نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد چیست؟

ریمارکتینگ

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد چیست؟

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد مصداق دقیق خنثی‌سازی اثر ضرب‌المثل مشهور «از دل برود، هر آنکه از دیده برفت» است. بسیاری از کسانی که از صفحه فرود شما بازدید می‌کنند تبدیل به مشتری نهایی و حتی مشتری بالقوه نخواهند شد و ممکن است به‌سرعت آن پیج و کل سایت‌تان را ترک کنند. در مقابل رفتار این قبیل افراد که تعدادشان نیز بسیار بالاست چه باید کرد؟

آیا شیوه صحیح رها کردن آنها و صرف‌نظر از تبدیل‌شان به مشتری است؟ یا اینکه باید از طریق کوکی‌های ثبت شده رد پای آنها را رصد کنیم و در فضاهای جدید در برابرشان سبز بشویم؟ اگر بخواهیم به بیان ساده بازاریابی مجدد را تعریف کنیم باید بگوییم به همین پیگیری دوباره مشتریان بالقوه «ریمارکتینگ» اطلاق می‌شود.

ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ بازاریابی مجدد چه مزیت‌هایی دارد؟

چرا باید از بازاریابی مجدد استفاده کنیم؟ پاسخ این سؤال تقریباً واضح و مبرهن است اما برای تاکید بیشتر آن را پرسیدیم. بازاریابی مجدد مزایای بسیاری دارد که به‌سادگی نباید از آنها چشم‌پوشی کرد. وقتی چند بار در برابر دیدگان افراد قرار بگیریم تعداد بیشتری از آنها را نسبت به برند و کسب‌وکار خود حساس خواهیم کرد. البته این تکرار حضور نباید به‌اندازه‌ای باشد که دیگر اثر آن از میان برود و شکل مزاحمت به خود بگیرد. در ادامه به برخی مزایای برجسته بازاریابی مجدد اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش آگاهی از برند

در تکنیک بازاریابی مجدد تبلیغات شما بارهاوبارها در سایت‌های مختلف به نمایش در می‌آیند و همین موضوع موجب می‌شود برندتان در ذهن مخاطب ماندگار شود. این نمایش چندباره همچنین به کاربران یادآوری می‌کند که شاید به محصول یا برند شما در آن مقطع نیاز داشته باشند. نیازی که در برخورد اول با تبلیغ نمایشی یا صفحه فرود شما وجود نداشته است. حتی اگر کاربر پس از بارها مشاهده تبلیغ شما تبدیل به لید و مشتری نهایی نشود، باز هم ماندگاری برند شما در ذهن او موجب می‌شود در آینده شانس‌تان برای فروش محصول یا سرویس‌دهی به او محفوظ باشد.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از تبلیغات هدف‌دار

بازاریابی مجدد یک برگ برنده دارد و آن هم این است که می‌داند تبلیغ را باید به چه کسانی عرضه کند و کدام کاربران پیش‌تر با حضور در سایت یا صفحه فرود و تبلیغ شما از پتانسیل خود برای تبدیل شدن به مشتری نهایی پرده برداشته‌اند. به این ترتیب ریمارکتینگ می‌تواند هزینه تبلیغات انبوه و بی‌هدف را کاهش بدهد و محصول را درست مقابل دیدگان اشخاصی به نمایش بگذارد که علاقه‌مند به خرید آن هستند.

  • ارتقاء نرخ تبدیل

مهمترین مزیت بازاریابی مجدد را باید افزایش نرخ تبدیل دانست. اکنون شما کاربران هدف خود را می‌شناسید، از علاقه‌مندی‌هایشان باخبر هستید و می‌دانید تاکنون از چه صفحه یا صفحاتی بازدید کرده‌اند. بر همین اساس به‌سادگی می‌توانید به این دسته از کاربران محصولات و خدمات خود را یادآوری کنید. همین یادآوری‌ها می‌توانند نرخ تبدیل کاربران به مشتری نهایی را افزایش دهند.

راهبردهای مشهور ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد

برای بازاریابی مجدد نباید چشم‌بسته عمل کرد. ضروری است استراتژی داشته باشیم تا به بیشترین موفقیت ممکن دست بیابیم. از جمله مشهورترین راهبردهای ریمارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوای کارآمد
    حین بازاریابی مجدد باید محتوایی تولید کنید که همه اطلاعات لازم جهت خرید را به مشتری بالقوه ارائه بدهد. همچنین باید با لینک‌دهی مناسب و استفاده از دکمه‌های دعوت به عمل یا CTA بتوانید خرید را برای کاربر تسهیل کنید.
  • کمپین‌سازی
    استراتژی کمپین‌سازی باید کاربرانی را هدف قرار بدهد که به‌نوعی پیش‌تر علاقه خود را به محصول یا سرویس شما ابراز کرده‌اند. به‌عنوان‌ مثال می‌توان به کاربرانی که قبل‌تر فرم جمع‌آوری لید را تا نصفه پر و رها کرده‌اند یادآور شد در صورت تکمیل فرم می‌توانند از تخفیف و پیشنهادهای ویژه بهره‌مند شوند. همچنین می‌توان روی مشتریان نهایی قبلی کار کرد و تکنیک بازاریابی مجدد را در راستای تبدیل آنها به مشتری وفادار به کار بست.
  • بهینه‌سازی پیج‌های سایت
    این یک استراتژی بسیار مفید در راستای بازاریابی مجدد است. شما باید سایت خود را همواره بهینه و آماده نگاه دارید. ضروری است اطلاعات محصولات خود را در بازه‌های زمانی منظم به‌روز کنید. نباید تنها به صفحات فرود بسنده کرد. برخی مخاطبان از طریق لینک‌های صفحه فرود در سایت شما گردش نخواهند کرد و به‌صورت مستقیم روی بخش مورد نظرشان کلیک می‌کنند.
  • شناخت پرسونای مخاطب و گروه‌بندی کاربران
    اینکه بدانید کاربرانی که به سایت شما آمده‌اند، از چه بخش‌هایی بازدید کرده‌اند و نسبت به چه محصولاتی تمایل یا حساسیت نشان داده‌اند به هیچ عنوان کافی نیست. شما نیاز دارید مخاطبان را به طور دقیق بر اساس رفتار، علایق و سوابق آنها دسته‌بندی کنید. گروه‌بندی دقیق کاربران موجب می‌شود بتوانید تبلیغات شخصی‌سازی‌شده‌تری برای آنها ارسال کنید و ریمارکتینگ را با قدرت و هدفمندی بیشتری پی بگیرید.

ریمارکتینگ چه انواعی دارد؟

  • ریمارکتینگ ایمیلی
    ریمارکتینگ ایمیلی شیوه خوب و کارآمدی است، البته به شرطی که مخاطبان و کاربرانی محور قرار بگیرند که ایمیل خود را به‌صورت روزانه بررسی می‌کنند. یک ایمیل جذاب با CTA خوب می‌تواند برای کاربران علاقه‌مند به برند شما بسیار اثربخش باشد و او را به مشتری نهایی تبدیل کند. ریمارکتینگ ایمیلی را می‌توان برای 2 گروه از مخاطبان به کار بست. اول گروهی از کاربران که دست کم یک‌بار ایمیل ارسالی از سوی شما را باز کرده‌اند و دوم دسته‌ای از مخاطبان که حداقل برای یک‌بار به وب‌سایت شما سر زده اما فرم جمع‌آوری لید را نیمه‌کاره رها کرده‌اند.
  • ریمارکتینگ پویا
    ریمارکتینگ داینامیک که در زبان فارسی به بازاریابی مجدد پویا شهرت دارد، با ارسال فید مربوط به گوگل شما را در صدر لیست سرچ‌های تبلیغاتی برای کاربران به نمایش خواهد گذاشت. بدون تردید شما قادر نیستید برای همه کاربرانی که در سایت و صفحات فرودتان گشت‌وگذار کرده‌اند بار دیگر محتوا بفرستید و بازاریابی مجدد را انجام بدهید. اما ریمارکتینگ داینامیک می‌تواند تکرار تبلیغات شما را به‌صورت وسیع‌تر انجام بدهد و طیف گسترده‌تری از کاربران را در بر بگیرد.
  • ریمارکتینگ ویدئویی
    این گونه از ریمارکتینگ بیشتر به پلتفرم‌هایی چون یوتیوب و آپارات تعلق دارد. در این روش تبلیغات به کاربرانی نمایش داده می‌شود که پیش‌تر یک ویدئوی خاص را روی وب‌سایت یا یوتیوب تماشا کرده‌اند. تبلیغات ویدئویی در این روش را می‌توان ابتدا یا اواسط ویدئو قرار داد. البته ابتدای ویدئو بر میانه آن برتری دارد زیرا در آغاز مخاطب برای رد کردن آگهی باید چند ثانیه صبر کند و در نهایت چاره‌ای جز دنبال کردن ویدئو ندارد. اما تبلیغ در وسط ویدئو به‌سادگی قابل رد کردن است و معمولاً توسط کاربران دیده نمی‌شود.
  • ریمارکتینگ در اپلیکیشن‌ها
    این مورد از تبلیغات آنلاین در اپ‌های اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها به نمایش درمی‌آید. به این معنا که اگر کاربر به مورد خاصی در یک اپلیکیشن تمایل نشان داده باشد، تبلیغات مربوط به آن طی مراجعات بعدی برایش به نمایش درمی‌آیند.
  • ریمارکتینگ در موتورهای جست‌وجو
    در این گونه از ریمارگتینگ موتور جست‌وجو تبلیغ شما را در میان سرچ‌های کاربرانی که سابقه حضور در صفحات فرود و سایت شما را دارند به نحوی که به چشم بیاید نمایش می‌دهد. البته یکی دیگر از مزایای این روش نمایش تبلیغ شما برای همه کاربرانی است که فارغ از سابقه شناخت از برند شما و حضور در سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان تنها عباراتی نزدیک به ‌عنوان فعالیت شما را جست‌وجو کرده‌اند. موردی که می‌تواند یاری بسیاری به افزایش نرخ فروش شما برساند.

چگونه کمپین‌های ریمارکتینگ را بهبود دهیم؟

برای اینکه بتوانید کمپین‌های بازاریابی مجدد بهینه‌ای داشته باشید، باید از قبل به این موضوع فکر کرده باشید و آن را بخشی از برنامه و استراتژی بلندمدت کسب‌وکار خود بدانید. بر همین اساس توصیه می‌شود لیستی از کاربرانی داشته باشید که پیش‌تر از شما خرید کرده‌اند و مشتری نهایی‌تان شده‌اند اما هنوز مشتری وفادار نیستند.

اگر چنین لیستی نداشته باشید باید متأسفانه خدمت‌تان عرض کنیم که حجم زیادی پول را از دست می‌دهید. زیرا کار شما برای فروش به این کاربران آسان‌تر است و با ارائه چند پیشنهاد جذاب و کد تخفیف می‌توانید آنها را ترغیب به تکرار خرید و در نهایت تبدیل شدن به مشتری وفادار کنید. کار شما پس از یک‌بار فروش هرگز به اتمام نمی‌رسد، بلکه تازه آغاز می‌شود.جهت بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی مجدد قویاً توصیه می‌شود دریافت بازخورد و استفاده از ابزارهای سنجش کمّی موفقیت‌ها را فراموش نکنید.

این کار موجب می‌شود دریابید کدام استراتژی ریمارکتینگ برای شما به‌صورت سودمندتری عمل کرده است و می‌توانید مسیر برنامه بازاریابی مجدد خود را بارهاوبارها اصلاح کنید تا به بهترین نتیجه ممکن دست بیابید. ممکن است چیزی که شما از مفهوم بازاریابی مجدد محصول یا سرویس خود در ذهن دارید در واقعیت کاملاً متفاوت عمل کند.

در دنیای مجازی و بازاریابی دیجیتال این تئوری‌ها و ایده‌ها نیستند که حرف نهایی را می‌زنند، بلکه رفتار کاربران و تجزیه‌وتحلیل آمارهای مربوط به برخورد مخاطبان با محتوای تبلیغاتی شماست که قاعده بازی را تعیین می‌کند. پس در راه بهینه‌سازی کمپین‌های ریمارکتینگ هرگز از دریافت بازخورد هراس نداشته باشید. هر چه ایراد کارتان را زودتر بفهمید به نفع خودتان تمام خواهد شد. 

نکته پایانی

یک قاعده کلی وجود دارد که بر اساس آن اکثریت‌ قریب‌به‌اتفاق افرادی که از صفحه فرود یا سایر پیج‌های سایت شما، همچنین پست‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی بازدید می‌کنند در همان ابتدا تبدیل به خریدار و مشتری نمی‌شوند. طبیعی هم هست. در دنیای امروز کاربران هوشمند شده‌اند و بارش رگباری تبلیغات دیجیتال بر سر آنها موجب شده نسبت به رویکردهای تبلیغات در فضای مجازی محتاطانه‌تر از دهه‌های گذشته عمل کنند. بر همین اساس شما اول باید محتوایی تولید کنید که مزیت کالا و خدمت‌تان را به‌صورت دقیق به مشتری شرح و به او نشان بدهد که شما به‌سادگی می‌توانید نیازش را مرتفع کنید.

در مرحله دوم ضروری است مخاطب مردد را رها نکنید و با استفاده از ابزارهای دیجیتال و کوکی‌ها پیگیر رفتار او باشید. در این راه می‌توانید از ایمیل، ابزارهای گوگل و سایت‌های کلیکی کمک بگیرید تا محصول یا سرویس شما بارها و بارها در سایت‌ها و محیط‌های مختلف مجازی برای کاربر دارای پتانسیل خرید به نمایش دربیاید. شما هرگز نباید تنها به یک مرحله برای تبدیل کاربران به مشتری نهایی بسنده کنید.  فراموش نکنید قبل از اجرای همه‌ی این موارد برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، نیاز به یک لندینگ پیج حرفه ای دارید، پس همین الان لندینگ پیج کمپین تبلیغاتی را با لندین بسازید.