نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

چگونه مشتریان را برای پر کردن فرم لید در صفحات فرود ترغیب کنیم؟

ترغیب کاربران به پر کردن فرم لید

چگونه مشتریان را برای پر کردن فرم لید در صفحات فرود ترغیب کنیم؟

اگر مدیر یک کسب‌وکار آنلاین هستید یا بخش بازاریابی شرکت بر عهده‌ی شماست، حتما با لندینگ پیج یا صفحه‌ی فرود و اجزای آن مانند فرم لید،CTA ،USP و … همچنین با کاربرد آن در بازاریابی، جذب مخاطب و فروش آنلاین محصولات آشنا هستید. همانطور که از عنوان “صفحه‌ی فرود” پیداست، به صفحه‌ای گفته می‌شود که کاربر از روش‌های مختلف به سمت کسب‌وکار ما هدایت شده و روی صفحه موردنظر فرود می‌آید. به عبارت دیگر، کلیک‌های دریافتی از کمپین تبلیغاتی دیجیتال شامل بنرها، شبکه‌های اجتماعی، رپورتاژهای آگهی و… همگی در نهایت به این صفحه هدایت می‌شوند.

در این یادداشت به دو سوال می‌پردازیم؛ اول اینکه لید چیست و مهم‌تر از آن اینکه چطور می‌توانیم مخاطب و مشتری را برای پر کردن فرم لید متقاعد کنیم.

اصلاً لید یا سرنخ چیست؟

تمرکز کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال در بخش لندینگ پیج روی هدایت کاربر به انجام یک یا چند عمل خاص است که مهم‌ترین‌ آن‌ها، فروش مستقیم یا جمع‌آوری لید است.

اصطلاح لید که در فارسی با سرنخ هم شناخته می‌شود، در مفهوم صفحه فرود مقداری با معنی اصلی خودش فاصله گرفته‌ و به طور کلی به مشتری‌های بالقوه‌ی یک محصول یا خدمت که توسط یک کسب‌وکار ارائه می‌شود، اشاره دارد.

در تعدادی از صفحه فرودهایی که به صورت حرفه‌ای طراحی می‌شوند، دو Call To Action وجود دارد که اولی مربوط به خرید محصول یا خدمت توسط مشتری است و دومی برای پر کردن فرم لید به خاطر جمع‌آوری اطلاعات هویتی و ارتباطی مخاطب در نظر گرفته می‌شود.

چرا نیاز به جمع آوری لید داریم؟

مخاطب و کاربری که به هر شکل بر صفحه فرود ما فرود آمده‌است، ممکن است به دلایل مختلف از جمله عدم آشنایی کافی با برند، قانع نشدن نسبت به کارایی محصولات و خدمات، نداشتن وقت کافی در آن زمان، کمبود بودجه یا هر دلیل دیگری به خرید از ما اقدام‌ نکند.

اینجاست که جمع آوری لید یا سرنخ مهم می‌شود؛ در صورتی که کاربر به هر دلیلی خریدش را نهایی  نکند، باید او را تشویق کنیم به پر کردن فرم لید که اطلاعات تماس خود را داخل فرم جمع‌آوری لید ثبت کند تا بتوانیم در آینده از طریق ایمیل یا شماره تماس برای او پیشنهادهای خرید بفرستیم.

البته که کاربرد فرم جمع‌آوری لید محدود به همین مورد نیست. تصور کنید قرار است دو هفته‌ی دیگر از محصول یا سرویس جدید خود رونمایی کنید و می‌خواهید مخاطبان خود را پیشاپیش در جریان قرار دهید؛ یا قصد دارید برای مناسبتی که یک ماه دیگر کلید می‌خورد، تخفیفی ویژه برای محصول‌تان در نظر بگیرید و آن‌ها را برای خرید در آینده‌ای نزدیک آماده کنید؛ اینجا نیز می‌توانید مخاطبانی که از پیش فرم لید شما را پر کرده‌اند و اطلاعات تماسشان را در اختیارتان گذاشته‌اند را با خبر کرده و آن‌ها را به مشتریانی بالفعل تبدیل کنید. 

با طراحی یک صفحه فرود حرفه‌ای و مبتنی بر استانداردهای رابط و تجربه کاربری می‌توانیم این دسته از کاربران را پر کردن فرم لید و ثبت اطلاعات تماس هدایت کنیم. 

ترغیب کاربر به پر کردن فرم لید

چطور کاربر را به ثبت اطلاعات تماس خود و پر کردن فرم لید ترغیب کنیم؟

فرم‌های شلوغ و با فیلدهای ورودی زیاد و غیر ضروری اصلا گزینه مناسبی برای جمع‌آوری لید نیستند. قطعا در این مرحله شما به داشتن شماره ملی، آدرس پستی یا تلفن ثابت مخاطب نیازی ندارید!

 در ادامه برای شما یک چک لیست ضروری از بایدها و نبایدهای جمع آوری لید آماده کرده‌ایم تا صفحه فرود شما برای کاربران ترغیب‌کننده‌ باشد و اطلاعات خود را با پر کردن فرم لید به راحتی در اختیار شما قرار دهند:

  • فیلدهای ورودی نام و نام‌خانوادگی و شماره همراه یا ایمیل برای ارسال پیشنهادهای خرید کفایت می‌کند. 
  • جانمایی و شکل ظاهری فرم ثبت اطلاعات هم به قدر کافی در میزان جذب لید موثر است.
  • استفاده از آیکن مرتبط با عنوان هر فیلد و اضافه کردن hint (برچسب) به پس‌زمینه یا کنار فیلدها از سردرگمی کاربر جلوگیری می‌کند.
  • توجه به عنوان فرم خیلی مهم است. اینکه بتوانیم انگیزه کافی را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم تا حاضر به وارد کردن اطلاعات و پر کردن فرم لید شود، در بازدهی صفحه فرود خیلی موثر است. با عناوینی مثل “دریافت کد تخفیف با ثبت شماره همراه” یا “دریافت نسخه رایگان کتاب فلان” یا “فعالسازی اشتراک 7 روزه رایگان سرویس” می‌توانیم حس کاربر را تحریک کرده و تعداد لیدهای دریافتی را تا حد زیادی گسترش دهیم.
  • استفاده از عنوان‌های جذاب و وسوسه‌انگیز می‌تواند تا 85 درصد آمار لید دریافتی کمپین تبلیغاتی دیجیتال شما را افزایش دهد! بنابراین اغراق‌آمیز نیست اگر عنوان فرم جمع‌آوری لید را آهنربای لید نامگذاری کنیم.
  • در صورتی که به دریافت اطلاعات بیشتری از کاربر نیاز دارید، حتما برای هر فیلد توضیحات کامل ارائه دهید تا کوچک‌ترین ابهامی در مخاطب باقی نماند. هرگونه ابهام مساوی است با منصرف شدن کاربر از تکمیل و پر کردن فرم لید و از دست رفتن یک مشتری بالقوه.

در صورتی که صفحه فرود و فرم ثبت اطلاعات به درستی و بر اساس پارامترهای UI و UX طراحی شده باشند، بعد از پایان کمپین تبلیغاتی دیجیتال میزان زیادی اطلاعات مربوط به مشتری‌های بالقوه در اختیار ما قرار می‌گیرد که باید از این داده‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم تا بیشترین نرخ تبدیل مشتری را شاهد باشیم.

 ارسال پیام‌های پیشنهاد خرید و مزایای آن چگونه است؟

نوبتی هم باشد نوبت ارسال پیام‌های هدفمند به شماره موبایل یا ایمیل افرادی است که با میل و اراده خود اطلاعات تماسشان را در اختیار ما قرار داده‌اند. ارسال پیام‌های پیشنهادِ خرید دو مزیت دارند:

اولین مزیت ارسال پیام به مشتری بالقوه که از فرآیند پر کردن فرم لید شناسایی شده، یادآوری محصول، خدمات و برند ما به اوست. این روزها انقدر همه‌ی افراد درگیر مشغله‌های کاری و شخصی خود هستند که برنامه‌های ضروری‌ خود را هم فراموش می‌کنند. پس فراموشی قصد خرید محصولات ما هم دور از ذهن نیست.ارسال مستمر و مداوم پیشنهادهای خرید باعث می‌شود برنامه‌ی خرید افراد را یادآوری کنیم و این امر موجب می‌شود که فرد به راحتی فراموش نکند.

حتی ممکن است که ما هم یادآوری نکنیم و فرد مدتی بعد به صورت اتفاقی به یاد محصولات ما بیفتد اما باز هم در شرایطی باشد که توان خرید آن را نداشته‌باشد. بنابراین لازم است در بازه‌های کوتاه و مشخص پیشنهادات خرید خودمان را ارسال کرده تا در اولین فرصتی که مشتری شرایط خرید داشت، نسبت به خرید محصول ما اقدام کند و این امر به هفته‌ها و ماه‌های بعدی موکول نشود.

مزیت دوم، ارائه پیشنهادات جذاب است که باعث می‌شود کاربر انگیزه بیشتری برای خرید محصول یا سرویس ما داشته‌باشد. پیشنهادهایی مثل “خرید محصول با 30 درصد تخفیف فقط تا ساعت 24 امروز” یا “ارسال رایگان محصول برای 10 خریدار اول” باعث می‌شود شخص اولویت بیشتری برای تهیه هزینه محصولات ما در نظر بگیرد تا بتواند با هزینه‌ کمتر به خواسته‌ خود برسد.کد تخفیف، حراج های فصلی، ارسال رایگان و … نمونه‌هایی از این پیشنهادات هستند. 

این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه‌ی تبدیل مشتری بالقوه که با میل و اراده‌ی خود پر کردن فرم لید را انجام داده و اطلاعات تماسش را در اختیارتان قرار داده است نسبت به هزینه‌ی جذب مشتری جدید، حدوداً یک پنجم کمتر است و این یعنی صرف هزینه و انرژی برای جمع آوری اطلاعات مخاطبان علاقه‌مند به برند شما و مشتریان بالقوه نه تنها اقدامی هوشمندانه که امری ضروری است.

پر کردن فرم لید حرفه‌ای با لندین

طراحی فرم جمع‌آوری لید یک عمل حرفه‌ای است که باید بر اساس اصول طراحی صفحه فرودها انجام شود تا به پر کردن فرم لید منتهی شود، اما امروزه حتی بدون نیاز به تسلط کافی به اصول طراحی و با استفاده از ابزار لندینگ پیج ساز لندین تنها با چند کلیک ساده می‌توانید لندینگ پیج خود را بسازید؛ ما برای یک فرود عالی همراه شما هستیم.