نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

اضافه شدن UTM منبع و رسانه به مدیریت لیدها | بروزرسانی جدید لندین

اضافه شدن UTM منبع و رسانه به مدیریت لیدها

اضافه شدن UTM منبع و رسانه به مدیریت لیدها

اضافه شدن UTM منبع و رسانه به مدیریت لیدها | بروزرسانی جدید لندین

استفاده از UTM چه مزیتی دارد؟

یکی از بخش‌های مهم یک کمپین دیجیتال بهینه سازی محسوب می‌شود. اگر بدانیم هر لید یا سرنخی که از کاربران دریافت می‌کنیم از چه منبعی هست، به راحتی می‌توانیم کمپین خود را بهینه کنیم و برای کانال‌ها‌ی تبلیغاتی که بیشترین لید یا سرنخ رو آوردند، بیشتر هزینه کنیم و برعکس، کانال‌هایی که هزینه زیادی داشتند اما نتیجه مناسبی نداشتند را حذف کنیم. به این کار بهینه سازی کمپین می‌گویند. در بهینه سازی تلاش میکنیم در کانال‌هایی که بیشترین نتیجه را برای ما داشتند هزینه کنیم و نتایج بهتری کسب کنیم.

چطور می‌توانم به‌صورت دقیق اطلاعات منبع وردی لید‌ها را داشته باشم؟

برای اینکه در قسمت مدیریت لیدها در لندین (یا سایر ابزارها)، آمار دقیقی از ترافیک ورودی و افرادی که فرم را تکمیل کردند داشته باشیم، کافیست به انتهای لینک لندینگ پیج در کانال‌های تبلیغاتی خود، UTM اضافه کنیم. با استفاده از لینک UTM دار، آمار دقیق تری از لندینگ پیج داریم. از این طریق می‌توانیم با استفاده از نتایج، کمپین خود را بهینه سازی کنیم.

استفاده از کد UTM چه مزایایی دارد؟

می‌توانیم بدانیم:
  1.  منبع ترافیک ورودی از کجاست
  2. کدام کمپین شما به ورودی‌های بیشتر کمک کرده است
  3. از کدام مسیر برای رسیدن به شما استفاده شده است
  4. کدام کلمات کلیدی مفیدتر و بهتر بوده‌اند

UTM چیست؟

کدهای UTM رشته‌های متنی هست که به آدرس URL مورد نظر اضافه می‌شوند و می‌توانید براساس لینک UTM ترافیک خود را ردیابی کند. این کدها شامل بخش‌های ویژه‌ای برای منبع ترافیک، رسانه‌ی به کار رفته و دامنه‌ی مورد نظر هستند. در لینک‌های UTM دار دو نوع پارامتر داریم. 
  • پارامتر‌های ضروری
    • رسانه (Medium):  این پارامتر مشخص می‌کند که کاربران از چه ابزار  یا رسانه ای و یا حتی تاکتیک بازاریابی وارد لندینگ پیج شده اند. به طور مثال (blog , affiliate ,social)
    • منبع (Source): با استفاده از این پارامتر می‌توانیم تشخیص دهیم، کاربران دقیقا از چه منبعی وارد لندینگ پیج ما شدند یا منبع ترافیک ورودی از کجا بوده ؟ به طور مثال می‌توانیم از نام شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم. مثل اینستاگرام، توییتر، لینکدین و … .
  • پارامترهای اختیاری
    • کلمه کلیدی (term): گاهی وقت‌ها ما قصد داریم روی یک کلمه کلیدی بیشتر دیده شویم و تمرکز ما بیشتر بر روی آن کلمه است و حتی هزینه بیشتری هم برای دیده شدن بر روی آن کلمه کردیم. با این پارامتر می‌توانید ابتدا بررسی کنیم و سپس تشخیص دهیم که آیا به هدف خود نزدیک شدیم؟
    •  محتوا (content): برای اینکه بدانیم کدام محتوای ما برای کاربران جذاب تر بوده و بیشترین ترافیک ورودی را داشته، می‌توانیم از این پارامتر اختیاری استفاده کنیم.

کاربرد UTM در فعالیت‌های بازاریابی چگونه است؟

نکته اصلی که باید بدانیم این است که وقتی لینکی  را در یک کانال  تبلیغاتی به اشتراک می گذاریم،  UTM  کمک می کند تا ترافیک آن کانال را ردیابی کنیم. به طور مثال: 
  • ایمیل: فرض کنید یک ایمیل به کاربران ارسال می‌کنیم که حاوی چندین  لینک است، اما کد‌های UTM را به آنها اضافه نمی‌کنیم. افرادی که روی این لینک‌ها  کلیک می کنند، به عنوان ترافیک مستقیم به وب سایت شناخته می‌شوند یکی از مهمترین کاربردهای UTM در پیام‌های ایمیلی است. به کمک این کدها می‌توانیم ببینیم چه مقدار از ترافیک ورودی سایت  از کمپین ایمیلی بوده است.
  • شبکه‌های اجتماعی: تنها راه برای دانستن اینکه آیا ترافیک رسانه های اجتماعی از لینکدین، اینستاگرام یا توییتر می‌آید، افزودن کد‌های UTM به URL هایی است که در این شبکه ها به اشتراک می گذاریم.
  • کانال‌های تبلیغاتی: پارامترهای UTM برای کانال‌های تبلیغاتی بسیار مهم هستند. از این طریق می‌توانیم بدانیم،  که کدام کانال ها باعث فروش می‌شوند و بیشترین ترافیک ورودی را برای ما دارند. این ممکن است یک  مسئله اصلی برای کسب و کارها نباشد اما با پیچیده تر شدن بازاریابی، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

چطور می‌توانیم لینک را UTM دار کنیم؟

استفاده از UTM بسیار ساده است. به دو روش می‌توانیم لینک خود را UTM دار کنیم.
  • روش اول (دستی) : به‌عنوان مثال قصد داریم آدرس لندینگ پیج خود را در یک استوری اینستاگرام درج کنیم. کافی است بعد از آدرس لندینگ پیج خود علامت “?/” درج کنیم و بعد از آن پارامتر مورد نظر خود را بصورت utm_name درج کنیم. بجای name نام پارامتر را می‌توانیم وارد کنیم. به‌عنوان مثال برای آدرس لندینگ پیج hi.landin.ir ما utm منبع اینستاگرام وارد میکنیم که به شکل زیر می‌شود.
hi.landin.ir/?utm_source=Instagram
اگر بخواهیم پارامتر جدید اضافه کنیم کافیه به انتها آدرس علامت “&” اضافه کنیم و پارامتر بعدی را بنویسیم؛ برای مثال:
hi.landin.ir/?utm_source=Instagram&utm_medium=story
  • روش دوم (ابزارهای آنلاین UTM ساز): اگر فرآیند ساخت لینک UTM دار بصورت دستی را نمی پسندید میتوانید از ابزارهای UTM ساز استفاده کنید در این نوع ابزارها آدرس، منبع، نوع رسانه و ترافیک را وارد می‌کنید و برای شما لینک UTM دار می‌سازد. ابزارهایی همچون:

چطور بدانیم کاربرانی که فرم جمع آوری لید را تکمیل کردند از چه منبعی وارد لندینگ پیج ما شدند؟

کافیست لینک لندینگ پیج خود در کانال‌های تبلیغاتی را به‌صورت UTM درج کنیم. پس از کلیک کاربر بر روی لینک UTM دار و پر کردن فرم در لندینگ پیج، شما می‌تونید اطلاعات ورودی کاربر رو با جزئیات در قسمت مدیریت لیدها در لندین مشاهده کنید. همچنین، پس از اجرای کمپین خود با لینک UTM دار، در کانال‌های تبلیغاتی متنوع،  آمار و اطلاعات ورودی لیدها را در پنل کاربری خود، در قسمت مدیریت‌ لیدها مشاهده کنید.
همین حالا لندینگ پیج خودتون رو در لندین بسازید و مشتریان راغب خودتون رو مدیریت کنید.