گزارشی از کمپین زنجیره همدلی؛ امیدوار و همدل در کنار هم
پس از گذشت یک ماه از پایان کمپین زنجیره همدلی، گزارشی از عملکرد این کمپین را برای دادن تصویری شفافتر از آنچه در طول این کمپین گذشت، آماده کردهایم.
اوایل مهر ماه امسال بود که محدودیتهای اعمال شده بر اینترنت و فیلترینگ گسترده شبکههای اجتماعی منجر به آسیبهای بزرگی بر چرخه اقتصادی کشور شد. در این میان کسبوکارهای فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشترین ضرر را متحمل شدند.
از سوی دیگر اما اعلام شرایط نامناسب و چالشهای بسیار از طرف کسب و کارهای نوپا منجر به شکلگیری موجی از حمایت و همدلی میان استارتاپهای خرد و کلان به منظور کمک به کسب و کارهای آسیبدیده در این شرایط را به همراه داشت؛ و کمپین زنجیره همدلی در دل همین موج شکل گرفت.
ما نیز در لندین به عنوان عضوی از خانواده دیجیتال مارکتینگ کشور با این مشکلات و چالشها روبرو بودیم اما در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعیمان متعهد شدیم تا نسبت به دغدغههای کسب و کارهای همکارمان بیتفاوت نباشیم. در نتیجه تصمیم به برگزاری کمپین مشترکی با عنوان «زنجیره همدلی» گرفتیم.
این کمپین فراتر از انتظار ما در طول یک ماه برگزاری با استقبال گسترده کسبوکارها همراه شد و به بزرگترین کمپین حمایتی از کسبوکارهای نوپا از زمان محدودیت اینترنت تبدیل شد.

داستان کمپین زنجیره همدلی با حضور بیش از «70 کسب و کار و رسانه»
این کمپین با هدف کمک به کسبوکارهای آسیب دیده شروع به کار کرد. بدین شکل که در لندینگ پیجی با طراحی و ساخت لندین، کسب و کارها خدماتی که میتوانستند در یک مدت مشخص رایگان ارائه دهند را قرار دادند تا کسب و کارهای آسیبدیده بتوانند در این شرایط حساس از این خدمات استفاده کنند. در واقع با ایجاد فضایی غیررقابتی، در یک حرکت اجتماعی برای زنده نگه داشتن اکوسیستم استارتاپی اقدام کردیم.
به همین دلیل در ابتدا با انتشار یک فرم از کسب و کارها خواستیم تا آمادگی خود برای شرکت در این طرح را اعلام کنند؛ موج حمایتها فراتر از انتظارمان بود و نزدیک به بیش از 70 کسب و کار برای شرکت در این کمپین و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده اعلام آمادگی کردند.
با این حال به جهت رعایت شرط کمپین که حضور کسب و کارهای B2B و آنلاین بود، پس از بررسیهای صورت گرفته حضور 55 کسب و کار در این کمپین قطعی شد. بدین ترتیب این کسب و کارها در یک باکس با ارائه بخشی از خدمات خود به صورت رایگان مشارکت کردند. فهرست زیر کسب و کارهایی هستند که در این کمپین ما را همراهی کردند:
- لندین
- رایچت
- ایسمینار
- زرین پال
- پادرو
- تپسل
- پاکت
- ازکی دات کام
- دفتر شما
- آژانس دیجیتال مارکتینگ هدف
- آژانس دیجیتال مارکتینگ پیلبان
- مدیانا
- شتاب دهنده کانی بوم
- فضای کار اشتراکی کوآپ
- اسپکسا
- لیارا
- ویرگول
- سامانه پشتیبان سازمانی آراد
- ترگمان
- اکسبیتو
- خودنویس
- نرم افزاری آموت
- تاپین
- ویدی وود
- زرین پال
- پادرو
- چاپ پیشگامان
- ماپرا
- آیتول
- شرکت Apiconsole
- جت رندر
- هلثینو
- تترلند
- دیتاک
- وب متریک
- ادتریس
- تریتکس
- ابرنئو
- آیچیزها
- میک
- شاهوارپیام
- تجارت یار
- ساخت بازار
- ساخت کار
- اس ام اس دات آی آر
- آکادمی ایده پردازان
- ابرآروان
- درسمن
- استارتاپ استودیو دایان
- بیمه دات کام
- الوفود
- کوئرا
- کارینسو
- خدمات لجستیک ایفا

در همین مسیر رسانهها نیز به جهت کمک به کسبوکارها به نوبهی خود با ما همراه شدند. فهرست زیر، رسانههایی هستند که در این مسیر با پوشش اخبار کمپین زنجیره همدلی به بهتر دیده شدن این کمپین کمک رساندند.
- تجارت نیوز
- پیوست
- آی تی ایران
- دنیای اقتصاد
- راه پرداخت
- ویستا
- مگ ایران
- دی ام برد
- آی چیزها
- اکوموتیو
- شنبه مگ
- استارتاپ 360
- زومیت
- کارنگ
بازدید روزانه 500 کاربر از لندینگ پیج کمپین زنجیره همدلی
کمپین زنجیره همدلی از هفته اول آبان ماه شروع به کار کرد و با گذر زمان هر روز تعداد بیشتری از کسبوکارها به این زنجیره ملحق شدند. در نهایت بعد از چندین بار تمدید زمان کمپین، این زنجیره با مشارکت فوقالعاده کسب و کارها بعد از حدود یک ماه به کار خود پایان داد.
براساس آمار لندین رول باکس هر مجموعه کسب و کار در لندینگ پیج حدود 5 بار کلیک خورده و بیشترین آمار بازدید از لندینگ پیج در تاریخ سه روز اول شروع کمپین بوده است. بیشترین ورودی لندینگ پیج کمپین زنجیره همدلی از طریق خبرگزاریها و رسانههایی بود که اخبار کمپین را پوشش داده بودند.
در طول اجرا نیز به صورت روزانه میانگین بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کاربر از لندینگ پیج زنجیره همدلی بازدید کرده و هر کاربر نیز به صورت میانگین بین ۱ الی ۳ بار از لندینگ پیج را بازدید کرده است.
هدف لندین از برگزاری کمپین زنجیره همدلی کمک به زندهنگه داشتن چراغ امید کسبوکارها در این روزهای سخت و تشکیل زنجیرهای از همراهی و همیاری کسبوکارها در این شرایط نامناسب با شعار «باهم برای زنده نگه داشتن امید تلاش میکنیم» بود.
باور ما در لندین نه تنها در این شرایط بلکه در هر موقعیتی ایجاد زنجیرهای از همبستگی و اتحاد میان کسبوکارهای اکوسیستم استارتاپی به منظور کمکرسانی و پشتیبانی از یکدیگر است.
باور داریم با همبستگی و تعامل میان کسبوکارها این اکوسیستم میتواند تا حد مطلوبی در جهت رفع موانع و مشکلات پیش آمده قدم بردارد. به امید گذر از این شرایط نامناسب و روشن ماندن همیشگی چراغ اکوسیستم استارتاپی کشور.