بازاریابی محصول یا بازاریابی محتوایی | نیاز کسبوکار شما کدام است؟
اخیراً بخش بلاگ وبسایت یک فروشندۀ آنلاین قهوه را دنبال میکنید که در آن مطالبی آموزنده و جالب دربارۀ انواع قهوه و نحوۀ دمآوری آنها منتشر میشود: به این میگویند بازاریابی محتوایی؛ همزمان از طرف این شرکت ایمیلی دریافت میکنید که در آن جدیدترین مدل قهوۀ خود را به شما معرفی کردهاند: به این میگویند بازاریابی محصول.
بازاریابی محتوایی سعی دارد به کمک محتواهای آموزنده و سرگرمکننده، رابطهای صمیمانه و همراه با اعتماد با مخاطب ایجاد کند. هدف بازاریابی محتوایی ایجاد رابطهای طولانیمدت با مخاطب هدف و ایجاد آگاهی از برند است.
بازاریابی محصول اما سعی میکند مزایا و ارزشی که یک محصول برای افراد به همراه دارد را به مخاطب یادآور شود و به او نشان دهد چطور آن محصول یا خدمات میتواند کیفیت زندگی او را بهبود دهد. هدف بازاریابی محصول معرفی و شناساندن یک محصول جدید به بازار (مشتریان) و ترغیب آنها به خرید این محصول جدید است.
هدف همۀ استراتژیهای بازاریابی، جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به خریدار است؛ اما هر استراتژی بازاریابی کاربرد خاص خودش را دارد و باید در زمان درست، از طریق کانالهای مرتبط به کار گرفته شود و مخاطب درست را هدف بگیرد.
در این یادداشت به صورتی دقیقتر به دو استراتژی بازاریابی محتوایی و بازاریابی محصول، مزایای هر یک، زمان و نحوۀ به کارگیری هر کدام و تفاوتهای آنها خواهیم پرداخت و سعی میکنیم به این سوال پاسخ دهیم که کسبوکارها به کدام نیاز دارند: بازاریابی محصول یا بازاریابی محتوایی؟
بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی کاملاً به خلق و ترویج محتوای مفید، آموزنده و جذاب به منظور افزایش آگاهی از برند اختصاص دارد؛ شناسایی نقاط درد مخاطب و ارائۀ راه حل برای مشکلات او هستۀ اصلی این استراتژی است. در بازاریابی محتوایی کسبوکارها به دنبال جذب ترافیک به سمت سایت یا لندینگ پیج و گردآوری لید و سرنخ فروش هستند.
تمرکز بازاریابی محتوایی بر روی آموزش دادن و سرگرم کردن مخاطب به کمک محتوای مرتبط و باکیفیت است. ارائۀ محتوای ارزشمند مهمترین فاکتور در بازاریابی محتوایی است. به جای تمرکز بر فروش، بازاریابی محتوایی به برطرف کردن ابهامات و دغدغههای مخاطب میپردازد و سعی میکند پاسخی برای سوالات او فراهم کند.
امروزه مشتریان خواهان این هستند که کسبوکارها و برندها با آنها رابطهای صمیمانه ایجاد کنند و این کار از طریق تولید محتوای با ارزش صورت میگیرد. فعالیتها و استراتژیهای بازاریابی محتوایی میتوانند اشکال متفاوتی داشته باشند: از توصیهنامه و مصاحبه گرفته تا کتابچههای راهنما و مطالق کوتاه و مفید در شبکههای اجتماعی.
یک استراتژی بازاریابی محتوایی کامل سعی میکند از طریق کانالهای مختلف مانند ایمیل، بلاگ و شبکههای اجتماعی با مخاطبان ارتباط بگیرد. با تولید و انتشار محتوای مفید و جذاب در کانالهای مختلف، میتوان با گروهها و دستههای متفاوتی از مخاطبان ارتباط برقرار کرد و افراد بیشتری را به تعامل با برند تشویق کرد.
مزایای بازاریابی محتوایی |
کانالهای بازاریابی محتوایی |
ایجاد اعتبار و اعتمادسازی برای برند |
وبسایت و بلاگ |
حضور پررنگ و موثر در شبکههای اجتماعی |
شبکههای اجتماعی |
بازاریابی با هزینۀ بسیار اندک |
فرومهای پرسش و پاسخ |
جذب لیدهای باکیفیت و دارای صلاحیت |
وبینارها و رویدادها |
——- |
کتابچههای الکترونیک |
——- |
ویدئومارکتینگ |
بازاریابی محصول چیست؟
بازاریابی محصول به تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات برند به منظور افزایش فروش اختصاص دارد. معرفی «امتیاز منحصر به فرد فروش» به مخاطبان و اینکه چرا محصول شما از محصول مشابه رقبایتان در بازار بهتر است، هستۀ اصلی این استراتژی است.
یکی از موثرترین و محبوبترین شیوههای بازاریابی محصول، تبلیغات کلیکی است؛ تبلیغات کلیکی مخاطبان و مشتریان بالقوه را در فضای وب هدف میگیرد و کاربران با کلیک بر روی این تبلیغها به «صفحه فروش» شما هدایت میشوند.
انتشار رپورتاژ آگهی از طریق وبسایتهای خبری و مرجع و نقد و بررسی اینفلوئنسرها و متخصصین از دیگر شیوهای مستقیم و غیرمستقیم پروموت و ترویج محصول است. تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات چاپی و محیطی و رویدادهای ترویج و معرفی محصول از شیوههای سنتیتر بازاریابی محصول هستند.
کسبوکارها با نشان دادن ویژگیها، مزایا و نقاط تمایز و برتری محصولات خود، سعی میکنند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و فروش خود را افزایش دهند. به همین دلیل در بازاریابی محصول نیازمند تبلیغات پولی و محتوایی برای ترغیب افراد به خرید محصول خود هستیم.
مزایای بازاریابی محصول | کانالهای بازاریابی محصول |
افزایش فروش و سودآوری |
تبلیغات پولی و کلیکی |
افزایش آگاهی مخاطب از مزایا و نحوۀ کارکرد محصول |
رپورتاژ آگهی و بیانیههای خبری |
کمک به ایجاد و ارائۀ خدمات بهتر به مشتریان |
بررسیهای موردی |
——- |
لندینگ پیج اختصاصی محصول و صفحات فروش |
——- |
توصیهنامهها |
بازاریابی محصول یا بازاریابی محتوایی؟
تا اینجا باید شناخت خوبی از بازاریابی محتوایی و بازاریابی محصول به دست آورده باشیم؛ جدول زیر کمک میکند تا تفاوتها و کاربردهای این دو استراتژی متفاوت بازاریابی را به شکلی ساده و مختصر مرور میکنیم و به جواب شفافتری برای سوال بازاریابی محصول یا بازاریابی محتوایی دست یابیم.
بازاریابی محتوایی | بازارایابی محصول |
فعالیتها:
تولید و ترویج محتوا به منظور آموزش دادن و جذب کردن مشتریان بالقوه |
فعالیتها:
ترویج و معرفی محصول به منظور تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران |
هدف:
ایجاد رابطه با مخاطب و افزایش آگاهی از برند |
هدف:
فروش |
درازمدت:
تولید و ترویج محتوای مفید برای ماهها و سالها برای معرفی برند به عنوان یک متخصص در بازار، کسب رتبه در کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل و تثبیت برند در بازار و ذهن مخاطب |
کوتاهمدت:
افزایش فروش در یک بازۀ زمانی کوتاه و مشخص |
درونگرا:
جذب افراد و مشتریانی که به دنبال کسب اطلاعات دربارۀ موضوعی خاص هستند و در جستجوی خود به شما میرسند. |
برونگرا:
هدف گرفتن لیدها و سرنخهای فروش از طریق روشهای هدفمند |
هستۀ اصلی:
ارائۀ راهحل برای مشکلات و دغدغههای افراد، ارائۀ دادهها و اطلاعات کاربردی در رابطه با صنعتی که برند در آن فعال است. |
هستۀ اصلی:
برجسته کردن ویژگیهای محصول و مزیتهایی که آن ویژگیها برای مخاطب به همراه خواهد داشت؛ |
بالای قیف فروش:
مشتری در بالای قیف فروش به دنبال اطلاعات و یافتن پاسخی برای پرسشها و ابهامات خود است. |
پایین قیف فروش:
برند و کسبوکار شما شناخته شده و مورد اعتماد مخاطب است و مخاطب در مرحلۀ تصمیمگیری و قرار دارد. |
نکتۀ پایانی
بازاریابی محتوایی سعی میکند برند را به گسترۀ بزرگی از مخاطبان بشناساند، برند را به عنوان یک متخصص در یک حوزۀ خاص در بازار معرفی کند بازاریابی محصول سعی میکند محصول را به مشتریان بالقوۀ بیشتری بفروشد. در نهایت در پاسخ به سوال بازاریابی محصول یا بازاریابی محتوایی باید گفت که هر کسبوکاری برای موفقیت به هر دوی این آنها نیاز دارد و هیچ یک به تنهایی پاسخگوی نیازهای کسبوکارها نخواهد بود.
– منابع