روندهای جدید طراحی صفحه فرود
روند طراحی صفحه فرود باید کاملا بهروز و بادقت باشد. صفحه فرود گاهی تنها فرصت شما برای ثبت در ذهن مشتری بالقوه است. پس این فرصتِ یکباره را از دست ندهید. این نکته را هم هرگز فراموش نکنید که حساسیت روند طراحی لندینگ پیج بسیار بالاست. صفحه فرود به قصد شناساندن شما به جامعه هدف و گوگل طراحی میشود. شما با طراحی صفحات فرود حرفهای، با سرعتی کمنظیر میتوانید در نتایج سرچ گوگل پدیدار شوید.
روند طراحی صفحه فرود از اصول تا رویکرد مدرن
اجازه دهید ابتدا کمی درباره فلسفه نام صفحه فرود صحبت کنیم. اصلا چرا میگوییم فرود؟ دلیلش ساده است، زیرا لندینگ پیج، نخستین صفحهای به حساب میآید که مخاطب یک سایت با آن مواجه میشود و نگاه او به اصطلاح روی آن صفحه فرود میآید. حال اگر این فرودگاه برایش جذابیت داشته باشد به راحتی سایر سرزمینهای سایت شما را سیاحت خواهد کرد. ویزا هم که نمیخواهد، زیرا شما برای گردشگری در سایتتان همه شرایط را فراهم کردهاید. اما وقتی صفحه فرود جذابیت ویژهای برای مخاطبان ورودی نداشته باشد، آنها از این فرودگاه وارد سرزمین اصلی که همان سایت شماست نخواهند شد. در حقیقت وقتی صفحه فرود مبتنی بر اصول و روندهای مدرن و بهروز طراحی نشده باشد، مثل یک فرودگاه ترانزیت عمل میکند و مخاطب از آن به سایتهای دیگر سفر خواهد کرد؛ بدون اینکه وارد سرزمین اصلی شده باشد.
یک لحظه صبر کنید
البته یک لحظه صبر کنید! نباید صفحه فرود را با صفحه اصلی سایت اشتباه بگیرید. لندینگ پیج با هدف خاصی طراحی میشود. در حقیقت با استفاده از صفحه فرود قصد داریم ذهن کاربر را درگیر موضوع خاصی بکنیم و به کمک فرم جمعآوری لید در این پیج از او اطلاعات دریافت کنیم. اما صفحه نخست هر سایت در حقیقت ویترین کار آن است. صفحه اصلی با معرفی خدمات مختلف و ارائه لینکهای گوناگون سعی در معرفی کلیت یک کسبوکار دارد اما صفحه فرود هدف ویژهای را دنبال میکند.
هر صفحه فرود تنها باید به یک موضوع خاص یا جنبه ویژهای از آن بپردازد و نباید همه ابعاد موضوع را در قالب یک لندینگ پیج مورد بررسی قرار داد. برای مثال عنوان اصلی «دیجیتال مارکتینگ» میتواند چندین صفحه فرود شامل بازاریابی محتوایی، سئو، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … داشته باشد، لندینگ پیجهایی که هر کدام روی بُعد خاصی از بازاریابی دیجیتال متمرکز هستند. به هیچ عنوان نمیتوان گفت صفحه فرود باید محدود به یک پیج باشد، بلکه مجاز هستید برای جنبههای خاص یک موضوع، صفحه فرود متفاوت طراحی کنید. همچنین هر صفحه فرود متناسب با موضوع اصلی خود تنها یک call-to-action دارد.
اصول روند طراحی صفحه فرود
برای طراحی یک صفحه فرود نیازمند رعایت اصول ساده اما پراهمیتی هستیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
هدف خود را از طراحی صفحه فرود مشخص کنید
یکی از اصول ابتدایی در روند طراحی صفحه فرود، برخورداری از هدفی ویژه و مشخص است. باید جامعه مخاطب خود را بشناسید و بدانید با چه هدفی برای چه گروههای سنی، جنسیتی، شغلی، قومی و … در حال طراحی لندینگ پیج هستید. مشت در هوا نکوبید و درست به هدف بزنید. اثر زبان را نیز فراموش نکنید. یک صفحه فرود مدرن برای کسبوکارهای بینالمللی، چندزبانه است و به زبان جامعه هدف خود سخن میگوید.
از عنوان جذاب استفاده کنید
در روند طراحی صفحه فرود باید همواره استفاده از عناوین جذاب را مد نظر قرار داد. سعی کنید عنوان طولانی برای صفحه فرود ننویسید و عنوان لندینگ پیج از 10 کلمه فراتر نرود. همچنین از عناوینی بهره بگیرید که نه زیاد رسمی باشند و نه خیلی صمیمی و غیررسمی. تعادل را رعایت کنید. مهم این است که صریح و شفاف به کاربر بگویید میتوانید چه نیازهایی را در وجود او پاسخگو باشید.
شرحی برای عنوان صفحه بنویسید
همیشه مطلب را با یک شرح کوتاه و شفاف درباره عنوان آغاز کنید. میتوانید بخشی از صرفهجویی در کلمات تیتر را در این قسمت جبران کنید تا درک کاربر از هدف صفحه فرود شما کامل شود.
از نگارش متن طولانی پرهیز کنید
در دنیای امروز مینیمالیسم و گزیدهگویی حرف نخست را میزند. کسی فرصت ندارد برای مطالعه صفحه فرود شما حتی اگر از جذاب هم جذابتر طراحی شده باشد وقت زیادی صرف کند. به اختصار بنویسید و لب کلام را بگویید.
صادق باشید و کاربران را گمراه نکنید
هرگز نباید لندینگ پیج را با یک محیط غلیظ تبلیغاتی اشتباه بگیرید. از اغراق بپرهیزید و صادقانه درباره جنبههای موضوع مورد نظر بدون حاشیه رفتن سخن بگویید. دیگر دوره زیادهگوییهای بیمنطق گذشته و کاربران آنقدر کانال ارتباطی دارند که دست دروغگو خیلی زود برایشان رو میشود.
به حریم خصوصی مخاطبان احترام بگذارید
حین طراحی فرم جمع آوری لید و پرسشنامه باید حتما به حریم خصوصی کاربران توجه ویژه داشته باشید. زیرا اگر کاربران احساس کنند فرم صفحه فرود شما به قول خودمانی در حال حرف کشیدن از زیر زبان آنها درباره زندگی خصوصیشان است، به سرعت از آن پیج خارج خواهند شد. اگر آدرس ایمیل میپرسید به مخاطب اعلام کنید که برایش اسپم نخواهید فرستاد. همچنین اگر میخواهید از کوکی استفاده کنید، از کاربر اجازه بگیرید.
از مخاطب به شکلی شایسته قدردانی کنید
ضروری است از کاربری که برای تکمیل فرم لندینگ پیج شما وقت گذاشته به شکلی شایسته قدردانی کنید. حتی بد نیست برای این دسته از کاربران پاداش و هدیه نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال میتوانید یک دوره کوتاه را به رایگان در اختیارشان بگذارید، کتاب آنلاین جدید هدیه بدهید، برای مدتی خدمت مجانی به آنها ارائه کنید یا اشانتیون برایشان بفرستید. خلاصه کلام پیشنهادی ارائه بدهید که نتوانند آن را رد کنند و با رضایت همراهتان بشوند.
کاربران را تشویق کنید صفحه فرود شما را در صفحات اجتماعیشان به اشتراک بگذارند
همچنین ضروری است امکان به اشتراکگذاری سریع در تمامی شبکههای موجود و مرسوم را برای آنها فراهم کنید. به این صورت میتوانید بهتر دیده شوید. به هر حال هر کاربر در شبکههای اجتماعی مخاطبانی دارد و مخاطبان او نیز برای خودشان مخاطبانی دارند. به این صورت وارد شبکه عظیمی از افرادی میشوید که میتوان آنها به مشتری بالقوه تبدیل کرد. چرا از این امکان بهره نگیرید؟
روند طراحی صفحه فرود را تا آنجا که میتوانید ساده کنید
متن کم، استفاده از تصاویر جذاب، کمک گرفتن از لیست مراحلی که کاربر باید انجام بدهد تا به پاداش برسد، طراحی دکمههای واضح، توجه به معانی رنگها و ترکیب آنها، بهرهگیری از فونتهای خوانا و در مجموع طراحی ساده لندینگ پیج مواردی هستند که رعایت آنها در روند طراحی صفحه فرود از اوجب واجبات است. همچنین سعی کنید بدون مطالعه از پاپآپ بهره نگیرید. در ضمن هرگز نباید طراحی ریسپانسیو یا متناسب با تلفنهای همراه هوشمند را برای لندینگ پیجها فراموش کنید. این یک اشتباه نابخشودنی است، زیرا امروزه اکثریت کاربران از موبایل به جای کامپیوتر استفاده میکنند.
پیشنهادهایی برای طراحی بهینه یک صفحه فرود مدرن
روند طراحی صفحه فرود دائم در حال بهروزرسانی است و به همین دلیل نیز باید همواره به فکر فراگیری رهیافتهای جدید به این تکنیک باشید و اطلاعات خود را آپدیت کنید. در عصر حاضر دیگر بسنده کردن به طراحی صفحات فرود و فرمهای جمعآوری لید برای موفقیت کافی نیست. باید روی روند طراحی صفحه فرود حساس باشید و از تجربیات موفق دیگران در راه بهینهسازی آنچه طراحی کردهاید بهره بگیرید. در خلال روند طراحی لندینگ پیج، ضروری است نکات زیر را مد نظر داشته باشید.
به کاربر احساس هوشمند بودن را هدیه بدهید
یکی از رویکردهای مدرن در روند طراحی لندینگ پیج پرهیز از تکنیکهای بازاریابی به سبک کلاسیک و حتی نئوکلاسیک است. نباید بهاصطلاح رو بازی کنید و این احساس را در مخاطب بهوجود بیاورید که با یک تبلیغ روبهروست. بلکه باید آنقدر هوشمندانه از ظرایف و مزایای محصولات یا خدمات کسبوکارتان تعریفی مستقل ارائه بدهید که کاربر احساس کند با برگزیدن کالا یا خدمت شما یک انتخاب هوشمندانه انجام داده است. بازاریابی به سبکهای قدیمیتر میکوشید کسبوکار شما را هوشمند جلوه بدهد اما اکنون در روند طراحی صفحه فرود باید در تلاش باشید به کاربر احساسی هوشمندانه هدیه بدهید. درست همان کاری که اپل با کاربرانش میکند.
از رنگهای متضاد استفاده کنید
در میان روندهای جدید طراحی صفحات فرود، روانشناسی رنگها جایگاه ویژهای دارد. استفاده از رنگهای متضاد باعث میشود میل مخاطبان به حضور در لندینگ پیج بیشتر شود و متون را با دقت بیشتری مطالعه کنند. البته این تضاد را تا جایی در نظر داشته باشید که به سادگی و خوشخوانی صفحه فرود لطمه نزند.
CTAهای طولانی و پیچیده منسوخ شدهاند
Call-to-action را باید هر چه سادهتر و کوتاهتر بنویسید. دیگر آن دوره که بتوانید یک شرح چند ده کلمهای را در دکمه فراخوان بگنجانید گذشته است. متن روی این دکمه باید مکمل فرم لید و صفحه فرود شما باشد.
همواره به کاربر بهانهای برای شرکت سریعتر در نظرسنجیهایتان ارائه کنید
برای این منظور میتوانید از تکنیک محدود کردن زمان بهره بگیرید. به عنوان مثال اعلام کنید تنها تا فلان تعداد ساعت دیگر فرصت دارید با شرکت در نظرسنجی از هدیه یا بن تخفیف ما برخوردار شوید. برای اینکه محدودیت زمان را هر چه بیشتر به رخ بکشید نیز توصیه میشود از شمارشگرهای معکوس با طراحی چشمگیر استفاده کنید. البته این تکنیک را خیلی تکرار نکنید زیرا اثربخشی خود را از دست میدهد.
اطلاعات تماس خود را برجسته کنید
سعی کنید در صفحه فرود حتما اطلاعات تماس خود را بولد کنید یا مخاطب را به پایین صفحه که در قالبی زیبا اطلاعات تماس شما درج شده ارجاع بدهید. کاربران احساس خوبی از برقراری ارتباط با یک شرکت مجازی ناشناخته ندارند و در مقابل بسیار علاقهمند هستند از آدرس دفتر فیزیکی، شمارههای تلفن و سایر حسابهای کاربری شما در شبکههای اجتماعی اطلاع داشته باشند. توقع زیادی هم نیست. حق دارند. کاری کنید که کاربران به شما اطمینان بیابند. راههای ارتباطی را گسترده کنید و امکان چت و پرسش و پاسخ درباره محصولات و خدمات خود را نیز برایشان فراهم بیاورید. چتباکسها اثر شگرفی بر رشد نرخ تبدیل دارند.
به یک عنوان کلی بسنده نکنید
متن صفحه فرود علاوه بر اینکه باید گزیده و صریح باشد، ضروری است بهاصطلاح خرد شده و به بخشهای کوچکتر با زیرتیترهای متنوع تبدیل شود. جذابیت زیرتیترها نیز بهاندازه همان تیتر اصلی حائز اهمیت است. پس روی عناوین حسابی فکر کنید و زمان بگذارید.
اگر صفحه فرود را به تبلیغات بنری متصل میکنید، حتما از عنوان و طراحی مرتبط بهره بگیرید
وقتی کاربر روی یک بنر تبلیغاتی کلیک کند و در عوض وارد فضایی نامرتبط با آن تبلیغ حتی متعلق به یک مجموعه شود، سریعتر از آنچه فکرش را بکنید از صفحه مورد نظر خارج خواهد شد. باید حتما صفحه فرودی را به تبلیغات لینک بدهید که با آنها ارتباط موثری داشته باشد.
مشتریان حقیقی خود را معرفی کنید
روندهای جدید طراحی لندینگ پیجها میگویند باید برای مخاطب به نحوی شایسته اعتمادسازی کنید. یکی از بهترین شیوههای اعتمادسازی معرفی مشتریان حقیقی کسبوکار شماست، مخصوصا اگر برندهای بزرگی مشتریتان هستند. وقتی لوگو و نام این برندها را در صفحه فرود معرفی کنید و به نمونه کاری که برای آنها انجام دادهاید لینک بدهید، خیال مشتریهای جدید را از بسیاری جهات آسوده کردهاید.
پاپآپ تیغ دولبه است
پاپآپها را معمولا به عنوان صفحات مزاحم میشناسیم اما گاهی اگر در زمان و مکان مناسب باز شوند، برعکس میتوانند اثربخش باشند و نرخ تبدیل را بالا ببرند. استفاده از پاپآپ در صورت تمایل و یافتن زمان و مکان مناسب آن توصیه میشود اما بسیار حساس است و هرگز نباید بدون مطالعه از این تکنیک بهره گرفت.
طول فرم را متناسب با محصول یا خدمتتان تنظیم کنید
اجازه بدهید کمی این عنوان را به بیان سادهتر شرح بدهیم. بازاریابهای دیجیتال معمولا توصیه میکنند از فرمهای کوتاه برای نظرسنجی بهره بگیرید و چندان پاپیچ کاربران نشوید. اما این کوتاهی نیز برای خودش انواعی دارد. در مجموع نباید اطلاعات ریز و شخصی زیادی از مخاطب طلب کنید؛ اما وقتی یک کالا یا خدمت لوکس ارائه میدهید یک فرم خیلی کوتاه موجب میشود مشتری حس کند آنگونه که شایسته است به او توجه نشده. همین موضوع روی نرخ تبدیل اثرگذار است. در این موارد که شخص قرار است هزینهای بالاتر از نُرم جامعه پرداخت کند پیشنهاد میشود سوالات بیشتری از او بپرسید و اطلاعات کاملتری دریافت کنید.
ختم کلام
ضروری است روند طراحی صفحه فرود در قالبهای مدرن، تمرکز زیادی بر روانشناسی رفتار کاربران داشته باشد. باید دادههای قبلی مربوط به سایت خودتان یا دیگران را به دقت بررسی و تحلیل کنید تا به شناخت مناسبی از مخاطبان خود و رفتار آنها دست بیابید. تصور نکنید این تحلیلها ساده هستند. نه! باید حتما از مشاوران حرفهای کمک بگیرید. بگذارید رک و روراست بگوییم روند طراحی صفحه فرود باید کاملا حرفهای و دقیق و مبتنی بر رهیافتهای مدرن طی شود تا به نتیجه برسید. بر همین اساس پیشنهاد میکنیم کار را به کاردان بسپارید و با استفاده از لندین، لندینگ پیجهای بهینه و سودآور بسازید.