نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

آنلاین شاپ یا صفحه فروش؛ کدام یک مناسب کسب‌وکار من است؟

آنلاین شاپ

آنلاین شاپ یا صفحه فروش؛ کدام یک مناسب کسب‌وکار من است؟

این روزها بازار فروش کالا و ارائۀ انواع خدمات و محصولات دیجیتال در فضای آنلاین ایران بسیار داغ است. افراد بسیاری با رویکردهای مختلفی مشغول ارائه و فروش محصولات متفاوتی هستند. بدیهی است که هر کالا، محصول یا خدماتی برای ارائه و فروش نیازمند یک پلتفرم است. اینجاست که پای آنلاین شاپ و صفحه فروش به بازی باز می‌شود.

در این یادداشت می‌خواهیم بر روی دو سکوی فروش متفاوت و در عین بسیار مشابه در فضای آنلاین تمرکز کنیم، تفاوت‌ها، مزیت‌ها و کاربردهای هر یک را بررسی کنیم تا ببینیم هر یک بیشتر مناسب چه کسب‌وکاری خواهد بود؛ ابتدا با آنلاین شاپ شروع می‌کنیم.

آنلاین شاپ چیست؟

به طور کلی آنلاین شاپ یا آنلاین استور یک وبسایت یا اپلیکیشن است که خریداران می‌توانند محصولات و خدمات متفاوت را بررسی کرده و سپس خریداری کنند. برای ساخت یک آنلاین شاپ موفق در اختیار داشتن یک برنامۀ تجاری یا بیزینس پلن جامع و طراحی یک استراتژی بازاریابی دقیق از جمله لازمه‌های کار است.

آنلاین شاپ مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

آنلاین شاپ‌ها بیش از هر چیز مناسب کسب‌وکارهایی هستند که گسترۀ بسیار متنوعی از محصولات و کالاها را در اختیار دارند و مشتریان آن‌ها شامل گروه‌های متفاوتی می‌شوند. آنلاین شاپ‌ها بیشتر مناسبت کسب‌وکارهایی است که فروشگاه فیزیکی نیز در اختیار دارند و یک استورِ آنلاین یا وبسایت مکملی برای فروشگاه فیزیکی آن‌ها تلقی می‌شود.

تولیدکنندگان عمدۀ محصولات و کالاها، فروشندگان بزرگی که به صورت زنجیره‌ای اداره می‌شوند از جمله کاربران اصلی آنلاین شاپ‌ها هستند. یک فروشگاه آنلاین را نباید با یک ایکامرس یا خرده‌فروشی اشتباه گرفت. در فروشگاه آنلاین، مشتریان به یک کاتالوگ‌ خرید دسترسی دارند؛ آن‌ها پس از بررسی و انتخاب محصولات وارد فرایند تسویه حساب می‌شوند.

صفحه فروش مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

صفحه فروش به صورت خیلی خلاصه برای تبدیل یک فرد به خریدار طراحی می‌شود. یک صفحه فروش با معرفی شفاف یک محصول یا خدمات و دردی که آن محصول/خدمت از مخاطب دوا خواهد کرد، کاربر برای خرید متقاعد می‌کند. 

صفحه فروش در ظاهر بسیار ساده و سرراست که البته اشتباه نیست؛ سرراست بودن صفحات فرود از جمله نقاط قوت آن است. امری که کار فروشنده و خریدار را همزمان ساده و راحت می‌کند. با این حال برای در اختیار داشتن یک صفحه فروش موفق نیز باید جزییات متعددی توسط فروشنده مورد بررسی قرار بگیرند.

مقایسه آنلاین شاپ و صفحه فروش در یک نگاه

اتصال به درگاه پرداخت و تسویه حساب به صورت آنلاین از جمله شباهت‌های فروشگاه‌های آنلاین بزرگ و خرده‌فروشی‌هاست اما خرده‌فروشی‌ها و صفحات فروش الزامی به در اختیار داشتن و ارائۀ کاتالوگ ندارند.

در اختیار داشتن یک آنلاین شاپ نیازمند یک تیم کامل برای بررسی فرایندهای بارگذاری محصولات، پاسخگویی به مشتریان و فروش کالاها هستند. طراحی یک استراتژی دقیق نیز از جمله پیش‌نیازهای راه‌اندازی یک آنلاین شاپ است.

از طرفی خرده‌فروشی‌ها و صفحات فروشی نیازی به یک تیم بزرگ از بازاریابان، فروشندگان و تیم پشتیبانی ندارند و همه چیز می‌تواند به صورت بسیار ساده و سریع توسط یک تیم بسیار کوچک یا حتی یک فرد به تنهایی مدیریت و اجرا شود. 

آنلاین‌شاپ‌ها در فضای رقابتی فروش آنلاین نیاز مبرمی به ایجاد یک بلاگ و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوایی و بهینه‌سازی فعالیت‌های آنلاین برای موتورهای جستجو هستند؛ امری که نیازمند هزینه و نیروی کار مضاعف است.

صفحات فروش اما از این نظر خودبسنده هستند که برای معرفی و پروموت آن‌ها نیازی به ایجاد بلاگ و تولید محتوای طولانی و پیوسته نیست. پروموت صفحه فروش نیازمند بازاریابی محصول است که می‌تواند به عنوان بخشی از فرایند معرفی و فروش در کنار محصول به مشتریان ارائه شود.

* منابع: What Is An Online Store ،Sales Pages