نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

تقویم محتوایی چیست؟ | تفاوت تقویم Editorial و Content چیست؟

تقویم محتوایی

تقویم محتوایی چیست؟ | تفاوت تقویم Editorial و Content چیست؟

حتماً این جمله‌ی معروف را شنیده‌اید که می‌گویند «محتوا، پادشاه است»؛ ما اینجاییم که بگوییم محتوا نه، تقویم محتوایی پادشاه است! تقویم محتوایی، تقویمی است که مسیر کاری اعضای تیم تولید محتوا را به صورت سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه مشخص می‌کند. تقویم محتوایی کمک می‌کند تا نوع محتوا، کانال‌های پروموت محتوا و مهم‌تر از همه تاریخ انتشار محتوا را تعیین کرده و بر اساس آن بتوانید استراتژی خود در تولید محتوا را پیاده کرده و به اهداف خود دست یابید.

تقویم محتوایی

تقویم محتوایی چیست و چرا اهمیت دارد؟

منبعی قابل اتکا که تصویری مشخص از موضوعاتی که باید پوشش داده شوند در اختیار شما قرار می‌دهد. تقویم محتوایی سیستمی است که کمک می‌کند تا زیر بار تسک‌های روزانه، اهداف خود را از دست ندهید و بر اساس برنامه و به شکلی منضبط پیش بروید؛ تقویم محتوایی کمک می‌کند تا روند انتشار محتواهای خود را تحت کنترل داشته باشید و به مرور و با توجه به بازخوردی که از مخاطب خود دریافت می‌کنید، جدول زمانی انتشار محتوای خود را بهبود ببخشید.

یکی از دیگر از امتیازات تقویم محتوایی، تعیین نوع و فرمت محتواهایی است که در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید. به کمک تقویم محتوایی می‌توانید چه نوع محتواهایی برای مخاطب شما جذاب‌تر است و جای چه اشکالی از محتوا در برنامه‌ها و استراتژی محتوای شما خالی است. بدون تقویم محتوایی، نمی‌توانید در مسیری مشخص حرکت کنید و با پراکندگی و بی‌برنامگی، در جذب مخاطب و جلب رضایت مخاطبان هدف خود ناتوان خواهید بود.

تفاوت تقویم Editorial و Content چیست؟

تفاوت بین تقویم Editorial و تقویم Content می‌تواند کمی مبهم باشد؛ به ویژه آنکه در ایران برای معادل هر دو واژه از صفت «محتوایی» استفاده می‌شود. با این حال در این بخش سعی داریم اختلاف بین این دو واژه و این نوع تقویم را تا اندازه‌ای شفاف کنیم.

کلمه‌ی Editorial بازمانده‌ای از دوران مطبوعات چاپی است. تقویم Editorial چهارچوبی است که تِم کلی محتواهایی که طی یک بازه‌ی زمانی نسبتاً طولانی – سه ماه تا یک سال – را مشخص می‌کند؛ در تقویم Editorial می‌توانید رویدادهای مهم و روزها و تاریخ‌های خاص را برجسته کنید و از پیش برای محتوایی یا محتواهایی که در آن روز یا هفته منتشر می‌کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید.

به کمک تقویم ادیتوریال می‌توانید و نظم و انسجام بیشتری در برنامه‌ی خود برای انتشار محتواها ایجاد کنید. این تقویم همچنین کمک می‌کند تا برای پروموت محتواهایی خاص از پیش اطلاع‌رسانی کرده و برای جامعه‌ی هدف خود کنجکاوی ایجاد کنید. تقویم Editorial همواره به تصویر بزرگ نگاه می‌کند و تعیین‌کننده‌‌ی تِم و مسیر کلی تیم تولید محتواست.

از طرف دیگر تقویم Content بیشتر برای زیر نظر گرفتن روند امور و میزان پیشرفت برنامه‌هاست. نکته‌ی متمایزکننده تقویم‌ Content نسبت به تقویم Editorial جزیی‌تر بودن آن است. در تقویم کانتنت مواردی مانند برنامه‌ی زمانی انتشار محتواها، نویسنده و ویراستار، ساختار و اندازه‌ی محتوا، نحوه‌ی انتشار و پروموت و جزییاتی از این دست مشخص می‌شود؛ در واقع تقویم Content تسک‌های تعریف‌شده بر اساس تقویم ادیتوریال است که در وبسایت و برنامه‌های مدیریت پروژه مانند ترلو، کلیک‌آپ، اسلک، آسانا، مایکروسافت پلنر و برنامه‌های مشابه آن تعیین و پیگیری می‌شوند.

به طور کلی تقویم Editorial بر روی استراتژی محتوا تمرکز دارد و تقویم Content بر روند روزانه‌ی کار. یک تفاوت مهم دیگر سادگی تقویم ادیتوریال است؛ هرچه تقویم Editorial ساده‌تر، سرراست‌تر و واضح‌تر باشد، کار اعضای تیم محتوا برای ایده‌پردازی و طرح‌ریزی محتواها آسان‌تر خواهد بود؛ تقویم‌های کانتنت اما می‌توانند تا جای ممکن دارای جزییات باشند و زیر مسائل مربوط به محتوا در آن مشخص شوند.

اگرچه بسیاری از تقویم‌ها ترکیبی است از هر دو نسخه‌ی Content و Editorial و به این ترتیب برنامه‌ریزی و روند پیگیری آن برنامه بهینه‌تر راحت‌تر انجام می‌شود.

چرا باید از تقویم محتوایی (Editorial) استفاده کنیم؟

استفاده از تقویم محتوایی – در هر دو فرم ادیتوریال و کانتنت – در میان شرکت‌ها و حتی فریلنسرها امری رایج است. چه نویسنده‌ی محتوا باشید یا صاحب کسب و کار یا مدیر یک تیم مارکتینگ یا یک فریلنسر، تقویم محتوایی به شما اجازه می‌دهد تا در مسیر مشخصی حرکت کنید و زیر حجم فعالیت‌ها و برنامه‌های هر روزه عقل خود را از دست ندهید!

تقویم محتوایی کمک می‌کند تا کمتر با موانعی مانند بن‌بست ذهنی (Writer’s Block) روبرو شوید و روند تولید محتوا به شکل جریانی ثابت و همیشگی ادامه داشته باشد. تقویم محتوایی همچنین کمک می‌کند تا بتوانید برای بلاگ یا هر فضایی که محتواهای خود را در آن منتشر می‌کنید، هدف‌گذاری کرده و برای رسیدن به اهداف برنامه‌ای مشخص داشته باشید و به آن اهداف دست یابید. تقویم محتوایی – به ویژه در حالت Content – باعث می‌شود تا ددلاین‌ها را از دست ندهید و به شکلی منظم به انتشار محتواها ادامه دهید.

نکته‌ی پایانی

تدوین یک تقویم محتوایی استاندارد معمولاً کاری زمان‌بر است و نیازمند صرف وقت و انرژی کافی است. برگزاری جلسات طوفان فکری برای ایده‌پردازی، تعیین استراتژی و اهداف، مشخص کردن ددلاین‌ها و وظایف هر فرد از جمله مواردی است که برای طراحی یک تقویم محتوایی خوب و اثرگذار لازم دارید.

اما نباید فراموش کنید و با در اختیار داشتن یک تقویم مناسب، نیمی از راه تولید محتوای با کیفیت را طی کرده‌اید و کار خود و اعضای تیمی زیر نظرتان را برای رسیدن به اهداف آسان و بهینه می‌کنید. اهمیت یک تقویم خوب مانند اهمیت فونداسیون یک سازه است؛ بدون داشتن زیرساختی مناسب، دیوار محتوایتان تا ثریا کج خواهد رفت!

* این مقاله ترجمه‌ و ترکیبی است از :