7 + 9 نکته برای افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید
افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید، به بیان سادهتر عبارت است از ارتقاء ترافیک ورودی و جذب مشتریان بالقوه بیشتر. در حقیقت لید یا سرنخ، همان مشتریان بالقوه هستند که بیتردید هر چه تعداد آنها بیشتر باشد، در قیف فروش میتوان به مشتری نهایی بیشتری دست یافت. اما برای افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود، نیازمند رعایت نکات و برخورداری از دانشی هستیم که بتوانیم به کمک آن افزایش نرخ تبدیل لندینگ پیجها را محقق کنیم. یکی از حساسترین بخشهای ساخت صفحه فرود، طراحی فرم جمع آوری لید است. در ادامه با ما همراه باشید.
چگونه فرم جمع آوری لید اثربخشتری طراحی کنیم؟
اگر میخواهید افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید را تجربه کنید، باید پیش از هر چیز به درک عمیقی از ابعاد مختلف طراحی یک فرم مناسب برای صفحه فرود برسید. باید بتوانید فرمی طراحی کنید که در زمینههای زیر حداقل استانداردها را دارا باشد:
ساختار
فرمی که در لندینگ پیج شما به نمایش در میآید، باید ساختاری استاندارد، منظم و ساده داشته باشد. حتما سعی کنید به نحوه چینش فیلدها، سایز آنها، استفاده از رنگهای مختلف، سفیدخوانی کافی، فواصل میان بخشها، و همچنین نحوه به نمایش درآمدن فرم توجه ویژه داشته باشید. معمولا فرم جمع آوری لید در قالبهای پاپآپ، اسلاید، ثابت یا CTA Placement به نمایش درمیآید. اما گاهی بد نیست شیوههای خلاقانهتری نیز برای نمایش این فرم در نظر بگیرید تا مخاطب را بهتر با خود همراه کنید.
فیلد ورودی
فیلد ورودی یا فیلد فرم به باکسی گفته میشود که مخاطبان اطلاعات را در آن مینویسند یا انتخاب میکنند. فیلد ورودی باید در همه فرمها وجود داشته باشد و بدون آن نمیتوان افزایش نرخ تبدیل فرم جمع آوری لید را متصور شد. زیرا در این صورت لید در برقراری ارتباط با فرم دچار سردرگمی میشود.
برچسب فیلد
برچسب هر فیلد توضیح مناسبی درباره اجزای فرم ارائه میدهد. این توضیح باید صریح، کوتاه و همهفهم باشد تا پیام فرم به شکل صحیح به مخاطب منتقل شود.
دستیار
بله درست خواندید، دستیار! برای اینکه هر شخص بتواند فرم جمع آوری لید را به درستی تکمیل کند، نیاز دارد یک دستیار آنلاین به شبهات او پاسخ بدهد و دستیارش باشد. گاهی نمایش یک باکس توضیحات به بیان ساده در کنار هر فیلد، نمایش اطلاعات لازم برای تکمیل فرم به صورت پاپآپ یا در دسترس قرار دادن تجربه کاربری سایر کاربران برای عموم بازدیدکنندگان از لندینگ پیج، میتواند دستیار خوبی برای مشتریان بالقوه باشد.
اعتبارسنجی
اعتبارسنجی اتوماتیک اطلاعات وارد شده در فیلدها ابزار مناسبی در راستای تصحیح اشتباهات احتمالی در تکمیل فرم است. البته گاهی اختلال این سیستم میتواند موجب شود عده کمتری از مشتریان فرم را تکمیل کنند. بنابراین باید همواره از صحت کارکرد این سیستم اطلاع حاصل کنید.
دکمه CTA
CTA کوتاه شده عبارت call-to-action است. در پایان هر فرم جمع آوری لید باید از یک دکمه برای ثبت اطلاعات وارد شده استفاده کرد. دکمهای با ابعاد و طراحی مناسب که معمولا که روی آن کلمه Submit درج شده است. این دکمه باید طراحی خوشایندی داشته باشد. به این ترتیب که رنگ آن دلپذیر و ابعادش تا اندازهای بزرگ باشد که به چشم بیاید.
پیام تشکر
در نهایت پس از فشردن دکمه ثبت، یک پیام تشکر برای مخاطب به نمایش درمیآید. هدف از نمایش پیام تشکر، اول به وجود آوردن حس خوب در افراد جهت تکمیل فرم و دوم اعلام پایان فرآیند پُر کردن فرم جمع آوری لید است. البته در برخی موارد پس از تکمیل فرم، مراحل دیگری مانند ورود به لینک ارسال شده به آدرس ایمیل شخص نیز وجود دارد که میتوان وجود چنین مرحلهای را در باکس تشکر اعلام کرد.
با رعایت اصول مذکور در طراحی فرم صفحه لندینگ پیج، میتوان تجربه کاربران از تکمیل فرم را بهینه و به افرایش نرخ تبدیل فرم جمع آوری لید کمک کرد. همیشه یک تجربه دوستداشتنی و User Friendly در دنیای اینترنت موجب میشود کاربران دوباره به آن محیط بازگردند. اهمیت طراحی اصولی فرم صفحه فرود نیز درست در همین نکته نهفته است.
نکات مهم برای افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید
اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید هستید، علاوه بر اصول اولیه باید نکات ریز اما به شدت تاثیرگذاری را حین طراحی فرم صفحه فرود مد نظر داشته باشید. گاهی ممکن است برخی از نکات، ساده و بدیهی بهنظر برسند اما در مواردی بسیاری از همین نکاتِ به اصطلاح پیش پا افتاده رعایت نمیشوند و از سرعت افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید میکاهند یا آن را به نرخ منفی میرسانند.
بر این اساس توصیه میشود وقتی قصد دارید فرم صفحه فرود را طراحی کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
از یک عنوان شفاف و هماهنگ با CTA برای فرم استفاده کنید
اگر میخواهید افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید را تجربه کنید، باید برای فرمتان یک عنوان شفاف و صریح انتخاب کنید. ضروری است این عنوان با محتوای پرسشها و دکمه CTA در انتهای فرم هماهنگ باشد. همچنین باید با بیانی ساده و مختصر شرح دهد که چرا کاربر باید وقت خود را جهت تکمیل فرم در اختیار شما بگذارد.
چنانچه عنوان فرم یک موضوع را مطرح کند و درون آن پرسشهایی با موضوعات دیگر مشاهده بشود، کاربران با احساسی ناخوشایند تکمیل فرم را ادامه نخواهند داد. همچنین اگر متن نوشته شده روی دکمه CTA با عنوان فرم متناسب نباشد، کاربر سردرگم و دلسرد میشود.
تعداد فیلدها را تا حد ممکن محدود کنید
هیچ کاربری علاقه ندارد زمان زیادی را برای تکمیل فرم صفحه فرود سایت شما صرف کند. همچنین گاهی پرسش سئوالات جزئی و تا حدودی خصوصی موجب میشود کاربر ادامه تکمیل فرم را به علت احساس عدم امنیت و از میان رفتن حریم خصوصیاش متوقف کند. بهتر است اطلاعات کلی را از کاربر درخواست کنید و زمان زیادی از او نگیرید.
سئوالات را از ساده به سخت بچینید
تصور کنید فرم شما یک تپه است و کاربر برای بالا رفتن از آن باید با یک زاویه و شیب مناسب به قله تپه برسد. پس نخستین سئوال نمیتواند بهعنوان مثال درباره این باشد که «آیا مخاطب نسبت به محصول شما احساس نیاز میکند؟ چرا و به چه دلیل؟» باید سئوالاتی بپرسید که کوتاهجواب باشند و پس از آن به سراغ سئوالات سختتر بروید.
همچنین بهتر است تا آنجا که میتوانید پرسشها را به گونهای طرح کنید که کاربر احساس کند با شما در حال مکالمه است. صمیمی باشید. تردید نکنید اگر حد و اندازه نگاه دارید، صمیمیت هرگز به وجهه مجموعه و سایت شما آسیب نخواهد رساند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که کاربران نباید با مطالعه سئوالات شما تصور کنند که میخواهید از زیر زبانشان حرف بکشید یا از هویت آنها سر در بیاورید. این احساس از سوی کاربر میتواند در روند افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید صفحه فرود در وبسایت شما، یک فاجعه به تمام معنا باشد.
سئوالات و فیلدها را در یک ستون قرار بدهید.
بهترین شکل طراحی فرم، قرار دادن سوالات و باکسها از بالا به پایین در قالب یک ستون است. بهتر است سوالات را نیز بالای هر فیلد، بسته به زبان از راست به چپ یا برعکس، قرار بدهید. این قبیل فرمهای کلاسیک سادهتر، خوشخوانتر و جذابتر هستند. همچنین تکمیل آنها زمان کمتری از کاربران میگیرد. موضوعی که موجب میشود کاربران با یک حس خوب و تجربهای مثبت دکمه CTA را در انتهای فرم بفشارند.
اگر فیلدها و سوالات را در چند ستون و بهصورت زیگزاگی قرار بدهید، مرتکب اشتباهی نابخشودنی شدهاید! میدانید چرا؟ زیرا ممکن است این کار شما موجب شود عده بسیاری از کاربران با مشاهده فرم از تکمیل آن صرف نظر کنند و این یعنی یک شکست کامل در راه افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید صفحه لندینگ پیج شما.
برای فرمهای چند صفحهای، نمودار تکمیل فرم و اعلام وضعیت در نظر بگیرید (افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود)
گاهی طراحی فرم در قالب چندین صفحه و تعداد سوالات به نسبت زیاد اجتنابناپذیر است. در این موارد کار شما برای همراه نگاه داشتن کاربران کمی سخت میشود اما نشدنی نیست. اگر فرم در نهایت به صدور کد اختصاصی یا هر مورد دیگری که کابر به آن نیازمند است منتهی شود، او به هر ترتیب تا انتها پیش میرود. اما وقتی در پایان نیازی از کاربر برآورده نشود، همراه نگاه داشتن او سختتر است. البته در هر 2 مورد، هرگز نباید فرم آنقدر پیچیده و طولانی شود که یک تجربه بد در ذهن کاربر به ثبت برسد.
در مجموع، توصیه میشود بالا یا پایین فرم نموداری وجود داشته باشد که مراحل مختلف تکمیل فرم و تعداد صفحات آن را همراه با وضعیت فعلی کاربر به نمایش بگذارد. کاربر باید بداند الان در حال تکمیل کدام بخش از فرم است، پیشتر کجا بوده و پس از آن صفحه به کجا خواهد رفت.
نمونه این قبیل فرمها را در بسیاری از صفحه فرود دیدهایم. همچنین ضروری است امکان بازگشت به صفحه قبل با حفظ اطلاعات تکمیل شده در صفحه فعلی نیز فراهم باشد تا اگر کاربر احساس کرد نیاز است به صفحه قبلی بازگردد و موردی را به پاسخهایش بیفزاید، بدون نگرانی از دوبارهکاری، یک مرحله به عقب برود.
فرم هوشمند طراحی کنید
به لطف فناوری و استفاده از کوکیها میتوانید فیلدهای فرمتان را بهصورت هوشمند طراحی کنید. منظورمان از هوشمند چیست؟ فرم هوشمند پدیده عجیبی نیست. در این گونه فرمها پاسخ سوالاتی که پیشتر در سایر صفحات و فرمها توسط کاربر درج شدهاند، بهصورت اتوماتیک نمایش داده میشوند.
حتی در مواردی که تعداد پاسخهای قابل عرضه چند مورد باشد، همه آنها برای کاربر به نمایش درمیآید تا در صورت تمایل از بین آنها یک مورد را انتخاب و فرم را با سرعت بالاتری تکمیل کند. از جمله این قبیل اطلاعات میتوان به آدرس ایمیل، نام کاربری پرکاربرد در سایتهای دیگر، شماره تلفن همراه، تلفن ثابت، آدرس، کد پستی و مواردی از این دست اشاره کرد. به این ترتیب، باری از روی دوش کاربران برمیدارید و آنها را به تکمیل فرم مشتاقتر میکنید.
از اعتبارسنجی جزئی بهره بگیرید
منظورمان از اعتبارسنجی جزئی این است که فرم شما باید اعتبار هر فیلد را بهصورت جداگانه بسنجد و به کاربر اعلام کند. اینکه در بالا یا پایین فرم یک پیام هشدار مبنی بر درج اطلاعات غلط در بخشی از فرم به نمایش دربیاید، موجب سردرگمی کاربر خواهد شد. اعتبارسنجی جزء به جزء میتواند راهنمای بسیار خوبی برای کاربر باشد و او را درست به اصل مطلب برساند.
از باکسهایی که بهصورت کشویی گزینههای قابل انتخاب را نمایش میدهند استفاده کنید.
این باکسها در همه موارد بهترین گزینه نیستند اما گاهی میتوانند برای فرم شما یک آسانسور به حساب بیایند. برای سوالاتی که پاسخهای تیپیکال دارند، میتوان از این باکسها استفاده کرد. البته این امکان نیز وجود دارد که کاربر در صورت پیدا نکردن گزینه مناسب در میان فهرست گزینهها، پاسخ خود را بهصورت دستی تایپ کند. علاوه بر این باکسها، بد نیست کنار فیلدهایی که نیاز به توضیح دارند، یک باکس جهت ارائه مثال و شرح لازم به نمایش دربیاید و پس از چند ثانیه ناپدید شود.
وقتی پاسخ سوالات به صورت گزینهای است، به کاربر اجازه انتخاب چند گزینه همزمان را بدهید.
این موضوع شاید ساده بهنظر برسد اما بسیار تاثیرگذار است. اگر به کاربر اجازه بدهید به جای یک گزینه چند مورد را انتخاب کند، او آزادی عمل بیشتری خواهد داشت و همین آزادی عمل موجب میشود تجربه بهتری از کاربری صفحه فرود سایت شما در ذهن او ثبت شود. راز افزایش نرخ تبدیل فرم جمعآوری لید، توجه به همین ریزهکاریهاست.
کلام آخر
جهت طراحی یک فرم کارآمد برای صفحه فرود خود ، اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شدند بیتردید در عین سادگی بسیار کارآمد هستند، اما راستش را بخواهید طراحی فرم جمع آوری لید یک سرویس حرفهای است که باید بر اساس اصول طراحی پرسشنامه و پیمایش، و همچنین قواعد طراحی لندینگ پیجها انجام بشود. پیشنهاد میکنیم اگر تسلط کافی به این موارد ندارید، کار را به کاردان بسپارید و از طراحی بدون مطالعه فرم صفحه فرود پرهیز کنید. با ابزار لندینگ پیج ساز لندین با چند کلیک ساده میتوانید لندینگ پیج خود را بسازید در این فرآیند هم کنار شما هستیم اگر نیاز به راهنمایی داشتید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.