نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

بهینه سازی لندینگ پیج؛ 8 نکته برای سئوی صفحات فرود

سئو در صفحات فرود - سئو در لندینگ پیج ها

بهینه سازی لندینگ پیج؛ 8 نکته برای سئوی صفحات فرود

بهینه سازی لندینگ پیج چیست؟ عالی نمی شد اگر محتوا و کمپینی که این روز‌ها روی آن کار می‌کنید تا شش ماه دیگر هم برای شما لید و سرنخ تولید کند؟ تا سه سال دیگر چطور؟ یکی از بزرگترین امتیازات بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) این است که محتوا و لندینگ پیجی که تولید می‌کنید حتی با گذشت زمان و مدت‌ها پس از اولین باری که آن را پروموت کرده‌اید نیز می‌تواند برای شما بازدهی داشته باشد؛ کلید این کار رعایت اصول سئو در بهینه‌سازی لندینگ پیج است. 

تاثیر بهینه سازی لندینگ پیج در ایجاد لید

محتوایی که امروز روی آن کار می‌کنید نباید صرفاً برای کمپین و اهداف فعلی شما تولید شود؛ همواره باید در نظر داشته باشد که تولید محتوای همیشه سبز و بهینه سازی محتواهای قدیمی می‌تواند در ماه‌ها و حتی سال‌های آینده نیز برای شما مخاطب و مشتری جدید به همراه بیاورد. 

اما چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد محتوای شما پس از پایان دوره‌ای که آن را از طریق ایمیل و  شبکه‌های اجتماعی انتشار داده‌اید هنوز توسط مخاطبان جدید پیدا و دیده می‌شود؟ دقیقاً همانطور که از دیده شدن محتوای فعلی خود در فضای وب اطمینان حاصل می‌کنید: با بهینه‌سازی لندینگ پیج‌ها برای موتور‌های جستجو

 در میان تمام کانال‌های موجود و شیوه‌های ممکن برای ایجاد ترافیک و تولید سرنخ، جذب مخاطب به صورت طبیعی (Organic) از طریق گوگل باثبات‌ترین و سودده‌ترین شیوه است؛ آمار نشان می‌دهد در این شیوه بعضاً حتی تا هفت برابر احتمال تبدیل یک بازدیدکننده به مشتری بیشتر از دیگر روش‌هایی است که برای آنها هزینه می‌شود. چرا؟

حتماً می‌دانید که هر روزه میلیون‌ها نفر برای پیدا کردن جواب سوالاتشان به موتورهای جستجو رو می‌آورند؛ و وقتی افراد به دنبال جواب سوالشان می‌آیند، با محتوای شما رو به رو می‌شوند. داشتن صفحات فرودی که روی یک عبارت کلیدی جایگاه مناسبی در گوگل داشته باشد، تا مدت‌ها بدون هزینه و زحمت اضافی برای شما جذب لید و سرنخ را در پی دارد. 

از همین رو بسیار مهم است که همیشه مهمترین نکات مربوط به بهینه سازی لندینگ پیج را هنگام تولید محتوای خود در نظر داشته و رعایت کنید زیرا نتیجه‌ی کاری که در زمان حال به درستی انجام دهید، در آینده خواهید دید. 

در ادامه هشت نکته‌ی کلیدی برای بهینه سازی لندینگ پیج خود برای جذب طبیعی لید و سرنخ را بررسی می‌کنیم.

  • عنوان صفحه‌تان (Page Title) شامل کلمه‌ی کلیدی و البته مختصر باشد
  • ساختار URL صفحه‌ی فرودتان را به درستی طراحی کنید
  • تگ هدینگی (Heading Tag) ایجاد کنید که با عنوان صفحه هماهنگ باشد
  • تگ توضیحات (Meta Description) را شفاف و مشخص بنویسید
  • عنوان مقاله را بهینه‌سازی کنید
  • از محتوای طبقه‌بندی شده استفاده کنید تا به ریچ‌ اِسنیپِت‌ها (Rich Snippets) دست یابید
  • مراقب تعداد فرم‌هایی که در مقاله قرار می‌دهید باشید
  • برای لینک‌دهی، استراتژی داشته باشید

زمانی که وبسایت خود را برای جذب لید طراحی می‌کنید، بهینه سازی لندینگ پیج اهمیت خاصی دارد؛ زیرا یک صفحه‌ی فرود با رتبه‌ی مناسب جذب لید را برای شما تضمین می‌کند. هر چه باشد کاربرد صفحات فرود همین است: کمک کردن به کاربران برای به دست آوردن اطلاعاتی که به دنبال آن هستند، آن هم به صورت قابل انتقال و قابل دانلود. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های یک صفحه‌ی فرود از منظر سئو را بررسی می‌کنیم تا از این به بعد بتوانید صفحات فرود خود را به منبعی طولانی مدت برای جذب لید تبدیل کنید. 

بهینه سازی لندینگ پیج #1: عنوان صفحه‌ی (Page Title) مختصری داشته باشید

به استناد آمار Moz، مهم‌ترین ویژگی در بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO)، عنوان صفحه است. عنوان صفحه، عبارتی است که در تب بالای صفحه در مرورگر شما به نمایش درمی‌آید. 

بهینه‌سازی لندینگ پیج‌ها

عناوین صفحات فرود در بهینه سازی لندینگ پیج دارای اهمیت فراوانی است و یکی از اثرگذارترین شیوه‌ها برای این است که به موتورهای جستجو اعلام کنیم محتوای داخل صفحه چه چیزی است؛ پس نکات زیر را در نوشتن عنوان صفحه برای صفحه‌ی فرود خود رعایت کنید. 

 کوتاه باشد

موتورهای جستجو معمولاً 60 کاراکتر ابتدایی را در نتایج خود نشان می‌دهند و نیازی نیست که عنوان صفحه شما عمان عنوان کامل مقاله‌ی شما باشد. تمرکز خود را روی کلمات کلیدی بگذارید و موارد دیگر را حذف کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که خواندن آن راحت برای مخاطبان شما نیز راحت و شفاف باشد و کاربران نیز مانند موتور‌های جستجو بتوانند تشخیص دهند محتوای درون صفحه مربوط به چیست.

کلمات کلیدی را ابتدا بنویسید

موتور‌های جستحو معمولاً 60 کاراکتر ابتدایی را در نتایج خود نمایش می‌دهند و از این رو به منظور بهینه سازی لندینگ پیج نیازی نیست که عنوان ‌صفحات فرود شما دقیقاً همان عنوان مطلب باشد. در این بخش روی واژه‌های کلیدی تمرکز کنید و دیگر کلماتِ عنوان مطلب را کنار بگذارید؛ البته حواستان باشد که عنوان صفحه‌تان به همان اندازه که برای موتور‌های جستجو بهینه است، برای کاربرانتان نیز خوانا و قابل فهم باشد.

از جداکننده‌های عمودی استفاده کنید 

این شیوه‌ی خوبی برای جدا کردن عبارات کلیدی از یکدیگر است و موتور‌های جستجو به این شکل درک بهتری از کلمات کلیدی‌ای که باید همراه یکدیگر خوانده شوند پیدا می‌کنند.

نام شرکت و سایت خود را در تک تک عناوین صفحه وارد نکنید

هدف شما باید بهینه سازی لندینگ پیج خود را برای کلمات کلیدی طولانی‌ای باشد که کاربران آنها را جستجو می‌کنند و به خاطر داشته باشید که برخی کاربران پیش از این نام شرکت و سایت شما را نشنیده‌اند؛ البته جای نگرانی نیست چون حتی در این حالت نیز نام برند و سایت شما که همواره در URL قرار می‌گیرد می‌تواند جایگاه مناسبی در جستجوهای گوگل به دست آورد.

بهینه سازی لندینگ پیج #2: ساختار URL صفحه‌ی خود را به درستی طراحی کنید

مهمترین نکته در سئوی داخلی پس از عنوان صفحه، URL آن است. URL به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری را در باب محتوای مطلبتان در اختیار موتور‌های جستجو قرار دهید. به علاوه URLها ساختار سایت را شما را نمایان می‌کنند و نشان می‌دهند هر صفحه‌ در سایت شما چه جایگاهی دارد. قوانین مربوط به URLها تقریباً همان قوانین مربوط به عناوین لندینگ پیج‌ها است. 

کوتاه باشد

بیشتر موتور‌های جستجو عمدتاً 65 کاراکتر را در URL نمایش می‌دهند که بخشی از آن نیز معمولاً توسط دامنه سایت خورده می‌شود (مانند /…..http://www.landin.ir) و این یعنی با کمترین کاراکتر‌ها URL صفحه‌ی خود را تعیین کنید. 

از اسلش برای جداسازی عبارات و مفاهیم استفاده کنید

در حالت ایده‌آل هر بخش از آدرس URL شما دارای صفحه‌ای اختصاصی در سایتتان است که کاربران می‌توانند جداگانه به هر یک مراجعه کنند. پس اگر مطلبی برای “جذب لید از طریق شبکه‌های اجتماعی در سال 2022” منتشر کنید، URL شما می‌تواند چیزی شبیه به /lead-generation/social-media/2022-predictions/ باشد.

این URL به این معناست که شما در سایت خود صفحه‌ای دارید که در آن به طور خاص درباره‌ی جذب لید از طریق شبکه‌های اجتماعی توضیج داده‌اید و آدرس آن به شکل /lead-generation/social-media/ است. 

به همین ترتیب، صفحه‌ای کلی‌تر به آدرس /lead-generation/ در سایت شما قرار گرفته که دو صفحه‌ی پیشین را در خود جای داده است. 

مثال بالا نشان می‌دهد که چطور به راحتی می‌توانید برای بهینه سازی لندینگ پیج خود، آنها را به شکل عروسک‌های تو در توی روسی در دل سایت خود جای دهید. در توسعه‌ی وب، هر آدرسی که بین دو اسلش قرار گرفته تحت عنوان subdirectories یا subfolder شناخته می‌شود و به موتور‌های جستجو نشان می‌دهد صحفات سایت شما به چه شکل سازماندهی شده‌اند. شکل ساختار اطلاعات بخشی کلیدی در سئوی صفحات فرود شماست.

در بهینه سازی لندینگ پیج، با نظم دادن به صفحات فرود و تمامی دیگر بخش‌های وبسایت خود به موتور‌های جستجو و کاربران کمک کنید به راحت‌ترین و دقیق‌ترین صورت ممکن به محتوای وبسایت شما دسترسی پیدا کنند.

مهم‌ترین کلمات کلیدی را در سمت چپ URL قرار دهید

درست مانند عناوین لندینگ پیج (Page Titles)، در بهینه سازی لندینگ پیج کلمات کلیدی‌ای که در ابتدا قرار بگیرند دارای اهمیت بیشتری از واژه‌های پس از خود می‌شوند.

بهینه سازی لندینگ پیج #3: تگِ هدینگی بسازید که با عنوان صفحه همخوانی داشته باشد

همیشه باید تنها و تنها یک H1 در لندینگ پیج خود داشته باشید. این تگ هدینگ (Heading Tag) باید به شکلی موجز ارزشی که ارائه می‌کنید را معرفی کند و نشان دهد لندینگ پیج شما درباره‌ی چیست. اما هشیار باشید: سعی نکنید همه‌ی کلمات کلیدی خود در این هدینگ جا دهید – هنگامی که به فکر بهینه سازی لندینگ پیج خود هستید همواره آگاه باشید که گوگل پیوسته شما را زیر نظر دارد!

در واقع کلیدواژه‌ای که دارای پیش‌زمینه‌ای (Context) نباشد، می‌تواند مخاطب شما را گیج کند و او را برای جستجوی بیشتر به صفحه اول گوگل برگرداند. وقتی مخاطبی روی محتوای شما کلیک کند اما خیلی زود از به صفحه‌‌ی گوگل برگردد و بر روی یک لینک دیگر کلیک کند، گوگل اینگونه تعبیر می‌کند که حتماً محتوای شما پاسخگوی نیاز کاربر نبوده و از این رو جایگاه مناسبی را برای صفحه‌تان در نظر نمی‌گیرد. 

برای همین بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید مخاطبان به سرعت تشخیص دهند در صفحه‌ی فرودتان چه محتوایی قرار گرفته است. یک شیوه‌ی خوب برای نگه داشتن مخاطبان در صفحات فرودتان – چیزی که در بهینه سازی لندینگ پیج شما اثرگذار است و با مرور زمان باعث بهبود جایگاه صفحه‌تان خواهد شد – این است که عنوان مطلبتان (H1) تا جای ممکن با عنوان صفحه‌تان (Page Title) یکسان باشد. 

همچنین بدیهی است که استفاده از زیرعنوان (Subheading)، تصاویر گرافیکی و فهرست مطالب در جلب توجه مخاطب و ترغیب او به خواندن کل مطلب ‌بسیار اثرگذار خواهد بود. 

بهینه سازی لندینگ پیج #4: تگ توضیحات (Meta Description) را شفاف و مشخص بنویسید 

محتوای تگ توضیحات مستقیماً بر روی جایگاه شما در گوگل اثر ندارد اما آنچه که در بخش تگ توضیحات می‌نویسید نقش خیلی زیادی در ترغیب مخاطب به کلیک کردن بر روی لینک صفحه‌ی شما دارد؛ و هر چه افراد بیشتری بر روی لینک صفحه‌ی شما کلیک کنند، موتور‌های جستجو جایگاه بالاتری برای شما در نظر می‌گیرند. پس در تگ توضیحات زیاده‌گویی نکنید و سریعاً سراغ اصل مطلب بروید. 

می‌گوییم “اصل مطلب” چون صفحات فرود در جذب لید پتانسیل خیلی بیشتری از پست‌های بلاگ و مطالب آموزشی دارند. از همین رو کاربرانی که به دنبال صفحات فرود هستند تگ توضیحات  با سرعت و هیجان بیشتری می‌خوانند و این مسئله در بهینه سازی لندینگ پیج بسیار کلیدی است؛ و اگر توضیحات در بخش متادیسکریپشن (یا همان تگ توضیحات) شما گیرا، مختصر و سرراست نباشد، احتمال رد شدن کاربرد از لینک صفحه‌ی شما خیلی بالاتر خواهد رفت. 

هنگام نوشتن تگ توضیحات به مخاطبان خود بگویید چه چیزی دریافت می‌کنند: آیا دارید کمپین خود را پروموت می‌کنید؟ پس به آنها بگویید می‌توانند به عنوان مهمان وارد سایت شوند و ثبت نام کنند. آیا می‌‌خواهید یک ایبوک به آنها ارائه کنید؟ به آنها بگویید چه محتوایی داخل کتابچه‌ی شما قرار گرفته است. تصویر زیر نمونه‌ی یک تگ توضیحات خوب درباره‌ی جذب لید و سرنخ در لندین است. در زیر دو نمونه‌ از تگ توضیحات می‌بینید. 

بهینه سازی لندینگ پیج #5: تصاویر را بهینه‌سازی کنید

با وجود تمام پیشرفت‌های سال‌های اخیر، خواندن و اسکن کردن محتوای تصویری برای موتور‌های جستجو بسیار دشوارتر از بررسی محتوا‌های متنی است. با این وجود بهینه‌سازی محتوای تصویری باید در دستور کار شما قرار بگیرد. 

به علاوه بسیاری از مطالبی که معمولاً در قالب لندینگ پیج منتشر می‌شوند، معمولاً در بخش تصاویر توسط کاربران جستجو می‌شوند. بهینه سازی لندینگ پیج در بخش فنی و در محتوا به یک اندازه حیاتی است؛ برای مثال اگر لندینگ پیجی برای انتشار دادن یک رویداد دارید و می‌خواهید کاربران برای شرکت در آن رویداد ثبت نام کنند، پس حتماً دوست دارند تصاویری از رویداد را نیز ببینند.

چطور به گوگل می‌گوییم این عکس‌ها را منتشر کند؟ از آنجایی که “خواندن” تصاویر برای موتورهای جستجو در صفحات وب دشوار است،  بسیاری از موتورهای جستجو از عنوان و متن جایگزین (Alt Text) تصاویر برای درک بهتر محتوای تصویر کمک می‌گیرند.

عنوان عکس باید کوتاه باشد و با خط تیره از هم جدا شود. متن جایگزین نیز باید محتوای عکس را توصیف کند. متن جایگزین همچنین محتوایی است که در زمان لود نشدن عکش شما به کاربر نشان داده می شود و از این رو باید به وضوح محتوای درون عکس را توصیف کند تا در چنین شرایطی کاربر دقیقاً بداند چه چیزی را از دست می‌دهد. برای مثال اگر تصویری از قیف فروش (Sales Funnel) در صفحه‌ی خود قرار می‌دهید نام آن باید “قیف-فروش” و متن جایگزین آن می‌تواند چیزی شبیه به “قیف فروش و بازاریابی” باشد. 

عنوان و متن جایگزین یک عکس همچنین فرصت خوبی را برای قرار دادن کلمات کلیدی – یا هم‌معنی‌هایی از آن کلمات – متن فراهم می‌کنند؛ البته به شرط آنکه کلمات کلیدی متن، محتوای عکس را نیز به درستی توصیف کنند. عنوان و متن جایگزین عکس معمولاً محتوایی نیستند که مخاطب آنها را ببیند اما برای پیدا کردن جایگاهی مناسب در گوگل به شما کمک می‌کنند.  

بهینه سازی لندینگ پیج #6: از محتوای طبقه‌بندی شده استفاده کنید تا به ریچ‌ اِسنیپِت‌ها (Rich Snippet) دست یابید

ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets) به فهرست‌بندی محتواها در موتور‌های جستجو کمک می‌کنند (مانند تصاویر زیر). ریچ اسنیپت‌ها اطلاعات بیشتری درباره‌ی محتوای شما در اختیار مخاطب قرار می‌دهند – مانند نویسنده، موسیقی، نقد‌ها، رویداد‌ها، محصولات و غیره – و به این ترتیب محتوای شما را از دیگر مطالب متمایز می‌کنند.

برای اینکه ببینید آیا صفحه‌ی شما صلاحیت ریچ اسنیپت‌ها را دارد یا خیر می‌توانید از ابزار رایگان گوگل برای بررسی محتوای طبقه‌بندی شده استفاده کنید. این ابزار لندینگ پیج شما را اسکن کرده و موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن  تلاش‌هایتان در بهینه سازی لندینگ پیج را نشان داده و به شما اعلام می‌کند محتوایتان در نتایج گوگل به چه شکل به نمایش درخواهد آمد. 

این ابزار به طور خاص در HTML صفحه‌ی شما به دنبال مارکاپی (markup) است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای صفحه مانند تصویر، کاور ویدئو، امتیازدهی یا قیمت‌ها را بررسی کند. نوع ریچ اسنیپیتی که توسط گوگل ایجاد می‌شود کاملاً بسته به محتوای درون صفحه دارد. برای مثال فهرستی از یک سایت فروشگاهی می‌توانند شامل قیمت، دسته‌بندی و امتیازدهی محصولات آن سایت باشد، اما اسنیپت یک سرویس پخش ویدئو ممکن است تنها کاور ویدئو و مدت زمان آن را نمایش دهد. 

شرح مختصات یک مارکاپ (markup) در سایت schema.org – که محصول مشترک گوگل، بینگ و دیگر موتور‌های جستجوی بزرگ است –  در دسترس کاربران قرار دارد. اگر توانایی ویرایش HTML را دارید، خواندن ریز نکات مربوط به اسنیپت‌ها در سایت schema توصیه می‌شود.

بهینه سازی لندینگ پیج #7: مراقب تعداد فرم‌های خود در صفحه باشید

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند میزان پرش مخاطبان از صفحات فرود شما را کاهش دهد، بحث فرم‌های جمع‌آوری لید است. صفحات فرود به صورت روتین فرم‌هایی دارند که در آن اطلاعات تماس کاربران را – معمولاً در ازای یک پیشنهاد مانند یک ایبوک یا بلیت شرکت در یک رویداد – کسب می‌کنند؛ اما باید در نظر داشت این نوع فرم‌ها عمدتاً بخش چندان خوشایندی از سفر کاربر در صفحات فرود نیستند و فرمی که سوالات زیادی بپرسد و اطلاعات زیادی بخواهد می‌تواند کاربر را فراری دهد و این اثر سویی در بهینه سازی لندینگ پیج شما خواهد داشت. 

اگر لندینگ پیج شما دارای فرم است، اطلاعات تماسی که از کاربر می‌خواهید را به حداقل برسانید؛ اگر فرمی که طراحی کرده‌اید طولانی‌تر از نمونه‌ زیر است شاید بهتر باشد با بررسی میزان ترافیک ارگانیک سایت و میزان پرش، در طراحی آن تجدید نظر کنید. 

بهینه سازی لندینگ پیج #8: برای لینک‌دهی استراتژی داشته باشید

طبیعتاً پیروی از تمامی دستورالعمل‌های سئوی داخلی ایده‌ی خیلی خوبی است اما شاید با تمام این‌ها باز هم به صفحه‌ی اول گوگل و موتور‌های جستجو راه پیدا نکنید. دلیل آن هم مشخص است: عمده‌ی اثرگذاری یک صفحه‌ی وب از خارج از آن صفحه نشات می‌گیرد. مهم‌ترین فاکتوری که موتور‌های جستجو در رتبه‌بندی لحاظ می‌کنند این است که آیا کاربران با لینک دادن به آن صفحه بر آن مهر تایید می‌زنند یا خیر. این لینک‌دهی می‌توانند به شکل ارجاع دادن به صفحه‌ی شما درون یک پست بلاگ در سایتی دیگر باشد یا به شکل اشتراک‌گذاری لینک صفحه‌ی شما در توییتر. 

از آنجایی که اثرگذاری سئوی خارجی (Off-Page SEO) در بهینه سازی لندینگ پیج بسیار بالاست، بسیار مهم است که صفحات فرودتان را جوری طراحی کنید تا دیگران به لینک دادن صفحه‌ی شما ترغیب شوند. این کار می‌تواند به شکل ارائه پیشنهادی مانند “برای دانلود کردن به اشتراک بگذارید” یا دیگر پیشنهادات انگیزه‌بخش باشد.

گزینه دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اجازه دهید مخاطبانی از طریق وب سایت های دیگر پیشنهاد بازدید از صفحه‌ی شما را دریافت کنند، برای انجام این کار اطمینان حاصل کنید که کد جاسازی (Embed Code) که ارائه می‌دهید شامل پیوند بازگشت (Back Link) به صفحه فرود شما باشد.

نکته‌ی پایانی

به درستی اجرا کردن نکات بالا می‌تواند جایگاه لندینگ پیج شما را برای ماه‌ها و حتی سال‌های پیش رو در گوگل تضمین کند؛ به این ترتیب می‌توانید هر محتوای جدید را به ابزاری ارزشمند برای جذب مخاطب و لید بیشتر تبدیل کنید؛ یک سرمایه‌گذاری کم‌هزینه با سوددهی استثنایی.