نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

طراحی لندینگ پیج | 10 نکته که «باید» به آن‌ها عمل کنید

ویژگی‌های یک لندینگ پیج عالی! | طراحی صفحه فرود

ویژگی‌های یک لندینگ پیج عالی! | طراحی صفحه فرود

طراحی لندینگ پیج | 10 نکته که «باید» به آن‌ها عمل کنید

طراحی لندینگ پیج، دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کار است. ناآگاهی از ریزه‌کاری‌های طراحی و اجرای یک لندینگ پیج حرفه‌ای می‌تواند هزینه، تلاش، انگیزه و زمان بسیاری را به هدر دهد. در این گفتار 10 ویژگی طلایی برای طراحی لندینگ پیج » را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

10 نکتۀ طراحی لندینگ پیج

یک لندینگ پیج یا صفحه فرود عالی چه ویژگی‌هایی دارد؟ موارد زیادی دست در دست هم می‌دهند تا یک لندینگ پیج موفق ساخته شود. در این بخش به ۱۰ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنم.

طراحی لندینگ پیج #01: کاربر را در لحظه ورود، غافلگیر می‌کند

اولین قدم در ساخت یک لندینگ پیج عالی، نوشتن تیتر تبلیغاتی جذاب و گیرا است. البته شاید در ابتدا تصور کنید که این ویژگی خیلی کلیشه‌ای شده است. حتی شاید بگویید: «خودم اینو می‌دونم!» با این وجود، من صفحه‌های فرود زیادی را دیده‌ام که اصلا تیتر نداشتند چه برسد به اینکه بخواهند آن را تبلیغاتی و گیرا هم بنویسند.

 گذشته از این، جنجالی و تبلیغاتی نوشتن یک تیتر برای این است که با یک نگاه و ظرف چند ثانیه در ذهن مخاطب حک شود. البته مراقب باشید. نباید استفاده از واژه‌های قلمه‌سلمبه را با جذاب و تبلیغاتی نوشتن اشتباه بگیرید.  

اگر مخاطب نتواند منظور تیتر شما را بفهمد در همان خوان اول، شکست خواهید خورد. بنابراین، حواستان را شش دانگ جمع کنید که یک وقت ناخواسته باعث گیج شدن مخاطب نشوید. هدف ما از نوشتن تیتر در صفحه فرود این است که خیلی نُقلی و جمع‌و‌جور به مخاطب بگوییم که در اینجا چه خبر است و چرا باید ادامه لندینگ پیج یا صفحه فرود را ببیند.

 من کمپین‌های زیادی را دیده‌ام که مخاطب فقط در چند ثانیه در صفحه فرود می‌ماند و سپس به سرعت برق‌ و باد، آن را ترک می‌کرد. یکی از بزرگ‌ترین متهم‌های این ماجرا قلاب نشدن مخاطب از ابتدای ماجرا است. به همین دلیل است که «دیوید اُگیلوی» یکی از بزرگان تبلیغات می‌گوید: 

«یک تیتر تبلیغاتی به اندازه چند صفحه محتوا ارزش دارد و شاید پنج برابر بیشتر محتوای تبلیغاتی خوانده شود.» 

پس نوشتن این تیتر بسیار مهم است. می‌توانید نوشتن آن را به فاز آخر طراحی خود موکول کنید و سر صبر به آن بیندیشید. یادتان باشد، وظیفه آن تیتر، فروش است؛ یعنی قرار نیست مخاطب را سرگرم کند یا او را بخنداند. بنابراین، دور نوشتن تیترهای بامزه، خنده‌دار و سرگرم کننده را قلم بگیرید. 

طراحی لندینگ پیج #02: کم گوی و گزیده گوی است

این ویژگی خیلی به کار لندینگ پیج‌ها می‌آید. در واقع، ما نباید در لندینگ پیج خود آن‌قدر کم صحبت کنیم که مخاطب چیزی از ماجرا سر در نیاورد و از آن طرف هم نباید آن‌قدر زیاد حرف بزنیم که کاسه صبرش سر آید و ما را با گفته‌هایمان تنها بگذارد. 

اگر بخواهم خیلی مختصر و مفید برایتان توضیح دهم چنین چیزی از آب درمی‌آید: «ما باید بگوییم که درد اصلی چیست و چه راهی برای درمان آن در چَنته داریم.» البته مقدار محتوایی که در هر کمپین به کار برده می‌شود به موضوع و هدف آن ارتباط مستقیمی دارد.

 بعضی از کمپین‌ها با هدف فروش یک محصول یا سرویس طراحی می‌شوند و برخی دیگر برای دادن تخفیف و … . اما در هر صورت باید دقت کنیم که از چه عبارت‌ها و محتواهایی استفاده می‌کنیم.

طراحی لندینگ پیج #03: از شلوغ‌ کاری به دور است

وقتی می‌خواهیم یک صفحه فرود را راه‌اندازی کنیم از متخصصان مختلفی در زمینه طراحی، پیاده‌سازی، کپی رایتینگ و … کمک می‌گیریم. اما باید به خاطر بسپاریم که تمام این فعالیت‌ها باید در راستای هدف ما از راه‌اندازی کمپین باشند نه مواردی همچون به رخ کشیدن رابط کاربری، زیبایی در طراحی و … .

 بنابراین، باید تا می‌توانید صفحه فرودتان را از دست المان‌ها و ویژگی‌های اضافی پاکسازی کنید و همه‌چیز را ساده، شفاف در کنار هم قرار دهید. از طراحی گرفته تا نوشتن محتوای کمپین باید رنگ و بویی از مینیمالیسم را در خودش داشته باشد و کاربر را درست به جایی که قرار است برود هدایت کند. 

یکی از راه‌های خوب برای جلوگیری از شلوغ کاری در فرایند ساخت صفحه فرود این است که اعضای تیم را از طراح گرفته تا کپی رایتر، دور هم جمع کرده، نظرها را بشنوید و آن را سرشکن کنید تا بتوانید به یک نتیجه هماهنگ و مناسب دست بیابید. 

طراحی لندینگ پیج #04: تصاویر هوشمندانه‌ای در آن جای گرفته‌اند

تصویرها هم شکلی از محتوا هستند. خوشبختانه بیشتر لندینگ پیج‌ها از تصویر استفاده می‌کنند. ولی در نظر داشته باشید که استفاده از عکس و حتی تعداد آن بستگی مستقیمی به هدف شما از طراحی لندینگ پیج و شناخت شما از مخاطبان هدفتان دارد؛ مثلا وقتی کمپین شما در مورد معرفی و فروش یک محصول است باید برای آن وقت بگذارید و تصویرهایی عالی از آن محصول را در صفحه فرودتان بگذارید. 

 اگر هم می‌خواهید از المان‌های مهم در صفحه استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که استفاده کردن از تصاویر صرفا دانلودی نمی‌تواند شما را به هدفتان برساند. گذشته از این، باید به هدف فرعی استفاده از تصویر در صفحه‌های لندینگ پیج یا حتی مقاله‌ها هم توجه کنید. ما می‌خواهیم با کمک برخی المان‌ها کمی از خستگی کاربر را کم کنیم. 

وقتی می‌خواهید برای صفحه فرود خود تصویری را انتخاب کنید یا سفارش طراحی آن را به کسی دهید باید بیشتر از زمانی که می‌خواهید برای یک پست بلاگ تصویر بگذارید دقت و هوشمندی به خرج دهید. حتی می‌توانید در تصویرهایتان روش استفاده از محصول یا سرویستان را هم برای مخاطب روشن کنید.

 سعی کنید در تصویرتان از المان‌های مختلفی بهره بگیرید، مثلا اگر کمپین شما در مورد تخفیف است می‌توانید گردونه شانس را در میان تصویرهایتان بگذارید. خلاصه هر کاری که می‌توانید بکنید تا تصویرهایی جذاب، غیرتکراری و غیر دانلودی را در صفحه فرودتان بگنجانید. یادتان باشد، تصویرها هم می‌توانند بخشی از بار اعتمادسازی را به دوش بکشند.

طراحی لندینگ پیج #05: از واژه‌ها به عنوان فشنگ استفاده می‌کند

تک‌تک واژه‌هایی که در لندینگ پیج خود به کار می‌برید، مهم هستند. بنابراین، باید در مورد واژه‌هایی که خرج می‌کنید بسیار هوشمندانه رفتار کنید. شاید شما ناخواسته یک واژه منفی را در محتوای لندینگ خود به کار بگیرید و کاربر با دیدن آن، حس و حال بدی پیدا کند و در کسری از ثانیه، صفحه شما را ببندد. معمولا نمی‌توانید علت این نوع رفتارها را با کمک ابزارهای تحلیلی مثل «Hotjar» دریابید.

با توجه به حساسیت این موضوع، نباید مسئولیت نوشتن محتوای خود را به طراح صفحه، برنامه‌نویس یا هر کسی که دم دستتان بود بسپارید. در عوض باید کار را به کاردان آن بسپارید و از یک کپی‌رایتر  یا کارشناس خبره محتوا بخواهید که متنی جان‌دار و دلپذیر برای صفحه فرودتان بنویسد. در غیر این صورت، تمام زحمت‌هایی که برای ساخت و طراحی کمپینتان می‌کشید به خطر می‌افتند. چون اصلی‌ترین ابزار ارتباطی ما محتوا است. 

شما در لندینگ پیج خود با استفاده از محتواهای متنی، صوتی، تصویری یا ویدیویی با مخاطبانتان وارد ارتباط می‌شوید. پس واژه‌های که به کار می‌برید بسیار مهم هستند. حتما چندین بار محتواهای موجود در صفحه فرودتان حتی تمام محتواهایی که در بستر وب منتشر می‌کنید – را بررسی کنید تا خیالتان از راست‌ و ریس بودن ماجرا جمع شود.

طراحی لندینگ پیج #06: صفحه فرود علاوه بر دسکتاپ برای سایز موبایل نیز طراحی می‌شود

همه ما درصد زیادی از زندگی روزانه خود را در وضعیت «گوشی به دست» سپری می‌کنیم. موبایل در بخش‌های زیادی از زندگی‌مان نفوذ کرده است. گذشته از این، در بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی، کاربران با موبایل وارد صفحه می‌شوند. پس باید به ریسپانسیو بودن صفحه‌ فرودتان بسیار دقت کنید. 

تمام المان‌ها و بخش‌های مختلف را چک کرده و با دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف، وارد صفحه فرودتان شوید. متاسفانه بسیاری از کمپین‌ها با رسیدن به این بخش، درجا می‌زنند و با موفقیتی که در چنگشان بود خداحافظی می‌کنند. چون لندینگ پیجی که طراحی کرده‌اند در موبایل خوب نبوده است. 

این مورد، چیزی است که باید قبل از راه‌اندازی کمپین به آن دقت کرده و برایش برنامه‌ریزی کنید. زمانی هم که کمپین اجرا می‌شود باز هم می‌توانیم با توجه به داده‌هایی که از ابزارهای مختلف مثلا گوگل آنالیتیکس – می‌گیریم، آن را برای دستگاه‌های مختلف بهینه‌تر کنیم. 

طراحی لندینگ پیج #07: کاربر را معطل نمی‌کند!

میانه‌تان با معطل شدن چطور است؟ به احتمال زیاد، دوست ندارید زمان گران‌قدرتان را برای کارهای بیهوده از دست بدهید. پس چرا فکر می‌کنید که کاربرانتان برای صفحه فرود شما استثنا قائل می‌شوند و برای بالا آمدن آن بیشتر از بقیه سایت‌ها زمان می‌گذارند؟

ناگفته نماند که بیشتر کاربران با موبایل وارد صفحه‌های مختلف می‌شوند. به همین دلیل، کاسه صبر و حوصله‌شان از کاربرانی که با لپ‌تاپ وارد می‌شوند بسیار کوچک‌تر است. بنابراین باید سرعت لندینگ پیج خود را تا جای ممکن بالا ببرید.

 حتی شاید لازم باشد نصیحت «آرتور کیلر کروچ» منتقد ادبی معروف را که خطاب به نویسندگان جوان می‌گوید: «جگر گوشه‌هایتان را بُکشید»

 در مورد صفحه فرودتان به کار بگیرید و المان‌هایی که با دقت و ظرافت انتخاب کرده‌اید را زیر پای سرعت لندینگ پیجتان قربانی کنید. در اینجا کمی بی‌رحم بودن به کارتان می‌آید. چون شاید این المان‌های دوست‌داشتنی، تصویرهای جذاب، کدهای اضافی یا ویدیوهای بسیار با کیفیت، مانع‌های خوش بر و بالا در مسیر کسب درآمد و رسیدن به هدف شما باشند.

 می‌توانید سرعت لندینگ پیجتان را با ابزارهایی مثل «gtmetrix» محک بزنید و ببینید که در موبایل یا دسکتاپ با چه سرعتی بالا می‌آید. من در مجموعه‌های پلتفرم تبلیغات اینترنتی کار کردم و می‌دانم که گاهی موفق نشدن کمپین‌ها را بر گردن این شرکت‌ها می‌اندازند. اما بد نیست نگاهی به خودمان هم بیندازیم. آیا واقعا لندینگ پیج ما از نظر طراحی، کارایی و سرعت، حرفی برای گفتن دارد؟

طراحی لندینگ پیج #08: می‌توان آن را ردیابی کرد

شما باید بتوانید صفحه فرود خود را ردیابی کنید. توجه داشته باشید. ما در مورد «دیجیتال مارکتینگ» صحبت می‌کنیم نه فقط «مارکتینگ». بنابراین، حتی اگر یک لندینگ پیج عالی طراحی کنیم، محتوای دست‌اول و جذابی برایش بگذارم و سرعتش را بسیار بالا ببریم، تا زمانی که نتوانیم آن را ردیابی کرده و رفتار مخاطبمان را ارزیابی کنیم، هیچ فایده‌ای ندارد. بدون این ردیابی، ما از اشتباه‌هایمان آگاه نمی‌شویم و چیزی یاد نمی‌گیرید.

 پس باید از کد آنالیتیکس یا هر کدی که به ردیابی رفتار مخاطبانمان کمک می‌کند استفاده کنیم؛ مثلا اگر به دنبال تحلیل هستیم با «Tag manager» این کار را انجام دهیم، اگر با مجموعه‌های مثل «مدیااد» کار می‌کنیم باید کد آنها را داشته باشیم. همه‌چیز باید قابل اندازه‌گیری و ردیابی باشد تا بعدها هم بتوانیم به سراغش برویم. حتی می‌توانیم در طول زمان اجرای کمپین هم آن را بررسی، ارزیابی و بهینه کنیم و جلوی ضررهای بیشتر را بگیریم. 

طراحی لندینگ پیج #09: مخاطب را به دنبال نخود سیاه نمی‌فرستد

نهمین ویژگی به لینک‌هایی که در صفحه فرودمان می‌گذاریم اشاره می‌کند. یادمان باشد، ما قرار نیست مدام مخاطب خود را به پیج‌های دیگر حواله کنیم. ما او را به لندینگ پیجمان کشانده‌ایم و حالا باید در همان‌جا حرف‌هایمان را بزنیم، محصولمان را معرفی کنیم و در نهایت درخواستمان را به گوشش برسانیم.

 پس این فکر را که از صفحه فرود به عنوان خزانه لینک بهره بگیرید را از ذهنتان دور کرده و تمام حواستان را جمع انتقال درست پیامتان کنید. در بعضی از لندینگ پیج‌ها مخاطب را به شبکه‌های اجتماعی، پست‌های دیگر و حتی وب‌سایت‌های دیگر پاس می‌دهند. اگر واقعا به این موضوع نیاز داشتید این کار را انجام دهید. یادتان باشد، لینک‌های غیر ضروری هم می‌توانند جلوی رسیدن شما به هدفتان و کسب درآمد را بگیرند. 

طراحی لندینگ پیج #10: کال تو اکشنی درست و حسابی دارد

«call to action» یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در طراحی لندینگ پیج به شمار می‌رود. من در مقاله «کال تو اکشن» در این مورد به طور مفصل توضیح داده‌ام. پیشنهاد می‌کنم حتما به آن سر بزنید. اگر بخواهیم میزان اهمیت این گزینه را مقایسه کنیم، درست به اندازه تیتر لندینگ پیجتان مهم و ضروری است.

 بنابراین، رنگ، متن، ظاهر و نوع آن باید به گونه‌ای باشد که شما را به هدفتان برساند. معمولا کال تو اکشن‌ها در انتهای صفحه فرود قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهیم متنی برای دکمه آن انتخاب کنیم، کمی خلاقیت به خرج دهیم و از میکرو کپی‌ها کمک بگیریم. برای انتخاب بهترین رنگ می‌توانیم از گرفتن «A/B تست» کمک بگیریم.

 اگر کال تو اکشن‌تان یک دکمه نیست و قرار است که کاربر ایمیل خود را برای شما بفرستد، حتما چندین بار از نظر فنی روند ارسال ایمیل و ماجراهای پس از آن را اعتبار سنجی کنید. اگر پیجی عالی طراحی کنید اما کال تو اکشنتان کار نکند، تمام زحمت‌هایی که کشیدید بر باد فنا می‌رود. گذشته از این به نظر من به جای داشتن چند کال تو اکشن، فقط یکی کفایت می‌کند و نتیجه بهترین می‌دهد. 

چگونه یک لندینگ پیج بسازیم؟

یکی از چالش‌های همیشگی برای ساخت لندینگ پیج این است که بتوانیم در راستای چارچوب های تجربه کاربری نرخ تبدیل مناسبی را بدست آوریم و مخاطبان بیشتری را به مشتری خود تبدیل کنیم. شما میتوانید بدون نیاز به دانش فنی و صرف هزینه و زمان با چند کلیک ساده در لندین ثبت نام کنید و لندینگ پیج خود را بسازید. یک هفته نیز می‌توانید بصورت رایگان لندینگ پیج خود را در لندین بسازید. پس هم حالا در لندین ثبت نام کنید.

خلاصه‌ای از آنچه دربارۀ یک طراحی لندینگ پیج حرفه‌ای گفتیم:

  • وجود تصویرهای خاص و طراحی شده، به جذاب شدن و ماندگاری بیشتر کاربر در صفحه کمک می‌کند.
  • در حجم محتوای خود زیاده‌روی نکنید. میانه‌رو باشید و حواس کاربر را با محتواهای گوناگون پرت نکنید.
  • تیترها، نقش درب ورودی را برای کمپین تبلیغاتی ما بازی می‌کنند؛ بنابراین، آن‌ها را جذاب، گیرا و ساده بنویسید.
  • بخش زیادی از کاربرانتان با گوشی وارد صفحه فرود می‌شوند پس حتماً طراحی لندینگ پیج خود را برای کاربران موبایل بهینه کنید.
  • سرعت لندینگ پیج، تاثیر زیادی در موفقیت کمپین شما دارد. صفحه‌های فرود کُند، با اقبال کاربران روبه‌رو نمی‌شوند. 
  • در طراحی کال تو اکشن، درست مانند نوشتن تیتر، حساسیت به خرج دهید. دکمۀ فراخوان، آخرین فرصت برای تمام کردن کار است. 
  • واژه‌هایی که در لندینگ پیج خود به کار ببرید، سفیران سخن شما هستند. از یک راه‌بلد کپی رایتر برای به‌کارگیری درست واژه‌ها کمک بگیرید. 
  • از پنل آنالیز آماری کمک بگیرید تا طراحی لندینگ پیج خود را بر اساس داده‌های مشخص، بهینه‌سازی کنید.