صفحه فرود چطور به افزایش فروش محصولات و خدمات کمک میکند؟
در بازار نفسگیر و پر از رقابت کسبوکارهای آنلاین، چه کسی به دنبال روشهای جدید بازاریابی نیست؟ قطعا برندههای این رقابت، کسانی هستند که بازدهی کمپینهای تبلیغاتی خود را به حداکثر برسانند. جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری وفادار که به “نرخ تبدیل مشتری” شناخته میشود، اصلیترین چالش هر کسبوکار به شمار می رود.
استفاده از صفحه فرود یا لندینگ پیج یکی از روشهای افزایش بازده و فروش در کمپینهای تبلیغاتی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.
چرا به جای سایت از صفحه فرود استفاده کنیم؟ | استفاده از صفحه فرود
همانطور که از نام لندینگ پیج یا “صفحه فرود” مشخص است، صفحه فرود، صفحهای است که به منظور هدفی مشخص طراحی شده و کاربر فضای مجازی از طریق یک لینک که در یک وب سایت یا شبکههای اجتماعی پروموت شده به لندینگ پیج شما هدایت میشود و به عبارتی بر روی صفحه فرود میآید.
فرض کنید قصد فروش محصولی با عنوان “عسل طبیعی” را دارید. این محصول را قبلاً روی وبسایت فروشگاهی کسبوکارتان اضافه کردهاید که شامل عکس و توضیحات و قیمت عسل میشود. در حالت پیشفرض ما باید کاربر را از طریق کمپینهای تبلیغاتی به این صفحه هدایت کنیم.
مخاطب در مواجهه با وبسایتهای فروشگاهی | استفاده از صفحه فرودهای فروشگاهی
صفحههای پیشفرض محصولات سیستمهای مدیریت فروشگاه آنلاین جذابیت بصری خاصی ندارند و صرفا چند عکس، یک متن توضیحی و قیمت محصول را نمایش میدهند که جذابیتی را برای کاربر ایجاد نمیکنند.
ضمن اینکه صفحات اصلی فروشگاه شامل لینکهای اضافی و تکراری موجود در سربرگ و فوتر سایت هم میشود که تمرکز کاربر را از مشخصات و ویژگیهای محصول مورد نظر ما منحرف میکند و باعث میشود ذهن مخاطب درگیر قسمتهای دیگری از سایت شده یا حتی سر در گم شود و کلاً تصمیم به ترک صفحه بگیرد. برای درک بهتر این شرایط نگاهی به سایت دیجیکالا بیندازید.
بهطور خلاصه، صفحات معرفی محصول وبسایتهای فروشگاهی از نظر رابط کاربری (UI) و تجربهی کاربری (UX) مناسب صفحهی فرود نیستند و هدایت کاربران روی این صفحات، بازده و نرخ تبدیل مشتری رو تا حد زیادی کاهش میدهند.
چرا؟ چون مخاطبی که از طریق تبلیغات بنری وبسایتها، استوری اینفلوئنسرهای موردعلاقهاش، پستهای تبلیغاتی تلگرامی یا رپورتاژهای آگهی روی لینک مورد نظر ما کلیک میکند، دوست دارد هر چه سریعتر راجع به تبلیغی که مشاهده کرده به آگاهی برسد و تصمیم نهایی خود برای خرید یا خروج از صفحه را بگیرد.
اگر کاربر را به صفحه اصلی محصول داخل فروشگاه هدایت کنیم، بلافاصله شخص را با انبوهی از متن، لینک و تصاویر اضافی روبرو میکنیم که در همهی صفحهات سایت مشترکاند؛ مثل لوگو و سربرگ سایت، سایدبار، لینک، محتوای فوتر و… که هیچ ارتباطی با محصول ندارند.
مخاطب در مواجهه با استفاده از صفحه فرود
اینجاست که استفاده از صفحه فرود نقشش پررنگ میشود و ما را مجاب میکند که بجای صفحه اصلی محصول، کاربر رو به لندینگ پیجی هدایت کنیم که با رعایت اصول طراحی گرافیکی و تجربهی کاربری ساخته شده و میتواند نرخ تبدیل کلیک به مشتری را افزایش دهد.
در صفحه فرود، تمرکز بر روی مشخصات اصلی محصول است و خبری از آیتمهای اضافی نیست. این تفاوت باعث میشود مخاطبی که وارد صفحه شده تمرکزش فقط روی محصول و مشخصاتش باشد نه چیز دیگری. نتیجهی این تکنیک، افزایش تمایل فرد به کسب آگاهی راجعبه ویژگیهای کالا یا خدمت کسبوکار ماست.
چرا؟ زیرا کاربر به محض ورود به صفحهی فرود، توضیحات مختصر و مفید محصول یا خدمت را بدون اینکه حتی نیاز به اسکرول داشتهباشد میبیند. بعد از آگاهی از ماهیت اصلی محصول، کاربر علاقهمند میشود اطلاعات بیشتری در خصوص آن کسب کند و ترغیب میشود که تا آخر صفحه را اسکرول و توضیحات را بررسی کند.
در این صفحه کاربر با عنوان، متن، تصویر، ویدئو و انیمیشنهایی برخورد میکند که همگی به طور اختصاصی برای معرفی محصول مورد نظر طراحی شدهاند و در مدت زمان کوتاهی درک و آگاهی جامع و کاملی را در اختیار مخاطب میگذارند. این افزایش آگاهی قطعاً موجب افزایش تعامل و ارتباط مخاطب با کسبوکار هم میشود که ماحصل آن افزایش فروش و وفاداری مشتری است.
چرا استفاده از صفحه فرود به صرفه است؟
تنها با استفاده از صفحه فرود است که شما با ترکیب علم فروش و گرافیک میتوانید فروش محصول یا خدمات کسبوکارتان را به صورت تصاعدی رشد دهید و بیشترین بازدهی را با کمترین هزینه از کمپینهای تبلیغاتی کسب کنید.
همانطور که تبلیغات هزینه نیست، صَرف زمان و هزینهی مادی برای طراحی لندینگ پیجهای استاندارد و اصولی نیز یک سرمایهگذاری زودبازده و کوتاهمدت محسوب میشود که بلافاصله و بعد از اجرای کمپین تبلیغاتی با استفاده از صفحه فرود و هدایت مخاطب به لندینگ پیج، تفاوت باورنکردنی و آشکاری را در میزان نرخ تبدیل مشتری مشاهده میکنید.
یعنی اگر شما مبلغی اندک حتی در حدود یک میلیون تومان برای طراحی لندینگ پیج محصول مورد نظر خود هزینه کنید، با اجرای درست کمپین تبلیغاتی، چه بسا تا دهها و صدها میلیون تومان نیز فروش نسبت به کمپینهای قبلی بالاتر برود و چند صد برابر هزینهای که بابت طراحی لندینگ پیج پرداخت کردید، فروش داشته باشید.
در ادامهی مقاله به چند مورد از مهمترین فاکتورهای افزایش فروش محصولات و خدمات با استفاده از صفحه فرود پیج اشاره میکنیم.
1. با CTA خلاقانه مخاطب را در صفحه فرود ترغیب کنید
با استفاده از CTA مناسب و جذاب در لندینگ پیج میتوانید مخاطب را به انجام عملی که مدنظر شماست تشویق کنید. در صفحههای پیشفرض فروشگاهی دکمهای که برای هدایت مشتری به صفحه پرداخت استفاده میشود عموماً شامل یک عبارت ساده و تکراری مثل “افزودن به سبد خرید” میشوند که انگیزهای در مخاطب برای کلیک کردن و خرید محصول ایجاد نمیکنند و صرفاً زمانی کاربرد دارند که مخاطب از قبل تصمیم خود برای خرید را گرفتهباشد.
به جای این دکمههای خشک و بیروح، در صفحه فرود از دکمههای جذابی استفاده میشود که در ترغیب کاربر به خرید محصول یا خدمت تاثیر بسیار زیادی میگذارد.
CTA در لندینگ پیج معمولاً اندازهای بزرگتر از اندازهی دکمههای پیشفرض وبسایتها دارد و عنوان بکار رفته در طراحی دکمه نیز سفارشی و بر اساس ماهیت محصول و تکنیکهای روانشناسی انتخاب میشود.
به مثال ابتدای مقاله یعنی “عسل طبیعی” برگردیم؛ در لندینگ پیج این محصول به جای دکمه “افزودن به سبد خرید” یا “پرداخت آنلاین”، دکمهای با عبارت “دریافت عسل طبیعی با 40% تخفیف” درج میشود که هر دو عبارت “دریافت محصول” و “تخفیف 30%” مخاطب را تشویق به کلیک روی دکمه و انتقال به سبد خرید میکند.
یا مثلا اگر در زمینهی فروش دورههای آموزشی فعالیت میکنید، استفاده از CTA با عبارت “دریافت دورهی آموزشی و شروع یادگیری” به مراتب نرخ تبدیل بالاتری نسبت به اکشن “خرید آنلاین دوره” خواهد کرد.
2. جمعآوری لید در صفحه فرود (جذب مشتری بالقوه)
منافع استفاده از صفحه فرود محدود به نرخ تبدیل آنی مشتری نیست و با استفاده از صفحه فرودهای حرفهای در دراز مدت میتوانید بیشتر از این نیز افزایش فروش را تجربه و روزبهروز به تعداد مشتریهای جدید خود اضافه کنید.
یکی از روشهای افزایش فروش در لندینگ پیج، جمعآوری لید یا جذب مشتری بالقوه هست که اطلاعات تماس کاربر شامل نام، نام خانوادگی، تلفن همراه یا ایمیل توسط یک فرم دریافت و ثبت میشود.
این فرم معمولا در انتهای صفحهی فرود و بعد از توضیحات کامل محصول یا خدمت قرار میگیرد و هدف آن مخاطبینیاند که به خرید و استفاده از محصول یا خدمات ما علاقهداشته اما به دلایلی از جمله عدم نیاز فوری، عدم امکان تامین مبلغ مورد نیاز یا تمایل به تحقیق بیشتر، فعلاً قصد خرید و پرداخت هزینه را ندارند.
احتمال تبدیل این مخاطبین بالقوه به مشتری بسیار بیشتر از مخاطبین عادی است و با صرف مقدار کمی هزینه و ارسال مستمر ایمیل، پیامک یا برقراری تماس تلفنی، درصد بالایی از این مخاطبین میتوانند به مشتری وفادار کسبوکار شما تبدیل شوند.
3. توجه به پرسونای مخاطب در صفحه فرود
توجه به پرسونای مخاطب مورد مهم دیگری است که در بازاریابی به شدت کاربرد دارد و اجرای این فاکتور برخلاف صفحههای پیشفرض وبسایت، در صفحههای فرود به راحتی امکانپذیر نیست.
شخصیت و کاراکتر مخاطب محصول ما در نحوهی اجرای کمپین تبلیغاتی بسیار موثر است و عدم توجه کافی به این مسئله می تواند بازدهی کمپین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
مسلماً مخاطب محصول “عسل طبیعی” و “مدادتراش رومیزی” یکسان نیستند و تفاوتهای فاحشی با یکدیگر دارند؛ مخاطب محصول اول به احتمال زیاد پدر یا مادر خانواده و مخاطب محصول دوم یک دانشآموز یا دانشجوست.
بنابراین در طراحی صفحه فرود هر محصول باید خصوصیات مخاطب هدف، شناسایی و بهطور کامل اجرا شود تا شاهد افزایش حداکثری بازدهی کمپین تبلیغاتی کسبوکارتان باشید.
در صفحههای معمولی وبسایت، توضیحات محصول همگی با یک فرمت ثابت چیده شدهاند و پرسونای مخاطب هیچ اهمیت و جایگاهی در این صفحهها ندارد. بنابراین در قدم اول لازم است که کاربر به صفحهای هدایت شود که به لحاظ طراحی ظاهری و نحوه تشریح و توضیح محصول، بیشترین هماهنگی را با شخصیت، سن و دغدغهی مخاطب داشته باشد.
در لندینگ پیج قالب های آماده و امکانات شخصی سازی با تنوع بسیار و با توجه به نیاز مخاطبین فراهم شده است که به راحتی و در کمترین زمان میتوانید از آنها در جهت رسیدن به اهداف کسب و کار خود استفاده کنید.
حتی زمان اجرای کمپین و نوع مناسبت مدنظر نیز در این زمینه تاثیرگذار است. برای مثال، فرض کنید در روزهای پایانی سال و نزدیک به عید نوروز، تصمیم به خرید لوازم تزئین سفره هفتسین دارید. کدام صفحه فرود توجه شما را جلب میکند؟ صفحهی فرودی که حالوهوای عید و سبزه و ماهی قرمز داشتهباشد یا یک صفحهی خشک و معمولی؟
نکته پایانی
اجرای کمپینهای تبلیغاتی آنلاین، بدون استفاده از صفحه فرودهای حرفهای و استاندارد، باعث هدر رفت بودجه کسبوکار و کاهش نرخ فروش خواهدشد. لازم است کسبوکارها این مساله را جدی گرفته و بیزینس خود را از فواید مهم صفحه فرود محروم نکنند. 7 روز استفاده آزمایشی رایگان از لندینگ پیج، فرصتی فوق العاده برای شماست که خودتان آن را کشف کنید و به اهمیت داشتن صفحه پی ببرید.