نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

ویدئو مارکتینگ چیست؟ | انواع، استراتژی و مزایای بازاریابی ویدیویی

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ چیست؟ | انواع، استراتژی و مزایای بازاریابی ویدیویی

ویدئو مارکتینگ در پی کاهش استثنایی هزینه‌های تولید و رشد علاقه‌ی مخاطبان به محتوای ویدیویی به یکی از روش‌های محبوب و کارآمد بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ بدل شده است. برندها با از طریق پلتفرم‌های و کانال‌های متنوع دیجیتال مانند شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند آپارات و وبسایت‌ها و لندینگ پیج‌ها محتواهای ویدیویی خود را پخش و پروموت می‌کنند. در این یادداشت می‌خواهیم درباره‌ی اهمیت و مزایا، نحوه‌ طراحی استراتژی و برخی توصیه‌ها و ایده‌ها برای تولید ویدیو خواهیم پرداخت.

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ به استفاده از ویدئو برای پروموت و بازاریابی محصولات یا خدمات، افزایش تعامل آنلاین با کاربران، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان و مشتریان و دسترسی به گستره‌ی بزرگ‌تری از مخاطبان گفته می‌شود.

اهمیت ویدئو مارکتینگ در چیست؟

ویدئو مارکتینگ عملاً از سال 2005 و همزمان با راه‌اندازی یوتیوب آغاز شد. در طول این‌ سال‌ها و با آسان‌تر ساخت ویدئوهای باکیفیت، ویدئو مارکتینگ محبوبیت بسیاری در میان مارکترها و کاربران وب پیدا کرده است. بهبود استثنایی فناوری تلفن‌های هوشمند در کنار رویدادی مانند همه‌گیری کرونا باعث شده تا مخاطبان ویدئو در دنیا به میزان شگفت‌آوری افزایش داشته باشد. به طور کلی بازاریابی ویدیویی چهار ویژگی و مزیت کلیدی دارد:

1. ویدیو مارکتینگ مخاطبان را به اشتراک‌گذاری تشویق می‌کند. 

2. ویدیو مارکتینگ به بهبود سئو و در نتیجه نرخ تبدیل و فروش کمک می‌کند. 

3. ویدیو مارکتینگ در میان کاربران موبایل بسیار محبوب است. 

4. ویدیو مارکتینگ فرمتی عالی برای آگاهی‌بخشی و اعتمادسازی است. 

چطور برای ویدئو مارکتینگ استراتژی طراحی کنیم؟

پیش از آنکه سه پایه را بکارید و اقدام به ضبط کنید، باید برای ویدئو مارکتینگ استراتژی داشته باشید. هر تصمیمی که در طول فرایند ایده‌پردازی و ساخت ویدئوهای خود می‌گیرید به هدف هر ویدئو و عملی که امیدواری از سوی مخاطب سر بزند بستگی خواهد داشت.

بدون داشتن یک هدف شفاف یا پیوسته باید مشغول ضبط و ادیت دوباره و دوباره‌ی ویدئوهای خود شوید یا امیدی به دریافت بازخورد مناسب از سوی مخاطبان نداشته باشید. فهرستی که در زیر می‌بینید به طور خلاصه، شش گام مهم در طراحی استراتژی ویدئو مارکتینگ را پیش روی شما قرار می‌دهد.

1. مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و ببینید بیشترین وقت خود در فضای وب را کجا سپری می‌کند. 

2. بودجه خود برای تولید و ضبط ویدئو را مشخص کنید. 

3. برای ایده‌پردازی، تولید و پخش ویدئوهای خود برنامه‌ی زمانی تعیین کنید. 

4. بهترین پلتفرم برای پخش ویدئو برای کسب و کار خودتان را شناسایی کنید. 

5. نوع و فرمت درست ویدئو با توجه به پرسونای خریدار خود را تعیین کنید. 

6. تصمیم بگیرید بر اساس چه معیارهایی قصد رصد کردن و ارزیابی ویدئوهای خود را دارید. 

انواع ویدئو مارکتینگ کدامند؟

پیش از آنکه به سراغ ایده‌پردازی و سناریونویسی برای ویدئوهای خود بروید، بد نیست که به انواع ویدئو در بازاریابی ویدیویی آشنا شوید و سپس بهترین فرمت‌ها را برای کسب و کار خود انتخاب و بر اساس آن اقدام کنید. در ادامه 12 نوع متفاوت ویدئو را با هم مرور می‌کنیم.

  1. ویدئوی دمو
  2. ویدئوی برند
  3. ویدئوی رویداد
  4. ویدئوی مصاحبه
  5. ویدئوی آموزشی
  6. ویدئوی توصیفی
  7. ویدئوی انیمیشینی
  8. ویدئوی مطالعه موردی و توصیه‌نامه‌ای
  9. ویدئوهای لایو و پخش زنده
  10. ویدئوهای 360 درجه و واقعیت مجازی (Virtual Reality)
  11. ویدئوهای واقعیت افزوده (Augmented Reality)
  12. ویدئوی شخصی‌سازی شده

چگونه برای کسب و کار خود ویدئو بسازیم؟

ساخت یک ویدئو فرایند پیچیده‌ای ندارد اما جزییات مختلفی هست که در مرحله‌ی نوشتن سناریو تا ضبط و ادیت و پخش و پروموت آن باید مد نظر داشت. در این بخش به 9 گام ضروری در تولید ویدئو را مرور می‌کنیم.

  1. سناریو بنویسید.
  2. تجهیزات را آماده کنید. 
  3. مجری خود را انتخاب کنید. 
  4. مراحل ضبط را تعیین کنید. 
  5. ویدئو را ضبط کنید. 
  6. ویدئو را ادیت کنید. 
  7. موسیقی مناسب را انتخاب کنید.
  8. صدای روی ویدئو را ضبط کنید. 
  9. ویدئو را آپلود کنید. 

چگونه ویدئوهای خود را پخش و پروموت کنیم؟

یکی از مراحل پایانی بازاریابی ویدیویی انتخاب کانال و پلتفرم مناسب برای به اشتراک‌گذاری ویدئوست. برخی از ویدئو را می‌توان یا باید بر روی پلتفرم‌های متفاوتی ارائه کرد و برخی دیگر بر اساس هدف ویدئو و مخاطب هدف تنها از یک کانال مشخص منتشر می‌شوند. در زیر فهرست انواع کانال‌های پخش ویدئو در رسانه‌های شخصی (Owned Media) و رسانه‌های پولی (Paid Media) را مرور می‌کنیم.

  • کانال‌های شخصی 
  1. وبسایت
  2. بلاگ
  3. ایمیل
  • کانال‌های پولی
  1. تبلیغات گرافیکی
  2. تبلیغات ویدیویی Outstream
  3. تبلیغات ویدیویی Instream
  4. تبلیغات ویدیویی بینابینی
  5. تبلیغات همسان
  6. محتوای حمایت‌شده
  7. اینفلوئنسر مارکتینگ

چگونه موفقیت ویدئوهای خود را ارزیابی کنیم؟

پیش از کلید زدن هر کمپین مارکتینگی باید هدف خود از کمپین و فعالیت‌های مختلف آن را مشخص کنید و ویدئو مارکتینگ نیز از این قاعده استثنا نیست. کسب و کار باید در ابتدای طراحی استراتژی ویدئو مارکتینگ اهداف خود را مشخص کنند اما این اهداف و نیازها ممکن است در طول روند تولید تغییر کنند و اصلاح شوند.

خوب است که برای هر ویدئویی که تولید و منتشر می‌کنید یک یا دو هدف مشخص را در نظر بگیرید. انتخاب اهداف بیشتر باعث می‌شود ویدئو نامتمرکز به نظر برسد و بینندگان را ناامید کند. برای مثال یک ویدئو می‌تواند برای ایجاد آگاهی از برند تولید شود اما اضافه کردن قصه‌ی شکل‌گیری برند به آن ویدئو می‌تواند تصمیمی اشتباه باشد.

از طرفی پس از تولید و انتشار ویدئو بسیار احتمال دارد که به یک معیار توجهی وسواسی نشان دهید: تعداد بازدید؛ اما باید توجه داشت که تعداد بازدید با اینکه همواره معیاری مهم است، معیارهای دیگری نیز هستند که در کمپین شما حائز اهمیت خواهند بود. پس از انتخاب معیارهای ارزیابی ویدئو داده‌هایی را گردآوری کنید که قادر به تحلیل آن باشید؛ همه‌ی معیارها و همه‌ی داده‌ها همیشه به کار شما نخواهند آمد. در فهرست زیر تعدادی از معیارهای رایج برای ارزیابی عملکرد ویدئو در مارکتینگ آنلاین را مرور می‌کنیم.

  1. تعداد بازدید
  2. تعداد پخش 
  3. تعداد کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها
  4. تعداد تکمیل ویدئو
  5. نرخ تکمیل
  6. نرخ CTR
  7. نرخ تبدیل
  8. نرخ پرش و مدت زمان حضور در صفحه

نکته‌ی پایانی

ویدئو مارکتینگ در آغاز می‌تواند دشوار و سخت به نظر برسد؛ اما با برنامه‌ریزی، دیدن آموزش‌های درست و کمک گرفتن از افراد باتجربه در این حوزه حتی کوچکترین کسب و کارها نیز می‌تواند ویدئوهایی باکیفیت و منحصر به برند خود تولید کنند. دوربین خود را روشن کنید و مشغول شوید.

* این یادداشت ترجمه‌ای است از: The Ultimate Guide to Video Marketing.