نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

کپی رایتینگ صفحه فرود | 6 نکته در باب کپی رایتینگ صفحات فرود

کپی رایتینگ صفحه فرود

کپی رایتینگ صفحه فرود | 6 نکته اساسی در باب کپی رایتینگ در لندینگ پیج‌ها

می‌خواهید نوشتن کپی رایتینگ صفحه فرود خود را آغاز کنید اما نمی‌دانید از کجا؟ در این مطلب به شما کمک می‌کنیم با کپی‌ رایتینگ درست به هر کلمه ارزش بدهید و محتوایی خلق کنید که مخاطبان را به متقاعد کند. 

اگر یک کپی‌رایتر تازه‌کار هستید، یا یک کپی‌رایتر کهنه‌کار که به دنبال راهکارهای جدید می‌گردد یا ویراستار سخت‌گیری که می‌‌خواهد از زاویه‌ای متفاوت به محتوا نگاه کند. باید به همه‌ی شما اعلام کنیم که به جای درستی آمده‌اید. 

کپی رایتینگ و و تولید محتوا یک هنر عالی نیست؛ نیازی نیست شکسپیر یا تولستوی باشید تا بتوانید محتوایی قانع‌‌کننده برای صفحات فرود بنویسید. در واقع این کار فرمول ساده‌ای دارد. چیزی شبیه به انداختن یک قرص نعنا به درون یک بطری نوشابه! هرکسی می‌تواند این کار را بکند و اغلب اوقات نتیجه یک انفجار بزرگ است.

کپی رایتینگ اساساً درباره‌ی ترغیب کردن است. انتقال دادن پیام درست در زمان درست به شکلی که افراد را نسبت به انجام یک عمل خاص متقاعد کند. و در صفحات فرود این یعنی داشتن ساختاری منظم در ترتیب ارائه‌ی اطلاعات تا مرحله‌ای که مخاطبان  نسبت به «ارزش پیشنهادی» متقاعد شوند و آن را بپذیرند. 

در این مطلب هر آنچه برای بالا بردن نرخ تبدیل در صفحات فرود به کمک کپی رایتینگ لازم باشد را آموزش می‌دهیم. از ایجاد ساختار، نوشتن یک عنوان خیره‌کننده، نظم دادن به بدنه‌ی محتوا تا ارائه‌ی بجای تایید اجتماعی، به هر نکته‌ای که برای کپی رایتینگ صفحه فرود و نوشتن یک محتوا و کپی بی‌نقص نیاز داشته باشید خواهیم پرداخت. 

چطور محتوایی بنویسیم که نرخ تبدیل بالایی به همراه داشته باشد؟ پاسخ این سوال را در شش بخش بررسی خواهیم کرد: 

  1. ارزشِ پیشنهاد خود را مشخص کنید.
  2. سلسه‌ مراتب اطلاعات را تعیین کنید. 
  3. عنوانی چشمگیر بنویسید. 
  4. محتوا و کپی متقاعدکننده‌ای داشته باشید. 
  5. از تایید اجتماعی‌ استفاده کنید که برای مخاطب پذیرفتنی باشد. 
  6. یک «دعوت به عمل» اثرگذار طراحی کنید. 

حالا که با شش گام اساسی برای نوشتن محتوا و کپی رایتینگ صفحه فرود آشنا شدید، بیایید هر یک را با جزییات بررسی کنیم. 

کپی رایتینگ صفحه فرود #1: ارزش پیشنهادی خود را مشخص کنید.

پیش از آغاز به نوشتن به چند سوال مهم پاسخ دهید:

  •  چرا این صفحه فرود را ساخته‌اید؟ 
  • مخاطبان آن چه کسانی هستند؟
  •  چطور می‌خواهید کاربران را جذب صفحه فرود خود کنید؟

پاسخ این سوالات برای برای تعیین ارزش پیشنهادی‌تان کلیدی است. ارزش پیشنهادی که گاهی «پیشنهاد منحصر به فرد فروش» نیز نامیده می‌شود، یک بیانیه‌ی شفاف است که سه چیز را مشخص می‌کند: پیشنهاد شما چیست؟ چرا مخاطبان باید آن را از شما بخرند؟  تمایز پیشنهاد شما نسبت به سایر رقبا چیست؟ باز هم یادآوری می‌کنیم که ارزش پیشنهادی شما باید مناسب با جامعه هدف شما طراحی شود. 

ارزش پیشنهادی شما بر تک تک اجزای محتوا و کپی رایتینگ صفحه فرود شما اثر می‌گذارد. این یعنی پیش از اینکه شروع به نوشتن کنید باید دقیقاً بدانید پیشنهادتان چیست. در ادامه پنج گام مهم در در تعیین ارزش پیشنهادی را بررسی می‌کنیم. 

  • هدف صفحه خود را تعیین کنید. 

هر صفحه فرودی باید یک – و تنها یک – هدف داشته باشد. این  همان هدفی  است که صفحه فرودتان باید به عنوان بخشی از کمپین بازاریابی شما به آن دست یابد. 

چرا فقط یک هدف داشته باشیم؟ همه چیز به «میزان توجه یا Attention Ratio» مخاطبان برمی‌گردد. صفحات فرود از وبسایت‌ها متفاوت‌اند. وبسایت‌ها اهداف و استفاده‌های متعددی دارند اما صفحات فرود باید به طور مشخص بر روی هدف کلی کمپین متمرکز باشند. هر اطلاعات یا لینکی که با هدف کمپین و صفحه فرود هماهنگ نباشد یک حواس‌پرتی است. 

  • با جامعه هدف خود ارتباط بگیرید. 

در این بخش نمی‌خواهیم وارد جزییات مربوط به تحقیقات بازار شویم. اما زمانی که خود را آماده کپی رایتینگ صفحه فرود می‌کنید باید به خاطر داشته باشید که برای مخاطبی خاص می‌نویسید. 

به نقاط درد یا مشکلاتی که فکر می‌کنید پیشنهاد شما قرار است آنها را برطرف کند فکر کنید. اگر هنوز در این مورد تردید دارید با پرس و جو از مشتریان فعلی خود آن را مشخص کنید. با انجام مصاحبه با مشتریان خود به شکل مستقیم دریابید که محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید دقیقاً چه دردی از آنها دوا می‌کند. از تیم فروش خود بپرسید دقیقاً کدام مزایای پیشنهاد شما بیش از همه توجه خریداران را جلب می‌کند. به کمپین‌های پیشین خود نگاه کنید و ببینید کدام نوع پیام‌ها بیش از همه برای شما نتیجه‌بخش بوده است. 

  • منابع ترافیک ورودی خود را رصد کنید. 

افرادی که از منابع مختلفی وارد صفحه فرود شما می‌شوند انتظارات کمابیش متفاوتی از آن خواهند داشت. به همین دلیل بسیار مهم است که منابع ترافیک ورودی خود را به دقت بررسی کنید. 

برای مثال منبع ورودی عمدتاً نشان‌دهنده‌ی آن است که مخاطب شما در کدام مرحله از سفر خریدار قرار دارند. کسانی از سمت تبلیغات پولی وارد صفحات فرود می‌شوند معمولاً از درد و مشکل خود آگاهند؛ آنها مشکل خود را مشخص کرده‌اند اما کاملاً با خدمات شما آشنایی ندارند. این یعنی کپی رایتینگ صفحه فرود شما باید سطح آگاهی آنها از کمپانی و پیشنهادتان را بالا ببرد. 

در مقایسه اگر کسی از طریق ایمیل ارسالی شما وارد صفحه فرودتان شود احتمالاً با محصول و خدمات شرکت شما و برند شما آشناست. پس‌ می‌توانید توضیحات ابتدایی را کنار بگذارید و سریع‌تر به سراغ فروش بروید. 

  • پیام و پیشنهاد خود را با یکدیگر هماهنگ کنید. 

بررسی منابع ترافیک ورودی یک دلیل مهم دیگر نیز دارد. به طور خلاصه هماهنگی پیام و پیشنهاد یعنی محتوای داخل صفحه فرود شما باید با پیامی که مخاطبان را به آن صفحه آورده همسان باشد. برای مثال اگر مخاطبی بر روی تبلیغ «15% تخفیف» کلیک کرده باشد انتظار دارد متن و جمله‌بندی کپی رایتینگ  صفحه فرود نیز بیانگر این وعده باشند. 

همواره به یاد داشته باشید که برای مخاطبان مسیر و تجربه‌ای بی‌دست‌انداز و بدون غافلگیری خلق کنید. هر چقدر محتوا کپی رایتینگ صفحه فرود شما با تبلیغ و وعده‌ی شما هماهنگی بیشتری داشته باشد، طبیعتاً نرخ پرش کمتر و نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت. 

  • ارزش پیشنهادی خود را «بنویسید». 

با اطلاعات و نکاتی که تا این لحظه جمع‌آوری و مشخص کرده‌اید، می‌توانید ارزش پیشنهادی خود را به شکلی دقیق تعیین کنید. 

ارزش پیشنهادی خود را به صورت «آسانسوری یا Elevator Pitch» به مخاطبان ارائه کنید. در ارائه آسانسوری شما بدون معطلی، به صورت کوتاه و مختصر به مخاطب خود می‌گویید چه پیشنهادی دارید و چه چیزی آن را منحصر به فرد می‌کند. نحوه‌ی ارائه باید متناسب با مخاطب هدف شما باشد و او را نسبت به انجام عمل مورد نظر شما ترغیب کند. 

ارزش پیشنهادی باید به شکلی طراحی و ارائه شود که نیاز مخاطب را در اولویت قرار دهد. آنها چه امتیازاتی از محصول یا خدمات شما دریافت خواهند کرد؟ پیشنهاد شما کدام مشکلات آنها را برطرف خواهد کرد؟ 

تصور کنید که می‌‌خواهید مخاطبان را به دریافت اشتراک برای خرید قهوه دعوت کنید؛ قهوه‌ی شما کجا کشت شده است؟ چطور تَفت (Roast) داده شده است؟ این موارد می‌توانند تمایز ایجاد کنند اما لزوماً تعیین‌کننده‌ی ارزش پیشنهادی شما نباشند. شما باید کپی رایتینگ صفحه فرود خود را طوری طراحی کنید که ارزش پیشنهادتان را فوراً برابر چشمان مخاطب قرار دهد.

اگر کسی وارد صفحه فرود شما شود و در عرض چند ثانیه نفهمد که ارزش پیشنهادی شما چیست احتمال آنکه صفحه شما را ترک کند بسیار بالا می‌رود. ارزش پیشنهادی خود در بالای صفحه قرار دهید (معمولاً در عنوان یا زیرعنوان) و در ادامه‌ی کپی رایتینگ صفحه فرود جزییات بیشتری را برای مخاطبان فراهم کنید. 

کپی رایتینگ صفحه فرود #2: سلسله مراتب اطلاعات را مشخص کنید. 

حالا مورد مهمی مثل «ارزش پیشنهادی» را درک و مشخص کرده‌اید می‌توانید کار بر روی کپی رایتینگ صفحه فرود را آغاز کنید، اینطور نیست؟ خیر، اینطور نیست! هر کپی‌رایتری سرش به تنش بیرزد به شما می‌گوید که وقتی با یک محتوای جدیدِ بدون چارچوب مواجه می‌شود چه اتفاقی می‌افتد. ده‌ها کلمه می‌نویسید و سپس سوالات متعددی به شما هجوم می‌آورند: باید این پاراگراف را پایین‌تر قرار دهم یا بالاتر؟ این عبارت باید عنوان من باشد یا زیرعنوان؟ اصلاً هیچکدام از این کلمات و جملات معنایی دارند؟! 

پیش از اینکه نوشتن را شروع کنید باید سلسله مراتب اطلاعاتی که می‌خواهید ارائه کنید را برای خود مشخص کنید. این سلسله مراتب مانند یک طرح و نقشه عمل می‌کند و هنگام نوشتن تردید‌ها را از بین می‌برد. با این کار پیش از شروع می‌دانید چه باید بگویید و به چه ترتیبی باید بگویید. در ادامه سه گام مهم در تعیین سلسله مراتب اطلاعات را بررسی می‌کنیم. 

  • چگونگی تعیین سلسله مراتب اطلاعات

سلسله مراتب اطلاعات دقیقاً همان چیزی که به نظر می‌رسد: اطلاعاتی که باید به مخاطب ارائه کرده و نحوه چینش و ترتیب ارائه آنها را تعیین کنید.

یکی تکنیک کاربردی برای تعیین سلسله مراتب اطلاعات می‌تواند مهندسی معکوس باشد؛ از هدف نهایی صفحه فرود خود آغاز کنید و به عقب برگردید. جذاب‌ترین مزایای پیشنهادی شما چه چیزهایی هستند؟ انتقادات احتمالی مخاطبان و مشتریان چه خواهد بود و مهم‌تر آنکه چطور می‌توانید پاسخگوی این انتقادات باشید؟ در فهرست زیر، چارچوبی ساده از نحوه ارائه اطلاعات در صفحه فرود در اختیار شما قرار گرفته است.

    • نقطه درد: پیشنهاد شما چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟
    • مزایا: محصول یا خدمات شما چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟
    • نقاط تمایز: چه چیزهایی پیشنهاد شما را منحصر به فرد می‌کند؟ 
    • انتقادات: چه چیزهایی در پیشنهاد شما ممکن است برای مخاطبان پذیرفتنی با متقاعد کننده نباشد؟
    • دعوت به عمل: کاربران چطور به پیشنهاد شما دسترسی پیدا می‌کنند؟ 

سعی کنید برای هر یک از موارد بالا مطالب متعددی را فهرست کنید و تا جایی که می‌توانید دقیق و شفاف باشید. در پایان با اَلَک کردن فهرست‌های خود از اینکه چه نکاتی باید در کپی رایتینگ صفحه فرود شما لحاظ شوند درک مناسبی خواهید داشت. 

  • انتخاب عناصر کلیدی صفحه

پس از آنکه اطلاعاتی که باید در صفحه فرودتان قرار بگیرند را مشخص کردید، می‌توانید عناصر مشخصی که باید برای هر یک محتوایی بنویسید را انتخاب کنید. 

در هر صفحه فرود از عناصر و اِلِمان‌های متعدد و متفاوتی می‌توان استفاده کرد و در عین اینکه هیچ دو صفحه فرودی شکل یکدیگر نیستند، چند المان هست که هر صفحه فرود باید شامل آنها باشد. 

    • عنوان: جمله‌ی کوچکی در بالای صفحه که پیشنهاد شما را به شکلی مختصر معرفی می‌کند. این بخش معمولاً خود شامل زیر عنوان نیز می‌شود. 
    • کپی: محتوایی که پس از عنوان در صفحه فرود شما قرار می‌گیرد، کپی رایتینگ صفحه فرود را شکل می‌دهد. کپی شما شامل همه‌ی اطلاعات و مطالبی می‌شود که در هر قسمت ارائه می‌کنید. 
    • تایید اجتماعی: توصیه‌نامه‌ها، لوگوی مشتریان، نظرات (Reviews) کاربران همگی شامل تایید اجتماعی می‌شوند. تایید اجتماعی نشان می‌دهد دیگران از پیشنهاد شما استفاده کرده‌اند و از مزایایی که مدعی آنها بوده‌اید بهره برده‌اند. تایید اجتماعی نقش پررنگی در ایجاد اعتماد ایفا می‌کند. 
    • دعوت به عمل: دکمه‌ی دعوت به عمل همان دکمه‌ای که کاربران برای رفتن به لینکِ پیشنهادی شما، دانلود ایبوکی که ارائه می‌کنید یا ثبت نام در سایت یا کمپین شما روی آن کلیک می‌کنند. دکمه‌ی دعوت به عمل یا CTA همان قدم نهایی است که کاربران باید بردارند تا شما به هدف خود برسید. 
    • داشتن طراحی مناسب: این مطلب درباره‌ی کپی رایتینگ و محتوای متنی شماست اما یک طراحی مناسب دقیقاً به اندازه کپی برای موفقیت صفحه فرود شما اهمیت دارد. به این فکر کنید که طراحی شما چگونه به ساختار کپی شما در صفحه سر و شکل می‌دهد. آیا ساختار صفحه شما با سلسله مراتب اطلاعات هماهنگ است؟

کپی رایتینگ صفحه فرود #3: عنوانی چشمگیر بنویسید. 

سلسله مراتب اطلاعات را مشخص کرده‌اید و می‌دانید از کدام عناصر می‌خواهید بهره بگیرید؛ حالا باید آماده‌ی اصل کار شوید. و بهترین نقطه برای شروع عنوان شماست. 

عناوین سنگین‌ترین مسئولیت را در هر صفحه فرود دارند. عناوین اولین و واضح‌ترین بخش هر محتوا و کپی رایتینگ  صفحه فرود هستند. یک عنوان مناسب می‌تواند تعیین کند که یک مخاطب در صفحه شما بماند و با اشتیاق به خواندن ادامه دهد یا به خود بگوید «من اینجا چه غلطی می‌کنم؟!» و به سرعت صفحه شما را ترک کند.  در ادامه سه گام مهم در نوشتن یک عنوان خوب را بررسی می‌کنیم. 

  • چه چیزی یک عنوان را اثرگذار می‌کند؟

مداد‌های خود را تیز کنید؛ وقت کپی رایتینگ صفحه فرود است. خبر خوب این است که اگر تا این نقطه را دقیق خوانده باشید، نیم بیشتر راه در نوشتن عنوان را رفته‌اید زیرا عنوان شما باید بارتاب‌دهنده‌ی دقیق ارزش پیشنهادی شما باشد. 

شاید هنگام نوشتن عنوان برای خلق یک تیتر هوشمندانه یا الهام‌بخش خودتان را تحت فشار بگذارید اما نیازی به این کار نیست. بازی با کلمات یا یک طنز ریز ممکن است مخاطبان را بیشتر گیج کند. 

در عوض عنوان شما باید به شکلی شفاف به مخاطبان بگوید چه پیشنهادی برای آنها دارید و چرا باید به پیشنهاد شما گوش کنند. اگر می‌خواهید برای نوشتن عنوان ایده‌پردازی کنید از تکنیک «چهار آیا» بهره بگیرید. 

این تکنیک که توسط استاد کپی رایتینگ، مایکل مَتِرسون خلق شده می‌گوید هر عنوان ترغیب‌کننده‌ای باید شامل چهار عنصر باشد و اگر عنوانی حتی سه مورد را شامل شود، احتمالاً عنوان خوبی است. اما این «چهار آیا» کدامند؟

    • آیا کاربردی است؟ آیا مشکلی که می‌خواهید حل کنید را بیان می‌کند؟
    • آیا منحصر به فرد است؟ آیا متمایز از پیشنهاداتی که رقبای شما ارائه کرده‌اند؟
    • آیا دارای فوریت است؟ آیا کاربران را به اقدام فوری دعوت می‌کند؟
    • آیا «کاملاً» شفاف است؟ آیا مزایا و جزئیات ضروری پیشنهاد شما را در خود جای داده است؟
  • چطور عنوان را تقویت کنیم؟

پس از نوشتن عنوان به فکر زیرعنوان باشید. زیرعناوین مانند دوستان معتمد عناوین هستند. در کناری می‌ایستند و تنها پیامی که در عنوان ارائه شده را شفاف‌تر و دقیق‌تر بیان می‌کنند. یک زیرعنوان عمدتاً تنها یک جمله است اما بعضاً می‌تواند یک پاراگراف نیز باشد. زیر عنوان فرصتی برای بیان هر نکته‌ی کلیدی که نتوانستید در عنوان جای دهید. 

  • با کمک سرنوشته‌ها (Subheading) ساختار ایجاد کنید.  

سرنوشته‌ها عناوینی هستند که برای بخش‌های مختلف و جزیی‌تر کپی رایتینگ  صفحه فرود خود انتخاب می‌کنید؟ در آنها مزایای تازه‌ای را معرفی می‌کنید و در عین ارتباط آن با ساختار کلی کپی رایتینگ خود را حفظ می‌کنید. 

یک بار دیگر سلسله مراتب اطلاعات خود را بررسی کنید و ببینید کدام اطلاعات کلیدی را در عنوان و زیرعنوان خود قرار نداده‌اید؛ آنها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید؛ احتمالاً متوجه خواهید شد که برخی از مطالبی که دوست دارید روی آنها تاکید در چند دسته‌ی مشخص – مانند مزایای ثانویه یا ویژگی‌های منحصر به فرد – قرار می‌گیرند. موارد مشترک را زیر سرنوشته‌ای مشترک بازگو کنید. 

کپی رایتینگ صفحه فرود #4: محتوا و کپی متقاعدکننده‌ای داشته باشید.

همانطور که یک سر به بدن نیاز دارد، عنوان هم به محتوا نیازمند است. فارغ از اینکه لندینگ پیج شما طولانی است یا کوتاه، مطمئناٌ نیاز دارید که مخاطبان با کپی و محتوای صفحه ارتباط بگیرند. نکته‌ی کلیدی در بخش بدنه‌ی صفحه فرود و کپی رایتینگ، ارائه‌ی مطالب ضروری بدون زیاده‌روی است. در ادامه دو گام اساسی در نوشتن بدنه‌ی صفحه فرود را بررسی می‌کنیم. 

  • ویژگی‌ها را فراموش کنید؛ فقط مزایا مهم‌اند!

احتمالاً نسخه‌ای از جمله‌ی «محصول نفروشید، نتیجه را بفروشید» را شنیده‌اید؛ منظور این است که به جای تمرکز بر روی ویژگی‌ها، روی مزایا مانور دهید. 

ویژگی‌های بخش‌ اساسی پیشنهاد شما هستند؛ اگر ماشین‌ چمن‌زنی می‎‌فروشید برخی ویژگی‌های آن می‌تواند شامل سرعت عمل ماشین یا سایز تیغه‌های آن باشد. از طرفی اما یکی از مزایای آن می‌تواند سایز بزرگ کیسه‌ای باشد که کار مشتریان را برای خالی کردن آن راحت می‌کند؛ از این جهت که پس از هر بار اصلاح چمن‌ها نیازی به خالی کردن کیسه‌ی آن وجود ندارد و این یک مزیت است. 

فراموش نکنید که انسان‌ها احساسی و خودمحور هستند و وقتی صفحه فرود شما را اسکرول و پیشنهاد شما را بررسی می‌کنند مهم‌ترین چیزی که می‌خواهند بدانند این است که چه سودی عاید آنها می‌شود. 

به گونه‌ای بنویسید که انگیزه‌ی مخاطبان را در اولویت قرار دهد و سعی کنید به شکلی ظریف از ضمیر دوم شخص استفاده کنید. این تکنیک کمک می‌کند مخاطبان زندگی خود را حین استفاده از خدمات یا محصول شما تصور کنند و به این فکر کنند که زندگی‌شان چطور بهتر خواهد شد. 

  • استفاده از روان‌شناسی در کپی رایتینگ 

اعمال برخی نکات روان‌شناسانه در کپی رایتینگ صفحه فرودتان می‌تواند اثر بزرگی در بالا بردن نرخ تبدیل داشته باشد. درباره‌ی فریب دادن یا گول زدن مردم حرف نمی‌زنیم. درباره ارائه‌ی اطلاعات به گونه‌ای حرف می‎زنیم که برای مخاطبان شما – خودآگاه یا ناخودآگاه – جذاب باشد.

فرمول AIDA یک نمونه‌ی کلاسیک در این حوزه است. در کپی رایتینگ صفحه فرود می‌توانید محتوای خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید کاربران را نسبت به انجام عمل مورد نظر تشویق کند.  فرمول AIDA دقیقاً چیست؟

    • توجه: با استفاده از تیتری جذاب توجه مخاطبان را جلب می‌کنید. 
    • علاقه: با تاکید بر روی نقاط درد آنها یا معرفی یک مزیت غیر قابل چشم‌پوشی در آنها علاقه ایجاد می‌کنید. 
    • میل: توضیح دهید که محصول یا خدمات شما دقیقاً به چه شکل زندگی مخاطبان را بهتر خواهد کرد. 
    • عمل: یک «دعوت به عمل» مشخص ارائه و مخاطبان را وادار به انجام عمل مورد نظر خود کنید. 

کپی رایتینگ صفحه فرود #5: از تایید اجتماعی‌ای استفاده کنید که برای مخاطب پذیرفتنی باشد.

چرا کاربران باید به شما اعتماد کنند؟ بله شما ویژگی‌های مثبت بسیاری دارید اما برای اغلب افرادی که سر از صفحه فرود شما در می‌آورند غریبه‌اید. در این صورت جلب اعتماد مخاطبان با حرف‌هایی که خودتان به زبان می‌رانید آسان نیست. اینکه به اشکال مختلف به مخاطبان بگویید به ما اعتماد کنید تنها وقت تلف کردن است. 

اینجاست که «تایید اجتماعی» وارد می‌شود و اثرگذاری خود را به رخ می‌کشد. مردم راحت‌تر به حرف‌های دیگران درباره‌ی شما اعتماد می‌کنند تا ادعاهای خود شما. تایید اجتماعی با نشان دادن که اینکه دیگر مشتریان از مزایای پیشنهاد شما بهره برده‌اند اعتماد کاربران را جلب می‌کند. 

شاید بگویید تایید اجتماعی در اختیار ندارید؛ اما بعید است تا به حال هیچ کس هیچ حرف مثبتی درباره‌ی شما نزده باشد (اگر اینطور باشد مشکلات بزرگ‌تری دارید که باید به آنها بپردازید)! 

احتمالاً همواره به انواع ریویو‌ها و نقل قول‌های ارزشمند برخورد می‌کنید اما فرم آنها را تشخیص نمی‌دهید. در ادامه سه نمونه از رایج‌ترین اشکال تایید اجتماعی را مرور می‌کنیم. 

  • توصیه‌نامه‌ها: با مشتریان خود مصاحبه کنید و نقل قول‌های آنها را در صفحه فرود خود قرار دهید.
  • حمایت‌ها: حمایت یک اینفلوئنسر، متخصص یا برندی دیگر با جذب کنید؛ ترجیحاً چنین حمایتی باید از طرف کسی باشد که برای مخاطبان شما پذیرفتنی باشد.
  • امتیازدهی‌ها: امتیازی که مشتریان شما در وبسایت‌ها مختلف، شبکه‌های اجتماعی یا حتی وبسایت خود داده‌اند را به آنها نشان دهید.

تایید اجتماعی اثرگذار هم راستا با باقی محتوای صفحه فرود شماست؛ اگر در عنوان خود مزیتی را وعده می‌دهید، در بخش تایید اجتماعی از کسی نقل قول بیاورید که آن تجربه‌ی استفاده از مزیت را داشته است. اگر در کپی رایتینگ صفحه فرود خود مدعی هستید که از رقبایتان عملکرد بهتری دارید، در کنار آن امتیازات کاربران را قرار دهید تا اثباتی بر ادعایتان باشد. 

کپی رایتینگ صفحه فرود #6: یک «دعوت به عمل» اثرگذار طراحی کنید. 

حالا که یک عنوان و ارزش پیشنهادی اغواکننده، کپی رایتینگ و محتوای درجه یک و مجموعه‌ای از تاییدات اجتماعی را یکی پس از دیگری چیده‌اید، وقت آن است تا با یک دعوت به عمل غیر قابل چشم‌پوشی، تلاش‌هایتان را به ثمر بنشانید. 

دکمه‌ی دعوت به عمل آن بخش از کپی رایتینگ صفحه فرود شماست که با درخواست از کاربران و مخاطبان سعی در رسیدن به هدف نهایی صفحه فرود دارد. این یعنی باید هرگونه لینک یا متنی یا تصویری که به هدف شما مرتبط نیست را حذف کنید و حواس مخاطب را بر روی هدف صفحه فرود خود متمرکز کنید. 

  • نوشتن پیام دعوت به عمل

مثل باقی اجزای صفحه فرود و مراحل کپی رایتینگ، سعی کنید دکمه‌ دعوت به عمل خود را با در نظر داشتن ذهنیت مخاطبان خود طراحی کنید. 

  • مشخص بنویسید.

به مخاطبان هود به صورتی شفاف بگویید که پس از کلیک بر روی دکمه‌ی دعوت به عمل چه اتفاقی خواهد افتاد. به انتظارات آنها احترام بگذارید و سعی کنید هرگونه تردید و ابهام آنها را در باب اینکه پس از کلیک بر روی دکمه‌ی CTA چه اتفاقی خواهد افتاد، برطرف کنید. 

  • بر یک صراط باشید.

از همان پیامی استفاده کنید که بر اساس آن عنوان و محتوای صفحه را نوشته‌اید. با این کار درست در آخرین لحظه مخاطبان را نسبت به ارزش پیشنهادی خود متقاعد خواهید کرد. 

  • حاشیه نروید.

تبدیل را سخت‌تر از چیزی که هست نکنید. اگر عمل مورد نظر شما نیازمند فعالیت زیادی از طرف مخاطبان است – مانند پر کردن یک فرم طولانی – تنها اصطکاک بیهوده ایجاد کرده‌اید. سعی شما در هر مرحله باید کاهش تلاش مشتری باشد. 

  • به عمل دعوت کنید. 

با نشان دادن آنچه مخاطبان کسب خواهند کرد به آنها نسبت به انجام عمل مورد نظر انگیزه بدهید. با استفاده از افعالی مانند «شروع کنید» یا «دریافت کنید» آنها را تحریک کنید. با اشاره به محدودیت زمانی ارزش پیشنهادی‌تان یک حس فوریت ایجاد کنید. 

کپی رایتینگ صفحه فرود

به یاد داشته باشید داشتن یک «دعوت به عمل» به معنای استفاده از تنها یک لینک در طول صفحه فرود نیست بلکه تمامی لینک‌های موجود در صفحه باید مخاطبان شما را به یک نقطه هدایت کنند؛ بسته به طول صفحه فرودتان ایده‌ی بدی نیست که چند دکمه و پیام «دعوت به عمل» را در سراسر صفحه پخش کنید. 

نکته‌ی پایانی

تا این لحظه باید نسخه‌ی اولیه‌ی صفحه فرود خود را آماده یا حداقل عناصر اصلی آن را شناسایی کرده باشید. پس از یک دور بررسی و ویرایش آن – ترجیحاً توسط کسی غیر از خودتان – صفحه فرودتان آماده انتشار است. با این حال باید همواره به یاد داشته باشید که کپی رایتینگ صفحه فرود، فرایندی بی‌پایان است. 

پس از انتشار صفحه فرود شاید متوجه ایراداتی در ساختار آن شوید یا آنگونه انتظار داشتید جواب نگیرید؛ کار شما به عنوان مسئول کپی رایتینگ صفحه فرود باید اطمینان حاصل کردن از اثرگذار بودن محتوای لندینگ پیج باشد. تنها راهی که می‌توانید این کار را بکنید با بررسی مداوم آمار و اطلاعات مربوط به صفحه فرود و البته بهینه‌سازی لندینگ پیجتان است. 

* منبع: Unbounce Guide To Landing Page Copywriting.