نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی فرمی از تبلیغات است که در قالب یک محتوای غیر تبلیغاتی در یک رسانه منتشر می‌شود. آیا تا به حال شده با محتوایی – پستی در شبکه‌های اجتماعی، یک بلاگ‌پست یا یک گزارش خبری – روبرو شوید که می‌دانستید یک تبلیغات است اما با این وجود به مطالعه‌ی آن ادامه دادید؟ به احتمال زیاد آن محتوا یک رپورتاژ آگهی بوده است. در این یادداشت می‌خواهیم تعریف رپورتاژ، کاربرد آن و تفاوت‌های آن با دیگر انواع محتواهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را بررسی کنیم.

فهرست مطالب

  • رپورتاژ آگهی چیست؟
  • مزایا و معایب رپورتاژ مارکتینگ چیست؟
  • تفاوت رپورتاژ با تبلیغات چیست؟
  • رپورتاژ آگهی چه انواعی دارد؟
  • رپورتاژ آگهی کجا منتشر می‌شود؟

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی یا Advertorial نام نوعی از تبلیغاتی متنی است که در قالب یک یادداشت یا مقاله‌ نوشته و منتشر می‌شود. به طور کلی در مقالات رپورتاژ، نویسنده از مزایا و امتیازات محصولات یا خدمات یک برند می‌گوید.

یک رپورتاژ  خوب در متن یادداشت به تبلیغاتی بودن آن اشاره نمی‌کند و در عین حال سعی در پنهان کردن آن نیز نخواهد داشت. تبلیغاتی بودن مقالات رپورتاژ یا به واسطه‌ی لحن و پلتفرمی که در آن منتشر می‌شوند یا با اعلام مستقیم نویسنده (معمولاً در ابتدا یا انتهای متن)، برای مخاطب مشخص است.

یک رپورتاژ درست مانند هر محتوای دیگری باید از نظر کیفی استاندارد قابل قبولی داشته و در عین حال محصول یا برند مورد نظر را در نظر مخاطب پررنگ کند. برای مثال نویسنده‌ی یک رپورتاژ ممکن است محتوایی بنویسد که در آن فهرستی از بهترین ابزارهای ادیت عکس را معرفی کند در آن محتوا نام یک برند را به طور مشخص به عنوان یک ابزار کارآمد معرفی کند؛ به این شکل هم محتوایی مفید مانند یک سرمقاله یا بلاگ‌پست در اختیار خوانندگان قرار گرفته و هم نام آن برند در ذهن مخاطب هایلایت می‌شود.

مزایا و معایب رپورتاژ مارکتینگ چیست؟

رپورتاژها نیز مانند هر روش تبلیغاتی دیگر دارای امتیازت و ضعف‌های مشخصی هستد. البته باید در نظر داشت که موارد فهرست زیر به میزان زیادی به نویسنده و پلتفرم منتشرکننده‌ی محتوا نیز بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان سه مور زیر از جمله مزایای اصلی رپورتاژ آگهی دانست.

به کمک رپورتاژ برندها تکنیکی را به کار می‌گیرند که معمولاً برای معرفی برند، افزایش نرخ تبدیل یا جذب لید مورد استفاده‌ آنهاست. در فهرست زیر می‌بینیم چطور یک رپورتاژ آگهی می‌تواند یک برند را به اهداف بازاریابی خود برساند.

  • افزایش اعتبار

با ارائه‌ی اطلاعات در فرمتی که یادآور یادداشت‌های خبری و گزارش‌هاست، رپورتاژها قابلیت بالایی برای ایجاد حس اعتماد در میان مخاطبان دارند. این مسئله به ویژه برای برندهای تازه‌تاسیس یا کمتر شناخته‌شده بسیار پررنگ‌تر است؛ این برندها به کمک رپورتا‌ژ آگهی می‌توانند اعتباری را به دست آورند و با تبلیغات سنتی و مستقیم برای آنها امکان‌پذیر نیست.

  • افزایش تعامل

رپورتاژها فرصتی طلایی برای تعامل با مخاطبان در فضایی صمیمانه و معنادار ایجاد می‌کنند؛ چیزی که در تبلیغات سنتی اصلاً ممکن نیست. با ارائه‌ی اطلاعات ارزشمند و آگاهی‌بخشی، رپورتاژها می‌توانند به ایجاد رابطه‌ای عمیق‌ با مخاطبان هدف ایجاد کرده و در تشویق آنها به انجام عمل مورد نظر بسیار اثربخش‌تر باشند.

  • اثرگذاری بلندمدت 

رپورتاژها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اثری طولانی‌تر از روش‌های سنتی تبلیغات داشته باشند. رپورتاژها با افزایش آگاهی از برند و ایجاد رابط با مخاطب هدف می‌توانند برای مدتی قابل توجه به جذب لید و افزایش فروش یک برند کمک کنند و برخلاف تبلیعات سنتی به سرعت اثربخشی خود را از دست نمی‌دهند.

تفاوت رپورتاژ با تبلیغات چیست؟

تفاوت رپورتاژ با تبلیغات به شیوه‌ی سنتی باید در ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک و مزایای آن پیدا کنیم. تبلیغات به شیوه‌ی سنتی پیام خود را به شکلی مستقیم در گوش مخاطب جار می‌زند در حالی که رپورتاژها سعی دارند با ظرافتی بیشتر و از طریق آگاهی‌بخشی و با ارائه‌ی اطلاعات مفید، مصرف‌کنندگان را نسبت به مزایای یک برند یا محصول متقاعد کنند.

شناخت و درک تفاوت رپورتاژ و تبلیغات سنتی به برندها کمک می‌کند تا برای تحقق اهداف خود – از پروموت یک محصول گرفته تا افزایش آگاهی از برند – بهترین انتخاب را داشته باشند. برای درک بیشتر این تفاوت‌ها، بد نیست نگاهی به جدول زیر داشته باشیم؛ توجه کنید جدول زیر مقایسه‌ای بین مزایا و معایب این دو روش نیست و صرفاً تفاوت‌های آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رپورتاژ آگهی تبلیغات سنتی
دارای اطلاعات و جزییات بدون جزییات
کمک به مخاطب برای درک بهتر محصول تلاش برای فروش یک ایده یا محصول
نوشته شده توسط یک نویسنده‌ی حرفه‌ای نوشته شده توسط یک آژانس تبلیغاتی
دارای اطلاعات و پیامی اقناع‌کننده معمولاً بدون پیامی متقاعدکننده

رپورتاژ آگهی چه انواعی دارد؟

رپورتاژ مارکتینگ یا Advertorial Marketing هم از نظر محتوا و هم از فرم با تبلیغات سنتی تفاوت‌ دارد. تبلیغات سنتی مانند آگهی‌های تلویزیونی و بیلبوردها معمولاً با گرافیک، موسیقی و شعارهای بولد و گل‌درشت نظر مخاطب را جلب و پیام خود را به آنها انتقال دهند. تبلیغات سنتی کمتر بر روی اطلاعات تاکید دارد و بیشتر به دنبال ترغیب و سرگرم کردن مخاطب است.

در طرف مقابل، رپورتاژها در قالب‌هایی نوشته می‌شوند که یادآور یادداشت و مقالات نشریات هستند و هدف آنها ارائه‌ی اطلاعات و آگاه کردن خواننده از یک محصول، خدمات یا برند است. رپورتاژ آگهی معمولاً لحنی خنثی و آگاهی‌دهنده دارد و هدفش ایجاد اعتماد و اعتبار است. یک رپورتاژ می‌تواند به منظور اثرگذاری بیشتر بر روی مخاطب همراه با عکس، تصویر یا دیگر عناصر محتوایی باشد.

رپورتاژ آگهی و تبلیغات سنتی هر دو جایگاه خاص خود را در استراتژی‌ها و آمیزه‌ی بازاریابی دارند  اما فرمت و محتوای آنها همواره با یکدیگر متفاوت است. تبلیغ‌کنندگان باید مزایای منحصر به فرد هر کدام را در نظر گرفته و بر اساس پرسونای خریدار و اهداف برند بهترین گزینه را انتخاب کنند.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی کجا منتشر می‌شود؟

رپورتاژ نیز مانند هر نوع محتوا و تبلیغات دیگری در کانال‌های مشخصی منتشر و پروموت می‌شود. شناخت ویژگی‌ها منحصر به فرد و الزامات هر پلتفرم برای تولید یک رپورتاژ اثرگذار که مخاطب هدف خود را همراه و درگیر کند بسیار کلیدی است. رپورتاژ با اینکه عمدتاً از جنس محتوای متنی هستند اما در عین حال انعطاف‌پذیری خوبی نیز دارند و می‌توان آنها را در رسانه‌های چاپی و دیجیتال پیدا کرد.

  • رپورتاژ آگهی در رسانه‌های چاپی

رپورتاژها به صورت سنتی عمدتاً در رسانه‌های چاپی استفاده می‌شدند و هنوز هم در روزنامه‌ها و نشریات حضور پررنگی دارند. در رسانه‌های چاپی رپورتاژها می‌توانند تا حتی یک صفحه‌ی کامل روزنامه را به خود اختصاص دهند و ظاهر و ساختار آنها کاملاً مانند یک سرمقاله (Editorial) است.

  • رپورتاژ آگهی در رسانه‌های دیجیتال

با ظهور رسانه‌های دیجیتال، رپورتاژها نیز مانند دیگر انواع تبلیغات به فضای وب و شبکه‌های اجتماعی کوچ کردند و به تکامل یافتند. در فضای آنلاین، رپورتاژها را می‌توان در قالب بلاگ‌پست‌ها، تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، اینفلوئنسر مارکتینگ و دیگر کانال‌های انتشار و پروموت محتوا پیدا کرد.

رپورتاژهای منتشر شده در وبسایت‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی معمولاً به عنوان مکملی برای دیگر روش‌های تبلیغات و بازاریابی آنلاین به کار گرفته می‌شوند. محتوا و ساختار رپورتاژها به شکلی طراحی شده که به جای تلاش برای فروش یک محصول یا خدمات، بر روی آگاهی‌بخشی و ارائه‌ی اطلاعات مفید و کاربردی به مخاطب تمرکز دارند.

نکته‌ی پایانی

حالا نه تنها هر جایی می‌توانید یک رپورتاژ بشناسید بلکه می‌توانید رپورتاژ خوب و بد را نیز به راحتی تشخیص دهید. رپورتاژها می‌توانند رنگ و بوی متفاوتی به استراتژی‌های بازاریابی برندها بدهند و گروهی از مخاطبان تازه برای آنها فراهم کنند؛ پس چه به عنوان یک مصرف‌کننده و چه به عنوان صاحب یک کسب و کار از رپورتاژها نترسید و به آنها نگاهی دوستانه داشته باشید!

 منابع:  ?What Is An Advertorial و Marketing Glossary: Advertorial.