نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل سرچ کنسول

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر ابزاری ساده و حیاتی برای هر مدیر یا صاحب وبسایتی است. تگ منیجر همانطور که از اسمش بر می‌آید وسیله‌ای برای مدیریت تگ‌ها در سایت‌هاست. به کمک این ابزار، مدیریت تگ‌ها سریع‌تر و آسان‌تر و بهینه‌تر صورت می‌گیرند و استفاده از آن برای کسانی که با کدنویسی آشنایی ندارند نیز آسان است. در این راهنما به اطلاعات ضروری که برای کار با این این ابزار نیاز دارید، آشنا خواهید شد.

تگ‌ها به زبان ساده کدهای ساده‌ای هستند که به صفحات وب اضافه می‌شوند. این تگ‌ها استفاده‌های متفاوتی دارند. یکی از اصلی‌ترین استفاده‌های آنها تگ کد جاوااسکریپت است که برای کار با گوگل آنالیتیکس ضروری است. این تگ اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند که گوگل آنالیتیکس برای تهیه‌ی گزارش‌های خود به آنها نیاز دارد. دیگر تگ‌ها می‌توانند اطلاعات متفاوتی را به پلتفرم‌هایی مانند گوگل ادز،  ارسال کنند.

گوگل تگ منیجر

تعریف گوگل تگ منیجر

گوگل، تگ منیجر را یک محصول TMS یا Tag Management System معرفی می‌کند. تگ منیجر همان کاری را برای تگ‌ها می‌کند که CMS  یا Content System Manager برای محتوای سایت انجام می‌دهد. این سرویس فضایی را فراهم می‌کند که به کمک آن همه‌ی تگ‌های مورد نیاز برای وبسایت یا صفحه فرود خود را خلق و مدیریت کنید. تگ منیجر تگ‌هایی که برای آن تعریف می‌کنید را بر روی وبسایت شما اعمال می‌کند؛ البته اگر این تگ‌ها را به صفحه‌ای از سایت خود embed کرده باشید . این کار سه امتیاز بزرگ دارد:

  1. کار توسعه‌دهندگان وب را آسان می‌کند. نه شما و نه توسعه‌دهندگان سایت شما هیچ نیازی به وارد کردن دستی تگ‌ها ندارند و این کار در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی زیادی می‌کند.
  2. گوگل تگ منیجر دقت کار شما را بالا می‌برد. احتمال خطا و ارور در تگ‌هایی که به صورت دستی وارد می‌شوند بسیار بالاست. یک غلط املایی ساده تگ شما را بلااستفاده می‌کند اما در تگ منیجر احتمال خطا وجود ندارد.
  3. گوگل تگ منیجر کنترل و بررسی تگ‌ها را بسیار آسان می‌کند. این یعنی شما می‌توانید از تگ‌های بیشتر و بر اساس اولویت‌های خود استفاده کنید. با کمک گوگل تگ منیجر ایجاد و به کارگیری تگ‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات به منظور فعالیت‌های بازاریابی به شکل بسیار بهینه‌تری صورت می‌گیرد.

تگ منیجر به شما کنترل و تسلط کاملی برای مدیریت تگ‌ها بر روی پلتفرم‌های مختلف تحلیل و آنالیز می‌دهد. کار را با تگ منیجر آسان و البته رایگان است. در اولین قدم برای کار با تگ منیجر باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.

چطور در گوگل تگ منیجر اکانت بسازیم؟

برخلاف بسیاری از ابزارهای گوگل، نمی‌توانید به آسانی و به کمک اکانت گوگل خود وارد این ابزار شوید. برای ساخت اکانت باید وارد سایت Google Tag Manager شوید و اقدام به ساخت اکانت کنید.  برای ساخت اکانت باید یک نام کاربری برای خود تعیین کنید. پیشنهاد گوگل این است که هر کسب و کاری تنها از یک اکانت استفاده کند.

به جز نام اکانت نیاز دارید یک Container Name برای خود تعیین کنید. کانتینر کدی است که باید به صفحات وب خود اضافه کنید تا تگ منیجر برای شما فعال شود. نام کانتینر باید نام سایت یا سایت‌هایی باشد این کانتینر را در آن وارد می‌کنید. سپس پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و اکانت خود را می‌سازید.

پس از گذر از این بخش، دو پنجره برای شما باز می‌شود. پنجره‌ی اول، شرایط استفاده از خدمات گوگل است که باید آن را Accept کنید. پنجره‌ی دوم، همه‌ی اطلاعات مربوط به کانتینری است که باید صفحات سایت خود اضافه کنید.

اصطلاحات تخصصی گوگل تگ منیجر: تگ‌ها، متغیرها‌ و تریگرها

هر پلتفرم تحیل و آنالیزی، دایره‌ی واژگان مخصوص به خود را دارد که همگی کلمات و اصطلاحاتی اختصاصی هستند که اگر پیش از این با آن ابزار خاص کار نکرده باشید ممکن است برای شما تازگی داشته باشند. گوگل تگ منیجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این سیستم TMS سه اصطلاح اساسی دارد که درک آنها ضروری است. در گوگل تگ منیجر این سه اصطلاح تگ (Tag)، متغیر (Variable)  و تریگر (Trigger) هستند. هر یک عنصری اساسی در تگ منیجر هستند و در این پلتفرم بخش مختص به خود را در دارند. لینک‌هایی که شما را به هر یک این بخش‌ها راهنمایی می‌کنند در عکس زیر مشخص شده‌اند. اما تگ، متغیر و تریگر دقیقاً چه هستند؟

  • تگ‌ها

تگ‌ها بریده‌هایی از یک کد هستند. این تگ‌ها توسط پلتفرم‌های آنالیز و بازاریابی برای همگام‌سازی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در گوگل آنالیتیکس، این تگ‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد کاربران سایت‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند. به کمک تگ منیجر شما می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی این تگ‌ها را تعریف کرده و منتشر کنید.

باید یادآور شد که این تگ‌ها از تگ‌هایی که معمولاً توسعه‌دهندگان سایت‌ها به آن اشاره می‌کنند، متفاوت است. توسعه‌دهندگان وب از تگ‌های استاندارد HTML برای کدنویسی صفحات وب استفاده می‌کنند مانند <Head>، <Body>، <Blockqoute> و مشابه آن.

گوگل تگ منیجر به صورت پیشفرض از زبان‌های متفاوت کدنویسی پشتیبانی می‌کند که شامل تگ‌ها مختلف محصولات گوگل یا پلتفرم‌های Third Party می‌شوند. همچنین اگر گوگل تگ منیجر از تگ‌های مورد نظر شما را نداشته باشد، می‌توانید تگ‌های اختصاصی خود را ایجاد کنبد.

البته توصیه‌ی گوگل بر این است که از تگ‌های شخصی‌سازی شده استفاده نکنید و به جای آن با از ارائه‌دهنده‌ی تگ خود درخواست کنید تا به برنامه‌ِی Tag Vendor اضافه شوید. با این حال اگر به استفاده از تگ‌های اختصاصی اصرار دارید می‌توانید تگ‌های HTML، image یا تگ‌های کاربردی ایجاد کنید. دستورالعمل ساخت این تگ‌ها را می‌توانید در این بخش پیدا کنید.

  • تریگرها

تگ‌ها در هر وبسایتی باعث ایجاد یک پاسخ به یک رویداد خاص می‌شوند. این تریگرها هستند که هر یک از این رویدادها را ثبت می‌کنند. تریگرها سایت و اپلیکشن شما را زیر نظر می‎‌گیرند و منتظر رخ دادن رویداد مورد نظر مانند بازدید از صفحه، ثبت فرم یا کلیک بر روی یک لینک خاص می‌مانند؛ این تریگرها به محض شناسایی یک رویداد خاص، تگ مورد نظر را به اصطلاح فایر (Fire) می‌کنند.

وقتی در گوگل تگ منیجر تگ جدیدی ایجاد می‌کنید باید تریگر مربوط به آن را مشخص کنید. تریگرها انواع متفاوتی دارند که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. هر یک از این تریگرها به یک رویداد خاص که شما مشخص کرده‌اید وصل می‌شود.

به صورت پیشفرض تریگری که ایجاد می‌کنید باعث می‌شود تا تگ مورد نظر به محض رقم خوردن رویداد مورد نظر اتفاق می‌افتد. البته شما می‌توانید برای تریگرها، فیلترهای متفاوتی تعیین کنید تا فایر شدن تگ‌ها در موارد خاص و مورد نظر شما فایر شوند.

  • متغیرها

متغیرهای در گوگل تگ منیجر به تگ‌ها و تریگرها ربط پیدا می‌کنند. متغیرها ارزش‌هایی هستند که به طور مشخص تعیین می‌کنند یک تگ یا تریگر چه کاری باید انجام دهد. برای درک بهتر متغیرها باید نگاهی مجزا به رابطه‌ی آنها با تگ‌ها و تریگرها داشته باشیم.

در مورد تریگرها، متغیرها تعیین می‌کنند که تریگر در چه زمانی به تگ مورد نظر بگویند که باید فایر شود. در مورد تگ‌ها، متغیرها به طور دقیق تعیین می‌کنند که هر تگ چه اطلاعاتی را باید جمع‌آوری کند.

نکته‌ی پایانی

گوگل تگ منیجر ابزاری است که به کمک آن می‌توانید استفاده از تگ‌ها روی هر سایتی را مدیریت کنید. گوگل تگ منیجر فرایند ساخت و افزودن آنها به سایت‌های شما را آسان می‌کند. گوگل تگ منیجر مجموعه‌ای جامع از تگ‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر به دنبال آنالیز و استفاده از آمارهای صفحات وب خود هستید، گوگل تگ منیجر بهترین ابزار برای شماست.

* این یادداشت ترجمه‌ای است از: The Beginner’s Guide To Google Tag Manager.