نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

تفاوت بازاریابی کششی (Pull) و بازاریابی رانشی (Push) چیست؟

بازاریابی کششی - بازاریابی رانشی

تفاوت بازاریابی کششی (Pull) و بازاریابی رانشی (Push) چیست؟

بازاریابی رانشی یا بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) کسب و کارها را سریعتر به فروش می‌رساند و اساس آن ارزشی است که به اشکال مختلف در برابر دیدگان مخاطبان و مشتریان بالقوه‌ی خود قرار می‌دهند. بازاریابی کششی یا بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) از داخل یک کسب و کار آغاز می‌شود و تمرکز آن بر ساخت و تکامل یک برند قابل بازاریابی به مشتریان فعلی و بالقوه است.

بازارایابی کششی - بازاریابی رانشی

بازاریابی کششی (Pull Marketing) چیست؟

بازاریابی کششی یا Pull Marketing متعلق به زمانی است که مشتریان را به سوی محصول یا خدمات جذب می‌شوند. هدف از این نوع بازاریابی خلق مشتریان وفادار از طریق ارائه‌ی محتوا و ارزشی است که مخاطب به آن نیاز دارد؛ برای مثال اگر زوجی به دنبال پرستار بچه باشند، سایتی که در آن بتوانند پرستاری را بر اساس نیازها و خواسته‌های خود انتخاب کنند، فرمی از بازاریابی کششی را پیاده کرده است.

در دورانی که مشتریان قبل از انجام هر خریدی محصولات و خدمات را بررسی و تا جای ممکن در مورد آنها اطلاعات گردآوری می‌کنند، بازاریابی Pull بخشی حیاتی از بازارهایی است که اشباع شده‌اند؛ مانند سایت‌ها و اَپ‌های خرید لباس. پول مارکتینگ فرصتی است برای آنکه نشان دهید برند و کسب و کار شما چقدر منحصر به فرد است.

بازاریابی رانشی (Push Marketing) چیست؟

هدف بازاریابی رانشی یا Pull Marketing ارائه‌ی ارزش پیشنهادی‌ کسب و کارتان از طریق بازاریابی است؛ برای مثال پروموت و به اصطلاح Push کردن محصولات یا خدماتتان از طریق بازاریابی محتوایی یا شبکه‌های اجتماعی. این شیوه‌ی مارکتینگ که با نام بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing نیز شناخته می‌شود، فرمی از تبلیغاتی عمومی است.

بازاریابی کششی و بازاریابی رانشی؛ کدام اثرگذارتر است؟

برای اینکه بدانید کدام متد بهتر با کسب و کار شما سازگار است به شیوه‌ای که می‌خواهید با مشتریان و مصرف‌کنندگان تعامل داشته باشید، فکر کنید. اگر به دنبال این هستید که نام برند و کسب و کار شما همه جا شنیده شود، پوش مارکتینگ بهترین شیوه برای شماست؛ از طرفی اما اگر به دنبال معرفی و شناساندن یک محصول یا خدمات خاص هستید احتمالاً باید بر روی پول مارکتینگ تمرکز کنید.

پوش مارکتینگ معایب خاص خودش را دارد از جمله کاهش درآمد و سختی حفظ مشتریان در بلندمدت؛ از آنجایی که Push Marketing بر روی فروش در کوتاه‌مدت تمرکز دارد، ایجاد وفاداری برند به کمک آن بسیار دشوار خواهد بود. از طرف دیگر یکی از معایب بازاریابی کششی این است که بسیاری از مواقع نمی‌توانید مخاطب هدف را… هدف بگیرید!

از این روز طبعاً یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه برنامه‌ی بازاریابی جامعی داشته باشید، باید بهترین بخش‌های هر دو فرم مارکتینگ رانشی و کششی را به شکلی با کسب و کار، مخاطب و اهداف شما سازگار باشد ترکیب کنید.

نکته‌ی پایانی

به طور خلاصه، پوش مارکتینگ به معنای نشان دادن برند خود به مخاطبان – عمدتاً از طریق تبلیغات – است. پول مارکتینگ اما یعنی به کارگیری استراتژی که به صورت ارگانیک – معمولاً از طریق بازاریابی محتوایی – مخاطبان و مشتریان بالقوه را به سوی برند جذب کند.

* این یادداشت ترجمه‌ای است از: Push vs. Pull Marketing: Top Differences & How to Use Them