بررسی انواع مدلهای قیف تبلیغاتی و عملکرد آنها
هدف نهایی همهی کسب و کارها در بازار فروش است؛ و تصور عموم بر این است که اگر محصول با کیفیت یا خدمات مفیدی ارائه کنیم پس حتماً فروش خوبی نیز خواهیم داشت. اما حقیقتاً اینطور نیست. حتی با وجود ارائه بهترین خدمات و باکیفیتترین محصولات، رسیدن به فروش خوب کاری دشوار است و آن هم یک دلیل بزرگ دارد: شما هیچوقت در بازار تنها نیستید و وجود رقبای متعدد، گزینهها و راه حلهای متعددی را پیش روی مخاطبان میگذارد.
با این حال، روشهایی برای افزایش احتمال اینکه این افراد تبدیل به مشتریان شما شوند وجود دارد که یکی از آنها ارائه تبلیغات درست در زمان و مرحلهی درست از مسیر طولانی خریدار است. برای انجام موفقیتآمیز این کار دشوار، پیش از هر چیز باید قیف تبلیغات را بشناسید و درک کنید.
هنگام بحث در مورد مسیر خریدار، داشتن تصویری ذهنی از اینکه یک فرد – در واقع مشتری بالقوه – چه مسیری را طی میکند تا به مرحلهی نهایی – خرید کردن – برسد. برای بیش از یک قرن، قیف تبلیغات یا قیف فروش (آن را قیف بازاریابی یا Marketing Funnel اشتباه نگیرید) تصویر مشخصی از این مسیر در اختیار بازاریابان گذاشته است.
اولین مدل از این نوع در سال 1898 توسط مدیر تبلیغات، الیاس سنت المو لوئیس (Elias St. Elmo Lewis) ساخته شد. او در این مدل فقط با طرح چهار مرحله، تلاش کرد تا رابطه بین کسب و کار و مصرف کننده را جمع بندی کند؛ این چهار مرحله که به مدل AIDA نیز شناخته میشود به شرح زیر است:
- توجه (Attention): مشتری بالقوه از محصولات و مجموعههایی که مشکلی را حل میکنند آگاه میشود.
- علاقه(Interest): مشتری بالقوه به یک محصول یا خدمات به عنوان راه حلِ مشکلی که دارد علاقهمند میشود.
- تمایل(Desire): مشتری بالقوه به انتخاب از میان فهرست محدود و مشخصی از برندها را تمایل نشان میدهد.
- اقدام (Action): مشتری بالقوه راه حلی را انتخاب میکند و اقدام به عمل میکند.
این مدل با شکل یک قیف – مانند تصویر زیر – نشان میدهد که چطور تعداد مخاطبان یا همان مشتریان بالقوه از با عبور از بالای قیف تبلیغات و رسیدن به مراحل پایینتر، کم و کمتر میشوند و در نهایت تعدادی مشخصی از افراد اقدام به خرید از شما میکنند.
اما مدل AIDA، امروز دقیقاً منعکسکنندهی مسیر خرید یک خریدار معمولی نیست؛ طی سالیان اخیر مدلهای جدید طرح شدهاند که همگی سعی ارائه تصویری استانداردتر از مسیر طولانی خرید داشتهاند.