نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

کومارکتینگ چیست؟ + 6 گام اجرای کمپین بازاریابی کوبرندینگ

کومارکتینگ

 کومارکتینگ چیست؟ + 6 گام اجرای کمپین بازاریابی کوبرندینگ

کومارکتینگ شکلی از استراتژی بازاریابی است که در آن برندها و سازمان‌ها با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند کسب و کار خود را بزرگ‌تر کنند. به طور معمول این برندها با یکدیگر دارای شبا‌هت‌هایی هستند مانند فعالیت در یک صنعت مشترک – صنعت غذا، لوازم الکترونیکی،… – یا داشتن مخاطبان مشترک.

فهرست مطالب:

  • کومارکتینگ چیست؟
  • کومارکتینگ یا کوبرندینگ؟
  • کومارکتینگ چطور عمل می‌کند؟
  • کومارکتینگ و لندینگ پیج مشترک
  • 6 گام اجرای یک کمپین کومارکتینگ
  • نکته‌ی پایانی

کومارکتینگ

کومارکتینگ چیست؟

کومارکتینگ، یک استراتژی مفید برای برندی است که می‌خواهد به طیف گسترده‌تری از مخاطبان دسترسی پیدا کند، آگاهی از برند را افزایش دهد و شکل متفاوتی از محتوا را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. فرایند رشد دو برند به شکل همزمان و با همکاری یکدیگر از طریق به اشتراک‌گذاری تخصص‌ها و ارائه‌ی ارزشی تازه به مخاطبان هر دو کسب و کار را می‌تواند کومارکتینگ نامید.

شرکت‌ها معمولاً با همکاری یکدیگر سعی می‌کند آفری به مخاطبان خود ارائه کنند که برای مخاطبان هر دو کسب و کار ارزشمند باشد؛ چیزی که به Co-Branded Offer می‌گویند. در همکاری به شکل Co-Marketing، دو کسب و کار بر روی تولید و پروموت یک محتوا یا محصول کار می‌کنند و هر دو از نتایج آن بهره می‌برند.

با تکیه بر یک رابطه و همکاری با یک برند دیگر، کمپین‌های کومارکتینگ سعی می‌کنند با تلاش کمتر، لید‌های بیشتر، مخاطبان بیشتر و آگاهی بیشتری در اکوسیستم خود ایجاد کنند.

کومارکتینگ یا کوبرندینگ؟

نمی‌شود از کومارکتینگ صبحت کنیم اما اشاره به کوبرندینگ نداشته باشیم. با اینکه بسیاری این دو را اساساً یک چیز می‌دانند، اما می‌توان برخی‌ تمایزهایی جزیی و کلیدی بین آنها قائل شد. کوبرندینگ به همکاری بازاریابی دو برند برای خلق مخصولی بهتر و باارزش‌تر با به کارگیری تخصص و دانش یکدیگر است؛ کومارکتینگ اما از این نیز یک قدم فراتر می‌رود.

کمپین‌های کومارکتینگ به تیم‌ها فرصت می‌دهند تا یک آفر مشترک را پروموت کنند: مانند یک محصول واحد و مشترک یا به عبارتی محصولی کو-برند شده (Co-Branded Product) یا یک محتوای مشترک. در یک رابطه‌ی کومارکتینگی، هر دو شرکت یک آفر را پروموت کرده و در سود آن شریک می‌شوند.

کومارکتینگ چطور عمل می‌کند؟

رایج‌ترین استراتژی کومارکتینگ، از طریق همکاری دو برند و کمپانی که مخاطبان مشترکی دارند بر روی یک محصول یا محتوای مشترک و پروموت کردن آن توسط هر دو برند انجام می‌شود.

محتوای گفته شده – ایبوک، وبینار، قالب‌های آماده، … – معمولاً بر روی یک لندینگ پیج و پس از یک فرم لید قرار می‌گیرند تا کمپانی‌ها بتوانند از طریق لیدها تازه‌ای جذب کنند؛ با این کار نرخ لید‌هایی که به سمت این دو برند سرازیر می‌شوند دو برابر می‌شود.

اما این تنها راه اجرای یک کمپین بازاریابی مشترک نیست. یکی دیگر از شیوه‌های رایج، برپایی مشترک یک رویداد و تقسیم کردن هزینه‌ها و سود رویداد با یکدیگر است. نوشتن بلاگ‌پست‌هایی به عنوان مهمان در بلاگ یکدیگر نیز یکی از فعالیت‌های کومارکتینگی کم‌هزینه است.

مهم‌ترین فاکتور در زمان پیدا کردن پارتنر و توافق بر روی یک کمپین بازاریابی مشترک، اطمینان حاصل کردن از مشترک بودن اهداف دو برند است. برای مثال اگر یک برند به دنبال جذب لید و دیگری به دنبال فروش بلیت برای رویداد سالانه‌ی خود باشد، به سختی می‌توان کمپین مشترکی طراحی کرد که هر دو برند را به هدف خود برساند.

کومارکتینگ و لندینگ پیج مشترک

یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هر کمپین بازاریابی مشترکی، لندینگ پیج است. محتوا و پیغامی که توسط دو برند ارسال می‌شود باید یکسان باشد و هیچ چیز بهتر از یک لندینگ پیج مشترک نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

در یک صفحه فرود اشتراکی، هر دو برند لوگوی خود را در هدر قرار داده و نام هر دو در محتوا ذکر می‌شود. دسترسی داشتن هر دو کمپانی به لیدها و دیتای به دست آمده یکی دیگر از مواردی است که استفاده از لندینگ پیج را نه صرفاً یک ایده‌ی هوشمندانه که به یک ضرورت بدل می‌کند. کمک گرفتن از لندینگ پیج‌ساز لندین برای ایجاد یک لندینگ پیج مشترک می‌تواند به میزان زیادی در هزینه و زمانی اجرای کمپین صرفه‌جویی کند.

6 گام اجرای یک کمپین کومارکتینگ

کمپین‌های بازاریابی مشترک نیز مانند هر کمپینی و شاید حتی بیش از دیگر کمپین‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و طراحی گام به گام آن است. در این بخش به شش گام اساسی طراحی و اجرای یک کمپین بازاریابی می‌پردازیم.

1. کمپین را مشخص کنید.

پس از تعیین موضوع و شکل کمپین، با کمک ابزاری مانند یک فایل گوگل داک، ایده‌ها، چالش‌ها و دغدغه‌های خود را یک به یک و به شکلی شفاف ثبت کنید. استفاده از گوگل داک این امکان را می‌دهد که در طول چند روز اعضای مارکتینگ هر دو تیم به صورت همزمان بر روی جزییات کمپین کار کنند. این کار کمک می‌کند تا تیم‌ها نیاز به جلسات مشترک کمتری داشته باشند و در زمان صرفه‌جویی کنند.

2. با تولید محتوا آغاز کنید.

وقتی قالب و جزییات کمپین را مشخص کردید، تولیدکنندگان محتوای دو برند می‌توانند کار خود را آغاز کنند. معمولاً تقسیم‌بندی به این صورت که یک تیم محتوای متنی و تیم دیگر محتوای تصویری را به عهده می‌گیرد؛ به این شکل در عین تقسیم‌بندی وظایف کمپین بین دو گروه، محتوای نهایی انسجام بیشتری نیز خواهد داشت.

البته نباید فراموش کرد که این فرایند نیاز به هماهنگی کامل و گام به گام پیش رفتن اعضای دو تیم دارد. پس از تکمیل اولین درفت، آن را برای گرفتن تاییدیه برای پارتنر خود ارسال کنید. بین زمان تکمیل محتوا و زمان انتشار یک بازه‌ی زمانی معقول در نظر بگیرید تا تیم‌ها فرصت اصلاح و ایجاد تغییرات لازم را داشته باشند.

3. محتوای کمپین را نهایی کنید. 

در زمان نهایی کردن محتوای کمپین، از تیم‌های پروموت بخواهید تا با بررسی محتوا نسبت به تعیین ابزارها و کانال‌های پروموت محتوا اقدام کنند. مواردی مانند طراحی و ساخت لندینگ پیج مشترک، ایمیل، تصاویر شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها، پست‌های بلاگ؛ از آنجایی که کار با یک تیم دیگر پروسه‌ی زمانی یک کمپین را کمی طولانی‌تر می‌کند، انجام همزمان برخی تسک‌ها به سریع‌تر پیش بردن کارها کمک می‌کند.

4. محتوای خود را پروموت کنید. 

خیلی مهم است که زمان‌بندی دقیق و یکسانی با پارتنر خود داشته باشید. در تاریخ تعیین شده، هر دو تیم نسبت به ارسال ایمیل‌ها، بارگذاری پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و بلاگ سایت‌ها به صورت همزمان اقدام می‌کنند. پس از نهایی کردن محتوا و پیش از رسیدن تاریخ انتشار، اعضای هر دو تیم می‌توانند با برگزاری جلسات طوفان فکری مشترک، بهترین تاکتیک‌ها و زمان‌بندی را برای انتشار و پروموت محتوا داشته باشند. آیا هر دو تیم در توییتر خود از یک هشتگ استفاده می‌کنند؟ هر تیم چه مخاطبانی را و از طریق چه کانالی هدف می‌گیرد؟

5. نتایج را ارزیابی کنید. 

کمپین در حال اجرا و پروموت است. حالا زمان بررسی و ارزیابی اولیه است. پیش و بیش از هرچیز آیا به اولین اهداف خود دست یافتید یا خیر؟ اگر در این زمینه موفق نشدید، چه عواملی در آن اثرگذار بودند؟ سپس به بررسی لید‌های دریافتی بپردازید. آیا لیدهای به دست آمده به اندازه‌ی لیدهایی که در کمپین‌های انفرادی خود برگزار می‌کردید با کیفیت هستند؟

مواردی مانند نرخ تبدیل لید به مشتری، امتیازدهی مخاطبان و بازخوردی که از تیم فروش خود دریافت می‌کنید باید مورد بررسی قرار بگیرند. در نهایت پرسیدن سوال‌های زیر می‌تواند در ارزیابی کمپین مشترک به شما کمک کند:

  • آیا این همکاری موفقیت‌آمیز بود؟
  • آیا پارتنر شما از این همکاری رضایت داشت؟
  • آیا کار با پارتنرتان سخت بود؟
  • آیا محتوایی که تولید شد از محتواهایی که به تنهایی تولید می‌کردید کیفیت بالاتری داشت؟
  • چه چیزهایی هنگام کار با پارتنرتان خوب پیش رفت و در چه مسائلی دچار اصطکاک شدید؟

6. ارتباط خود با پارتنرتان را حفظ کنید. 

با به پایان رسیدن یک کمپین مشترک، همکاری شما با برند همکار به پایان نمی‌رسد. ارتباط با برند همکار در طول کمپین امری بدیهی است اما پس از پایان کمپین نیز باید به تبادل اطلاعات با همکار خود ادامه دهید. با اینکه معمولاً انجام کمپین‌های مشترک پیاپی چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد، اما شاید فرصت‌هایی پیش رو باشند که دو طرف به همکاری دوباره تشویق کنند. حتی در غیر این صورت نیز مهم است که تصویر خوبی از برند خود به نمایش بگذارید و فارغ از نتیجه‌ی کمپین، رفتاری حرفه‌ای داشته باشید.

نکتۀ پایانی

راه‌ها و شیوه‌های بسیاری برای همکاری برندهای با یکدیگر وجود دارد که می‌تواند برای هر دو سودمند باشد. در کومارکتینگ هرگز از امتحان و تجربه‌ی ایده‌های نو پاپس نکشید. سعی کنید کمپین‌های مختلفی با برندهای مختلف داشته باشید تا بهترین پارتنر و بهترین کمپین ممکن را برای مخاطبان خود پیدا کنید و بیشترین سود را به دست آورید.

– منبع: ?What Is Co-Marketing.