نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

چک لیست ساخت لندینگ پیج | 16 نکتۀ اساسی و اجباری

چک لیست ساحت لندینگ پیج

چک لیست ساخت لندینگ پیج | 16 نکتۀ اساسی و اجباری

همۀ ما می‌توانیم با این واقعیت موافقت کنیم که وقتی یک چک لیست در دست داریم، انجام کارهای مختلف آسان‌تر می‌شود.  این مسئله در مورد لندینگ پیج‌ها نیز صدق می کند. زمانی که نوبت به طراحی لندینگ پیج برای فعالیت‌های مختلف بازاریابی می رسد، در اختیار داشتن یک چک لیست ساخت لندینگ پیج می‌تواند به فرایند طراحی و خلق یک صفحه فرود اثربخش سرعت ببخشد. 

16 نکته در چک لیست ساخت لندینگ پیج

چک لیست ساخت لندینگ پیج شامل همه‌ی عناصر اساسی است که به شما کمک کند یک لندینگ پیج بهینه‌سازی‌شده ایجاد کنید. لندینگ پیجی که نرخ تبدیل بالایی داشته باشد و شما را به هدف نهایی کمپین نزدیک کند. در این یادداشت فهرستی 16 موردی تهیه کرده‌ایم که بهترین روش‌ها و مهم‌ترین نکات در طراحی یک لندینگ پیج برای هر کسب‌وکاری را در خود جای داده است. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #01: هدف خود از ساخت لندینگ پیج را تعیین کنید

یک لندینگ پیج برای دستیابی به یک هدف مشخص ایجاد می‌شود؛ اهدافی مانند جذب لید، معرفی محصول، فروش محصول یا ارائۀ اطلاعات به مخاطبان. با تعریف دقیق هدف، می توانید تصویری دقیق‌تر از اینکه لندینگ پیج شما بیاد چگونه و شامل چه مواردی باشد به دست آورید. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #02: از فضای سفید برای تمیز نگه داشتن صفحه استفاده کنید

از نظر فنی، فضای سفید به فضای خالی بین یا اطراف بخش‌ها و نوشته‌های مختلف یک لندینگ پیج اشاره دارد. هر نماد، تصویر یا فرمی در یک صفحه فرود به کمک فضای سفید اطرافش بهتر دیده شده و چشم کاربر در مواجهه با اجزای مختلف صفحه خسته نمی‌شود.
فضای سفید در طراحی لندینگ پیج یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است که نباید از آن چشم پوشی کنید. استفادۀ صحیح از فضای سفید یا فضای خنثی، به کاهش آشفتگی و بهبود خوانایی کمک می‌کند و منجر به بهبود تجربۀ کاربری در لندینگ پیج می شود و در نتیجه نرخ تبدیل را افزایش مییابد.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #03: لندینگ پیج خود را برای دیوایس‌های مختلف ریسپانسیو کنید

یک طراحی پاسخگو یا Responsive یکی دیگر از عناصر لازم برای لندینگ پیج است. با بهینه‌سازی صفحه فرود خود برای اندازه‌های مختلف صفحه نمایش‌، اطمینان حاصل می‌کنید که صفحه فرودتان برای همۀ کاربران فارغ از دستگاهی که از آن استفاده می کنند، خوانا، جذاب و کاربردی است.
از آنجایی که طراحی لندینگ پیج اصولاً بر روی دسکتاپ انجام می‌شود، بسیاری از ما هنگام طراحی صفحه فرود کاربران تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌ها را فراموش می‌کنیم و به عملکرد آسیب می‌زنیم.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #04:  برای بهبود خوانایی از فونتی مناسب استفاده کنید

تایپوگرافی یکی از ارکان موفقیت لندینگ پیج‌هاست. متن یا محتوای موجود در طراحی لندینگ پیج نقش مهمی در تبدیل یک لید بالقوه دارد؛ اما یکی از نکات بسیار کلیدی در مورد محتوای متنی لندینگ پیج‌ها که بسیاری از اوقات فراموش می‌شود، انتخاب فونت مناسبت است. 
استفاده از قلم‌های خیلی کوچک یا استفاده از سبک فونت‌های فانتزی بر خوانایی تأثیر می‌گذارند و هرگز نباید خوانایی یک متن را قربانی جذابیت ظاهری آن کنیم. از این رو، هنگام طراحی لندینگ پیج مطمئن شوید که از قلم‌هایی استفاده می‌کنید که نه تنها حرفه‌ای و ظریف هستند بلکه برای خوانایی حتی در وضوح پایین نیز بهینه شده‌اند. همچنین، برای دور از یکنواختی و برجسته کردن بخش‌های مهم‌تر یا متفاوت متن و جلب توجه مخاطب به آن بخش‌ها می‌توان از رنگ‌های مختلف، هایلایت، بولد کردن، ایتالیک کردن و آندرلاین استفاده کرد.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #05: از رنگ‌های متضاد برای ظاهری پر جنب‌وجوش استفاده کنید

صفحه فرود جذاب صفحه‌ای است که به طور مطلوب از رنگ‌های متضاد به نفع خود استفاده کند. انتخاب پالت و ترکیب رنگی مناسب بر اساس هدف صفحه فرود شما، نه تنها توجه خوانندگان را جلب می‌کند بلکه به تقویت و بالا رفتن نرخ تبدیل نیز کمک می‌کند. بنابراین، سعی کنید رنگ‌های متضاد را در صفحه فرود خود قرار دهید تا به آن طراوت و جلوه‌ای متفاوت ببخشد.
البته باید یادآور شویم که در استفاده از رنگ‌ها زیاده‌روی نکنید! هر لندینگ پیج بسته به فاکتورهایی مانند پالت رنگی برند، مخاطب هدف، محتوی و هدف صفحه، باید از دو یا سه رنگ ثابت استفاده کند و رنگ‌های چهارم یا پنجم در شرایطی خاص و به گزینشی و سختگیرانه مورد استفاده قرار بگیرند. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #06: یک Call To Action موثر طراحی کنید

به زان ساده، دکمه «Call To Action یا دعوت به عمل» متن یا تصویری است که بازدیدکننده را به انجام عملی مشخص دعوت و تشویق می‌کند. CTA یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر لندینگ پیجی است. یک CTA استاندارد باید کوتاه، قابل فهم و کاملاً شفاف باشد. یک CTA خوب همچنین علاوه بر موارد ذکر شده باید حسی از فوریت را نیز در مخاطب ایجاد کرده و کاربر را به انجام عملی فوری ترغیب کند. 
هنگام طراحی  دکمۀ CTA، عباراتی مانند «ثبت نام» یا «خرید» کوتاه و شفاف هستند؛ کاربر می‌داند از او چه چیزی خواسته شده و پس از کلیک بر روی دکمه چه دستاوردی خواهد داشت.از طرفی عباراتی مانند «بزن بریم» با وجود کوتاه بودن، کمی مبهم هستند که اگر پیش از آن به صورت کامل و شفاف همه چیز را برای کاربر توضیح نداده‌اید، شرط احتیاط حکم می‌کند که از آن استفاده نکنید.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #07: متن صفحه فرود باید یک جریان منطقی داشته باشد

خیلی مهم است که «متن» در لندینگ پیج، واضح و دقیق باشد.  محتوای متنی در یک صفحه فرود باید دارای یک نظم منطقی و یک جریان مناسب باشد؛ برای مثال، محتوای متنی یک صفحه فرود استاندارد با یک عنوان جذاب شروع می‌شود و به دنبال آن توضیحی مختصر قرار می‌گیرد. سپس یک عنوان فرعی جذاب به همراه مزایا، توصیفات و جزییات مهم را قرار می‌دهیم و در پایان نیز دکمۀ فراخوان یا CTA قرار می‌گیرد. 
وجود این عناصر در صفحه فرود به ایجاد یک نظم منطقی کمک می‌کنند و کار کاربر برای خواندن و درک مطلب و پیام صفحه فرود بسیار راحت می‌شود؛ نکته‌ای که می‌تواند ضمانتی برای افزایش نرخ تبدیل باشد.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #08: یک عنوان جذاب بنویسید

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، برای اینکه بازدیدکننده به خواندن محتوای یک لندینگ پیج علاقه‌مند شود، باید قدم اول را محکم بردارید این کار با انتخاب کردن عنوان شما شروع می‌شود. عنوان، یک عنصر حیاتی در صفحات فرود است و درست مانند CTA، تیتر و عنوان نیز باید ساده، منحصر به فرد و قابل فهم باشد. تیتر اولین بخشی است که کاربر از نظر می‌گذراند و اگر قلاب تیتر، مخاطب را گیر نیندازد، صیدی نیز در کار نخواهد بود. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #09: برای شفاف‌سازی، مزیتها را به صورت تیتروار بیان کنید

به جای استفاده از بخش‌های مختلف و پاراگراف‌های متعدد برای توضیحات طولانی، از Bullet Point‌ها استفاده کنید تا مزایای  یک محصول یا خدمات را به مخاطب اعلام کنید. بیان نکات به صورت موردی، خوانایی را بهبود می‌دهد و به آن سرعت می‌بخشد و در عین حال از شلوغ شدن صفحه فرود شما نیز جلوگیری می‌کند.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #10: در طراحی لندینگ پیج، لوگوی خود را اضافه کنید

ممکن است که بازدیدکنندگان از طریق رسانه‌های اجتماعی  مختلف، تبلیغات کلیکی یا سایر سایت‌های ارجاع‌دهنده به صفحه فرود شما راه پیدا کنند؛ وجود لوگوی برند در صفحه فرود باعث می‌شود تا مخاطب اعتماد بیشتری به جایی که روی آن فرود آمده داشته باشد. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #11: از تصاویر مرتبط استفاده کنید

انتخاب تصاویر «مرتبط» به مشتریان کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با یک محصول یا خدمات داشته باشند. استفاده از تصاویر با کیفیت و وضوح بالا در لندینگ پیج، یکی از معیارهای مهم چک لیست ساخت لندینگ پیج است که بدون آن نمی‌توانید انتظار نرخ تبدیل بالایی داشته باشید.
باید باز هم تاکید کنیم که برای تأثیرگذاری و ایجاد یک هویت بصری متمایز، به جای تصاویر عمومی باید از عکس‌های واقعی تیم، محصول یا خدمات خود استفاده کنید. این امر به شما کمک می کند تا با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #12: لینک رسانه‌های اجتماعی را در لندینگ پیج قرار دهید 

اگر می‌خواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید و همچنین اعتماد مخاطبان را نیز جلب کنید، نمی‌توانید شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرید. برای این منظور، یکپارچه‌سازی دکمه‌های رسانه‌های اجتماعی در لندینگ پیج  شما می‌تواند علاوه بر افزایش قابلیت مشاهده برای نام تجاری، به افزایش اعتبار نام تجاری شما نیز کمک کند.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #13: توصیه‌نامه‌ها را فراموش نکنید

می‌دانیم که نظرات افراد و برندهای مطرح و معتبر باعث افزایش اعتبار نام و برند کسب‌وکار شما می شود. از طرفی قرار دادن نظرات مثبت و رضایت دیگر مشتریان و کاربران در جلب اعتماد بیشتر مخاطبان تاثیر بسیار زیادی دارد. امروزه کاربران اینترنت بیش از هر چیز به توصیه‌های دیگر افراد اعتماد می‌کنند، بنابراین هنگام طراحی لندینگ پیج، توصیه‌نامه‌های (Testimonials) مشتریان خود را  در صورت امکان به همراه تصاویر آن‌ها در صفحه فرود خود قرار دهید تا باز هم شانس خود را برای داشتن یک نرخ تبدیل خود افزایش دهید. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #14: حواس پرتی‌های غیر ضروری را حذف کنید

حواس پرتی‌های غیر ضروری می‌توانند به صورت اطلاعات بیش از حد در پاراگراف‌های طولانی (چیزی که تحت عنوان «بلوک‌های متنی» شناخته می‌شود)، تعداد زیادی لینک قابل کلیک، CTA نامشخص، تصاویر نامرتبط با پیام صفحه یا فرم‌های گردآوری لید طولانی در لندینگ پیج‌ها حضور داشته باشند. 
این اشتباهاتِ ظاهراً کوچک می‌توانند همۀ تلاش‌های شما برای دستیابی به نرخ تبدیل مورد نظرتان از بین ببرد. از همین رو شما باید پیش‌دستی کنید و با از بین بردن حواس پرتی‌های غیرضروری، تجربه کاربری بهتری را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید.

چک لیست ساخت لندینگ پیج #15: فرم دریافت لید را تا جای امکان کوتاه و ساده نگه دارید

جمع‌آوری لید یکی از اهداف بسیار رایج در صفحات فرود است. برای افزایش تعداد کاربرانی که فرم لید شما را پر می‌کنند و اطلاعات تماس خود را در اختیارتان قرار می‌دهند، باید یک مورد را رعایت کنید: کوتاه نگه داشتن فرم.
هیچ کاربری در فضای وب حوصله یا وقت کافی برای پر کردن یک فرم لید طولانی که پر از باکس‌های متعدد و مختلف است را ندارد؛ از طرفی شما نیز به اطلاعات بیش از حد نیاز ندارید و در بسیاری از مواقع دریافت شماره تماس یا آدرس ایمیل کاربر برای اهداف شما کفایت می‌کند. با کوتاه نگه داشتن فرم لید، کار کاربران برای پر کردن آن را راحت کنید. 

چک لیست ساخت لندینگ پیج #16: از A/B تست در ساخت لندینگ پیج استفاده کنید

سرانجام، از آنجا که یک لندینگ پیج معمولاً دارای عناصر تعیین‌کنندۀ متعدد است، تست A/B به شما این امکان را می‌دهد تا عناصر کلیدی صفحه خود را مورد آزمایش قرار دهید. در A/B تست لندینگ پیج معمولاً موارد بسیار مهم مانند عنوان، CTA و فیلدهای فرم لید تست می‌شوند. به کمک A/B تست، یک لندینگ پیج  بهینه‌سازی‌شده ایجاد کنید تا نرخ تبدیل خود را به حداکثر برسانید. 
نکتۀ پایانی
در چک لیست ساخت لندینگ پیج، روش‌های آزمایش‌شده و نکات کلیدی را مرور کردیم که با اتکا به آن‌ها به راحتی می‌توانید یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا داشته باشید. نقشۀ راه و کاری که باید انجام دهید را می‌دانید، حالا وقت انجام دادن است.