ChatGPT چیست و چه اثری بر دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا دارد؟
ChatGPT چیست؟ چرا همه دربارهی آن حرف میزنند؟ تاثیر آن بر آیندهی دیجیتال مارکتنیگ و تولید محتوا چیست و چطور میتوانیم از آن استفاده کنیم؟ این موارد و سوالات ریز و درشت متعدد دیگری در مواجهه با این پدیدهی جذاب هوش مصنوعی به ذهن هرکسی که حرفهاش مرتبط با بازاریابی دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین باشد هجوم میآورد؛ ما در این یادداشت سعی کردیم به نوبهی خود به برخی از این سوالات پاسخ دهیم و ابهامات را حول این تکنولوژی انقلابی کمتر کنیم. بیایید با یک سوال پایهای شروع کنیم: ChatGPT دقیقاً چیست؟!
ChatGPT چیست؟
ChatGPT مخفف عبارت Chat-Based Generative Pre-Trained Transformer و به معنای «مبدل تولیدگر از پیش تعلیمدیدهی گفتگومحور(!)» در اواخر سال 2022 از طرف کمپانی OpenAI معرفی شد. این تکنولوژی جدید بر پایهی مدل قدیمیتر خود GPT-3 که در سال 2020 معرفی شده بود ساخته شده و در واقع نسل سوم مدلهای تولیدگر زبان کمپانی OpenAI محسوب میشود.
ChatGPT یک چتبات یا ربات گفتگوست که توانایی مشارکت فعال و تولید پاسخهای مرتبط در مباحث مختلف است؛ درست مانند یک انسان. این چتبات میتواند حجم بزرگی از داده را آنالیز کرده و بر اساس آنها حتی دست به پیشبینی و ایدهپردازی بزند.
چتبات ChatGPT به این دلیل به شهرت رسیده که توانسته همهی مرزهای پیشین فناوریهای هوش مصنوعی را رد کند و انقلابی در این حوزه پدید آورد. ویژگی منحصر به فرد و متمایزکنندهی ChatGPT در این است که نه تنها میتواند به صورت خودکار به سوالات پاسخ دهد بلکه در پاسخهایش گفتگوهایی که پیشتر صورت گرفته را نیز لحاظ میکند و از این نظر بسیار به یک انسان شبیه است.
فراتر از آن این چتبات توانایی تولید محتوا، نوشتن متن و شعر، انجام تحقیقات و تحلیل و آنالیز متون و محتواها را دارد. ChatGPT میتواند همچنین قابلیت ارائهی توصیه برای جذب ترافیک به سایت، تولید محتوای متادیسکریپشن پستهای بلاگ و کپیرایتینگ را نیز داراست؛ اینجاست که پای دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا به ماجرا باز میشود.
قابلیتها و امکانات ChatGPT در تولید محتوا چیست؟
ظرفیتهای استثنایی این چتبات امکانهای متعددی را پیش روی دیجیتال مارکترها قرار میدهد و قابلیتهای آن از صرفاً تولید محتوای متنی فراتر میرود؛ در ادامه به برخی از موارد استفاده و کاربردهای ChatGPT در دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوا میپردازیم.
1. شناسایی کلمات کلیدی و ارائهی پیشنهاد
به کمک ChatGPT میتوان به سرعت و به راحتی تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی را انجام داد. تنها کاری که باید بکنید این است که وارد چت شده و کلمهی کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و این چتبات فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را در اختیار شما قرار میدهد. این فهرست بر اساس آخرین و بیشترین جستجوهای صورت گرفته در موتورهای جستجوست.
2. بررسی گرامر و ایرادات نگارشی
این بات میتواند دستیار شما در نویسندگی باشد و با دنبال کردن توصیهها و بازخوردهای آن میتوانید کیفیت و استایل نگارش خود را بهبود ببخشید؛ به علاوه این چتبات همهی ایرادات نگارشی و گرامری شما را شناسایی کرده و به صورت خودکار آنها را برطرف میکند.
3. ایجاد پشتیبانی مشتری
بدون شک ارائهی پشتیبانی به مشتریان به شکلی اثربخش یکی از دلایل اصلی رضایت مشتریان و رشد هر کسب و کاری است؛ به ویژه اگر این پشتیبانی به صورت 24 ساعته فعال باشد. مزیت اصلی این چتبات در ارائهی پاسخهای شخصیسازیشده و مرتبط با سوالاتی است که کاربران و مشتریان از آن میپرسند. این چتبات توانایی خلاصهسازی، ترجمه و بیان متفاوت مفاهیم مختلف است.
4. تولید محتوای خلاق
تردیدی نیست که ChatGPT میتواند سئو و مارکتینگ را دگرگون خواهد کرد و فرصتها و امکانهای تازهای در این حوزهها ایجاد خواهد کرد و یکی از این دگرگونیها در بخث تولید محتواست. این چتبات توانایی تولید متونی را دارد که بسیار شبیه به متون نوشتهشده به دست انسانهاست. کیفیت بالای ChatGPT در تولید محتوا میتواند بسیاری از کسب و کارها را از ساعتها تخصیص زمان برای تولید محتوا متناسب با پرسونای خریدار بینیاز کند.
معایب و ضعفهای ChatGPT در تولید محتوا چیست؟
بزرگترین عیب ChatGPT برای ایرانیان در حال حاضر در دسترس نبودن آن در داخل ایران است. گذشته از آن این تکنولوژی ضعفهای خاص خودش را نیز دارد و استفادهی بیملاحظه از آن میتواند نتایج منفی در پی داشته باشد؛ اما چالشهای استفاده از ChatGPT دقیقاً چه چیزهایی هستند؟
1. بروز نبودن
یکی از معایب اصلی این فناوری بروز نبودن دیتای آن است. دادهها و اطلاعات چتجیپیتی متعلق به سال 2021 و پیش از آن هستند و رویدادهای روز را شامل نمیشوند و اگر به دنبال محتوایی مربوط به رویدادهای روز باشید، نمیتوانید روی ChatGPT حساب باز کنید.
2. عدم دقت و جانبدارانه بودن
باید متذکر شد که چتجیپیتی نمیتواند تماماً جایگزین هوش انسانها شود و همیشه دقت صد در صدی ندارد. یکی از دیگر از ایرادات قابل توجه آن جانبدارانه بودن آن است؛ البته که این جانبداری همیشگی و در همهی حوزهها نیست اما نمیتوان اطلاعات و محتوایی که از ChatGPT دریافت میشود را به صورت پیشفرض دقیق و بیطرفانه تلقی کرد.
با وجود اینکه محتوای تولید شده توسط چتجیپیتی آگاهیبخش است و به شکلی استاندارد نوشته شده، عمق و پرسپکتیو کافی ندارد و از این رو محتوای آن منحصر به فرد نیست.
3. قابل شناسایی بودن
الگوریتمهای گوگل توانایی شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را دارند. فناوری چتجیپیتی بر اساس محتوای مقالات، وبسایتها و کتابهای مختلف تعلیم داده شده است و صرفاً همان مطالب را بازسازی و ارائه میکند و این کار بر خلاف خط مشی گوگل است.
اگر الگوریتمهای گوگل محتوای متوجه شوند که از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بهره میبرید، سئو و جایگاه محتواهایتان با مشکل روبرو خواهند شد. برای جلوگیری از این مسئله باید به یاد داشته که چتجیپیتی انسان نیست و نمیتواند جای افراد را بگیرد. به ChatGPT و دیگر فناوریهای هوش مصنوعی باید به چشم دستیاران انسانها و نه جایگزین آنها نگاه کرد.
نکتهی پایانی
ChatGPT با ارائهی شیوهها و امکانهای نو، بسیاری از صنعتها و حوزههای کسب و کار از جمله دیجیتال مارکتینگ را به شدت تحت تاثیر ظرفیتهای خود قرار داده است. با تمام اینها اگر بخواهیم محتوایی اصیل و باکیفیت تولید کنیم، ChatGPT به دلیل برخ ضعفهایی که بالاتر به آنها اشاره شد بهترین گزینه نیست و نمیتواند جایگزین انسانها در تولید محتوا باشد؛ البته هنوز!
* این یادداشت ترجمه و خلاصهای است از: ChatGPT & Its Importance For SEO.