نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

8 نکته برای خلق یک صفحه فروش «موثر»

صفحه فروش موثر

8 نکته برای خلق یک صفحه فروش موثر

آیا صفحه‌ فروشی ساخته‌اید که به اندازۀ کافی فروش نمی‌کند؟ یا شاید صفحه فروشتان در فصول پر رونقی مانندی بلک فرایدی یا شب یلدا خوب عمل می‌کند اما در باقی مواقع سال بی‌اثر است. چه در حال فروش یک محصول دیجیتال باشید و چه در تلاش برای فروش بلیت‌ برای یک رویداد، در طراحی و ساخت صفحه فروش باید به نکات و اصولی توجه کنید که در هر شرایطی مخاطب را جذب خود کند. در این یادداشت به بررسی هشت نکتۀ مختلف برای ساخت یک صفحه فروش موثر می‌پردازیم.

منظور از صفحه فروش «موثر» چیست؟

در فضای کسب‌وکار دیجیتال دیجیتال، اثرگذاری به طور کلی به یک معناست: نرخ تبدیل. «تبدیل» زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر یا مشتری بالقوه از یک مرحله به مرحلۀ بعدی حرکت می‌کند. این مراحل می‌توانند پر کردن فرم لید، ثبت نام در سایت یا رویداد، ثبت سفارش یا دانلود یک ایبوک باشد؛ طبیعتاً در مورد صفحات فروش، تبدیل بیش از هر چیز بر روی «فروش» تاکید دارد. موثرترین صفحات فروش آنهایی هستند که به کمک گرافیک جذاب، کپی متقاعدکننده و کال تو اکشن‌های اثربخش، کاربران را به خرید محصولات و خدمات ترغیب می‌کنند.

8 نکته برای خلق یک صفحه فروش موثر

صفحه فروش یک مرحلۀ از مراحل مختلف پایپ‌لاین فروش شماست. با رعایت اصول و تاکتیک‌های استاندارد، صفحه فروش شما می‌تواند مخاطبان و کاربران را با ارائۀ پیشنهادهای هوشمندانه جذب کرده و در تمام طول سال پرفروش باشد. یک صفحه فروش موثر باید محصولات و خدمات را به شکلی جذاب و قانع‌کننده به مخاطبان ارائه کند تا با فروش و سود بیشتر به رشد کسب‌وکار منجر شود.

1.  تیتر

اثرگذاری در یک صفحه فروش موثر از اینجا آغاز می‌شود. تیتر باید جذاب و در عین حال کاملاً شفاف و قابل فهم باشد. یک تیتر خوب وعدۀ دروغین به مخاطب نمی‌دهد و بیش از حد اغراق نمی‌کند. هدف تیتر جذب مخاطب به کلیک بر روی یک لینک یا اسکرول کردن برای مطالعه و بررسی بیشتر صفحه است. در واقع یک تیتر خوب باید حس کنجکاوی و اشتیاق کاربر را تحریک کند. 

2. دیزاین

بسیاری از افراد در زمان طراحی صفحه تنها بر روی تصاویر و رنگ‌ها تمرکز می‌کنند تلاش دارند تا از همۀ فضای موجود استفاده کنند. یک اشتباه ساده، رایج و استراتژیک که به راحتی به افزایش نرخ پرش کمک می‌کند. در طراحی هر صفحه‌ای در فضای وب به کارگیری «فضای سفید» یا «فضای خالی» همانقدر مهم است که استفاده از عکس‌ها و تصاویر باکیفیت و ارجینال. 

3. حس فوریت

این ویژگی را در هیچ زمانی نباید نادیده گرفت. حس فوریت تنها برای صفحات فروش مناسبتی مانند بلک فرایدی یا شب یلدا نیست؛ تحریک حس FOMO یا ترس از جا ماندندر مخاطب یکی از تاکتیک‌هایی است که در هر شرایطی اثرگذار است و یک صفحه فروش موثر صفحه‌ای است که از این تاکتیک به بهترین نحو استفاده کند. 

4. آفر رایگان

ارائۀ یک پیشنهاد رایگان همیشه مخاطبان را نسبت به محتوای یک صفحه کنجکاو می‌کند. فراموش نکنید «رایگان» بودن نباید به معنای بی‌ارزش یا کم‌اهمیت بودن باشد. یک آفر رایگان که واقعاً برای مخاطب ارزشی نداشته باشد می‌تواند به جای اثر مثبت، حسی منفی در مخاطبا ایجاد کرده و تاثیر عکس داشته باشد.

5. داستان‌گویی

یک صفحه فروش موثر، یک صفحه فروش داستان‌گوست. داستان‌گویی تنها برای لندینگ پیج‌ها نیست. هدف نهایی فروش محصول و خدمات است اما یک صفحه فروش با یک فروشگاه فیزیکی تفاوت دارد. در فضای وب مخاطب خیلی راحت‌تر و سریع‌تر یک صفحه را ترک می‌کند. به کارگیری یک کپی خوب و هوشمندانه که در آن با به کارگیری عناصر داستان‌گویی بتوان مخاطب را درگیر کرد می‌تواند به حضور طولانی‌تر مخاطب و بالا رفتن احتمال فروش بینجامد.

6. پاسخگویی

نگرانی و عدم اطمینان در زمان خرید آنلاین یکی از دغدغه‌های همیشگی و انکارنشدنی کاربران است. تقریباً کسی را پیدا نمی‌کنید که از خرید آنلاین خاطرۀ بدی نداشته باشد و برطرف کردن این دغدغه‌ها و ایجاد حس اطمینان در مخاطب باید یکی از بخش‌های اساسی یک صفحه فروش موثر باشد. قرار دادن بخش «سوالات پرتکرار» و پاسخگویی به دغدغه‌ها، ابهامات و سوالات احتمالی مخاطب از مهم‌ترین کارهایی است که باید در صفحه فروش به آن پرداخت.

7. ایجاد اعتماد

در بخش قبلی دربارۀ یکی از تاکتیک‌های اساسی برای ایجاد حس اعتماد در مخاطب صحبت کردیم؛ پاسخگویی به سوالات و ابهامات اما تنها بخشی از ماجراست. حتی با وجود توضیحات کامل نیز بسیاری از افراد در اعتماد به فروشندگان آنلاین سختگیر هستند. ارائۀ آفر بازگشت وجه یا امکان بازگشت محصول در صورت عدم رضایت کاربر، یکی از اثربخش‌ترین تاکتیک‌ها در برطرف کردن تردیدهای مشتریان و متقاعد کردن آن‌ها به ثبت سفارش است. 

8. مزایا

تا اینجا دربارۀ همه چیز حرف زدیم به جز محصولات و خدمات. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، در یک صفحه فروش موثر باید یک محصول‌نویسی حرفه‌ای داشته باشیم. یکی از اشتباهات رایج در نوشتن توضیحات محصولات و خدمات تنها اشاره به ویژگی‌هاست در صورتی که مخاطبان بیشتر از هر چیز به مزیت‌هایی که ویژگی‌های هر محصول برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد، اهمیت می‌دهند.