نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

داستان گویی در محتوا | 8 نکته برای نوشتن محتوای لندینگ پیج

داستان گویی در محتوا

داستان گویی در محتوا | 8 نکته برای نوشتن محتوای لندینگ پیج

نوشتن محتوا در لندینگ پیج و داستان‌گویی در محتوا 

ما هر روزه در زندگی خود با هزاران داستان کوچک و بزرگ و البته روایت‌های متفاوت از این داستان‌ها رو به رو می‌شویم. داستان و داستان‌ گویی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌ی انسان‌هاست و در عصر اینترنت، نیاز به داستان‌گویی درست و خلاقانه بیش از همیشه خودش را به رخ می‌کشد.
لندینگ پیج‌ها هم به عنوان بخشی از فضای آنلاین نیازمند داشتن محتوای اصولی و داستان‌گویی هستند؛ لازم است برای مخاطبان خود داستانی را روایت کنیم که در آن پاسخ نیاز‌های خود را پیدا کند. هدف نهایی ما متقاعد کردن کاربران به انجام اقدام مورد نظر ماست اما رسیدن به این هدف تنها زمانی ممکن است که بتوانیم کاربر را به قصه‌ی خود همراه کنیم.
در این راهنما، نحوه‌ی نوشتن محتوای یک لندینگ پیج را بررسی می کنیم و با مرور داستان‌ چند صفحه‌ی فرود، سعی ‌می‌کنیم تا هشت نکته کاربردی در داستان‌گویی و نوشتن محتوا در صفحات فرود را در کنار هم یاد بگیریم.
ابتدا این سه سوال را از خود بپرسید
قبل از آنکه شروع به نوشتن کنید لازم است چند سوال مهم از خود بپرسید تا مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید. سه سوال زیر به شما کمک می‌کنند تا برای نوشتن محتوا و داستان خود جهت بگیرید.
 یک / هدف این قصه چیست؟
اگر هدف از نوشتن محتوا را نمی‌دانید، چطور می‌توانید شروع کنید؟ هدف شما، رویکردتان در نوشتن محتوا را مشخص می‌کند. آیا می‌خواهید به اطلاعات تماس کاربران دست یابید و به اصطلاح لید جمع کنید؟ یا ‌می‌خواهید محصولی بفروشید؟ شاید هم صرفاً می‌خواهید برند و خدمات خود را معرفی کنید؛ دانستن پاسخ این سوال، کمک بزرگی در تولید محتوا به شما خواهد کرد. 
دو / مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
گروه مخاطبان خود را به طور موثر و تا جای ممکن با پرداختن به جزئیات بررسی کنید. کافی نیست که بدانید مخاطبان شما خانم‌ها هستند؛ باید بدانید خانم‌های خانه‌دار یا شاغل؟ متاهل یا مجرد؟ دارای فرزند یا بدون فرزند؟ سطح درآمدی آنها چقدر است؟ سطح تحصیلات آنها چطور؟ یا هر آنچه که فکر می‌کنید در نوشتن بهتر داستان و محتوایتان به شما کمک می‌کند. نیازی به گفتن نیست که نوشتن محتوا برای شخصی که مادر چندین فرزند است با شخصی که هنوز تجربیاتی در این زمینه ندارد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. 
سه / مزیت رقابتی و تفاوت شما چیست؟
هدف و مخاطبتان را می‌شناسید، حالا با یک چالش اساسی دیگر رو به رو می‌شوید: محتوای شما چه ارزشی به مخاطب می‌دهد و چه چیزی به او اضافه می‌کند؟ نقطه تمایز شما از رقبایتان کجاست و  چطور می‌توانید مخاطب را نسبت به آن متقاعد کنید؟ پیدا کردن جواب این سوال همیشه آسان نیست اما وقتی جواب آن را پیدا کنید، نیمی از راه را طی کرده‌اید.

حالا که سوالات اساسی را از خودتان پرسیده‌اید و البته به آنها پاسخ داده‌اید، باید آماده نوشتن شوید؛ اما چطور؟ در ادامه به هشت نکته کلیدی در تولید محتوا می‌پردازیم.

داستان گویی در محتوا #1: عنوانی جذاب بنویسید

 عنوان شما یکی از مهمترین قسمت‌های صفحه فرود است و آن هم یک دلیل ساده دارد: کاربران تمایل دارند در سریع‌ترین زمان به هدف خود برسند و مطمئن شوند آنچه را که لازم است به دست می‌آورند. بهترین تیترها و عنوان‌های صفحه فرود به بازدیدکنندگان اطمینان می‌دهد که جای درستی آمده‌اند و به آنها اعلام می‌کنند پاسخ سوالشان دست آنهاست. 
عنوان شما در وهله اول باید واضح و شفاف باشد؛ در عنوان مطلب نباید جای ابهامی برای مخاطب بگذارد؛ عناوین خود را کوتاه بنویسید اما اگر نیاز به توصیحات بیشتر دارد از عنوان فرعی استفاده کنید. عنوان فرعی می‌تواند در پرانتز در ادامه‌ی تیتر اصلی یا در سوتیتر بیاید. 

داستان گویی در محتوا #2: راه حل بفروشید نه ویژگی‌!

باور کندی یا نه، هیچ کس در نگاه اول به ویژگی‌های محصول یا خدمات شما اهمیت نمی‌دهد؛ پیش از هرچیز مهم‌ترین دغدغه‌ی مخاطبان این است که مشکل آنها را به درستی درک کرده‌اید یا خیر؟ به همین دلیل است که در نوشتن محتوا ابتدا باید به مخاطب ثابت کنید که می‌دانید چه مشکلی دارد.
در حالت ایده آل، محتوا و داستان صفحه‌ فرود شما، یک تجربه‌ی احساسی برای کاربران و خوانندگان به وجود می‌آورد. درست مانند یک پزشک حاذق که با تشخیص درست می‌تواند بهترین درمان ممکن را ارائه کند، شما نیز با دست گذاشتن روی نقاط درد مشتریان، این باور را به آنها می‌دهید که دوای آنها نیز پیش شماست. 

داستان گویی در محتوا #3: ویرایش را جدی بگیرید

ویراستاری متن اگر از نوشتن متن کار مهم‌تری نباشد، مطمئنا‍ً کم‌اهمیت‌تر نیز نیست. هر نویسنده‌‌ای هر چقدر هم چیره‌دست باشد، باز هم به کسی نیاز دارد تا نوشته‌اش را از جنبه‌های مختلف بررسی کند و آنها را به بهترین فرم در بیاورد.
تصحیح غلط‌های املایی، بررسی علایم نگارشی و به کار بردن قالب صحیح، اصلاح جمله‌بندی‌ها و اطمینان حاصل کردن از اینکه نوشته لحن مناسبی داشته باشد،  تنها بخشی از وظایف یک ویراستار است.
یک ویراستار همچنین می‌تواند ایده‌های خود برای بهینه کردن محتوا و جذاب‌تر کردن داستان را در اختیار نویسنده قرار دهد تا با تعاملی دو جانبه، محصول نهایی بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

داستان گویی در محتوا #4: از اعداد و ارقام استفاده کنید

یکی دیگر از نکات مفید در نوشتن محتوای صفحه فرود، کسب اطلاعات دقیق در مورد حقایق و ارقام مربوط به آن محتواست. وقتی اعداد و درصدهای خاص را ذکر می‌کنید، بلافاصله صفحه‌ی فرود خود را قابل اعتمادتر و باورپذیرتر می‌کنید.
به طور مثال اگر لندینگ پیجی برای معرفی یک کتاب دارید، می‌توانید با استفاده از اطلاعات آماری مرتبط مانند تیراژ کتاب، تعداد چاپ‌ها، تاریخ آخرین چاپ و میزان فروش کل، بازدیدکنندگان را نسبت به خرید کتاب متقاعد کنید.

داستان گویی در محتوا #5: از نظرات مشتریان استفاده کنید

افراد می‌خواهند بدانند كه چه کسانی به شما اعتماد دارند. به این فکر کنید: وقتی خودتان نظرات مثبت را می‌خوانید، آیا بیشتر به انجام اقدام مورد نظر یک لندینگ پیج – خرید، ثبت نام، پر کردن فرم اطلاعات تماس یا هر اقدام دیگری – ترغیب نمی‌شوید؟ بازدیدکنندگان صفحه فرود شما نیز استثنا نیستند؛ خواندن نظرات دیگر مشتریان و کاربران، باعث ایجاد اعتماد در میان مخاطبان جدید می‌شود.

البته اینکه نظرات مشتریان خود را به چه شکل ارائه کنید به نوع صفحه‌ی فرود و پرسونای مخاطبان شما بستگی دارد. ارائه نظرات مشتریان سابق و فعلی به شکل متن یا ویدئو و استفاده – یا عدم استفاده – از نام واقعی و تصویر کاربران، همگی وابسته به نوع کسب و کار شماست.

داستان گویی در محتوا

داستان گویی در محتوا #6: با زبانی ساده داستان بگویید

 تحقیقات نشان می‌دهد که محتوای واضح و روشن، همیشه بر کلمات و عبارات تزئین شده پیروز می‌شوند. وقتی از زبان مبهم استفاده می‌کنید، بازدیدکنندگان خود را خیلی زود از دست می‌دهید. به یاد داشته باشد که صفحه‌ی فرود اثر ادبی نیست و قرار نیست برای فروش از آرایه‌های ادبی و زبان پیچیده استفاده کنید. تا جایی که امکان دارد از جملات خود را کوتاه نگه دارید و ساده بنویسید.

با در نظر گرفتن مخاطباتان، هر چه نزدیک‌تر به زبان محاوره و خلاصه‌تر بنویسید، احتمال نرخ تبدیل را بالا می‌برید. برای مثال جمله‌ای مانند “هنوزم شک داری؟!” در لندینگ پیج یک موسسه زبان برای گروه سنی نوجوان می‌تواند بسیار موثر باشد. 

داستان گویی در محتوا #7: مخاطب خود را در داستان‌هایتان جا دهید

دعوت به اقدام (CTA) جایی است که شما از بازدید کنندگان صفحه فرود می‌خواهید در همان لحظه، اقدامی را انجام دهند. به همین دلیل محتوای CTA یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر صفحه‌ی فرودی است. نکته اساسی که نباید فراموش شود این است که تا زمانی که – چه در زندگی و چه صفحات فرود- تا درخواست نکنید، چیزی هم دریافت نمی‌کنید! بنابراین، نه تنها باید مطمئن شوید که محتوای CTA  صفحه‌ی فرود شما جذاب است، بلکه باید از بازدید کنندگان خود بخواهید که عمل کنند.
البته باید حواستان باشد به مخاطب حس نکند با او یه شکلی دستوری صحبت می‌کنید یا برای انجام عمل مورد نظر خود او را تحت فشار قرار داده‌اید. محتوای دکمه CTA معمولاً کوتاه است، بنابراین هر کلمه‌ مهم است. سعی کنید خلاقیت به خرج دهید اما شفافیت را فراموش نکنید؛ یک CTA مبهم فقط باعث بالا رفتن نرخ پرش کاربران خواهد شد. 

داستان گویی در محتوا #8: داستان خود را آزمایش کنید 

 این تنها راهی است که مطمئن می‌شوید نسخه‌ی شما بهترین نسخه‌ی ممکن است یا خیر.  A/B تست ابزاری مفید برای بهینه‌سازی صفحات فرود است؛ این تکنیک به شما این امکان را می‌دهد که هر بار با تغییر یک عنصر خاص، بازخورد‌ها را بررسی کنید تا بهترین کزینه‌ی ممکن را در نسخه‌ی نهایی صفحه‌ی فرود خود قرار دهید. 
نکته‌ی پایانی
 اجرای تک تک این موارد همیشه الزامی نیست. نکات گفته شده تنها بخشی از موارد مهمی است که می‌توانید برای نوشتن محتوای خود در لندینگ پیج‌ها از آنها بهره ببرید.