نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

میکروسایت چیست؟ | آیا به لندینگ پیج نیاز دارید یا میکروسایت؟

میکروسایت

میکروسایت چیست؟ | آیا به لندینگ پیج نیاز دارید یا میکروسایت؟

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای آنلاین برای معرفی برند و پروموت محصولات و خدمات خود پیوسته باید بین وبسایت، میکروسایت و لندینگ پیج دست به انتخاب بزنند. برای بسیاری همواره این سوال وجود دارد که شباهت‌ها، تفاوت‌ها، کاربردها و اهداف هر یک از این موارد وجود دارد و هدف این مقاله شفاف‌ کردن تعاریف و استفاد‌ه‌های این سه ابزار کاربردی کسب و کارها در دنیای دیجیتال است.

میکروسایت چیست؟

یک میکروسایت (Micorosite) نوعی سایت محتوایی است که بخشی از زیردامنه‌ی آدرس اصلی سایت محسوب می‌شود (برای مثال landin.campaign.ir)؛ البته میکروسایت همچنین می‌تواند URL مستقل از دامنه‌ی اصلی سایت داشته باشد.

به طور کلی می‌توان میکروسایت را سایتی در دل سایتی دیگر تعریف کرد؛ میکروسایت‌ها نیز مانند سایت‌ها دارای صفحات متعددی هستند اما طراحی و منوی ناوبری آنها می‌تواند نسبت به سایت اصلی متفاوت باشد یا نباشد.

هدف کلی میکروسایت‌ها افزایش آگاهی از برند و بالا بردن نرخ تعامل است. یک مایکروسایت برای نهایی کردن فرایند فروش و افزایش فروش نیست و بیشتر از هر چیز به هدف بالا بردن میزان شناخت مخاطبان از برند و تثبیت جایگاه آن است و در بخش ابتدایی قیف فروش به کار گرفته می‌شود.

لندینگ پیج چیست؟

یک لندینگ پیج (Landing Page)، صفحه‌ای یکتا در فضای وب است که دامنه‌ی آن متصل به دامنه‌ی سایتی است که خدمات لندینگ پیج از آن گرفته می‌شود و از این رو با وبسایت متفاوت است. برای مثال هر لندینگ پیجی که در لندین ساخته شود، آدرس آن به صورت landin.ir/landingpage در خواهد آمد؛ در این URL بخش بعد از اسلش به انتخاب سفارش‌دهنده تعیین می‌شود.

صفحه فرود یا لندینگ پیج به منظور تشویق مخاطبان، لیدها و مشتریان بالقوه به انجام یک عمل خاص یا Call To Action ساخته می‌شوند؛ این اقدام یا CTA می‌تواند عضویت در یک خبرنامه‌ی ایمیلی، خرید یک محصول یا خدمات، تمدید اشتراک، ثبت اطلاعات تماس یا مواردی مشابه باشد. هدف نهایی یک لندینگ پیج تبدیل مخاطبان سایت به لید یا تبدیل لید به خریدار است و از این رو بدون نوار ناوبری طراحی می‌شوند.

میکروسایت یا لندینگ پیج؛ کدام را انتخاب کنیم؟

لندینگ پیج و میکروسایت هر یک کاربرد خاص خود را دارند و هر دوی آنها می‌توانند به افزایش آگاهی و جایگاه برند شما کمک کنند و هر دو از وبسایت‌ها کوچک‌ترند. با این حال میکروسایت‌ها می‌توانند برای ایجاد آگاهی بیشتر از برند موثر باشند زیرا صفحات متعددی دارند و به کاربران امکان گشت و گذار بین این صفحات، تماشای ویدیوهای متعدد و تعامل بیشتر را می‌دهند. از طرفی اگر به دنبال تبدیل لید به خریدار باشید پس تنها انتخاب شما باید لندینگ پیج باشد؛ صفحات فرود بلیت طلایی کسب و کارها برای افزایش فروش در فضای وب به حساب می‌آیند. 

میکروسایت

نکته‌ی پایانی

خوب است میکروسایت و لندینگ پیج در جعبه ابزار کسب و کار شما موجود باشند و با توجه به نیازها، اهداف و منابع خود به سراغ ابزاری بروید که پاسخگوی این نیازها باشد. اگر به دنبال ایجاد آگاهی و شناخت بیشتر از برند خود در میان مخاطبان و کاربران هستید، میکرو سایت گزینه‌ای منطقی است اما اگر به دنبال افزایش فروش هستید بدون تردید باید به سراغ لندینگ پیج‌ها بروید.

* این یادداشت ترجمه‌ای است از: ?Microsite vs. Landing Page: What’s The Difference.