نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

تبلیغات جام جهانی؛ 10 تبلیغ برتر تاریخ از پپسی تا نایکی

تبلیغات جام جهانی

تبلیغات جام جهانی؛ 10 تبلیغ برتر تاریخ از پپسی تا نایکی

جام جهانی قطر با همه‌ی جنحال‌ها و حواشی‌اش هر روز داغ‌تر و هیجان‌انگیزتر دنبال می‌شود و برندهای بزرگ طبق معمول همیشه در همه‌ جای جام حضوری پررنگ دارند. پس از بررسی تعدادی از کمپین‌های برندهای مطرح جام 2022 این بار تصمیم گرفتیم نگاهی به تاریخ داشته باشیم و تعدادی از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین تبلیغات تلویزیونی تاریخ جام جهانی را مرور کنیم.

برترین تبلیغات جام جهانی #10: مک دونالد؛ ثمره‌ی پشتکار

این تبلیغ مک دونالد احتمالاً به همه‌ی دلایل اشتباهی در ذهن فوتبال دوستان مانده است. اسکات پارکرِ جوان، فوتبالیست انگلیسی در آستانه جام جهانی 1994 با مدل مویی دهه نودی در این ویدئو در حال روپایی زدن دیده می‌شود و صدای راوی روی تصویر می‌کند: «همه می‌دانند پشتکار چه نتایجی دارد…»؛ راوی به اسکات پارکری اشاره دارد که تنها 18 بازی ملی در کارنامه خود ثبت کرد و هیچوقت به ستاره‌ای که بسیاری تصور می‌کردند بدل نشد؛ بعد از گذشت قریب به دو دهه، این تبلیغ مک دونالد بیشتر و بیشتر حالتی کنایه‌آمیز به خود می‌گیرد!

برترین تبلیغات جام جهانی #09: مارس؛ برای انگلیس بخوان

کمپانی بزرگ شکلات‌سازی مارس در تبلیغ خود برای جام جهانی 2010 با نمایش تکه‌ای از رپ خواندن جان بارنز، ستاره فوتبال انگلیس در آهنگ World In Motion سعی کرده تا حس نوستالژی مخاطبان را تحریک کند. ویدئو از جایی آغاز می‌شود که بارنز یک کاست را درون ضبط صوت قرار می‌دهد و فوراً شروع به خواندن می‌کند… . این ویدئو هم مانند تبلیغ مک دونالد با گذر زمان خوب عمر نکرده و تماشایش بیشتر از هر چیز مخاطب را معذب می‌کند و البته به یاد ماندنی بودنش در همین نکته نهفته است!

برترین تبلیغات جام جهانی #08: پپسی؛ فوتبال با سوموها

دیوید بکام، بوفون، رائول و روبرتو کارلوس تنها تعدادی از ستاره‌های بزرگی هستند که پپسی در سال 2002 برای این تبلیغ دور هم جمع کرده است. تبلیغ قصه‌ی خاصی ندارد و این ستارگان بزرگ در قالب تیم پپسی برای به دست آوردن یک جایزه‌ی برزرگ رو در روی کشتی‌گیران سومو قرار می‌گیرند؛ مهارت و تکنیم بالای این ستارگان در این نبرد نابرابر به کارشان نمی‌آید و تیم سوموها پیروز میدان می‌شوند و جایزه به بغل پشت به دوربین از زمین بازی دور می‌شوند و صدایشان زیر لب شنیده می‌شود که به طعنه به بزرگ‌ترین ستارگان وقت دنیای فوتبال می‌گویند:«آماتورها!».

و جایزه‌ی بزرگ؟ درست حدس زدید: یک باکس نوشابه‌ی پپسی!

تبلیغات جام جهانی

برترین تبلیغات جام جهانی #07: کارلسبرگ؛ گفتگوی تیمی

ویدئو با با زاویه دید اول شخص یکی از بازیکنان تیم ملی انگلیس را دنبال می‌کند که در پی سخنرانی غرای مربی تیم در رختکن با اراده و شور بسیار به سمت زمین مسابقه رهسپار می‌شود و در همین حال نوشته‌ی روی تصویر می‌خواند:«اگر کارلسبرگ برایتان حرف می‌زد…». البته نگاهی به نمایش‌های درخشان تیم ملی انگلیس در جام جهانی 2010 باعث می‌شود آرزو کنید کارلسبرگ هرگز پیش از نبردی مهم برایتان سخنرانی نکند!

برترین تبلیغات جام جهانی #06: نایکی؛ آینده را بنویس

وین رونی با ریشی بلند و نامرتب از یک کاروان بیرون می‌آید؛ در سکانس بعدی در زمین مسابقه با تکلی خشن سعی در گرفتن توپ از فرانک ریبری، ستاره تیم ملی فرانسه دارد؛ سپس ؛ یک روز کاری عادی برای بهترین گلزن تاریخ انگلستان!

برترین تبلیغات جام جهانی #05: آدیداس؛ خوزه + 10!

این تبلیغ ساده و سرراست در آستانه‌ی جام جهانی 2010 دست روی نقطه‌ی حساسی می‌گذارد و رویای همه‌ی کودکان و نوجوانان عاشق فوتبال را به تصویر می‌کشد؛ دو کودک کاپیتان شده‌اند و  با یارکشی از میان همه‌ی ستارگان تاریخ فوتبال خود برای بزرگ‌ترین مسابقه گل‌کوچیک عمر خود آماده می‌کنند! این رویایی است که هیچ فوتبال دوستی نمی‌خواهد از آن بیدار شود.

برترین تبلیغات جام جهانی #04: بیتس بای دِره؛ بازیِ پیش از بازی

با اینکه بیتس الکترونیکس از اسپانسرهای اصلی جام جهانی 2014 نبود و حتی بازیکنان از به همراه داشتن محصولات این کمپانی در ورزشگاه‌ها محروم بودند، کمپانی بزرگ ستاره‌ی رپ آمریکا موفق شد با یک تبلیغ جذاب توجهات را زیادی در این جام به خود جلب کند. ویدئوی تماشایی The Game Before The Game که در یوتیوب قریب به هفت میلیون بازدید دارد، ستارگانی مانند Lil Wayne، لبران جیمز و بله نیکی میناج(!) را به عنوان اعضای یک تیم فوتبال در کنار هم قرار می‌دهد.

برترین تبلیغات جام جهانی #03: آدیداس؛ فوتبالایتیس!

آدیداس، یکی از قدیمی‌ترین همراه فیفا و جام جهانی در تبلیغ خود برای جام 2002 با استفاده از یک ایده‌ی فان سعی کرد تبلیغی کمدی بسازد. فوتبالایتیس، نام یک بیماری است که افراد بسیاری از جمله ستارگان دنیای فوتبال مانند زیدان و دیوید بکام به آن دچار شده‌اند و آدیداس، شرکتی است که فداکارانه امر خطیر پیدا کردن درمان برای این بیماری که حتی سگ‌ها هم از آن در امان نیستند را به عهده گرفته است.

برترین تبلیغات جام جهانی #02: کارلسبرگ؛ شیرهای پیر

کارلسبرگ مانند دیگر تبلیغ خود در این ویدئو باز هم ما را به درون رختکن تیم ملی انگلیس می‌برد اما این بار سعی می‌کند با ایجاد موقعیت‌های کمیک بین ستارگان وقت و قدیمی انگلیسی مخاطب را جذب خود کند.

برترین تبلیغات جام جهانی #01: نایکی؛ فرودگاه

این تبلیغ استثنایی نایکی برای جام جهانی 1998 فرانسه درست مانند خود آن جام یکی از به یاد ماندنی‌تری و جذاب‌ترین تبلیغ‌هایی است که با محوریت فوتبال ساخته شده است. این تبلیغ ماجرای خاصی ندارد؛ بازیکنان تیم ملی فوتبال برزیل وارد فرودگاه می‌شوند و یک توپ فوتبال و ستارگان برزیلی با تکنیک بی‌نقص خود مشغول به دریبل و پاسکاری می‌شوند و پس از یک کار تیمی تمیز توپ را به ستاره‌ی شماره نُه خود، رونالدو نازاریو می‌رسانند. ستاره برزیلی اما در آخرین لحظه در برابر دیدگان بهت‌زده‌ی چند نوجوان نمی‌تواند توپ را در یک قدمی دروازه به گل بدل کند. چهره‌ی در هم کشیده‌ و شرمگین رونالدو در پی از دست دادن این موقعیت طلایی از لحظات فراموش‌نشدنی تبلیغات تاریخ جام‌های جهانی است.

* این یادداشت ترجمه‌ای است از: Top 10 Best Ever World Cup Ads.