نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

اجزای جدانشدنی یک صفحه فرود موفق را بشناسید

اجزای جدانشدنی یک صفحه فرود موفق را بشناسید

اجزای جدانشدنی یک صفحه فرود موفق را بشناسید

اجزای صفحه فرود نقش مهمی در جذب لید، جمع‌آوری اطلاعات کاربران و همچنین افزایش نرخ تبدیل دارند. یک صفحه فرود موفق همه فرآیندها و المان‌ها را برای مخاطبان تا حد امکان ساده‌سازی می‌کند.

بر همین اساس، طراحی صفحه فرود شما یک فاکتور کلیدی در اثربخش بودن آن است. زمانی که بازدیدکنندگان در صفحه فرود شما می‌چرخند، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به موضوع صفحه، مواردی که برای دانلود پیش رویشان قرار داده می‌شود و اینکه چه پیشنهاد ارزشمندی برای آنها دارد، پی ببرند.

به این دلیل است که کارشناسان اعتقاد دارند طراحی اجزا مختلف لندینگ پیج‌ها با سایر صفحات سایت تفاوت زیادی دارد و نیازمند استفاده از یک استراتژی هوشمندانه است. اما کلیدی‌ترین اجزای یک لندینگ پیج اثربخش چه هستند؟

عنوان‌های جذاب

برای اینکه همان ابتدا بتوانید کاربر را با خود همراه کنید، به تیترهای جذاب و در عین حال گویا نیازمند هستید. باید در عنوان‌های اصلی و زیرتیترهای صفحه، آنچه می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و ویژگی‌های برجسته محصول یا خدمت خود را بیان کنید.

عنوان‌های قدرتمند و کامل، یکی از اجزای لندینگ پیج ها هستند که هرگز از آن جدا نخواهند شد. البته منظورمان از عناوین کامل، استفاده از تیترهای طولانی و کسل‌کننده نیست. تیترها باید در چند کلمه نگاه کاربر را بربایند و او را به بررسی سایر اجزای صفحه فرود ترغیب کنند.

تصاویر و ویدئوهای خیره‌کننده

عکس و ویدئو همیشه برای کاربران جذاب است. به همین دلیل، یکی از اصول لندینگ پیج، استفاده به‌جا و هوشمندانه از تصاویر و فیلم‌های خیره‌کننده است. باید متناسب با موضوع، از عکس‌هایی استفاده کنید که کاربر را پای صفحه نمایش میخکوب کنند.

منظورمان الزاما عکس‌های خارق‌العاده نیست. بلکه مقصود این است که باید حین انتخاب تصاویر، به رنگ‌ها، ترکیب آنها، زیبایی بصری تصویر و همچنین نمایش کاربرد محصول یا خدمت‌تان توجه ویژه داشته باشید. استفاده از تصاویر واقعی، مخصوصا عکس اعضای تیم می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند. هرگز نباید وارد بازی پر کردن صفحه فرود با متن‌های طولانی شوید.

این کار هیچ منفعتی برایتان ندارد که هیچ، ضرر هم دارد. برای معرفی محصول یا سرویس‌تان می‌توانید از ویدئوهای ساده و چشم‌نواز بهترین استفاده را ببرید. علاوه بر این‌ها، اهمیت آیکون‌ها و المان‌های گرافیکی را هرگز فراموش نکنید. بیش از متن‌ها، این تصاویر و رنگ‌ها هستند که برای لندینگ پیج جذابیت ایجاد می‌کنند.

البته یک نکته را باید با تاکید خدمت‌تان عرض کنیم و آن هم اینکه تا جایی که می‌توانید از تصاویر و ویدئوهای تولیدی خودتان که حتی به صورت نیمه‌آماتور تهیه شده‌اند، استفاده کنید. عکس‌ها و فیلم‌های خارجی تعامل خاصی میان برند شما و کاربران ایجاد نخواهند کرد. مگر در موارد خاص که با هدف ویژه‌ای از یک تیزر یا ویدئوی خارجی بهره می‌گیرید. مخاطبان علاقه‌مند هستند خود واقعی شما را ببینند، نه رویاهایتان را.

متن‌های متقاعدکننده

وقتی می‌خواهید برای صفحه فرودتان متن بنویسید، حتما باید تک تک کلمات را با دلیل انتخاب کنید و متنی بنویسید که در ذهن کاربران ماندگار شود. یکی از اجزای صفحه فرود موفق، متن کوتاه، شفاف و جذاب آن است. شما بدون شک برای اینکه مخاطب صفحه فرودتان را کنجکاو کنید، نظر او را نسبت به محصول خودتان تغییر بدهید و در ذهن‌اش جرقه‌ای روشن کنید، به کپی رایتینگ نیاز دارید.

استفاده متعادل از شوخ‌طبعی، شجاعت در بیان واقعیت، ساده‌گویی و متن‌های امیدبخش را از یاد نبرید. به‌عنوان مثال: در صفحه فرود کسب و کاری که در حوزه سبک زندگی فعالیت می‌کند،با بیان یک جمله ساده، سعی شده کاربران تشویق به باز کردن ایمیل‌هایشان شوند: «وقتی روی آنها کلیک می‌کنم، ناامیدم نمی‌کنند!»

پیشنهاد فروش منحصر به فرد

یکی از اجزای صفحه فرود موفق «پیشنهاد فروش موفق» یا Unique Selling Proposition است که به اختصار USP نامیده می‌شود. با این پیشنهاد باید به پرسش مشهور «چرا شما؟» در ذهن کاربر پاسخ بدهید. درباره مزیت رقابتی خود صحبت کنید و به مخاطب نشان بدهید چه ویژگی‌هایی شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند.

به هر حال صفحه فرود را باید یکی از ابزارهای فروش دانست و اجزای صفحه فرود نیز در راستای این هدف طراحی می‌شوند. با مطرح کردن یک پیشنهاد فوق‌العاده به کاربران نشان بدهید که دلیل شما برای دعوت آنها به بازدید از صفحه فرودتان، کاملا منطقی و ارزشمند بوده است.

نمونه کارهای موفق و رضایت مشتریان

این مورد نقش بسیار قدرتمندی در جلب اعتماد مخاطبان به برند و محصول شما دارد. سعی کنید از عکس و فیلم یا متن نوشته شده توسط مشتریان حقیقی خود استفاده کنید و رضایت آنها را به بازدیدکنندگان صفحه فرودتان نشان بدهید.

اجازه بدهید کاربران بدانند دیگران درباره برند شما چه نظری دارند و تجربه‌های موفق مشتریان را به‌صورت کاملا واقعی برای مخاطبان به نمایش بگذارید. به‌شدت توصیه می‌شود از لوگو و برند مشتری‌هایی که از محصول یا سرویس‌تان رضایتمندی کامل داشته‌اند، استفاده و حتی آمار و ارقام مربوط به موفقیت حاصل از همکاری با خودتان را اعلام کنید.

دعوت به اقدام

دکمه call-to-action که به CTA نیز شهرت دارد، در فارسی دعوت به اقدام ترجمه شده است. اما معنای این عبارت، ساده‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. CTA همان دکمه یا لینکی است که کاربر را متقاعد به ثبت اطلاعات خود یا هر فعالیت دیگری در صفحه فرود شما می‌کند.

دعوت به اقدام از اجزای یک صفحه فرود موفق است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما ضروری است حین طراحی آن به نکات مهمی، از جمله متن کوتاه و جذاب، قالب هندسی خلاقانه و استفاده از رنگ‌هایی که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند، توجه داشته باشید. هرگز از جملات بی‌روح دستوری مانند «اینجا کلیک کنید» و مانند این‌ها استفاده نکنید.

یک CTA حرفه‌ای، قدرتمندانه کاربر را تشویق به کلیک و تعامل می‌کند. به‌عنوان مثال، به جای عبارت مذکور می‌توانید بنویسید: «نمونه رایگان ما را امتحان کنید!» همین کلمه رایگان به اندازه کافی متقاعدکننده به‌نظر می‌رسد. دعوت به اقدام نقش موثری در افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود شما دارد. پس اثربخشی این دسته از اجزای صفحه فرود را هرگز دست کم نگیرید.

عناصر جلب‌کننده اعتماد کاربران

کاربری به مشتری نهایی شما تبدیل می‌شود که پیش از هر چیز به کسب‌وکار و محصول‌تان اعتماد کرده باشد. برای جلب اعتماد افراد می‌توانید علاوه بر استفاده از نمونه کارهای موفق و رضایت مشتریان قبلی، جوایز، استانداردها و تائیدیه‌هایتان را به نمایش بگذارید.

همچنین نشان دادن میزان لایک و به اشتراک گذاری صفحه فرود شما یا پست‌های مربوط به محصول و خدمتی که لندینگ پیج روی آن متمرکز است، می‌تواند بسیار موثر باشد. کاری کنید که کاربر مجموعه شما را صادق، پیش‌رو و پاسخگو بداند. درج آدرس فیزیکی، راه‌های تماس تلفنی و مسیرهای ارتباطی متنوع، به علاوه چت‌باکس‌های پشتیبانی نیز در ایجاد حس اعتماد برای کاربران موثر عمل می‌کنند.

فرم جمع‌آوری لید

منظورمان از لید به معنای سرنخ، همان مشتریان بالقوه است. یعنی با استفاده از یک ساز و کار ساده، سرنخ‌های ارتباطی با کاربران مردد یا کسانی که ممکن است در آینده به آنچه شما در صفحه فرود خود معرفی کرده‌اید نیاز پیدا کنند را به ثبت برسانید. همین! برای این کار اصلا نیاز به یک طراحی خارق‌العاده نیست.

بیشتر صفحات فرود، بخشی به نام فرم نظرسنجی، عضویت، پرسشنامه و مانند این‌ها دارند. با این فرم‌ها به آسانی می‌توانید مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید. البته باید توجه داشته باشید که طراحی فرم جمع‌آوری لید، حساسیت‌ها و ظرایف خاص خودش را دارد. نباید در این فرم، سئوالات زیاد و شخصی بپرسید.

همچنین به هیچ‌عنوان جایز نیستید پرسش‌هایی انتخاب کنید که حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کنند. باید یک فرم کوتاه، با پرسش‌های خلاصه و اندک، فیلدهای واضح، فونت‌های خوانا و چینش ساده بسازید. فرم‌های پیچیده نتیجه معکوس می‌دهند. اما فرم جمع‌آوری لید، به‌طور کلی، بخش مهم و اثربخشی از صفحه فرود محسوب می‌شود.

فضای خنثی

سفیدخوانی و استفاده از فضاهای خنثی موجب می‌شود صفحه فرود شما نفس بکشد. پس برخلاف تصور در میان اجزای صفحه فرود باید فضای خنثی را نیز لحاظ کرد. بخش‌های خنثی موجب می‌شوند CTAها، تیترها، متن‌ها و اجزای مختلف صفحه فرود شما راحت‌تر دیده بشوند. همچنین ضروری است دسته‌بندی‌های مناسبی در لندینگ پیج خود داشته باشید و از شلوغ کردن صفحه با انواع لینک‌ها، المان‌ها و بنرها خودداری کنید. اجزای صفحه فرود موفق بیشتر مینیمال هستند.

لوگو و نام برند

یکی از اجزای صفحه فرود موفق که هرگز نباید آن را نادیده گرفت، لوگو و عنوان برند شماست. باید لوگوی خود را درست بالای صفحه و در معرض دید همه کاربران قرار بدهید. همچنین ذکر نام برندتان اگر در لوگو از تایپوگرافی بهره نبرده‌اید ضروری است.

حتی توصیه می‌شود طراحی صفحه فرود تا حد امکان به طراحی سایر پیج‌های وب سایت شما نزدیک باشد. اما اگر به هر دلیلی این موضوع میسر نبود، دست کم باید از لوگو، رنگ سازمانی و عنوان برندتان بهره بگیرید. فضای لندینگ پیج را به گونه‌ای طراحی کنید که کاربران با یک نگاه متوجه بشوند کجا هستند و محتوایی که پیش روی آنها قرار گرفته، توسط چه برندی تهیه شده است. مخاطب را گیج نکنید.

برای هر دستگاه، طراحی مخصوص به خودش را داشته باشید

اسمارت‌فون‌ها را فراموش نکنید! صفحه فرود شما باید حتما برای نمایش در تلفن‌های همراه هوشمند بهینه شده باشد. هرگز طراحی ریسپانسیو را نادیده نگیرید. همچنین یکی از اجزای صفحه فرود موفق، دکمه‌ها و المان‌هایی است که بیشتر به کار موبایل‌ها و کاربرانی می‌آیند که با استفاده از گوشی هوشمند خود در حال بازدید از صفحه فرودتان هستند. 

به‌ عنوان مثال، آیکون‌های به اشتراک گذاری مستقیم محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا قرار دادن لینک مستقیم حساب‌های برند شما در شبکه‌های اجتماعی، از نمونه‌های هدایت کاربران موبایلی به اپلیکیشن یا شبکه مورد نظر هستند. استفاده از اسمارت‌فون‌ها در دنیای امروز آنقدر گسترش یافته که برخی با بیانی آمیخته به طنز می‌گویند، بهتر است ابتدا صفحات سایت یا لندینگ پیج‌هایتان را متناسب با گوشی‌های هوشمند بسازید، سپس آنها را برای کامپیوترها بهینه کنید.

صفحه فرود خود را برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن آزمایش کنید

بدون تحلیل و بررسی داده‌ها و استفاده از تکنیک‌ها و آزمون‌های مقایسه، مانند A/B تست لندینگ پیج، نمی‌توانید به درک مناسبی از اثربخشی و موفقیت صفحه فرودی که طراحی کرده‌اید برسید. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم دست کم با استفاده از آزمون A/B صفحه فرود، کارکرد المان‌هایی که درباره تاثیر آنها مطمئن نیستید را بسنجید.

اطلاعاتی که از A/B تست لندینگ پیج به دست می‌آورید، به شکلی کاملا موثر می‌توانند در بهینه‌سازی صفحات فرود به شما کمک کنند. گاهی ممکن است شما همه اصول لندینگ پیج را در طراحی اجزای صفحه فرود رعایت کرده باشید، اما در انتخاب میان دو گزینه، دچار تردید شوید. با استفاده از این آزمون می‌توانید دریابید نظر مخاطبان چیست و اکثر کاربران کدام گزینه را بیشتر می‌پسندند. فراموش نکنید که مهم‌ترین مورد، سلیقه کاربران است.

آنچه را به‌کار بگیرید که دلخواه مخاطبان است و بکوشید همواره بازخوردها و تحلیل‌ها را بررسی کنید.در لندین، امکان ساخت چندین لندینگ پیج ، به طور همزمان وجود دارد. پس می‌توانید دو لندینگ پیج مشابه بسازید و فقط با تغییر برخی از اجزا به راحتی A/B تست را انجام دهید. 

پیشنهاد نهایی

اصلی‌ترین اجزای صفحه فرود موفق به چند مورد خاص خلاصه می‌شوند و نمی‌توان برای یک صفحه فرود، بیش از موارد مذکور، مورد ویژه دیگری را متصور شد. این موضوع را در نظر داشته باشید که برای همه‌ی لندینگ پیج‌ها نمی‌توان یک نسخه پیچید و این پیشنهادات کاملا به کسب و کار شما و محتوای لندینگ پیج بستگی دارد .

 اما واقعیت این است که نحوه طراحی و بهره‌برداری صحیح از تک‌تک این اجزا، اهمیت بیشتری نسبت به استفاده یک‌جا از همه آنها در یک صفحه فرود، بدون توجه به کارکردشان دارد. ممکن است در یک صفحه فرود همه اجزای اساسی، از جمله عناوین، متن، فرم جمع‌آوری لید، دعوت به اقدام، تصویر، ویدئو و … حضور داشته باشند اما یک یا چند مورد از این اجزا به‌درستی و مطابق با اصول لندینگ پیج عمل نکنند.

یک پرسش ناخوشایند و استفاده از عکس‌های نامرتبط یا اغراق‌آمیز خارجی، CTA بی‌رمق، متن زیاد یا عنوان‌های طولانی و گنگ، به‌راحتی هر آنچه شما رشته کرده‌اید را پنبه می‌کنند. همچنین، پس از طراحی لندینگ پیج، تنها به سلیقه و نظر خودتان یا همکاران بسنده نکنید. صفحه فرود شما پیش از هر چیز باید مورد پسند کاربران باشد.

اگر از پلتفرم‌های حرفه‌ای مانند لندین برای طراحی اجزای لندینگ پیج استفاده کنید، می‌توانید صفحه فرود اثربخش‌تری بسازید. زیرا در لندین همه چیز برای استفاده بهینه از اجزای جدانشدنی یک لندینگ پیج موفق در صفحات فرود سایت شما مهیاست. به لندین اعتماد کنید، بدون تردید نتیجه مثبتی خواهید گرفت.