نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

صفحه فرود محصول | 7 نکتۀ اساسی برای رسیدن به فروش

landing-pages-for-startups

صفحه فرود محصول | 7 نکتۀ اساسی برای رسیدن به فروش

طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب یکی از بهترین شیوه‌ها در راه جذب مشتری است؛ در سال‌های اخیر و با گسترش کسب‌وکارهای آنلاین و تمایل شدید مشاغل سنتی به بهره‌مندی از مزایای بستر فروش آنلاین، روزبه‌روز به وسعت بازار فروش مجازی اضافه می‌شود و این یعنی رقابت برای جلب توجه مشتریان به یکی از دغدغه‌های اصلی استارتاپ ها و کسب‌و‌کارها بدل شده است. 

برنده‌ی این رقابت فشرده و حساس، کسب‌ و کاری است که به شکلی جذاب و متفاوت محصول یا خدمات خود را در برابر دیدگان مخاطبان و مشتریانش قرار دهد. از این رو طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب و به شکلی که بازتاب‌دهنده ارزش‌ها و برند شما باشد، بسیار کلیدی است. در این یادداشت به بررسی نکات و اصولی می‌پردازیم که دانستن و رعایت کردن آن‌ها برای طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب می‌تواند برای کسب‌وکار شما راهگشا باشد. 

صفحه‌ فرود محصول چیست؟

صفحه‌ فرود یا لندینگ پیج به صفحه‌‎ای یکتا در فضای وب گفته می‌شود که به منظور هدفی مشخص طراحی شده است. کاربران فضای مجازی از طریق یک لینک که در یک وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی پروموت شده است به صفحه‌ فرود شما هدایت می‌شوند.

در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب شما می‌توانید محصول یا خدمات خود را معرفی یا کمپین‌های تبلیغاتی خود را مطرح کنید. معمولاً در انتهای لندینگ‌ پیج یک دکمه یا گزینه‌ی قابل کلیک طراحی می‌شود که کاربر بعد از بررسی توضیحات محصول و خدمات شما، با کلیک بر روی دکمه تعیین شده، عمل مورد نظر شما را انجام می‌دهد؛ عملی که می‌تواند شامل خرید، درج اطلاعات شخصی، ارتباط گرفتن به پشتیبانی یا چیزهایی از این دست باشد. 

نکات مهم در طراحی صفحه فرود محصول

طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب و مناسب می‌تواند فرآیندی زمان بر و هزینه زا باشد. در طراحی صفحه‌ فرود، حتی چشم‌پوشی از کوچک‌ترین نکات هم می‌تواند مشتری را از واداشتن به عمل مورد نظر ما دور کند و باعث هدر رفتن زمان و هزینه‌ شود.

پیش از هر چیز باید در ذهن داشته‌ باشیم که کاربران همیشه با آگاهی و تصمیم قبلی وارد لندینگ پیج ما نمی‌شوند و ممکن است به‌ صورت کاملاً اتفاقی به صفحه‌ فرود ما رسیده‌ باشند. در هر صورت اما  خلاقیت در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب و زیرکی ما در نگه‌ داشتن مخاطب روی صفحه و هدایت آن‌ها به سمت عمل مورد نظرمان تعیین‌کننده خواهد بود. اینکه کاربر با یک نگاه گذرا به محصول، صفحه را ترک کند یا جذب معرفی و توضیحات محصول و خدمات ما شود، به طراحی مناسب لندینگ پیج ما بستگی دارد.

حالا که با مفهوم صفحه‌ فرود آشنا شدیم لازم است نکاتی را در زمینه طراحی این صفحات بررسی کنیم تا بتوانیم حداکثر بازخورد و نرخ تبدیل را از کاربرانی که به صفحه‌ فرود مد نظر ما هدایت شده اند دریافت کنیم. به عبارت دیگر، باید حداکثر فروش را از کمپین تبلیغاتی که برای آن هزینه کرده‌ایم – که لندینگ‌ پیج بخشی از آن هست – داشته باشیم تا نسبت درآمد به هزینه به حد منطقی و مطلوبی برسد و کمپین سودده‌ای را تجربه کنیم.

در ادامه مقاله به مهم‌ترین نکاتی که از نظر تجربه‌ی کاربری باید رعایت شوند می‌پردازیم.

صفحه فرود محصول#01: استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

اولین چیزی که نظر هر کاربر را در نگاه اول به خودش جلب می‌کند، زیبایی صفحه‌ است. در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب از پس‌زمینه‌های مدرن، انیمیشن‌های CSS، فونت‌های سفارشی و ویژه‌ی صفحات وب و ترکیب رنگ استاندارد تشکیل شده است. 

سعی کنید زیبایی در عین سادگی باشد. لندینگ‌ پیج‌های شلوغ و پرمحتوا، کاربر را خیلی زود خسته می‌کنند و ممکن است باعث شود مخاطب بدون حتی خواندن محتوا، صفحه را ترک کند.

صفحه فرود محصول#02: هدایت کاربر در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب صرفاً توجه به نکات گرافیکی و زیبایی ظاهری آیتم‌های درون صفحه کافی نیست و عدم رعایت فاکتورهای تجربه‌ی کاربری (UX) منجر به کاهش نرخ تبدیل مشتری می‌شوند.

اولین و مهم‌تر‌ین اصل در ایجاد یک تجربه‌ی کاربری مناسب در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب، هدایت کاربر به یک هدف واحد است؛ یعنی لندینگ پیج باید صرفاً برای معرفی یک محصول، ارائه یک پیام یا هدایت به یک عمل مشخص طراحی شود و کاربر با انبوهی از انتخاب‌ها روبرو نکنیم.

طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

برای مثال داشتن یک دکمه‌ی “افزودن به سبد خرید” و یک دکمه “دریافت مشاوره‌ی رایگان” در انتهای صفحه‌ فرود توجه کاربر را روی محصول معرفی‌ شده متمرکز می‌کند. در صورتی که معرفی چندین محصول با ویژگی‌های متفاوت در یک لندینگ‌ پیج باعث سردرگمی کاربر و در نهایت انصراف او از خرید خواهد شد.

صفحه فرود محصول#03: قرار دادن محتوای مناسب و به اندازه در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

استفاده از محتوای اضافی و متفرقه در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب تمرکز مخاطب را از اصل مطلب دور می‌کند. لینک‌های اضافی، منو و نوار ناوبری از جمله مواردی هستند که باید تا حد امکان از به کار بردن آن‌ها در لندینگ پیج خودداری کرد. 

طراحی صفحه‌ فرود را با طراحی صفحات وبلاگی اشتباه نگیرید. نوشتن محتوای مناسب و هدفمند دارای اصولی است که نباید نادیده گرفته شوند. حجم بالای محتوا تنها مخاطب را گیج می‌کند؛ مخاطب و مشتری شما برای خواندن یک مقاله و یادداشت وارد لندینگ پیج شما نشده است. این مسئله زمانی بحرانی‌تر می‌شود که متن محتوا را با لینک‌های داخلی و خارجی متعدد شلوغ و کاربر از مسیر مورد نظرمان خارج می‌کنیم. صفحه‌ فرود، وبسایت نیست؛ پس نباید با لینک‌های غیر ضروری حواس مخاطب را پرت کنید و او را به جایی که نیاز ندارد، بفرستید.

صفحه فرود محصول#04: نمایش محتوای اصلی در ابتدای طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

روزنامه‌های کاغذی را به‌خاطر می‌آورید؟ روزنامه‌ها به‌ صورت تاخورده روی هم قرار می‌گیرند که باعث می‌شود فقط نیمه‌ی اول صفحه‌ اصلی دیده‌ شود. اگر به محتوای صفحه‌ اول روزنامه‌ها دقت کرده‌ باشید، مهم‌ترین و جنجالی‌ترین تیترها و تصاویر درست در نیمه‌ی بالایی صفحه قرار می‌گیرند.

این تکنیک که تقریبا از ابتدای پیدایش صنعت چاپ و فراگیر شدن روزنامه‌ها مورد توجه ناشران بوده است باعث می‌شود تا عابری که از کنار دکه‌ی روزنامه‌فروشی در حال عبور است ناخودآگاه نظرش به آن تیتر یا عکس جنجالی جلب شود و تصمیم بگیرد نسخه‌ای از آن روزنامه را خریداری کند. البته باید دقت داشته باشید که تیتر ها و عناوین انتخابی شما بیش از حد اغراق آمیز و به اصطلاح زرد نباشند؛ هدف، جلب توجه مخاطبان است اما نه به هر قیمتی. 

در طراحی صفحه‌ فرود نیز باید همین قانون را رعایت کنیم. مهم‌‌ترین نکاتِ مربوط به محصول یا خدمات شما حتماً باید در ابتدای صفحه قرار بگیرند به‌طوری که بدون نیاز به اسکرول هم توجه کاربر را به خود جلب کنند. اگر محتوای ابتدای صفحه‌ فرود ضعیف باشد، احتمالاً کاربر در همان چند ثانیه ابتدایی پس از ورود به لندینگ پیج شما تصمیم به ترک صفحه خواهد گرفت و انگیزه‌ای برای اسکرول کردن و رسیدن به دکمه Call To Action نخواهد داشت.

صفحه فرود محصول#05: استفاده از مدیای جذاب در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

در بهبود تجربه کاربری، استفاده از عکس و ویدیو بسیار اثرگذار است. در بخش سوم گفتیم که محتوای متنی ما باید کوتاه و موجز باشد و وقت مخاطب را نگیرد؛ استفاده از تصاویر یا ویدیو برای ارائه مطالب طولانی‌تر یک راه حل ساده و هوشمندانه برای زمانی است که فکر می‌کنید نیاز دارید توضیحات بیشتری را در اختیار مخاطب خود بگذارید. طراحی صفحه‌ فرودی که صرفاً شامل محتوای متنی است خیلی زود کاربر را خسته می‌کند و باعث می‌شود مخاطب بدون بررسی کامل توضیحات و ویژگی‌های محصول، صفحه را ترک کند.

قید استفاده از تصاویر بی‌کیفیت را هم بزنید. امروزه عمده مخاطبان در فضای آنلاین از تلفن‌های همراه رده‌بالا استفاده می‌کنند که تراکم پیکسلی صفحه‌ نمایش بسیار خوبی دارند و اغراق نیست اگر بگوییم نمایش یک تصویر بی‌کیفیت و تار روی این دستگاه‌ها به نوعی حس ایجاد مزاحمت را به مخاطب می‌دهد.

هر چقدر برای تهیه تصاویر و ویدئوهای معرفی محصول وقت و هزینه صرف کنید، ارزش بیشتری برای  برند و محصول خود ایجاد کرده‌اید و این باعث جلب بیشتر علاقه و اعتماد مخاطب به شما خواهد شد. اگر در تیم خودتان عکاس و تدوین‌گر حرفه‌ای ندارید، عکاسی از محصول یا تهیه ویدئوی معرفی را برون‌سپاری کنید تا با تولید یک مدیای ارزشمند، مخاطب را همراه خود کنید. 

نکته دیگر استفاده از تصاویر و وکتورهای آماده برای طراحی صفحات وب‌ است. البته که بکار بردن اصولی و صحیح این تصاویر ایرادی ندارد و می‌تواند باعث زیبایی صفحات فرود و وبسایت ما شود اما باید توجه‌داشت که افراط در استفاده از وکتورهای آماده، فضایی تکراری و حتی کسالت بار را برای مخاطب تداعی می‌کنند.

عکس‌هایی که شما از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده وکتور دریافت می‌کنید را صدها کسب‌وکار دیگر هم برای طراحی وب‌سایت یا صفحات فرود خود استفاده کرده‌اند و تکراری بودن اکثر این تصاویر و آیکون‌ها، باعث می‌شود نتوانید منحصر به فرد بودن برند و خاص بودن محصول‌تان را به مخاطب نشان دهید.

صفحه فرود محصول#06: ارائه پیشنهاد واضح و ارزشمند در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

قبل از شروع هرگونه کمپین تبلیغاتی لازم است نیاز و علاقه‌ی مخاطب را به‌ خوبی شناسایی کرده و محتوای معرفی محصول دقیقاً براساس این نکات خلق شود. توجه به علاقه و نیاز مخاطب در نوشتن محتوا باعث می‌شود تا کاربر متوجه ارزشی بشود که از خدمات یا محصول ما به دست می‌آورد.

ارائه پیشنهاد واضح و ارزشمند باعث انتقال حس اعتماد، اطمینان و آسودگی به مخاطب می‌شود و انگیزه‌ش برای انجام عمل مورد نظر ما را افزایش می‌دهد؛ به‌جای تمرکز روی تبلیغ محصول، انرژی کسب‌وکار باید در راستای رفع مشکل مخاطب صرف شود. افراد به‌دنبال رفع مشکلات و مسئله‌های شخصی و کاری خود هستند، نه محصولی که شما تبلیغ می‌کنید.

صفحه فرود محصول#07: دکمه “دعوت به اقدام”  در طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب

نحوه طراحی یک دکمه Call To Action (دعوت به عمل) در طراحی صفحه‌ فرود بسیار حیاتی است و به نوعی تیر نهایی برای ترغیب کاربر به خرید یا برقراری ارتباط محسوب می‌شود؛ همه تلاش‌های ما از ابتدا برای رساندن کاربر به این نقطه و ترغیب او به فشار دادن دکمه CTA و انجام عمل مورد نظر ماست. 

رنگ و اندازه‌ی دکمه، عبارت به کار رفته و فونت و اندازه آن عبارت در طراحی CTA و همچنین مکان قرارگیری آن به طوری که هم برای کاربران تلفن های همراه و هم دسکتاپ مناسب باشد، بسیار کلیدی است؛ استفاده از رنگ، متن و فونت نامناسب یا انتخاب محل نادرست می‌تواند همه زحماتی که شما تا آن لحظه در طراحی لندینگ پیج خود انجام داده اید، را بر باد دهد و بازدهی کمپین تبلیغاتی شما را با کاهش جدی روبرو کند.

بنابراین بعد از جذب کاربر به‌واسطه‌ی محتوای غنی، باید به او یادآوری کنیم اصلاً برای چه آن صفحه آمده و برای رسیدن به هدفش چه کاری باید انجام دهد. کاربر قبل از کلیک روی لینک یا دکمه باید بداند که دقیقاً چه اتفاقی قرار است بیفتد. 

برخلاف آنچه در ظاهر ممکن است به نظر برسد، طراحی دقیق و حرفه ای یک “دعوت به اقدام” استاندارد و کاربردی به دقت نظر و هوشمندی زیادی نیاز دارد.  

برای مثال اگر محصول ما یه دوره آموزشی راجع به کاشت گیاه بادام زمینی است، متن دکمه باید چیزی مثل “شرکت در دوره آموزشی کاشت بادام زمینی” باشد. دکمه‌هایی با متن مبهم مثل “اینجا کلیک کنید” یا “پرداخت” یک CTA ضعیف محسوب می‌شوند و کاربر درک درستی از مرحله بعد از آن نخواهند داشت.

در نهایت فراموش نکنید که اگر محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان، همراه با تخفیف یا یک پیشنهاد ویژه ارائه می کنید، در بخش انتهایی و در کنار دکمه CTA آن ها را به صورت شفاف به مخاطب خود یادآوری کنید. 

نکته پایانی

با توجه به افزایش مستمر رقابت کسب‌وکارها در فروش محصولات و خدمات در فضای آنلاین، طراحی و پیاده‌سازی لندینگ‌ پیج‌های استاندارد و اصولی بیشتر از هر زمانی مورد توجه مشاغل قرار گرفته و عدم رعایت اصول دیزاین در طراحی صفحه‌ فرود جز اتلاف وقت و هزینه و ایجاد تصویری ناامید کننده  از برند ما در ذهن مخاطبان، دستاورد دیگری برای کسب‌وکارمان نخواهد داشت. 

هنگام استفاده از سرویس لندینگ پیج ساز لندین، می‌توانید در هر مرحله اگر به مشکلی برخورد کردید یا سوالی داشتید با پشتیبانیِ آنلاین سایت گفتگو کرده تا با بدون دردسر، طراحی صفحه‌‌ فرودی جذاب و درجه یک را آغاز کنید.