نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

7 نکته ارزیابی محتوای متنی؛ چطور از کیفیت محتوا مطمئن شویم؟

ارزیابی محتوای متنی

7 نکته ارزیابی محتوای متنی؛ چطور از کیفیت محتوا مطمئن شویم؟

ارزیابی محتوای متنی یکی از اقداماتی که بدون آن نمی‌توان یک استراتژی بازاریابی کامل داشت. پیش از این در مقالات دیگر بلاگ لندین درباره‌ی موارد مهمی مانند طراحی استراتژی محتوا و چیستی و چگونگی تولید محتوا صحبت کرده‌ایم و در این یادداشت قصد داریم به مسئله‌ای بپردازیم که پس از تعیین استراتژی و تولید محتوا اتفاق می‌افتد.

ارزیابی محتوای متنی چیست؟

پس از آنکه وارد جزییات شویم باید گفت ارزیابی محتوای متنی تنها یک چک لیست و یک روند قطعی و همیشگی ندارد و هر تیم تولیدکننده‌ی محتوا و توجه به نیازها و اهداف خود می‌تواند روش‌های متفاوتی را به کار بگیرد و هر تیم مارکتینگ ممکن است جزییاتی را مورد بررسی قرار دهد که برای تیم و گروهی دیگر اهمیت چندانی نداشته باشد.

با این وجود برخی نکات هستند که به کمک آنها تقریباً همیشه می‌توان از کیفیت محتوا به میزانی قابل قبول اطمینان حاصل کرد و در این یادداشت سعی داریم به هفت مورد از این نکات اساسی بپردازیم. هدف از ارزیابی محتوای متنی، تولید محتوای با کیفیت است؛ اما محتوای با کیفیت چیست؟!

ارزیابی محتوای متنی

محتوای با کیفیت چیست؟

این همان سوالی است که از طریق ارزیابی محتوای متنی قصد داریم به جواب آن دست پیدا کنیم. اما به طور خلاصه محتوای با کیفیت محتوایی است اصیل و کاربردی که در آن سوالی مشخص پاسخ داده شده یا راه حلی برای مشکلی ارائه می‌شود.

محتوایی که داده‌ها و اطلاعات آن از منابعی قابل اعتماد دریافت شده باشند، مطالب مطرح شده در آن منحصر به فرد باشد، پیام و نکات لازم به شکلی مختصر و مفید ارائه شوند و متن فاقد ایرادات نگارشی و دستوری باشد. این محتوا همان چیزی است که روزانه میلیون‌ها نفر هر روز در گوگل به دنبال آن می‌گردند.

7 نکته در ارزیابی محتوای متنی

حالا که برخی مقدمات و کلیات را بررسی کردیم، اجازه دهید به سراغ اصل مطلب برویم؛ ارزیابی محتوای متنی چگونه صورت می‌گیرد و چطور می‌توانیم از کیفیت محتوای خود اطمینان حاصل کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال به هفت پرسش زیر دقت کنید.

ارزیابی محتوای متنی #1: آیا محتوایتان اصیل است؟

تکراری نبودن محتوا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در موفقیت متنی است که می‌نویسید. طبیعتاً برای بسیاری از کلمات کلیدی و موضوعاتی که سعی دارید محتوای تولید کنید، پیش از شما مطالب و محتواهای متعددی در فضای وب منتشر شده و احتمالاً تعدادی از آنها نیز مطالب خوب یا نسبتاً خوبی هستند که پاسخگوی نیازی بخشی از مخاطبان بوده‌اند.

دقیقاً به همین دلیل است که با نگارش و انتشار محتوای تکراری و بدون اصالت نه تنها نمی‌توانید مخاطبان را به خود جلب کنید، بلکه حتی ممکن است به اعتبار و وجهه‌ی برند کسب و کارتان آسیب بزنید. چاره‌ی کار در این مواقع اطمینان یافتن از اصالت و تکراری نبودن متنی است که در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید.

البته که گفتن این حرف از اجرایی کردن آن بسیار راحت‌تر است اما از طرف دیگر اگر به دنبال جذب لید با کیفیت از طریق بلاگ و به کمک بازاریابی محتوایی هستید، باید حداکثر تلاش خود برای ارائه‌ی اصیل‌ترین محتوا در همه‌ی موضوعات و کلمات کلیدی که سراغشان می‌روید به کار ببندید.

یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه رجوع به رقباست؛ البته که این کار را باید پیش از شروع به نوشتن محتوای خود نیز انجام دهید اما بررسی مجدد محتواهای موفق رقیبان پس از آنکه محتوای خود را تکمیل کرده‌اید، می‌تواند برای سنجش بهتر کیفیت آن و انجام اصلاحات احتمالی ایده‌های خوبی در اختیارتان قرار دهد.

همچنین فراموش نکنید که محتواهای مربوطه به زبان‌های خارجی و به ویژه به زبان انگلیسی را نیز بررسی کنید تا در جریان آخرین ترندها و تازه‌ترین نکات قرار داشته باشید و محتوایی که می‌نویسید پیش از حتی به نگارش درآمدن بیات نشده باشد!

ارزیابی محتوای متنی #2: آیا نگارش و دستور زبان محتوا ویرایش شده است؟ 

نکته‌ای همواره بدیهی و در عین همیشه بسیار مهم. بررسی و ویرایش محتوای متنی از نظر علائم نگارشی، دستور زبان، خوانا و قابل فهم بودن و یکدست بودن لحن در تمام متن اگر از پیام و ارزشی که در آن متن قرار دارد مهم‌تر نباشد، بدون شک کم‌اهمیت‌تر نیز نیست. همیشه محتوای تولید شده را به کسی غیر از خود نویسنده بسپارید تا آن از نظر موارد ذکر شده مورد بررسی قرار دهد.

فراموش نکنید که ویرایش متن کاری زمان‌بر است و نیازمند دقت و حوصله‌ای ویژه دارد و کسی که این مسئولیت را قبول می‌کند علاوه بر آشنایی با زیر و بم نگارش یک متن اصولی و درست باید به آن علاقه‌مند نیز باشد تا امر ویرایش که به اندازه‌ی نوشتن آن سخت و مهم است به درستی انجام شود.

ارزیابی محتوای متنی #3: آیا محتوایتان فرمت و طول مناسبی دارد؟ 

طول یک محتوا و البته فرمت و ساختار آن به فاکتورهای متعددی از جمله موضوع، مخاطب هدف و جامعیت آن بستگی دارد. باید بدانید که در محتوای خود به دنبال مخابره‌ی چه پیام یا ارائه‌ی چه ارزشی هستید و در انتقال این پیام دچار زیاده‌گویی نشوید و از طرفی آنقدر خلاصه و کوتاه ننویسید که مخاطب حتی درکی از موضوع مورد بحث پیدا نکند. یکی از بزرگترین مهارت‌ها در نویسندگی، به اندازه نوشتن است.

همچنین دقت کنید که فرمت و ساختار محتوایتان به چه شکل است. فرمت یک متن معمولاً بر اساس موضوع و مخاطب آن مشخص می‌شود؛ با تعیین نوع متن، می‌توانید نسبت به تعیین تعداد هدینگ‌های دوم و سوم، طول پاراگراف‌ها، تعداد و نحوه‌ی استفاده از تصاویر، بولد یا هایلایت کردن جملات و کلمات خاص و مسائلی از این دست نیز اقدام کنید و برای بررسی متن خود از این نظر چهارچوبی مشخص داشته باشید.

ارزیابی محتوای متنی #4: آیا لحن درستی برای مخابره‌ی پیام خود انتخاب کرده‌اید؟ 

مخاطب هدف شما کیست؟ این سوال معمولاً بسیار پیش از نوشتن هر محتوایی و در زمان تعیین هویت برند و طراحی استراتژی‌های برندتان مشخص می‌شود. اما پرسونای مخاطب امر ثابتی نیست و در گذر زمان و با تغییر اندازه‌ی کسب و کار و جهت‌گیری‌های آن ممکن است تغییر کند و از این رو همواره باید نسبت به مخاطبی که برای او در حال نوشتن هستید، حساس باشید و با در نظر داشتن آن پرسونا نوشتن را پیش ببرید.

پس از تکمیل متن خود را جای پرسونای مخاطبی که پیش از نوشتن تعیین کرده بودید قرار دهید و سعی کنید از دریچه‌ی نگاه و فکر او به محتوایی که نوشته‌اید نگاه کنید؛ آیا با آن متن ارتباط می‌گیرید؟ آیا لحن مورد استفاده برای شما قابل درک است؟ اگر جوابتان منفی است، ببینید کجا اشتباه کرده‌اید و چه تغییراتی می‌تواند شما را به لحن ایده‌آلتان نزدیک‌تر کند.

مانند بسیاری دیگر از نکات این چک لیست، این نکته نیز به طور کلی امری ابژکتیو است و نمی‌توان با معیارهایی دقیق و خط‌کشی‌شده اثرگذاری لحن یک متن را سنجید؛ اما نویسنده و ویراستاری با تجربه و آموزش‌دیده می‌تواند تا میزان زیادی از نزدیک شدن به لحن ایده‌آل اطمینان حاصل کند.

ارزیابی محتوای متنی #5: آیا صفحه‌ی محتوا بدون حواس‌پرتی است؟

این یکی از نکاتی است که دقیقاً به متن و محتوا مربوط نمی‌شود. وبسایت‌هایی بسیاری هستند که محتوای متنی بسیار با کیفیتی می‌نویسند اما به واسطه‌ی ارائه‌ی آن در فضایی آشفته و شلوغ، به مخاطب اجازه‌ی مطالعه‌ی بدون مزاحمت را نمی‌دهند و در چنین شرایطی بسیاری از مخاطبان قید خواندن محتوا را می‌زنند و به سراغ وبسایت دیگری می‌روند.

استفاده‌ی بی‌رویه از افزونه‌هایی که مدام در حال پیشنهاد کردن محتواهای دیگر سایت به مخاطبان باشد، پر کردن متن با لینک‌های داخلی و خارجی متعدد که هر کدام دعوتی است برای دور کردن مخاطب از متنی که در حال خواندن آن است، قرار دادن عکس‌های نامرتبط یا بسیار زیاد، هایلایت‌های بی‌شمار و تکراری، استفاده از پنجره‌های پاپ‌آپ، بنرهای تبلیغاتی بالای صفحه و مواردی از این دست هر کدام می‌توانند مخاطب را از مطالعه‌ی بی‌دغدغه‌ی یک متن خوب محروم کنند.

ارزیابی محتوای متنی #6: آیا محتوایتان ارزش درستی را به مخاطبان ارائه می‌کند؟ 

حالا که مخاطب هدف خود را شناسایی کرده‌اید، می‌دانید در کدام بخش از سفر خریدار قرار دارد؟ محتوایی که ارائه می‌کنید باید با موقعیت مشتری در سفر او به عنوان خریدار هماهنگی داشته باشد. مخاطبی که در ابتدای مسیر و به دنبال کسب اطلاعات است علاقه‌ای به لندینگ پیج فروش نخواهد داشت و کاربری که در آستانه‌ی خرید قرار دارد نیازی به ایمیلی طولانی و پر از داده‌ها و اطلاعات مختلف ندارد. به مخاطب خود در زمان درست و در پلتفرم درست و به شکل مناسب آن چیزی را ارائه کنید که می‌دانید به آن نیاز دارد و به این ترتیب به وسیله‌ی محتوا برای او ارزش خلق کنید.

ارزیابی محتوای متنی #7: آیا محتوا به درستی سئو شده است؟ 

این بخش نیز مانند مورد شماره‌ی پنج کاملاً به متن مربوط نیست و مسائلی خارج از آن را نیز در بر می‌گیرد؛ انتخاب یک URL درست، انتخاب به جا از برچسب‌ها، تکرار به اندازه‌ی کلمه یا کلمات کلیدی، نوشتن متادیسکریپشنی مناسب و البته انتخاب تیتری بیش از حد طولانی یا کوتاه نباشد، برخی از مواردی هستند که به سئوی محتوا اشاره دارند. هر نویسنده‌ای در فضای وب باید به مفاهیم مربوط به سئو و بهینه‌سازی صفحات وب نیز آشنا باشد. یک محتوای با کیفیت نه فقط برای مخاطبان که برای موتور جستجوی گوگل نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

نکته‌ی پایانی

به جز گروهی اندک از افراد که صرفاً به منظور به اشتراک گذاشتن تجربیات و افکار خود اقدام به تولید محتوا در فضای وب می‌کنند، باقی افراد با تولید محتوای متنی به دنبال جذب افراد به منظور دستیابی به هدفی مشخص هستند؛ این یعنی همواره برای موضوعاتی که برای آنها در حال تولید محتوا هستید، رقیبانی وجود دارند و کار شما برای جلب توجه مخاطبان در هر موضوع و کلمه‌ای همیشه سخت‌تر چیزی خواهد بود که در ابتدا به نظر می‌رسد؛ در چنین شرایطی ارزیابی محتوای متنی برای دستیابی به مخاطبان و هدایت آنها به سمت آنچه شما می‌خواهید، نه تنها لازم بلکه امری ضروری است.