نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

7 نکته‌ی کوتاه و کلیدی درباره‌ی جذب لید

جذب لید

7 نکته‌ی کوتاه و کلیدی درباره‌ی جذب لید

لید و جذب لید برای هرکسی در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد عبارتی آشناست. به زبان ساده جذب سرنخ یا لید فرایند تشویق افراد به بازدید از وبسایت و لندینگ پیج یک کسب و کار و دریافت اطلاعات تماس آنهاست. با این کار می‌توان مشتریان بالقوه‌ را جذب و به خریدار تبدیل کرد.  نیازی به گفتن نیست که حیات هر کسب و کاری به فروش و جذب مشتری بستگی دارد و جذب سرنخ یا لید بخش بسیار مهمی از این عملیات است.

رقابت برای جذب سرنخ یا لید در فضای آنلاین و در بین کسب و کارهایی که در یک حوزه‌ی مشترک فعالیت دارند بسیار زیاد است و با توجه به این رقابت شدید جلب توجه مخاطبان و گردآوری اطلاعات تماس آنها یا همان جذب و گردآوری لید کار آسانی نیست.

پیشتر و در این مطلب درباره‌ی لید و همه‌ی اطلاعات مربوط به آن صحبت کرده‌ایم و در این یادداشت دوباره به مرور آن موارد نمی‌پردازیم و به جای آن می‌خواهیم به طور کوتاه و کاربردی به هفت نکته‌ی کلیدی و اثرگذار درباره‌ی لید و فرایندها و چالش‌های جذب آن صحبت کنیم.

جذب لید

7 نکته‌ی مهم درباره‌ی جذب لید

روش‌های جمع‌آوری لید و تبدیل آنها بسیار متنوع است و همواره می‌توان راهکارهایی نو و خلاقانه برای جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به خریدار ارائه کرد؛ در عین حال برخی موارد هستند که در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ ثابت شده‌اند و هرگونه برنامه‌ریزی برای جذب و تبدیل آن باید با درنظر گرفتن این موارد همراه باشد. در ادامه به هفت مورد از آنها می‌پردازیم.

نکته‌ی جذب لید #01: نقش بلاگ را نادیده نگیرید.

بیش از نیمی از کسب و کارهایی که در وبسایت خود دارای بلاگ هستد از طریق آن لید جذب می‌کنند. کاربران اینترنت همواره نیازمند کسب اطلاعات جدید، کاربردی و قابل اعتماد در مورد مسائل مختلف هستند و هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید می‌توانید با تولید محتوای مفید و مستمر مشتریان بالقوه‌ی بسیاری را جذب کسب و کار خود کنید.

جذب ترافیک به سمت سایت و جذب لید از این کانال سه برابر بیشتر از شبکه‌های اجتماعی اثرگذار است. دلایل بسیاری برای این امر وجود دارد اما به طور خلاصه کاربران در موتورهای جستجو به دنبال محصول یا خدماتی خاص هستند و از این رو متقاعد کردن آنها به در نظر گرفتن شما به عنوان یک گزینه‌ی خرید بسیار راحت‌تر است.

نکته‌ی جذب لید #02: لید بیشتر، فروش بیشتر نمی‌آورد!

احتمالاً این حرف را از فروشندگان شنیده‌اید که برای فروش بیشتر باید لیدها و سرنخ‌های بیشتری داشت؛ اما باید توجه داشت که وقتی یک کسب و کار تعداد لیدهای دریافتی خود را افزایش می‌دهد با خطر گردآوری لیدهای بی‌کیفیت روبرو می‌شود. لید بی‌کیفیت و گردآوری اطلاعات کسی که نمی‌تواند مشتری بالقوه‌ی شما تلقی شود تنها اتلاف وقت و انرژی است. لید بیشتر لزوماً به معنی فروش بیشتر نیست و هدف هر کسب و کاری باید جذب سرنخ‌هایی با کیفیت باشد نه جذب هر لیدی و به هر قیمتی.

نکته‌ی جذب لید #03: به لیدهای خود توجه ویژه داشته باشید.

کاربران اینترنت چه بدانند و چه ندانند خواهان آن هستند که پس از ثبت اطلاعاتشان در یک لندینگ پیج یا وبسایت فوراً با آنها تماسی برقرار شود؛ این تماس می‌تواند به شکل یک ایمیل، یک پیامک یا حتی تماس تلفنی باشد. با این کار شما نشان می‌دهید که اطلاعات او را گردآوری و روی او به عنوان یک مشتری راغب حساب باز کرده‌اید.

بسیاری از فروشندگان عادت ندارند که پس از یک بار پیگیری، مجدداً به سراغ مشتریان بالقوه‌ی خود بروند. لیدها (مشتریان راغب) نیاز دارند که توجه ببینند و پیش از انجام هر خریدی از طرف شما ارزشی دریافت کنند. تنها یک بار تماس برقرار کردن برای بسیاری از آنها کافی نیست متقاعد کردن آنها به خرید کردن نیازمند چندین و چند بار پیگیری به اشکال مختلف است.

افراد نیاز دارند که مورد توجه قرار بگیرند و مشتریان راغب شما نیاز دارند که در طول مسیر خرید همراه آنها باشید و راهنمایی‌های لازم را در اختیارشان قرار دهید پس هر عضو از تیم بازاریابی، فروش و پشتیبانی شما باید توجه ویژه‌ای به مشتریان داشته باشد.

نکته‌ی جذب لید #04: لندینگ پیج بهترین ابزار گردآوری لید است.

پیش از این درباره‌ی اهمیت لندینگ پیج در جمع‌آوری لید توضیح داده‌ایم. لندینگ پیج یا صفحه‌ی فرود به شما این امکان را می‌دهد که با تمرکز بر روی تنها یک پیام و یک هدف مشخص کاربران را به پر کردن فرم لید ترغیب کنید. فرایند دشوار جذب به کمک لندینگ پیج به آسانی آب خوردن می‌شود.

نکته‌ی جذب لید #05: به دنبال لید باکیفیت باشید.

کسب و کارها پول زیادی خرج جذب و گردآوری لید انجام می‌دهند اما همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم و کسب و کارها باید هر چه بیشتر بر روی جذب کردن لیدهای باکیفیت تمرکز کنند؛ هر چه باشد هر کسی که وارد مغازه‌ای می‌شود از آن خرید نمی‌کند.

سرمایه‌گذاری برای لیدهایی که به فروش منجر نمی‌شوند و نرخ تبدیل لید به مشتری پایین می‌تواند هر کسب و کاری را ضعیف کند. یک نرخ تبدیل مناسب و نرخ بازگشت سرمایه‌ی مناسب باید در استراتژی‌های شما برای جذب و پرورش لید جایگاهی اساسی داشته باشد.

نکته‌ی جذب لید #06: ایمیل از بهترین کانال‌های جمع‌آوری لید است.

انتظار می‌رود که در سال 2023 بیش از 340 میلیارد ایمیل به صورت روزانه بین افراد جابجا شود! همین فکت نشان می‌دهد که ایمیل مارکتینگ چه پتانسیل بالایی برای کسب و کارهای دیجیتال دارد و چرا باید بخشی از استراتژی‌های جذب و پرورش لید کسب و کارهای آنلاین باشد.

نکته‌ی جذب لید #07: به جای ارائه‌ی آمار، قصه بگویید.

پیش از این درباره‌ی نقش و اهمیت داستان‌‌گویی در لندینگ پیج‌ها و اثرگذاری آن در جذب مخاطب گفته‌ایم. آمارها نیز بدون اثرگذاری نیستند اما مخاطبان در فضای وب به صورت روزانه و به اندازه‌ی کافی با انواع و اقسام آمار و ارقام روبرو می‌شوند و اینجاست که شما با داستان‌گویی به جای ارائه‌ی آمار می‌توانید توجه آنها را به خود جلب کنید.

* این یادداشت ترجمه و خلاصه‌ای است از: Twenty Fun Facts About Lead Generation.