حسابرسی محتوا چیست؟ + 3 چک لیست برای انجام انواع حسابرسی محتوا
حسابرسی محتوا (Content Audit) گردآوری و تحلیل محتوای تولید شده و منتشر شدهی شما بر اساس مجموعهای از معیارهای مشخص است. محتواهایی که معمولاً مورد حسابرسی قرار میگیرند طیف وسیع محتوای سایت، محتوای لندینگ پیج، محتوای بلاگ، محتوای مرکز آموزش، صفحات راهنما، وبینارها، ویدئوها، پادکستها و … را شامل میشوند.
این محتواها را میتوان با توجه به نیازها و اهداف در بازههای زمانی خاص انتخاب و حسابرسی کرد. مواردی که در حسابرسی مورد بررسی قرار میگیرند به صورت کلی هر آن چیزی را شامل میشوند که در دیدرس مخاطبان و کاربران قرار میگیرند. به طور خلاصه در حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت محدودیت و مرزی وجود ندارد و هر جزییات و هر نکتهای میتواند به اشکال مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.
فهرست مطالب
- چرا باید محتوای خود را حسابرسی کنیم؟
- اثرگذاری در استراتژی بازاریابی محتوا
- اثرگذاری در ساخت برند و شهرت کسب و کار
- بهبود خروجی سازمان
- در حسابرسی محتوا چه مواردی باید بررسی شود؟
- چک لیست حسابرسیِ اطلاعاتیِ محتوا
- چک لیست حسابرسی کیفی محتوا
- چک لیست حسابرسی کمی محتوا
- چطور یک حسابرسی محتوای مفید داشته باشیم؟
- هدف شفافی داشته باشید.
- سازمانیافته عمل کنید.
- فرمت مشخصی داشته باشید.
- از ابزارها کمک بگیرید.
- حسابرسی را با گزارشدهی اشتباه نگیرید.
- آموزش انواع حسابرسی محتوا
- انواع حسابرسی محتوا #01: سایت
- انواع حسابرسی محتوا #02: سئو
- انواع حسابرسی محتوا #03: بلاگ
- انواع حسابرسی محتوا #04: لندینگ پیج
- انواع حسابرسی محتوا #05: ایبوک
- انواع حسابرسی محتوا #06: مجموع
چرا باید محتوای خود را حسابرسی کنیم؟
با اینکه در بسیاری از مواقع امر حسابرسی محتوا میتواند زمانبر باشد اما در تولید محتوای با کیفیت و طراحی یک استراتژی محتوای سطح اول، ساخت برند و بهبود عملکرد کلی هر کسب و کاری ضروری است. بگذارید کمی جزییتر به این مسئله بپردازیم.
- اثرگذاری در استراتژی بازاریابی محتوا
به منظور آنکه هماهنگ با برنامهریزیهای استراتژی محتوای خود پیش بروید، نیاز به گزارشهای مستمر از وضعیت عملکرد محتوای خود دارید؛ حسابرسی محتوا به شما این فرصت را میدهد که همواره چشمانداز بزرگی را پیش روی خود داشته باشید و در هر گام اصلاحات لازم را در استراتژی خود ایجاد کنید.
اطلاعاتی که هنگام حسابرسی محتوا گردآوری میکنید در بهبود سئو، کشف نقاط ضعف و قوت، یافتن ایدههای نو، درک بهتر پرسونای خریدار و مخاطبان، شناسایی تهدیدها و فرصتها به شما کمک خواهد کرد.
- اثرگذاری در ساخت برند و شهرت کسب و کار
هر محتوایی که تولید و منتشر میکنید، تصویری را در ذهن مخاطب شکل میدهد. آیا میخواهید تصویری که ارائه میدهید تصویر برندی باشد که از زمان عقب افتاده و نسبت به محیط بیتفاوت است؟ طبیعتاً جوابتان منفی است. صنعت، محصولات، خدمات و برند شما پیوسته در حال رشد و تکامل است و از همین رو باید همواره همگام با زمان و تغییرات پیش بروید.
حسابرسی محتوا به شما کمک میکند تا لحن و تصویرسازیهایتان هماهنگ با ترندها، محتوایتان دقیق و حضورتان در فضای وب اثرگذار باشد. یکی از بخشهای حسابرسی شما میتواند مقایسهی خودتان با دیگر برندها باشد تا از ترندهای صنعت و کسب و کار خود عقب نمانید.
- بهبود خروجی سازمان
حسابرسیهای جامع محتوا به این منظور صورت میگیرند که یک بایگانی کامل از محتواهای کسب و کار و برندتان در اختیار داشته باشید؛ و یک بایگانی کامل و مشترک بین اعضای مختلف تیم یک امتیاز بزرگ است.
زمانی که تیمهای مختلف یک سازمان به یک بایگانی دسترسی داشته باشند، به راحتی میتوانند ایدهها و برنامههای خود را بروزرسانی کنند و با این کار علاوه بر بهبود محتوای تولیدی در زمان خود و منابع سازمان نیز صرفهجویی کنند.
یکی دیگر از امتیازات داشتن یک بایگانی محتوا این است که کار اعضای جدید تیم برای هماهنگی با دیگر اعضا را بسیار راحت میکند و به آن سرعت میبخشد.
در حسابرسی محتوا چه مواردی باید بررسی شوند؟
حسابرسیهای محتوا میتوانند اهداف بسیار متعددی داشته باشند و از این رو هیچ فهرست قطعی و ثابتی از مواردی که باید مورد ارزیابی و حسابرسی قرار بگیرند وجود ندارد. در ادامه اما فهرستی جامع از اطلاعات را گردآوری کردهایم که با توجه به نیازها و اهدافتان میتوانند در گزارشهای حسابرسی سازمان شما قرار بگیرند.
- چک لیست حسابرسیِ اطلاعاتیِ محتوا
دادههای اطلاعاتی همهی ویژگیهای اساسی هر محتوا را نشان میدهد. برخی از این دادهها باید به صورت دستی گردآوری شوند اما برخی پلاگینها و ابزارها نیز میتوانند به استخراج این دادهها کمک کنند.
- خلاصهنویسی
- تیتر و عنوان
- متاتگ
- متادیسکریپشن
- تاریخ انتشار
- تاریخ آخرین ویرایش
- پشتیبانی از محصول یا خدمات
- URL
- محل انتشار
- کلمات کلیدی
- تعداد کلمات
- تعداد اشتراکگذاری
- چک لیست حسابرسی کیفی محتوا
اطلاعات کیفی به صورت دستر گردآوری میشوند که میتواند امری زمانبر باشد اما در کیفیت محتوایی که تولید میشوند نقشی غیر قابل انکار دارد.
- تصاویر
- تصاویر یا لینکهای خراب
- لحن
- زبان
- فرمها
- کامنتها
- پیشنهادها
- خوانایی
- نگارش
- دقت/تازگی
- رقبا
- ایدههای بهبود
- چک لیست حسابرسی کَمّی محتوا
اعداد به شما تصویری شفاف از واقعیت میدهند و کمک میکنند با اهداف قابل اندازهگیری تعیین کنید با شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) آنها را ردیابی کنید. این بخش از حسابرسی همچنین برای بررسی سلامت و عملکرد سایت نیز ضروری است.
- بازدید ارگانیک
- نرخ پرش
- لینکهای داخلی
- لینک خارجی
- سایتهایی که لینک دادهاند
- حجم / سختی کلمات کلیدی
- سرعت بارگذاری صفحه
- میانگین جایگاه
- زمان در صفحه
- تبدیلها
- نرخ تبدیل
- نرخ پرش
- نرخ خروج
- اندازه تصاویر
چطور یک حسابرسی محتوای مفید داشته باشیم؟
در انجام حسابرسی محتوا مراحل قطعی و مشخصی وجود ندارند اما مواردی هستند که میتوانند راهنمای خوبی برای شروع به کار باشند. در ادامه به پنج مورد آن میپردازیم.
1. هدف شفافی داشته باشید.
شاید این مورد بدیهی به نظر بیاید اما حسابرسی محتوا به سرعت میتواند تبدیل به یک سیاهچاله شود. معیارها و نکات بسیاری هستند که میتوانند گردآوری شوند و در طول مسیر همواره به معیارها و موارد تازهای برای بررسی بر خواهید خورد. پس هدفی مشخص و شفاف داشته باشید تا تنها اطلاعاتی را جمعآوری کنید که مورد نیاز شماست. اطلاعات و دیتای بیش از حد دید شما را تار و نتیجهگیری را سخت میکند.
2. سازمانیافته عمل کنید.
نیاز به یک صفحه گسترده یا همان اسپردشیت (Spreadsheet) دارید و در این اسپردشیت باید موارد زیر را رعایت کنید:
- سلولهایی که پایان باز دارند (مانند تب توضیحات) را به ویژه در حسابرسیهای جامع به حداقل برسانید تا کار خود برای سازماندهی و ارزیابی را آسان کنید.
- اگر گزینههای متعددی برای موارد مورد بررسی وجود دارند (برای مثال مانند حذف، ویرایش، بازنگری، …) از یک فهرست کشویی (Drop-Down List) استفاده کنید.
- رنگبندی در اسپردشیتهایی که فرمتها و انواع مختلفی وجود دارد بسیار راهگشاست.
3. فرمت مشخصی داشته باشید.
شیوههای مختلفی برای شکلدهی برای حسابرسی محتوایتان وجود دارد اما به طور کلی یک اسپردشیت شامل اطلاعاتی اساسی و عملی که برای هر مورد محتوا (بر اساس اهداف) صورت بگیرد.
4. از ابزارها کمک بگیرید.
ابزارهای بسیار زیادی هستند که دیجیتال مارکترها و تولیدکنندههای محتوا به صورت روزانه از آنها استفاده میکنند و از عمدهی این ابزارها برای حسابرسی محتوا نیز میتوان استفاده کرد. گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، گوگل شیت، افزونهی یوست یا انواع پنلهای آنالیز و تحلیل تنها برخی از این ابزارها هستند.
5. حسابرسی را با گزارشدهی اشتباه نگیرید.
حسابرسی محتوا نباید جای گزارشدهی را بگیرد. حسابرسیها به طور معمول گسترده و جامع هستند و به صورت فصلی یا حتی سالانه انجام میشوند. گزارشدهی مستمر برای اطمینان حاصل کردن از اثرگذاری محتوا ضروری است و نمیتواند جای خود را به حسابرسی محتوا بدهد.
آموزش انواع حسابرسی محتوا | سایت، سئو، بلاگ، لندینگ پیج، ایبوک
در این یادداشت به طور کامل به مفهوم حسابرسی محتوا و ضرورت انجام آن برای کسب و کارهای آنلاین پرداختیم؛ حالا قصد داریم انواع حسابرسی محتوا را بررسی کنیم. در هر بخشهای از مواردی که به طور معمول در حسابرسیهای مورد بررسی قرار میگیرند، صحبت میکنیم و همچنین به مثالهایی از نحوهی پر کردن شیتهای حسابرسی اشاره خواهیم کرد.
انواع حسابرسی محتوا #01: سایت
پیش از شروع باید هدفهای خود برای حسابرسی را مشخص کرده باشید؛ مسائلی مانند بررسی جامعیت و کامل بودن سایت، افزایش بازدید و تعامل با در برخی موارد ریبرندینگ یا بروزرسانیهای مربوط به محصولات و خدمات میتوانند از اهداف حسابرسی سایت باشند.
در حسابرسی سایت همهی صفحات اصلی سایت را مورد بررسی قرار میدهیم؛ صفحه اصلی، صفحات دربارهی ما و تماس با ما،صفحات قیمتگذاری و داستان مشتریان، صفحهی سوالات پر تکرار و به طور کلی هر صفحهای که تشکیلدهندهی سایت شماست باید به صورت مجزا در این بخش مورد ارزیابی قرار بگیرد.
مواردی مثل عناوین، توضیحات متا، URLها، دقت محتوا، سلامت لینکها و تصاویر و بررسی وضعیت نگارشی نوشتهها نیز از جملهی نکاتی هستند که در هر صفحه میتوانند مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.
در حسابرسی محتوای سایت نکات مختلف باید به صورت شفاف توضیح داده شوند؛ برای مثال اگر صفحهی دربارهی ما نقصی دارد یا به اندازه کافی جذاب نیست باید در شیت حسابرسی ذکر شده و اصلاحیهی مورد نظر نیز در ادامه نوشته شود. جزییاتی از این دست باید در مورد همهی صفحات و همهی نکات مورد بررسی انجام شوند.
انواع حسابرسی محتوا #02: سئو
حسابرسی سئو به آن دسته از صفحاتی در وبسایت میپردازد که در گوگل ایندکس شده باشند. مسائلی مثل افزایش ترافیک به سایت، بهبود رتبهی صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و اصلاح یا حذف صفحاتی که عملکرد ضعیفی دارند میتوانند از جملهی اهداف حسابرسی سئو باشند.
عناوین، توضیحات متا، چگالی و دشواری کلمات کلیدی، تعداد کلمات، میانگین جایگاه در نتایج جستجوی گوگل، اندازه و کیفیت تصاویر، لینکدهی داخلی و خارجی، سرعت بارگذاری صفحات و تعداد بازدیدهای ارگانیک از جملهی جزییات مورد بررسی در حسابرسی سئو هستند.
انواع حسابرسی محتوا #03: بلاگ
حسابرسی بلاگ میتواند با حسابرسی سئو ترکیب شود اما همیشه همهی محتواهای بلاگ برای سئو تولید نمیشوند و در این شرایط باید حسابرسی بلاگ به صورت مجزا انجام شود. شناسایی موضوعات و کلمات کلیدی جدید، تقویت برند و افزایش میزان تعامل کاربران میتوانند از جملهی اهداف حسابرسی بلاگ باشند.
علاوه بر موارد ذکر شده در حسابرسی سئو، موارد مانند تعداد کامنتها، محتوای کامنتها، ارزشگذاری مخاطبان، میزان اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، دستهبندی و دقت محتوا و تگ آلت تصاویر میتوانند دیگر مواردی مهمی باشند در حسابرسی بلاگ باید به آنها توجه کرد.
انواع حسابرسی محتوا #04: لندینگ پیج
برای برخی از کسب و کارها با تعداد بالای لندینگ پیج، حسابرسی همهی آنها منطقی نیست؛ به علاوه دلیلی برای حسابرسی صفحات فرودی که ایندکس نشدهاند نیز وجود ندارد؛ اما در حسابرسی لندینگ پیجها افزایش میزان ترافیک و نرخ تبدیل، کاهش نرخ پرش و بررسی عملکرد فرمهای لید از جمله اهداف رایج هستند.
عناوین، حجم و کیفیت محتوا، نرخ پرش، میانگین زمان حضور مخاطبان در صفحه، تعداد بازدیدها، نرخ تبدیل، کانالهای ورودی و وضعیت عملکرد فرمهای لید و ارزش آفر پیشنهادی در میان مواردی هستند که در یک لندینگ پیج میتوانند مورد حسابرسی قرار بگیرند.
انواع حسابرسی محتوا #05: ایبوک
در حسابرسی ایبوک نکاتی مانند موضوع ایبوک، تعداد صفحات، کیفیت طراحی، کاربردی بودن محتوا، آن مرحله از قیف فروش و سفر خریدار که ایبوک برای آن نوشته شده، فرمت ایبوک و البته میزان دانلود و استقبال مخاطبان باید مورد بررسی قرار بگیرند. حسابرسی ایبوک کمک میکند تا در ابیوکهای بعدی اشتباهی قبلی را تکرار نکنید و کیفیت کتابچههای را بهبود ببخشید.
انواع حسابرسی محتوا #06: مجموع
حسابرسی کل، شامل همهی محتواهایی میشود که تولید و منتشر کردهاید؛ اینفوگرافیکها، ویدئوها، پادکستها، گزارشهای سالانه، دستورالعمل و راهنمای استفاده از محصولات یا خدمات و … همگی در این بخش بررسی میشوند.
خدمات یا محصولاتی که یک محتوای خاص دربارهی آن نوشته شده، میزان شفافیت و قابل فهم بودن، آن مرحله از قیف فروش که یک محتوا برای آن تولید شده و حجم و فرمت و کیفیت محتوا برخی از موارد مورد ارزیابی در این بخش هستند.
حسابرسی را شروع کنید
نکات و جزییاتی که بررسی شدند، راهنمایی برای انجام حسابرسی بودند. موارد مورد اشاره هیچوقت ثابت نیستند و میتوانید با توجه به سایت و کسبوکار خود فهرستهای پیشنهادی را بلندتر یا کوتاهتر کنید. حسابرسی کاری وقتگیر است پس توصیه میکنیم وقت را هدر ندهید و همین حالا دست به کار شوید. همچنین برای دانلود و استفاده از تمپلیت رایگان حسابرسی محتوا به این لندینگ پیج سر بزنید تا قدم اول را به راحتی بردارید.
* منبع: ?How To Perform A Content Audit.