نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

گیمیفیکیشن چیست؟ | نقش گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چیست؟ | نقش گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی‌سازی به طور کلی به استراتژی گفته می‌شود از بازی در فضاهای که مربوط به گیمینگ و بازی نیستند استفاده می‌کند تا نرخ تبدیل را افزایش دهد. بازی‌سازی یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های افزایش تعامل با مخاطبان در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. استفاده از بازی در یک کمپین بازاریابی، برای مخاطبان و مشتریان سرگرم‌کننده است و توجه بیشتری را به سمت برند، محصول و خدمات آن برند جلب می‌کند.

گیمیفیکیشن چطور عمل می‌کند؟

به طور کلی گیمیفیکیشن دو ساز و کار دارد: چالش و جایزه. آدم‌ها عاشق رقابت و حل کردن مسئله هستند و حتی از آن بیشتر عاشق دریافت جایزه برای مسئله‌ای که حل کرده‌اند. جوایز در مارکتینگ بسته به برند و نوع کسب و کارها متفاوت‌اند اما تخفیف‌های متنوع یا هدایای فیزیکی از جمله‌ی رایج‌ترین انواع جوایز در بازی‌سازی‌های کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آیند.

مزایای گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

از بازی‌سازی می‌توان به عنوان بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای افزایش آگاهی از برند، افزایش به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ و پروموت محصولات یا خدمات جدید استفاده کرد. در ادامه به برخی از کاربردهای بازی‌سازی در کمپین‌های بازاریابی می‌پردازیم:

به کمک محتوای بازی‌سازی‌شده، می‌توان در مخاطبان و مشتریان بالقوه انگیزه ایجاد کرد تا اطلاعات تماس خود را به راحتی در اختیار کسب و کارمان قرار دهند. استفاده از انواع نظرسنجی و پرسش و پاسخ در قالب بازی و همراه با جایزه و مشوق، تکنیک مناسبی برای گردآوری اطلاعات تماس مخاطبان است.

محتوای بازی‌سازی‌شده، حضور فعال مخاطبان را طلب می‌کند که یعنی ابزار بسیار مناسبی برای افزایش تعامل با کاربران در فضای آنلاین است.

زیر نظر گرفتن رفتار مخاطبان از طریق گیمیفیکیشن می‌تواند اطلاعات و داده‌هایی کاربردی در مورد ترجیح و حس مخاطبان نسبت به برند یا یک محصول در اختیارمان قرار دهد.

تازگی همیشگی گیمیفیکیشن، آن را به یک استراتژی ایده‌آل برای معرفی و مطرح کردن یک محصول جدید بدل کرده است؛ به کارگیری بازی درست و هماهنگ با محصول فرصتی فوق‌العاده برای ایجاد علاقه و کنجکاوی در بین افراد نسبت به یک محصول تازه است.

گیمیفیکیشن درست همانطور که به معرفی و ایجاد کنجکاوی نسبت به یک محصول کمک می‌کند، می‌تواند برای ایجاد آگاهی از برند نیز به کار گرفته شود.

از بازی‌سازی می‌توان برای ایجاد محتوای تولید کاربر یا UGC که یکی از انواع محبوب و البته به صرفه‌ی تولید محتواست بهره برد؛ محتوای تولید کاربر خود ابزاری برای ایجاد آگاهی از برند و بالا بردن تعامل مخاطبان و خلق رابطه‌ای نزدیک‌تر با مشتریان و ترکیب این دو تکنیک با یکدیگر برای مخاطبان بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

نکته‌ی پایانی

فرایند استفاده از بازی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی یکی از محبوب‌ترین روندهای مارکتینگ این روزهاست. مخاطبان کسب و کارهای اینترنتی امروزه عمده‌ی زمان خود را به صورت آنلاین سپری می‌کنند و تعجبی ندارد که به راحتی مجذوب انواع فرم‌های مختلف بازی و سرگرمی می‌شوند. بازی‌سازی به عنوان یک استراتژی بازاریابی اگر به درستی به کار گرفته شود، یکی از اثربخش‌ترین شیوه‌های جذب و تعامل با مخاطب است.

*بخشی از این یادداشت ترجمه‌ای است از: ?What is Gamification in Marketing.