نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

بازاریابی برونگرا چیست؟ + 10 تفاوت آن با بازاریابی درونگرا

بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا – که با نام بازاریابی وقفه‌ای نیز شناخته می‌شود – شیوه‌ای از بازاریابی است که در آن کسب و کارها برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود به شکل مستقیم با مشتریان تماس برقرار می‌کنند. در این شیوه‌ی بازاریابی به جای اینکه منتظر مشتری بمانید تا به سراغتان بیاید، شما پیشقدم می‌شوید و با ایجاد گفتگو سعی می‌کنید خود را به آنها معرفی کنید.

مطمطئناً شما هم تاکنون تماس ناشناسی داشته‌اید که کسی در آن سوی خط تلاش کرده چیزی را به شما بفروشد؛ شما این شخص را نمی‌شناسید اما او ناگهان با شما تماس گرفته و سعی می‌کنند شما را به خرید محصولاتشان خود متقاعد کنند! به این کار که یکی از شیوه‌های بازاریابی برونگراست، تماس تبلیغاتی یا Cold Calling می‌‌گویند.

کسب و کارها برای فروش محصولات و خدمات خود می‌توانند استراتژی‌های متفاوتی را به کار بگیرند و در این میان بازاریابی برونگرا یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین شیوه‌هاست. بازاریابی برونگرا در نقطه‌ی مقابل بازاریابی درونگرا قرار دارد، شیوه‌ای که در آن کسب و کارها محتوایی ایجاد می‌کنند که مشتری را به خود جذب می‌کند.

اجازه بدهید یک بار دیگر این سوال را مطرح کنیم و آن را بسط دهیم: بازاریابی وقفه‌ای چیست و چطور می‌توانیم بفهمیم برای کسب و کار ما مناسب است یا نه؟ در ادامه به صورت جزیی‌تر به این دو سوال و همینطور انواع بازاریابی وقفه‌ای و تفاوت‌های اساسی آن با بازاریابی درونگرا می‌پردازیم.

بازاریابی برونگرا

نمونه‌های بازاریابی برونگرا کدامند؟

بازاریابی برونگرا به طور کلی شامل شیوه‌های سنتی بازاریابی است؛ از جمله‌ی نمونه‌های بازاریابی وقفه‌ای می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات تلویزیونی
  • تبلیغات رادیویی
  • تماس تبلیغاتی (Cold Calling)
  • ارسال ایمیل (Cold Emailing)
  • اطلاعیه مطبوعاتی (Press Releases)
  • نمایشگاه‌ها و رویدادها
  • سمینار و کنفرانس
  • تبلیغات چاپی

در تماس این نمونه‌ها، این کسب و کارها هستند که به سراغ مشتریان می‌روند. بازاریابی برونگرا جاده‌ای یک طرفه با هدف علاقه‌مند و متقاعد کردن مشتریان بالقوه به خرید از فروشنده است.

استراتژی‌های بازاریابی برونگرا کدامند؟

استراتژی‌های متعددی در بازاریابی وقفه‌ای یا Outbound Marketing وجود دارند که می‌توان برای گسترش کسب و کارها از آنها بهره برد. در ادامه چند مورد از آنها را به شکلی دقیق‌تر مرور می‌کنیم.

  • ایمیل تبلیغاتی

یک ایمیل تبلیغاتی ایمیلی است که به شخصی که تاکنون هیچگونه ارتباطی با کسب و کار شما نداشته است، ارسال می‌شود. شاید در ظاهر اقدامی بیهوده به نظر بیاید اما اگر به شکل درست و اصولی انجام شود، می‌تواند شیوه‌ای موثر در دسترسی به مشتریانی بالقوه و رشد کسب و کارتان باشد. یک ایمیل تبلیغاتی و ناخواسته راهی عالی برای آغاز گفتگو با یک مشتریانی است که ممکن بود جز به این شکل هرگز با کسب و کار شما آشنا نشوند.

  • نمایشگاه و رویداد

نمایشگاه‌ها و رویدادها فرصتی برای کسب و کارهاست تا محصولات و خدمات خود را پروموت کنند. در نمایشگاه‌ها می‌توانید در یک بازه‌ی زمانی خیلی کوتاه خود را به گروه بزرگی از مخاطبان معرفی کنید. نمایشگاه‌ها امکانی فراهم می‌کنند تا به مخاطبانی تازه دسترسی پیدا کنید و آگاهی و علاقه‌مندی به برند خود را افزایش دهید.

  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی هستند بر روی پلتفرم‌های مختلفی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و لینکدین پروموت می‌شوند؛ شیوه‌ای اثرگذار برای دستیابی به مخاطبان و تبدیل کردن آنها به مشتریان. اگرچه برخلاف ایجاد گفتگو با آنها در این پلتفرم‌ها (مانند آنچه که در بازاریابی درونگرا اتفاق می‌افتد)، این نوع تبلیغات صرفاً بر روی پروموت یک محصول یا خدمات خاص تمرکز دارند.

نکته‌ی پایانی

بازاریابی بخشی جدایی‌ناپذیر از کسب و کارهاست اما استراتژی‌های متعددی برای پیاده‌سازی آن وجود دارد. می‌توانید از تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط گرفتن با آنها استفاده کنید، با تماس‌های تبلیغاتی با مشتریان بالقوه ارتباط بگیرید یا از تبلیغات تلویزیونی و محیطی بهره ببرید. اینکه شما کدام یک از این شیوه‌ها را به کار می‌گیرید به جنس کسب و کار و اهداف شما بستگی دارد.

بازاریابی همیشه فرایندی زمان‌بر و هزینه‌زاست پس باید از اثرگذاری استراتژی‌هایی که به کار می‌بندید مطمئن باشید و حالا که تفاوت‌های دو شاخه‌ی اصلی بازاریابی را می‌شناسید، می‌توانید با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری کنید.

* این یادداشت ترجمه‌ و خلاصه‌ای است از: ?What Is Outbound Marketing.