نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

تجربه کاربری لندینگ پیج؛ 5 نکته برای خلق یک رابط کاربری موفق

تجربه کاربری لندینگ پیج

تجربه کاربری لندینگ پیج؛ 5 نکته برای خلق یک رابط کاربری موفق

زمانی که مارکترها به سراغ بهینه‌سازی کمپین‌های خود می‌روند، لندینگ پیج یکی از آخرین مواردی است که مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد که البته دلیل ساده‌ای هم دارد؛ بسیاری از صاحبان کسب و کارها دقیقاً نمی‌دانند چه ویژگی‌هایی تجربه کاربری لندینگ پیج را به تجربه‌ای خوب بدل می‌کند. در این پست می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که یک تجربه‌ی کاربری مثبت در صفحه فرود دقیقاً چه تعریفی دارد و چه نکاتی در خلق یک تجربه کاربری لندینگ پیج موفق اثرگذارند.

تجربه کاربری لندینگ پیج

تجربه کاربری لندینگ پیج چیست؟

یک تجربه‌ی کاربری خوب در لندینگ پیج می‌تواند بر اساس معیارهای متفاوتی تعیین شود. برای مثال ویژگی‌های یک صفحه فرود برای دیده شدن در گوگل در کمپین‌های تبلیغاتی یکی از این معیارهاست اما در اینجا قصد نداریم درباره‌ی بهینه‌سازی لندینگ پیج برای موتورهای جستجو و پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند گوگل ادز صحبت کنیم؛ وقتی از تجربه کاربری لندینگ پیج حرف می‌زنیم، دقیقاً و مستقیماً منظورمان تجربه‌ای است که هر کاربر در مواجهه با صفحه فرودی ما خواهد داشت که آن نیز می‌تواند معیارهای ارزیابی متفاوتی – مانند نرخ تبدیل – را داشته باشد؛ اما معیارهای تعیین کننده برای خلق یک تجربه‌ کاربری موفق در صفحه فرود کدامند؟

 

5 نکته برای خلق یک تجربه کاربری موفق

همین ابتدا باید گفت که فاکتورها و ویژگی‌هایی که یک رابط کابری یا تجربه کاربری خوب و رضایت‌بخش را برای کاربران خلق می‌کنند متعدند و با توجه به اهداف هر کمپین – و هر صفحه فرود – سنجه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند اما می‌توان با اطمینان گفت که رعایت پنج نکته‌ی زیر در هر شرایطی می‌تواند رضایت مخاطبان و کاربران را به همراه داشته باشد.

تجربه کاربری لندینگ پیج #01: محتوای اصیل و و مرتبط

این مورد کاملاً بدیهی است اما اجرای آن گاهی می‌تواند سخت‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنیم. به طور کلی، محتوای مرتبط، محتوایی است که مستقیماً و به شکلی شفاف درباره‌ی کلمه‌ی کلیدی صحبت کند که در عنوان و تبلیغات لندینگ پیج از آن استفاده شده است؛ اگر مخاطبان شما به دنبال کفش تنیس زنانه می‌گردند در صفحه فرود خود درباره‌ی انواع مختلف کفش‌های تنیس صحبت نکنید. اطلاعات مرتبط با محصول مانند سایز، رنگ‌بندی، جنس و مواردی از این دست به صورتی واضح در برابر دیدگان کاربر قرار دهید.

همچنین فراموش نکنید که بگویید چرا محصول شما با دیگر محصولات متفاوت و نسبت به آنها منحصر به فرد است. توجه داشته باشید که صحبت درباره‌ی متفاوت و منحصر به فرد بودن محصول یا خدمات شما باید در راستای کمک به مشتری برای تصمیم‌گیری باشد و قصدمان تبلیغ مجدد محصول در لندینگ پیج نیست.

تجربه کاربری لندینگ پیج #02: ناوبری آسان

تعداد، نحوه‌ی چینش و ترتیب و توالی سکشن‌ها نقش بسیار مهمی در انتقال پیام و ایجاد حسی خوب در کاربر دارد. به یاد داشته باشید که به عنوان یک کسب و کار پیوسته باید به دنبال کاهش تلاش مشتری باشید و این کار در صفحه فرود با ایجاد یک فلوی مناسب و ناوبری آسان امکان‌پذیر است.

در صفحه‌ی فرود خود از پنجره‌های پاپ‌آپ مگر در زمانی که واقعاً ضروری است استفاده نکنید؛ محتوای اصلی و آنچه که مخاطب به دنبال آن آمده در نیمه‌ی بالایی صفحه فرود قرار دهید و کاربر را برای پیدا کردن چیزی که می‌خواهد وادار به جستجو نکنید. همچنین به عنوان یک قانون کلی به یاد داشته باشید که یک صفحه فرود نباید به دیگر صفحات یا سایت لینک خارجی داشته باشد. 

تجربه کاربری لندینگ پیج #03: اعتمادسازی و شفافیت

در سکشن‌هایی که به معرفی برند و کسب و کار خود می‌پردازید، به شکلی شفاف خدمات و محصولات خود را توضیح داده و برندتان را معرفی کنید. سوالات احتمالی کاربران و مخاطبان را پیش‌بینی کنید و پیشاپیش پاسخ مناسبی برای این سوالات در صفحه فرود خود قرار دهید؛ استفاده از سکشن‌ سوالات متداول یکی از راه‌ حل‌های این چالش است. اگر در صفحه فرود خود فرم جمع‌آوری لید قرار داده‌اید، به شکلی واضح توضیح دهید که این اطلاعات برای چه هدفی گردآوری و استفاده می‌شوند.

مخاطبان دوست دارند با کسب و کارهایی تعامل داشته باشند که در اهداف و فعالیت‌های خود شفاف بوده و برای جلب اعتماد مشتریان تلاش کنند. مطمئن شوید که اطلاعات و راه‌های تماس مخاطب با شما باید به آسانی در دسترس و در دیدرس باشد همچنین سعی کنید بیش از یک راه تماس – تلفن + ایمیل – در اختیار کاربران قرار دهید.

تجربه کاربری لندینگ پیج #04: سرعت لود مناسب

این مورد نیز یکی از موارد بدیهی و در عین چالش‌برانگیز است. به طور کاربران در فضای وب علاقه‌ای به منتظر ماندن ندارند و طولانی شدن زمان لود یک صفحه فرود می‌تواند نرخ پرش را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. اگر از لندینگ پیج خود از تصاویر و ویدئو استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که حجم و زمان لود آن از نظر فنی بهینه‌سازی و بررسی شده باشد؛ در شرایطی که سرعت نه چندان ایده‌آل اینترنت به صورت خودکار موجب ریزش بخشی از مخاطبان می‌شود، سهل‌انگاری در رسیدگی به مسائل فنی صفحه فرود گناهی نابخشودنی است.

تجربه کاربری لندینگ پیج #05: بهینه‌سازی برای موبایل

موبایل فرندلی بودن دیگر کافی نیست؛ باید پا را فراتر بگذارید و صفحه فرود خود را برای کاربران موبایل بهینه‌سازی کنید. صفحه فرود و محتوای صفحه فرود خود را مختصر و مفید نگه دارید؛ استفاده ازکلمات باید خلاصه، شفاف و هدفمند باشد و مطلقاً از زیاده‌گویی پرهیز کنید. طوری بنویسید که مخاطبان با یک بار مرور متن اطلاعات را به راحتی دریافت کنند و بتوانند به سراغ بخش بعدی بروند.

با قرار دادن دکمه‌هایی مانند «برای تماس کلیک کنید» کار کاربران موبایل برای برقرار ارتباط با تیم پشتیبانی و خدمات مشتریان را راحت و سریع کنید. صفحه فرود را از هر آنچه که ممکن است مرور و ناوبری آن را برای صفحه‌ی کوچک گوشی‌های هوشمند (در مقایسه با مانیتور) سخت می‌کند را کنار بگذارید.

نکته پایانی

برای خلق یک تجربه کاربری لندینگ پیج مثبت و رضایت‌بخش باید از استانداردها فراتر رفته و برای همه‌ی جزییات صفحه فرود خود را بهینه‌سازی کنید. استفاده از محتوای شفاف، خلق یک فلوی بدون دست‌انداز و ایجاد اعتماد می‌توانند همان تجربه‌ای را برای مخاطب به وجود آورند که شما و مخاطب به یک اندازه خواهان آن هستید.

* این یادداشت ترجمه‌ای است از: Which Attributes Describe a Good Landing Page Experience.