ باشند اما آن صفحه لزوماً تنها پیجی نیست که در سایت شما از آن بازدید کرده‌اند. برای همین نرخ خروج به اندازه نرخ پرش دردسرساز نیست.

نرخ خروج زمانی اتفاق می‌افتد که یک کاربر پس از مرور چندین صفحه سرانجام از سایت یا لندینگ پیج شما خارج می‌شود؛ برای مثال کاربر وارد صفحه فرود شما می‌شود، فرم لید شما را پر می‌کند، آفر شما را دریافت می‌کند و سپس به صفحه‌ی سپاسگذاری هدایت شده و در نهایت صفحه را می‌بندد. این، خروج کاربر پس از طی کردن یک مسیر است.

نرخ پرش چطور محاسبه می‌شود؟

از آنجایی که نرخ پرش میزان بازدیدگنندگانی را نشان می‌دهد که تنها یکی از صفحات وبسایت یا لندینگ پیج شما باز دیده‌اند، نرخ آن با تقسیم مجموع بازدیدهایی که از تنها یک صفحه بوده‌اند بر مجموع تعداد کل بازدیدها به دست ‌می‌آید.

برای مثال اگر صد نفر از لندینگ پیج شما بازدید کنند و ده نفر از آنها تنها یکی از صفحات را بازدید کرده باشند، نرخ پرش شما می‌شود 10%. این عدد در طول زمان تغییر می‌کند و زیر نظر داشتن آمارها همزمان با تغییراتی که روی صفحه فرود خود اعمال می‌کنید درک بهتری از دلایل پرش کاربران به شما خواهد داد.

یک نرخ پرش خوب چقدر است؟

اگر همین حالا نرخ پرش لندینگ پیج یا سایت خود را محاسبه کنید شاید با عددی ناامیدکننده روبرو شوید اما ناامیدکننده‌تر از آن امید و تلاش برای داشتن نرخی صفر درصدی است!

میانگین نرخ پرش چیزی بین 26 تا 70 درصد است و رقمی بین 26 تا 40 می‌تواند برای شما ایده‌آل باشد. رسیدن به رقمی زیر 20% بسیار غیرمتحمل است و اگر نتایج بررسی‌هایتان چنین عددی را به شما نشان می‌دهد پیشنهاد می‌کنیم دوباره آمارهای خود را محاسبه کنید!

این اعداد البته با توجه به ابزاری که کاربران استفاده می‌کنند نیز می‌تواند تغییر کند. گوشی‌های هوشمند برای مثال با میانگین 51 درصدی بالاترین نرخ را در میان همه‌ی ابزارها دارند؛ همین رقم برای دسکتاپ 43 و برای تبلت‌ها 45 درصد است. پس هنگام محاسبه‌ی نرخ پرش سایت یا لندینگ پیج خود، کانال‌های ورودی ترافیک خود را نیز در نظر بگیرید.

نرخی حدود 70% درصد بالاتر از میانگین است و عددی نزدیک به 90% می‌تواند نگران‌کننده باشد اما در عین حال کاهش این عدد کار چندان دشواری نیست زیرا مشخص است که یک مشکل جدی و واضح باعث فرار کاربران می‌شود! طراحی بد، مشکل در بارگذاری صفحه، عدم هماهنگی با مرورگرها و مشکلات کدنویسی می‌توانند از جمله‌ی این مشکلات باشند.

چطور نرخ پرش را بهبود ببخشیم؟

حالا که می‌دانیم نرخ پرش چیست و چطور محاسبه می‌شود، چطور می‌توانیم آن را بهبود دهیم؟ به طور کلی، یک نرخ بالا می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که صفحه‌ی سایت یا لندینگ پیج شما برای مخاطبان قابل درک نیست و گیج‌کننده است.

در چنین شرایطی نیازی است که دست به اقدامات خیلی ناگهانی و پایه‌ای بزنید و برای مثال صفحه‌ای را حذف کنید یا سریعاً دست به ویرایش آن بزنید. به یاد داشته باشید که نرخ پرش تنها به شما می‌گوید که چند نفر بدون انجام هیچ عملی صفحه‌ای را ترک کرده‌اند و اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی تعامل آنها با آن صفحه به شما نمی‌دهد برای همین مهم است که قبل از انجام هر کاری، موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  1. از یوزر-فرندلی بودن در گوشی‌های هوشمند اطمینان حاصل کنید. 
  2. نرخ پرش خود را با در نظر گرفتن منابع ورودی ترافیک ارزیابی کنید. 
  3. تجربه‌ی کاربری را اولویت قرار دهید. 
  4. در هر صفحه تنها بر روی یک کلمه‌ی کلیدی تمرکز کنید. 

نکته‌ی پایانی

زمانی که نرخ پرش را مورد بررسی قرار بدهید، به یاد داشته باشید که همه‌ی تصویر بزرگ را در نظر بگیرید؛ مدت زمانی که افراد در سایت یا لندینگ پیج شما می‌گذرانند، کانالی که از طریق آن به شما رسیده‌اند و ابزاری که از آن استفاده می‌کنند را به علاوه‌ی تجربه‌ی کاربری و محتوایی که به مخاطبان ارائه می‌کنید را در ارزیابی‌های خود فراموش نکنید.

به نرخ پرش به چشم «چراغ چک خودرو» نگاه کنید؛ وقتی این چراغ در ماشین شما روشن می‌شود یعنی مشکلی وجود دارد اما باید همه‌ی جزییات ساز و کار ماشین خود را بررسی کنید تا بتوانید مشکل را شناسایی کنید. هیچوقت یک راه حل قطعی برای کاهش نرخ پرش برای همه وجود ندارد اما با شناختن و لحاظ کردن آن در استراتژی‌های بازاریابی خود می‌توانید از موفقیت سایت و لندینگ پیج‌های خود اطمینان حاصل کنید.

* این مقاله ترجمه‌ای است از: What Is Bounce Rate? (And How Can I Fix Mine?).