چرخه عمر محتوا چیست و 7 مرحلهی آن کدامند؟
کسب و کارها به منظور داشتن حضوری موثر در فضای وب، باید دست به تولید محتوایی بزنند که مرتبط، اثرگذار و ارزشمند باشد. مدیریت چرخه عمر مشتری همان فرایندی است که به کمک آن یک شرکت، روند تولید، انتشار، توزیع و بایگانی آن را بهینه میکند. در این یادداشت میخواهیم دربارهی این چرخه، نحوهی مدیریت و اهمیت آن برای کسب و کارهای آنلاین صحبت کنیم.
چرخه عمر محتوا چیست؟
بسته به اینکه از چه کسب بپرسید، چرخه عمر محتوا میتواند تعابیر مختلفی داشته باشد؛ اما این چرخه پیش از هرچیز به مراحل مختلفی اشاره دارد که برای تبدیل یک قطعه محتوا به ایدهآلترین حالت آن نیاز پشت سر میگذارد. این مراحل با توجه به ماهیت خود محتوا و مخاطب هدف آن میتوانند بسیار متفاوت باشند. با این حال این چرخه در چند دستهبندی مشخص قرار میگیرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
مدیریت چرخه عمر محتوا چیست و چرا مهم است؟
داشتن یک چرخه بهینه و اثربخش کمک میکند تا کسب و کارها هزینهها و زمان نیروی انسانی خود را به شکلی هوشمندانه مدیریت کنند. مدیریت این چرخه به شرکتها کمک میکند محتوایی با کیفیت، مرتبط و هماهنگ با برند خلق کنند. با شناخت و درک درست این چرخه، کسب و کارها قادر خواهند بود در طراحی و اجرای استراتژی محتوا بهتر عمل کنند. مدیریت چرخه عملکرد محتوا همچنین فرایند آنالیز و تحلیل عملکرد محتوا و تولیدکنندگان محتوا در هر شرکتی را راحتتر و شفافتر میکند.
با توجه به حجم گستردهی محتواهایی که امروزه در فضای دیجیتال تولید و منتشر میشوند، مدیریت چرخه محتوا یک ضرورت محسوب میشود. با دنبال کردن هفت گامی که اشاره شد، کسب و کارها میتوانند از عملکرد محتوایی که برای تولید، انتشار و دیده شدن آن وقت، انرژی و پول هزینه میکنند، مطمئن شوند.
7 مرحلهی چرخه عمر محتوا کدامند؟
مدیریت چرخه عمر محتوا به صورت سنتی از هفت مرحله تشکیل شده است؛ این هفت مرحله شامل موارد زیر هستند:
1. شکلگیری محتوا: مانند بسیاری از چیزها، هر محتوایی نیز از یک ایده آغاز میشود. مرحلهی آغازین «خلق یا شکلگیری محتوا» شامل ایدهپردازی، برنامهریزی و تحقیق است؛ مهمترین قدم در این مرحله برنامهریزی است. بسیاری از استراتژیستهای محتوا عمدهی زمان خود را صرف طراحی برنامهای همهجانبه و شفاف میکنند.
2. تولید محتوا: همانطور که از نامش پیداست در این مرحله محتوا تولید میشود! تولید محتوا میتواند شامل نوشتن، طرحریزی، عکاسی، فیلمبرداری یا مواردی از این دست باشد.
3. انتشار محتوا: به محض نهایی شدن تولید محتوا، باید آن را به دست مخاطب رساند. این کار میتواند از طریق انتشار محتوا در وبسایت، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا کانالهای دیگر توزیع محتوا صورت بگیرد.
4. تعامل با محتوا: پس از انتشار، باید از طریق دکمهی دعوت به عمل یا پروموت محتوا به وسیلهی تبلیغات یا تکنیکهای مشابه، باید از مخاطبان خود بخواهید تا با محتوای شما تعامل داشته باشند.
5. تحلیل محتوا: در این مرحله، باید محتوای منتشر شده را مورد ارزیابی قرار داد. ارزیابی محتوا میتواند شامل بررسی آمارهای وبسایت، شبکههای اجتماعی و نرخ تعامل مخاطبان باشد.
6. بهینهسازی محتوا: پس از آنالیز و تحلیل محتوا باید بر اساس اطلاعاتی که گردآوری کردهایم باید در صورت لزوم نسبت به بهینهسازی محتوا اقدام کنیم؛ این بهینهسازی میتواند شامل تغییر عنوان، تغییر لحن، تغییر دکمهی دعوت به عمل یا چنین مواردی باشد.
7. بایگانی یا ویرایش محتوا: این مرحله برای همهی محتواهایی که منتشر میشوند مصداق ندارد؛ اما زمانی که یک محتوا دیگر مورد نیاز نباشد یا به عبارتی از تاریخ از مصرف آن گذشته باشد، وقت آن است که آن محتوا را از وبسایت یا هر پلتفرمی که محتوا در آن منتشر شده، حذف شود.
از طرفی برخی محتواها همچنان اهمیت خود را از دست ندادهاند و نه تنها نباید حرف شوند، بلکه باید به نسبت به حفظ تازگی آنها از طریق ویرایش و تکمیل محتوا با حذف و اضافههای لازم اقدام کنیم؛ این همان چیزی است که به آن محتوای همیشه سبز میگوییم.
* این یادداشت ترجمهای است از: What Is Content Lifecycle Management.