نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

13 تکنیک‌ فروش آنلاین محصول برای تازه‌کارها

فروش آنلاین محصول

13 تکنیک‌ فروش آنلاین محصول برای تازه‌کارها

فروش آنلاین محصول یکی از فعالیت‌های پر  رونق این روزهاست. افراد و کسب‌وکارهای بسیاری در سال‌های اخیر از طریق پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و آنلاین‌شاپ‌ها، وبسایت‌ها و صفحات فرود رو به فروش انواع محصول کالا آورده‌اند.

فروش آنلاین محصول در سال‌های اخیر به فرایندی بسیار آسان تبدیل شده است. در گذشته‌های نه چندان دور افراد برای فروش کالا و محصول نیاز به داشتن یک مغازه به صورت فیزیکی را راه‌اندازی یک وبسایت داشتند. فراهم شدن امکانات آنلاین و ساده‌ای مانند صفحه فروش و صفحه فرود نیاز به پلتفرم‌ها و فضاهای پرهزینه‌ای مانند مغازه یا وبسایت را برطرف کرده است. 

درست است که راه‌اندازی یک فروشگاه کوچک اینترنتی این روزها کار دشوار و پیچیده‌ای نیست، اما فروش محصول همچنان فرایندی پرچالش است و اگر با چم و خم کار آشنا نباشید، چیزی جز یک شکست ناامیدکننده نصیبتان نخواهد شد. در این پست قصد داریم به مرور سیزده نکته‌ای بپردازیم که هر فروشندۀ تازه‌کاری «باید» با آن‌ها آشنا باشد و تک تک آن‌ها را در فعالیت‌های خود به کار بگیرد.

فروش آنلاین محصول شامل چیست؟

پیش از آنکه سراغ 13 نکتۀ اساسی برویم، اجازه بدهید بر مفهوم فروش آنلاین محصول مروری داشته باشیم. وقتی از فروش «آنلاین» حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟ وقتی از فروش «محصول» حرف می‌زنیم چطور؟

فروش آنلاین به طور خیلی خلاصه شامل فروش هر چیزی است که در فضای وب، شبکه‌های اجتماعی، صفحات فرود یا وبسایت‌ها، انجام می‌شود. فروش آنلاین می‌تواند توسط شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ در ابعاد وسیع رقم بخورد یا توسط افراد تازه‌کار برای کسب‌درآمد بیشتر در کنار شغل اصلی یا به عنوان نقطۀ آغاز مسیر بدل شدن به یک فروشنده و کارآفرین بزرگ تلقی شود.

«محصول» از طرفی محدود به کالاهای فیزیکی نیست. محصول گسترۀ وسیعی از کالاها و خدمات را شامل می‌شود. برای مثال یک کتابچۀ الکترونیکی یا نرم‌افزار خاص نیز یک محصول به حساب می‌آید. ارائۀ خدمات مختلف مانند مشاوره یا پشتیبانی نیز می‌توانند مثال‌هایی از یک «محصول» باشند.

13 تکنیک فروش آنلاین محصول

مرحلۀ اول شروع فعالیت فروش آنلاین، انتخاب پلتفرم مناسب است. انتخاب پلتفرم درست به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع محصول، حجم محصول و مخاطب هدف همگی مواردی تعیین‌کننده هستند. برای افرادی که در ابتدای راه فروشندگی آنلاین قرار دارند و فروش آن‌ها قرار نیست محصولات متعدد و زیادی را شامل شود، یک صفحه فرود یا صفحه فروش انتخابی منطقی است.

امکانات گسترده، سادگی کار با آن چه برای فروشنده و چه برای خریدار، صفحه فروش را به گزینه‌ای ایده‌آل برای فروش آنلاین محصولات بدل می‌کند. فروش آنلاین محصول در صفحات فروش نیز در عین سادگی، دارای اصولی است که عدم رعایت آن‌ها منجر به شکست خواهد شد. در این بخش به سیزده نکتۀ اساسی در فروش آنلاین محصول می‌پردازیم.

فروش آنلاین محصول #01: صداقت

شاید نکتۀ عجیبی به نظر برسد اما اگر کمی به دقت کنید، نمونه‌های بسیاری از وبسایت‌ها و فروشندگانی به یاد می‌آورید که در زمان معرفی محصولات خود به مزایا و ویژگی‌هایی اشاره می‌کنند که واقعاً در آن محصول وجود ندارد. گاهی اوقات تلاش برای جذاب نشان دادن یک محصول ممکن است ما را به ورطۀ اغراق و بزرگنمایی بیندازد و در نتیجه از طرف مشتریان به عدم صداق متهم خواهیم شد. شاید کمی کلیشه‌ای باشد اما فراموش نکنید که به عنوان فروشنده بزرگ‌ترین سرمایۀ شما، اعتبار شماست. 

فروش آنلاین محصول #02: ایجاد حس فوریت

مهم است که دربارۀ کسی که هستید و چیزی که می‌فروشید کاملاً صادف و شفاف باشید اما قانونی وجود ندارد که شما را از ایجاد حس فوریت و تحریک هیجانات مشتریان منع کند. تحریک مشتریان یکی از تکنیک‌های قدیمی و اثربخش برای فروش سریع‌تر و بیشتر محصولات است. فراموش نکنید اگر مشتری پس از ورود به صفحه فروش شما دست به خرید نزد، احتمال بازگشت او به آن صفحه بسیار کم خواهم بود.

فروش آنلاین محصول #03: تضمین بازگشت وجه/محصول

خیال مشتریان را از هر نظر راحت کنید. خودتان را جای آن‌ها بگذارید: در زمان خرید هر محصولی، چه چیزی مانع خرید شما شده است؟ بله، ترس از پشیمانی پس از خرید! اگر از کیفیت محصولی که به فروش می‌رسانید اطمینان دارید، پس دلیلی ندارد که نتوانید به مشتریان تضمین بازگشت وجه یا حتی پس گرفتن محصول را بدهید. تا جای ممکن امکانی را فراهم کنید تا مشتریان بتوانند با خیال آسوده دست به خرید بزنند.

فروش آنلاین محصول #04: ارائۀ گزینه‌های محدود

بسیاری از فروشنده‌های تازه‌کار و ناوارد تصور می‌کنند تعدد محصولات می‌تواند به فروش بیشتر کمک کند؛ همچنین بسیاری از افراد تنوع را با تعدد اشتباه می‌گیرند. تجربه و علم روان‌شناسی ثابت کرده است که ارائۀ گزینه‌های بسیار زیاد تنها فرایند تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند؛ این مسئله بیش از هر چیز در زمان خرید محصول خودش را نشان می‌دهد. 

مسئله این نیست که شما نباید محصولات متعددی به فروش برسانید، بلکه مسئله نحوۀ ارائۀ آن‌ها به مخاطبان است. اگر محصولات متنوع و متعددی برای فروش دارید، سعی کنید برای هر کدام پلتفرم و صفحه‌ای جداگانه داشته باشید. همه چیز را در کنار هم به فروش نرسانید. یک صفحه فروش شلوغ که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به فروش می‌رسد، تنها حسی از بی‌اعتمادی و البته بی‌کیفیت بودن محصولات را در ذهن خریدار تداعی می‌کند.

با تمرکز بر یک محصول خاص یا محصولاتی از یک خانوادۀ مشخص در هر صفحه فرود، نه تنها کار مخاطب برای انتخاب را راحت می‌کنید، بلکه کار خودتان برای تولید محتوا و پروموت هر محصول و هر صفحه فروش نیز بسیار راحت‌تر خواهد شد.

فروش آنلاین محصول #05: تهیۀ تصاویر باکیفیت

یکی از مواردی که در عصر گوشی‌های هوشمند دستکم گرفته می‌شود، تهیۀ تصاویر باکیفیت از محصولات است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها با در اختیار داشتن یک تلفن هوشمند گرانقیمت که تصویری با رزولوشن بالا می‌گیرد، همۀ آنچه بای تهیۀ تصاویر باکیفیت لازم است را در اختیار دارند.

با اینکه در اختیار داشتن یک تلفن هوشمند با دوربینی قوی باعث می‌شود تا تصویربرداری از محصولات بسیار کم‌هزینه و راحت شود، اما فراموش نکنید که برای گرفتن تصاویری حرفه‌ای از محصولات به چیزی بیش از یک دوربین خوب نیاز است.

اگر در ابتدای کار بودجۀ زیادی برای صرف تولید محتوای تصویری ندارید، سعی کنید با مطالعه، مشورت گرفتن از افراد با تجربه‌ و یادگیری اپلیکیشن‌های مختلف، تصاویری اصولی و حرفه‌ای از محصولات خود ثبت کنید. 

فروش آنلاین محصول #06: محصول‌نویسی اصولی

تولید محتوای متنی در میان فروشندگان حتی بیشتر از تولید محتوای تصویری دستکم گرفته می‌شود. تولید محتوای متنی و به طور خاص محصول‌نویسی فرایندی است که اصول و استانداردهای خاص خود را دارد. برای توصیف درست و دقیق محصولات بهتر است انواع محصول‌نویسی و کاربرد هر یک را یاد بگیرید یا حتی بهتر از آن، از افراد حرفه‌ای برای نوشتن متون صفحه فروش خود کمک بخواهید.

فروش آنلاین محصول #07: شفافیت فرآیند ثبت سفارش و پرداخت

هیچ چیز در زمان خرید یک محصول و ثبت سفارش، آزاردهنده‌تر از یک فرایند پرداخت پیچیده نیست. تعداد کاربرانی که پس از انتخاب محصول مورد نظر خود تنها به دلیل طولانی یا پیچیده بودن روند پرداخت هزینه، قید خرید را می‌زنند، می‌توانند تعیین‌کنندۀ موفقیت یا شکست فعالیت‌های ما باشد.

دکمۀ ثبت سفارش را در جایی قرار دهید که به راحتی توسط کاربر دیده شود. روند ثبت سفارش، پرداخت و هزینه و دریافت محصول را به صورت گام به گام شرح دهید. هرگز دچار این سوءتفاهم نباشید که افراد به صورت خودجوش می‌دانند که برای پرداخت و ثبت سفارش چه فرایندی را باید طی کنند؛ تمامی این موارد بر عهدۀ فروشنده است و شما باید تا جای ممکن فرایندی شفاف و بدون دست‌انداز برای خریداران ایجاد کنید.

فروش آنلاین محصول #08: پاسخگویی به دغدغه‌های مشتری

پیشاپیش به سوالات کاربران پاسخ دهید. باز هم برای افراد کم‌تجربه‌تر شاید نکتۀ عجیبی باشد اما یک فروشندۀ خوب در فضای آنلاین نباید اجازه دهد که مخاطب برای یافتن پاسخ سوالات و دغدغه‌های خود مجبور به پرسشگری شود.

در صفحه فروش خود، در کنار تصاویر متعدد و باکیفیت، محصول‌نویسی درست و اصولی، بخشی را به «سوالات پرتکرار» اختصاص دهید. سعی کنید هر چیزی که فکر می‌کنید یک کاربر ممکن است در مورد محصولات، نحوۀ ثبت سفارش یا تحویل گرفتن محصول داشته باشید را پیشاپیش پاسخ دهید.

فراموش نکنید این کار تنها برای ایجاد یک تجربۀ دلپذیر نیست! بسیاری از کاربران در صورت نیافتن پاسخ سوالات خود، هرگز به خود زحمت پرسیدن و تماس با پشتیبانی را نمی‌دهند و به راحتی صفحه فروش را ترک می‌کنند! پیشاپیش پاسخگو بودن در فروش آنلاین محصول یک ضرورت است.

فروش آنلاین محصول #09: ارائۀ هدایای رایگان

سعی کنید جدای از محصولی که سعی در فروش آن دارید، آیتمی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. ارائۀ رایگان آیتمی ارزشمند باعث ایجاد حس خوبی در کاربران خواهد شد و آن‌ها را نسبت به محصولات پولی شما نیز کنجکاو خواهد کرد. 

فروش آنلاین محصول #10: قیمت‌گذاری حرفه‌ای

قیمت‌گذاری نیز مانند تولید محتوای متنی و تصویری، دارای اصول و قواعد خاص خود است. قیمت‌گذاری پدیده‌ای است که ارتباط تنگانگی با روان‌شناسی دارد و تنها به کیفیت محصول و هزینۀ ارائۀ آن محدود نمی‌شود. یادگیری تکنیک‌های قیمت‌گذاری و نحوۀ ارائۀ تخفیف به شکلی که کاربران را به خرید ترغیب کند، نیازمند مطالعه و البته کمی آزمون و خطاست.

فروش آنلاین محصول #11: بهینه‌سازی صفحه برای موبایل

ساخت وبسایت، صفحه فروش یا آنلاین شاپ همواره بر روی مانیتور یک لپتاپ یا پی‌سی انجام می‌شود و از این رو فراموش کردن کاربران موبایل امری بسیار رایج است؛ اما هرگز نباید فراموش کرد که اتفاقاً عمدۀ خریداران در فضای وب از طریق موبایل و تلفن‌های همراه خود دست به خرید می‌زنند و بهینه‌سازی صفحه برای آن‌ها باید همواره در اولویت باشد. 

فروش آنلاین محصول #12: فراهم کردن امکان چت آنلاین

بالاتر گفتیم که باید سوالات و دغدغه‌های مشتریان را پیشاپیش پاسخ دهید؛ با این حال همواره این امکان وجود دارد که کاربران به دنبال کسب اطلاعات بیشتر یا اطمینان حاصل کردن از محتوایی باشند که بر روی صفحه خوانده‌اند. فراهم کردن امکان گفتگوی آنلاین برای مخاطبان، باعث ایجاد اطمینان و آرامش کاربران خواهد شد و بدیهی است کاربری که به شما اعتماد کند، از شما نیز خرید خواهد کرد!

فروش آنلاین محصول #13: دریافت اطلاعات تماس خریدار در هنگام ثبت خرید

یکی از مواردی که فروشنده‌های تازه‌کار نادیده می‌گیرند، ایجاد ارتباط طولانی‌مدت با خریدار است. پس از نهایی شدن خرید از طرف مشتری، کار شما با او تمام نمی‌شود بلکه کاملاً برعکس، این تراکنش باید آغاز یک رابطۀ طولانی‌مدت باشد.

در زمان ثبت سفارش توسط کاربر، اطلاعات ضروری تماس او مانند شمارۀ موبایل یا آدرس ایمیل را دریافت کنید. با این کار فرصت این را خواهید داشت که در آینده با ارسال پیام‌های اختصاصی، آن‌ها را به خرید مجدد دعوت کنید و چرخ فلک فروش شما پیوسته در حال چرخیدن باشد!

فروش آنلاین محصول