نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ؛ کیستی، چیستی، چرایی و چگونگی

دیجیتال مارکتینگ

راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ؛ کیستی، چیستی، چرایی و چگونگی

در دورانی که اینترنت بیشتر و بیشتر در دسترس مردم همه‌ی دنیا قرار گرفته، عجیب نیست هر روز به تعداد افرادی به جهان وب و دیجیتال می‌‌پیوندند اضافه می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که بیش از 5 میلیارد نفر از جمعیت تقریباً 8 میلیارد نفری دنیا کاربر اینترنت هستند. از طرفی نیازی به گفتن نیست که در نتیجه‌ی این حضور گسترده عادات و رفتارهای مردم در نحوه‌ی تعامل با یکدیگر و مصرف چیزها به شکلی بنیادین دستخوش تغییر شده و این یعنی بازاریابی آفلاین دیگر نمی‌تواند جوابگوی نیاز کسب و کارها برای پاسخگویی به خواسته‌های مشتریان، جذب آنها و افزایش فروش باشد و اینجاست که پای دیجیتال مارکتینگ به ماجرا باز می‌شود.

بازاریابی و مارکتینگ همیشه درباره‌ی متصل کردن کسب و کارها به مشتریان در زمان و مکان درست بوده است. امروزه این مکان اینترنت است و این یعنی کسب و کارها برای دسترسی به مخاطبان خود به بازاریابی آنلاین/Online Marketing یا بازاریابی اینترنتی/Internet Marketing یا بازاریابی دیجیتال/Digital Marketing نیاز دارند. در این پست قصد داریم درباره دیجیتال مارکتینگ و هرآنچه به بازاریابی دیجیتال مربوط می‌شود صحبت کنیم و سعی داریم همه‌ی جوانب آن را بررسی کنیم؛ فهرست زیر عنوان مطالبی را نشان می‌دهد که در این مقاله توضیح خواهیم داد:

  • دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟
  • دیجیتال مارکتینگ چه انواعی دارد؟
  • یک دیجیتال مارکتر چه وظایفی دارد؟ 
  • تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی درونگرا چیست؟
  • آیا همه‌ی کسب و کارها به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟
  • دیجیتال مارکتینگ چطور انجام می‌شود؟
  • مثال‌ها و نمونه‌هایی از دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ که به آن آنلاین مارکتینگ هم می‌گویند، به همه‌ی فعالیت‌های بازاریابی‌ای اشاره دارد که در فضای اینترنت رقم می‌خورد. کسب و کارها با استفاده از کانال‌های ارتباطی آنلاین مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و دیگر به وبسایت‌ها سعی می‌کنند به مشتریان فعلی و بالقوه‌ی خود متصل شوند و به نحوی با آنها ارتباط بگیرند. این فعالیت‌ها پیامک و دیگر کانال‌های پیامرسانِ چندرسانه‌ای را نیز شامل می‌شود.

یک متخصص بازاریابی درونگرا ممکن است بگوید که دیجیتال مارکتینگ/Digital Marketing و بازاریابی درونگرا/Inbound Marketing تفاوتی ندارند و یک چیز هستند اما واقعیت این است که تفاوت‌هایی جزیی اما کلیدی بین این دو مفهوم قرار دارد و در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

اینجاست که باید کمی دقیق‌تر شویم و به این سوال پاسخ دهیم که کسب و کارها دیجیتال مارکتینگ را چطور توصیف می‌کنند؟ که در پاسخ باید گفت دیجیتال مارکتینگ برای همه‌ی کسب و کارها و ایجاد آگاهی از برند حیاتی است. این روزها همه‌ی برندها و کسب و کارها یک وبسایت یا حسابی در یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب یا دستکم یک استراتژی تبلیغاتی آنلاین دارند.

محتوای دیجیتال و بازاریابی این روزها آنقدر رایج است که مصرف‌کنندگان همواره برای آشنایی و کسب آگاهی از برندها انتظار ارائه‌ی آن را دارند. از آنجایی که بازاریابی دیجیتال پتانسیل و امکان‌های بسیاری را پیش روی کسب و کارها قرار می‌دهد، صاحبان کسب و کار می‌توانند بر اساس بودجه و ظرفیت کسب و کار خود در اجرای تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خلاقیت به خرج دهند و از آن طبق نیاز و اهداف خود بهره ببرند.

به طور کلی می‌توان دیجیتال مارکتینگ را اجرای تاکتیک‌های مختلف بازاریابی آنلاین برای دسترسی به مخاطبان در فضایی است که آنها وقت خود را سپری می‌کنند که یعنی همان اینترنت. بهترین دیجیتال مارکترها همواره تصویری شفاف دارند از اینکه چه نوع کمپین یا تاکتیکی مناسب فعالیت‌های آنهاست. بر اساس اهدافِ استراتژی بازاریابی، مارکترها گاهی باید مجموعه‌ای بزرگ از کانال‌های ارتباطیِ پولی و رایگان را مدیریت کنند. 

یکی بازاریاب محتوا/Content Marketer برای مثال باید مجموعه‌ای از بلاگ‌‌پست‌های متعدد که پاسخگوی سوالات و ابهامات مخاطبان باشد را نوشته و منتشر کنند و از این طریق مشتریان بالقوه یا به اصطلاح لیدهای هرچه بیشتری را جذب برند کنند. یک بازایاب شبکه‌های اجتماعی/Social Media Marketer باید بلاگ‌پست‌های گفته شده را از طریق شیوه‌های رایگان و پولی در اکانت‌های آن کسب و کار پروموت کرده و به بیشتر دیده شدن آن کمک کند. یک ایمیل مارکتر/Email Marketer با ایجاد یک کمپین ایمیلی می‌تواند اطلاعات بیشتر و مفیدتری را در اختیار لیدها و مشتریان فعلی شرکت قرار دهد. در ادامه با جزییات بیشتری درباره‌ی هر یک از این تخصص‌ها در حوزه‌ی مارکتینگ بیشتر خواهیم گفت.

چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟

 دسترسی به مخاطبان بیشتر، مقرون به صرفه بودن، هدف گرفتن مشتریان بالقوه و قابل اندازه‌گیری بودن از جمله دلایلی است که دیجیتال مارکتینگ را برای کسب و کارها به انتخاب شماره‌ی یک بدل کرده است.

دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی کمک می‌کند تا کسب و کارها به گستر‌ه‌ی بسیار بزرگتری از مخاطبان دسترسی پیدا کنند و مهم‌تر اینکه این امکان را فراهم می‌کند تا در بازاریابی و تبلیغات افرادی را هدف بگیریم که احتمال خریدشان از کسب و کار ما بیشتر است. به علاوه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال عمدتاً بسیار مقرون به صرف هستند و همچنین امکان اندازه‌گیری نتایج و میزان اثرگذاری فعالیت‌های انجام شده را به شکلی دقیق و به صورت مرتب در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد؛ در ادامه اما می‌خواهیم به شکلی جزیی‌تر به فواید و مزایای دیجیتال مارتینگ بپردازیم.

1.  دیجیتال مارکتینگ اجازه می‌دهد بر روی افرادی تمرکز کنیم که احتمال خریدشان از کسب و کار ما بیشتر است. 

2. هزینه‌های آن در مقایسه با روش‌های بازاریابی برونگرا بسیار مقرون به صرف است. 

3. دیجیتال مارکتینگ فضای رقابتی برابری ایجاد کرده و به همه‌ی کسب و کارها فرصت می‌دهد با برندهای بزرگتر رقابت کنند. 

4. دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری است. 

5. امکان تغییر و سازگاری با شرایط در دیجیتال مارکتینگ بسیار آسان‌تر است.

6. دیجیتال مارکتینگ به افزایش نرخ تبدیل و بالا بردن کیفیت لیدها کمک می‌کند. 

7. با دیجیتال مارکتینگ می‌توان در هر مرحله از سفر خریدار با مشتریان تعامل داشت. 

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چه انواعی دارد؟

1. بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)

2. بازاریابی محتوا

3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

4. پرداخت به ازای کلیک (PPC)

5. افیلیت مارکتینگ 

6. تبلیغات همسان (Native Ads)

7. مارکتینگ اتومیشن

8. ایمیل مارکتینگ

9. روابط عمومی آنلاین (Online PR)

10. بازاریابی درونگرا

11. محتوای اسپانسر حمایت‌شده یا دارای اسپانسر 

12. بازاریابی موتور جستجو (SEM)

13. بازارایابی پیام‌های فوری

نکته‌ی پایانی

هر فرصتی که به کمک آن بتوان به مخاطبان متصل شد، فرصتی برای تبدیل لید به مشتری است. دیجیتال مارکتینگمهیا کردن امکان دسترسی به مخاطبان و مشتریان بالقوه از طریق مجموعه‌ای از کانال‌ها دریایی از این فرصت‌ها را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد.

چه از طریق وبسایت‌ها و موتورهای جستجو، چه به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی و چه با انواع روش‌های پیامرسان یا هر رسانه‌ی آنلاین دیگری، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا روشی بی‌اندازه با ارزش برای معرفی  و شناساندن برند و فروش و محصولات و خدمات به افراد است و در دنیای امروز هیچ کسب و کاری نمی‌تواند از آن دوری کند.

* منبع: The Who, What, Why, & How of Digital Marketing.