نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

افزایش نرخ تبدیل صفحات فرود با یک دعوت به اقدام حرفه‌ای

دعوت به اقدام صفحه فرود

دعوت به اقدام صفحه فرود

افزایش نرخ تبدیل صفحات فرود با یک دعوت به اقدام حرفه‌ای

دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود که Call To Action یا به اختصار CTA نیز نامیده می‌شود، پیامی در قالب‌هایی چون یک دکمه گرافیکی، متن تک‌خطی، لینک یا تصویر است که کاربران را مجاب به اقدام مورد نظر می‌کند. البته CTA برابر با یک خرید صددرصدی نیست بلکه مواردی چون ثبت نام در سایت، دانلود اپلیکیشن، تکمیل نظرسنجی و مانند این‌ها را شامل می‌شود. کال تو اکشن صفحه فرود معمولا به شکل یک دکمه فراخوان ظاهر می‌شود و یکی از پراهمیت‌ترین اجزای صفحات فرود به حساب می‌آید. لندینگ پیج‌ها معمولا منحصر به یک محدوده موضوعی خاص طراحی می‌شوند و بر همین اساس، در بیشتر مواقع تنها یک CTA صفحه فرود در لندینگ پیج به چشم می‌خورد. البته این موضوع یک قاعده کلی نیست.

نقش یک دعوت به اقدام صفحه فرود حرفه‌ای در افزایش نرخ تبدیل

برای اینکه درباره‌ی نقش دکمه دعوت به اقدام در صفحه فرود سخن بگوییم، بد نیست چند عدد و رقم آماری را همراه یکدیگر مرور کنیم. طبق تحقیقات، تنها 3 درصد از بازدیدکنندگان یک صفحه، جز تماشا اقدام دیگری انجام می‌دهند و روی بخش‌های مختلف صفحه کلیک یا اطلاعات خود را در فرم جمع آوری لید وارد می‌کنند. همچنین طبق تحقیقات، مشخص شده اکثریت قریب به اتفاق کاربران طی کمتر از 8 ثانیه صفحه فرود را ترک می‌کنند. افزون بر این‌ها معمولا تنها 4 درصد از کسانی که در حال بازدید از صفحه فرود هستند آمادگی لازم برای خرید در همان لحظه را دارند. یعنی 96 درصد از مخاطبان یک لندینگ پیج در همان زمان نمی‌توانند خریدار محصول یا سرویس ارائه‌شده از سوی شما باشند.

در چنین حالتی چه باید کرد؟ آیا قناعت به همان 4 درصد برای شما کافی است؟ یا ضروری است برای تبدیل درصد بیشتری از مخاطبان به مشتری نهایی اقدامی صورت داد؟ بدون تردید پاسخ پرسش آخر مثبت است و استفاده از یک دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود حرفه‌ای دقیقا یکی از مسیرهایی است که موجب افزایش نرخ تبدیل کاربران و بازدیدکنندگان صفحه فرود به مشتری نهایی می‌شود. 

صفحه فرود مانند یک معدن طلاست!

شاید بیشتر کاربران بازدیدکننده از صفحه فرود، در آن لحظه توانایی تبدیل شدن به مشتری نهایی را نداشته باشند اما بدون شک عده قابل توجهی از آن‌ها در آینده و حتی آینده نزدیک می‌توانند کاندیدای خوبی برای خرید از شما به حساب بیایند. صفحه فرود شباهت زیادی به معدن طلا دارد. در یک معدن طلا همه سنگ‌ها طلای خالص نیستند و درصد طلا در هر سنگ با دیگری تفاوت دارد. حال کسانی که در حال استخراج طلا هستند، سنگ‌هایی که درصد کمتری از این فلز گرانبها دارند را رها نمی‌کنند. بلکه هم‌زمان، سنگ‌های مختلف با درصدهای متفاوت طلا استخراج و بعدتر خالص‌سازی می‌شوند.

بنابراین باید با استفاده از کال تو اکشن صفحه فرود از کاربرانی که می‌توانند روزی مشتری شما باشند، اطلاعات گرفت و تعامل را برقرار کرد. کاربران باید ترغیب شوند در صفحه فرود دست به یک اقدام بزنند. در این راستا بهترین کار، طراحی یک دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود جذاب، واضح و ترغیب‌کننده است. به این ترتیب، از کاربران مستعد برای تبدیل شدن به مشتری اطلاعاتی به دست خواهیم آورد که در آینده موجب بالا رفتن نرخ تبدیل خواهد شد. از این رو اهمیت دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود برای موفقیت یک لندینگ پیج غیر قابل انکار است. 

دکمه‌های دعوت به اقدام مختلف را هوشمندانه به خدمت بگیرید

پیش‌تر عنوان شد که دکمه CTA مرتبط با موضوع، معمولا در صفحه فرود منحصر به فرد است اما این موضوع به معنای آن نیست که نمی‌توان از انواع دیگر دعوت به اقدام صفحه فرود بهره گرفت. دعوت از کاربران به چت آنلاین و پرسش درباره محصولات و خدمات از بخش پشتیبانی، استفاده از کال تو اکشن صفحه فرود مشهوری تحت عنوان «بیشتر بخوانید»، دکمه CTA مشاهده محصولات بیشتر که کاربر را به سایت اصلی منتقل می‌کند، دکمه تکمیل فرم جمع‌آوری لید، دکمه ثبت نام در رویدادها، CTA ثبت درخواست خرید و کال تو اکشن به اشتراک گذاری صفحه فرود، همگی می‌توانند به بالا بردن نرخ تبدیل لندینگ پیج شما یاری برسانند. اما یک صفحه فرود موفق هرگز در استفاده از CTAها زیاده‌روی نمی‌کند و با رعایت تعادل سعی در جذب مخاطب دارد، نه بر هم ریختن تمرکز او. در مجموع، یک دعوت به اقدام حرفه‌ای صفحه فرود می‌کوشد اقدامات زیر را صورت بدهد: 

  • اطلاعات کافی و مهم ارتباطی را از کاربران دریافت کند.
  • کاربران مستعد را به خرید تشویق کند.
  • کاربران را ترغیب به گردش در وب‌سایت و کاهش نرخ فرار کند.
  • به عضوگیری در شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار یاری برساند.
  • برندسازی کند و آگاهی از برند را افزایش بدهد.
  • هدیه یا نسخه دمو برای مخاطبان ارسال کند.
  • هدیه یا پیشنهادی غیر قابل رد کردن برای کاربران بفرستد.
  • از کاربران حاضر در صفحه فرود، بازخورد دریافت کند.

 

همه این موارد در نهایت می‌توانند منجر به افزایش نرخ تبدیل به مشتری شوند. هر چه نرخ تبدیل یک صفحه فرود بالاتر باشد، آن صفحه موفق‌تر به حساب می‌آید. پس یک دعوت به اقدام صفحه فرود حرفه‌ای، یک‌تنه می‌تواند نرخ تبدیل را تا حد زیادی ارتقاء بدهد. بر همین اساس، هرگز نباید از طراحی دقیق و اصولی CTAها و حساسیت ویژه آنها غافل شد. طراحی CTA باید به گونه‌ای باشد که فرد بازدیدکننده از صفحه فرود را مجاب به اقدام در مسیری کند که شما علاقه و انتظار دارید. 

به همین دلیل، ساخت یک دعوت به اقدام صفحه فرود حرفه‌ای را باید تخصصی میان‌رشته‌ای دانست که علوم بازاریابی، روان‌شناسی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، گرافیک و … در آن دخیل هستند. با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند لندین می‌توانید به‌سادگی دعوت به اقدام صفحه فرود خود را در قالب‌های حرفه‌ای و ترغیب‌کننده طراحی کنید. دست کم یک‌بار امتحان کنید، مطمئن باشید ضرر نخواهید کرد.

 

چگونه یک دعوت به اقدام حرفه‌ای صفحه فرود بسازیم؟

برای اینکه بتوانید یک CTA لندینگ پیج حرفه‌ای و ترغیب‌کننده بسازید، باید یک سری اصول را به کار بگیرید. بدون مطالعه و رعایت تکنیک‌ها نمی‌توان یک کال تو اکشن صفحه فرود موفق ساخت. در همین راستا حین طراحی CTA باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

از تاثیر رنگ‌ها در دکمه دعوت به اقدام غافل نشوید

دکمه‌های دعوت به اقدام صفحه فرود موفق، معمولا رنگی هستند. رنگ‌های قرمز، آبی، سبز و نارنجی برای این منظور از بهترین‌ها به حساب می‌آیند و در بیشتر موارد منجر به افزایش کلیک و نرخ تبدیل می‌شوند.

 

برای دکمه دعوت به اقدام از جملات کوتاه دستوری اما صمیمانه کمک بگیرید

دیگر سال‌های سال است دوره استفاده از CTAهای طویل به سر آمده. همچنین بکوشید برای متن دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود، قوه خلاقیت خود را تا آنجا که می‌توانید به کار بگیرید. متنی که روی یک CTA نوشته می‌شود، در ترغیب کاربران به کلیک روی آن بسیار اهمیت دارد. این اهمیت را نادیده نگیرید.

 

دکمه‌های دعوت به اقدام ثانویه را فراموش نکنید

قبول داریم که تکرار مکررات می‌تواند آزاردهنده باشد اما تکرار در اندازه منطقی اتفاقا بسیار موثر عمل می‌کند. گاهی ممکن است کاربر روی CTA نخست کلیک نکند اما CTA ثانویه که همان اقدام را به بیانی دیگر از مخاطب طلب می‌کند، موجب شود او دکمه را بفشارد.

 

به سایز دکمه دعوت به اقدام توجه داشته باشید

CTA باید بزرگ، واضح و متن آن معمولا بزرگ‌تر از اندازه‌ی نوشته‌های صفحه باشد اما خودتان بهتر می‌دانید که زیاده‌روی در این مورد هرگز جایز نیست. 

 

دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود را ریسپانسیو بسازید

امروزه 90 درصد کاربران امور روزمره خود را با استفاده از اسمارت فون‌ها انجام می‌دهند. بر همین اساس، هرگز نباید حین طراحی CTA، تناسب و سازگاری آن با گوشی‌های تلفن همراه هوشمند را نادیده گرفت. اگر دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود شما با موبایل سازگاری نداشته باشد، ضرر بزرگی را متحمل می‌شوید و هرگز از صفحه فرود و CTA آن نتیجه لازم را نخواهید گرفت. پس منابع‌تان را بی‌جهت هدر ندهید. 

 

برای دکمه دعوت به اقدام از فضاهای خالی هوشمندانه بهره بگیرید

نباید CTA را در میان بنرها، متون و بخش‌های مختلف و رنگارنگ گم کنید. برعکس، ضروری است فضای اطراف دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود خود را خالی بگذارید. فضای خالی دیدگان را به سوی کال تو اکشن صفحه فرود شما می‌کشاند.

 

برای دکمه دعوت به اقدام شرح بنویسید

دعوت به اقدام صفحه فرود باید به صورتی کاملا گویا و روشن مخاطب را دعوت به آن چیزی کند که شما می‌خواهید. اما همیشه نمی‌توان منظور را در عبارتی دو، سه کلمه‌ای بیان کرد. در همین راستا پیشنهاد می‌شود یک شرح گزیده و راهنما برای CTA خود در نظر بگیرید. این موضوع، کاربران بیشتری را به اقدام ترغیب خواهد کرد و در نهایت روی نرخ تبدیل اثر مثبتی خواهد گذاشت.

 

به محل قرار گرفتن دکمه دعوت به اقدام توجه داشته باشید

سعی کنید CTA را بالای صفحه جایگذاری و از قرار دادن آن ذیل صفحه خودداری کنید. دکمه دعوت به اقدام صفحه فرود باید بالای صفحه باشد تا کاربر برای فشردن آن نیاز به اسکرول پیج نداشته باشد. 

 

در هر صفحه فرود دکمه‌های دعوت به اقدام را متناسب با محتوای صفحه طراحی کنید

نباید تنها به یک یا دو مورد خاص برای دعوت به اقدام صفحه فرود بسنده کنید و در همه لندینگ پیج‌ها تنها از همان موارد تکراری بهره بگیرید. خلاقیت به خرج بدهید و برای هر صفحه فرود CTA مخصوص به خودش را طراحی کنید. می‌دانیم، شاید زمان‌بر باشد اما همیشه می‌توانید با استفاده از لندین در زمان ساخت صفحه فرود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید. همچنین استفاده از CTAهای خلاقانه چنان نقش مثبتی در افزایش نرخ تبدیل لید به مشتری خواهند داشت که اثر آنها را به صورت کاملا مشهود مشاهده خواهید کرد. 

 

رفتار کاربران را در صفحه فرود خود با استفاده از دکمه دعوت به اقدام مدیریت کنید

می‌دانیم این مورد اندکی گنگ به نظر می‌رسد. به همین دلیل قصد داریم منظورمان از چنین جمله‌ای را شفاف‌تر توضیح دهیم. شما گاه با استفاده از یک دعوت به اقدام صفحه فرود که مخاطب را تشویق به کلیک جهت دریافت هدیه رایگان مانند کد تخفیف، فایل، ویدئو یا هر مورد دیگری می‌کند، به کاربر برای همراهی با اهداف‌تان جایزه می‌دهید. اما لازم نیست همیشه چنین کاری بکنید. گاه کاربر به دانلود یک فایل در سایت شما نیاز دارد و از طریق صفحه فرود با لینک دانلود خود مواجه شده است. در این شرایط، شما می‌توانید دریافت فایل را منوط به ثبت نام و ورود اطلاعات مورد نظرتان در فرم اجباری جمع‌آوری لید کنید. به هر حال در شرایطی که برگ برنده در دستان شماست، باید به بهترین نحو ممکن از آن بهره بگیرید. دیجیتال مارکتینگ صحیح، استفاده حداکثری از همه پتانسیل‌هاست.

فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات را تا آنجا که می‌توانید ساده و گزیده طراحی کنید

هیچ کاربری از پاسخ دادن به سئوالات زیاد و شخصی لذت نمی‌برد. اگر می‌خواهید فرم‌های شما تا پایان تکمیل شوند و کار به فشردن دکمه CTA در انتهای فرم بکشد، حتما باید آن را کوتاه و ساده طراحی کنید. فرم‌های طولانی در حالت معمول بلای جان کال تو اکشن هستند و در بیشتر مواقع به مشارکت منجر نخواهند شد.

 

پیشنهاد نهایی

اهمیت دعوت به اقدام صفحه فرود آنقدر بالاست که هر چقدر برای طراحی این بخش زمان صرف کنید، ضرر نکرده‌اید. اما همیشه هم لازم نیست در این راه تنها متکی به خودتان باشید. گاهی استفاده از پلتفرم‌های طراحی لندینگ پیج مانند لندین به کمک‌تان می‌آیند و تجربیات تخصصی خود را برای طراحی بخش‌های مختلف یک صفحه فرود موفق در اختیارتان می‌گذارند. خلاقیت برای طراحی یک دعوت به اقدام صفحه فرودِ کارآمد، ضروری است اما به هر حال چرخ را نمی‌توان از نو اختراع کرد و استفاده از تجربیات تخصصی و ترکیب آن با نوآوری و خلاقیت شخصی، می‌تواند یک آتش‌بازی بزرگ و دیدنی در فضای مجازی برای برند شما به راه بیندازد. پس کمربندهایتان را محکم ببندید و برای فرود روی بهترین فرودگاه مجازی دنیا که با سلیقه خودتان طراحی شده، آماده شوید.