نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

گام‌های طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ از برنامه‌ریزی تا ارزیابی

ساخت لندینگ برای کمپین دیجیتال مارکتینگ

 

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی آنلاین یکی از موثرترین اقدامات جهت افزایش نرخ تبدیل و ترافیک سایت محسوب می‌شود. کمپین در لغت به معنای عملیات نظامی در یک محدوده و جامعه‌ای معین است و نتیجه و هدف آن از پیش مشخص است. یک کمپین دیجیتال مارکتینگ نیز دقیقا در بازه زمانی معین، با بودجه مشخص روی یک جامعه هدف متمرکز می‌شود تا پیامی از پیش تعیین شده را به آن‌ها منتقل کند. اما برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از کمپین خود بگیرید باید دو مورد را مد نظر قرار بدهید. اول ضروری است یک استراتژی بازاریابی دیجیتال داشته باشید و دوم باید ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شکل صحیح و تخصصی به خدمت بگیرید.

 

شیوههای دیجیتال مارکتینگ چه هستند؟

برای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ ابتدا باید شیوه‌های مرسوم بازاریابی دیجیتال را بشناسید. یک کمپین دیجیتال مارکتینگ می‌تواند شامل بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ، تبلیغات آنلاین در دنیای وب، موبایل مارکتینگ، سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مجدد باشد. برای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ معمولا همه یا تعدادی از موارد مذکور به صورت هم‌زمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازاریابی محتوایی

در این روش، محتوا با هدف آموزش و افزودن به اطلاعات کاربران در حوزه کسب‌وکاری که شما فعالیت دارید تولید و در بخش‌هایی چون وبلاگ، سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. هدف این کار نیز ارائه ارزش افزوده به کاربران وب‌سایت و اعضای شبکه‌های اجتماعی و همچنین خریداران کالا یا خدمت شماست.

طراحی کمپین تبلیغاتی

وقتی قصد دارید یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق طراحی کنید، ضروری است همه‌جا خود را در تیررس دید کاربران قرار بدهید. البته در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات به فضای مجازی محدود می‌شود و مقصود ما از تبلیغات، انواع فیزیکی آن نیست. شما باید حین رهبری یک کمپین بازاریابی دیجیتال، در فضای لایتناهی اینترنت تا می‌توانید حضور خود را به شکلی ظریف و حساب‌شده به رخ کاربران بکشید. البته این جمله هرگز به این معنا نیست که تبلیغات را آنقدر تکرار کنید تا اثر خود را از دست بدهند و شیرازه طراحی کمپین فروش شما را از هم بپاشند.

موبایل مارکتینگ

تلفن‌های همراه هوشمند یا اسمارت‌فون‌ها امروزه نقش مهمی در زندگی انسان‌ها بازی می‌کنند و تقریبا نقش دفتر کار، منشی، یک وسیله تفریحی برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم، ابزاری برای سنجش پارامترهای پزشکی و بسیاری موارد دیگر را بازی می‌کنند. پس موبایل‌ها یک فرصت فوق‌العاده سودمند در راه بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شوند. پوش نوتیفیکیشن‌ها، تبلیغات درونِ اپلیکیشن‌ها و آگهی‌های پیامکی از ابزارهای رایج موبایل مارکتینگ هستند. اما باید توجه داشت که از این ابزارها هرگز نباید بدون هدف و به دفعات استفاده کنید، زیرا نه‌تنها اثربخشی خود را از دست می‌دهند، بلکه موجب تبلیغات منفی نیز خواهند شد؛ مانند اتفاقی که برای آگهی‌های اس‌ام‌اسی در ایران افتاده و همه مشترکان را کلافه کرده است.

 

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)

SEO که کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization است، یکی از شاخه‌های اثربخش و پرکاربرد بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. معمولا از طریق ابزارهای تحلیلی کلمات کلیدی مرتبط با یک کسب‌وکار که در موتورهای جست‌وجو به دفعات تکرار شده‌اند شناسایی و مطالب سایت متناسب با آنها سئو می‌شوند. به این ترتیب وقتی کاربری این دسته از کلمات را سرچ می‌کند، لینک سایت شما در رتبه‌های بالا به نمایش درمی‌آید. هر چند ماجرا به این سادگی‌ها نیست و زحمت زیادی دارد. سئو اگر چه ورودی ارگانیک سایت را افزایش می‌دهد، اما یک فرآیند نسبتا طولانی است و نمی‌توان آن را ضربتی انجام داد. به همین دلیل در طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ با توجه به طول دوره کمپین از آن استفاده می‌شود. برای یک سئوی موثر دست‌کم به 3 ماه زمان نیاز دارید. هر چند برای شروع می‌توانید با طراحی صفحات فرود حرفه‌ای و سئوی آنها کار را آغاز کنید. پلتفرم‌های آنلاینی چون لندین در این مورد می‌توانند بسیار به یاری شما بیایند.

ایمیل مارکتینگ

اگرچه بسیاری این روش را منسوخ شده می‌دانند اما بازاریاب‌های خبره در دیجیتال مارکتینگ اعتقاد دارند اگر جامعه هدف بازاریابی ایمیلی به شکل صحیح انتخاب شود، اتفاقا این روش می‌تواند به گونه‌ای بسیار اثربخش و مثبت عمل کند. ایمیل مارکتینگ بیش از هر چیز در حفظ مشتریان نهایی و تبدیل آنها به مشتری وفادار کاربرد دارد.

شبکههای اجتماعی

سوشال مدیا یا شبکه‌های اجتماعی یکی از بازوان قدرتمند بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند. افزایش آگاهی نسبت به برند، جلب اعتماد مشتریان، افزایش ترافیک ورودی سایت و حتی در نهایت فروش محصول یا خدمت می‌توانند در انواع شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام اتفاق بیفتند. البته برخی پیام‌رسان‌ها هم‌چون تلگرام نیز در زمره ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند.

بازاریابی مجدد

حین طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ ضروری است به فکر بازاریابی مجدد نیز باشید و آن را در بطن کمپین خود استارت بزنید. حالا که قرار است که یک کمپین چندجانبه بازاریابی دیجیتال را اجرایی کنید، چرا در کمپین خود افرادی را که پیش‌تر نشانه‌هایی از تمایل به خرید از خود نشان داده‌اند یا یک ‌بار خرید کرده و در مورد خرید دوم شک دارند نشانه نگیرید؟ طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ باید به ریمارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و بازوان قدرتمند اجرایی خود نگاه کند. البته ضروری است پیش‌تر زیرساخت‌های لازم برای ریمارکتینگ از جمله جمع‌آوری اطلاعات کاربران را اجرایی کرده باشید. امور مربوط به دیجیتال مارکتینگ شباهت زیادی به یک پازل دارند و زمانی تکمیل می‌شوند که تمامی تکه‌های آن را به شکل صحیح کنار یکدیگر بچینید.

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ از صفر تا صد

برای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ باید حساب‌شده و گام به گام پیش بروید. با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کار را آغاز کنید و طراحی کمپین را با تحلیل و ارزیابی به پایان ببرید. اجرای هر گام از فرآیند طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ نیز برای خودش اصول و تکنیک‌هایی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

گام نخست: هدفگذاری دقیق

پیش از اقدام به طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ باید هدف‌گذاری دقیق و درستی داشته باشید. ضروری است از قبل بدانید برای چه هدفی در حال طراحی و اجرای یک کمپین بازاریابی دیجیتال هستید و از کجا قصد دارید به کجا برسید. البته برای هدف‌گذاری دقیق کارتان آنقدرها هم آسان نیست زیرا باید شناخت جامع و دقیقی از کسب‌وکار خود داشته باشید. معرفی محصول و سرویس، ارتقاء سطح ارتباط با مشتریان، افزایش آگاهی از برند، کاهش هزینه‌های مشتری در راستای افزایش فروش و مواردی از این دست را می‌توان اهداف عمومی طراحی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ دانست. اما داستان برای همه بیزینس‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. گاهی لازم است هدف اختصاصی خودتان را داشته باشید. در مجموع اهدافی که برمی‌گزینید باید روشن، مرتبط، زمان‌بندی شده، متناسب با توانمندی‌ها و قابل دستیابی و همچنین قابل سنجش و اندازه‌گیری باشند.

گام دوم: شناخت پرسونای مخاطب

سخت نگیرید! پرسونای مخاطب چیز عجیب و غریبی نیست. در یک کلام منظورمان این است که مخاطب‌تان را بشناسید. همین! به بیان دقیق‌تر بدانید در حال طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ برای چه کسانی هستید. سن، مشخصات قومی و نژادی، فرهنگ، مشخصات سرزمینی، جنسیت، تمکن مالی و علاقه‌مندی‌ها مواردی هستند که باید در مورد جامعه هدف و کاربرانی که مخاطب شما محسوب می‌شوند بدانید.

گام سوم: بودجه‌ریزی

برای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ لازم است بدانید چقدر می‌خواهید هزینه کنید. نمی‌شود بزنید به دل کار بعد به فکر بودجه‌ریزی بیفتید. ضروری است به طور دقیق هزینه‌های خود را محاسبه کنید. بگذارید لب کلام را خدمت‌تان عرض کنیم. به کمک بودجه ریزی است که می‌توانید بفهمید کدام‌یک از انواع و شیوه‌های بازاریابی دیجیتال به کار شما می‌آیند. گاهی ممکن است بخواهید ده‌ها میلیون تومان هزینه کنید. در این شرایط شبکه‌های اجتماعی در میان گزینه‌هایتان می‌درخشند اما وقتی بودجه شما تنها به یک میلیون تومان محدود می‌شود بهتر است به سراغ مواردی چون گوگل ادز، ایمیل مارکتینگ، موبایل مارکتینگ و بازاریابی محتوایی بروید. گاهی نیز این امکان وجود دارد که محدودیت بودجه نداشته باشید و از همه شیوه‌ها درست و بجا استفاده کنید. بودجه یک فاکتور کاملا تعیین‌کننده در زمینه طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ است. اما چرا نباید گام به این مهمی را اول از همه برداشت؟ پاسخ کاملا ساده است؛ زیرا تا ندانید با چه هدفی و برای چه کسی می‌خواهید کمپین دیجیتال طراحی کنید، نمی‌توانید در مقیاس توان مالی خودتان به یک بودجه منطقی و حساب‌شده برسید.

گام چهارم: بررسی کانالهای تبلیغاتی

در این مرحله باید نگاهی به کانال‌ها و رسانه‌‌های دیجیتال خودتان بیندازید و ببینید تا چه حد هزینه کردن برای آنها پاسخ می‌دهد. آیا شما تعداد مخاطب فعال کافی برای اینکه محور کمپین خود را روی کانال‌ها و رسانه‌های خودتان قرار بدهید دارید؟ گاهی ممکن است وبلاگ سایت، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، کانال تلگرام، یوتیوب و آپارات شما آنقدر پر مخاطب باشند که بتوانید برای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ روی آنها حساب ویژه باز کنید. اما گاهی برعکس رسانه‌هایتان آنقدر نوپا و ضعیف هستند که اصلا در محاسبات شما جایی نخواهند داشت. یک حالت وسط هم وجود دارد که در آن شرایط می‌توان رسانه‌های کسب‌وکارتان را از طریق تبلیغ در رسانه‌های قوی‌تر تقویت کرد. البته مورد آخر در شرایطی اتفاق می‌افتد که رسانه‌های شما حداقل مخاطب لازم را داشته باشند. در هر صورت باید رسانه‌های خودتان و دیگران را به دقت بررسی کنید تا دریابید کدام کانال‌های دیجیتال برای میزبانی از کمپین شما مناسب‌تر هستند. در این مرحله تبلیغات در سایت‌های بومی و محلی را از یاد نبرید. همچنین حتما باید صفحات فرود سایت خود را به طور مرتب حین اجرای کمپین رصد و آنهایی را که مخاطب بالایی دارند بهینه کنید.

گام پنجم: شخصیت داشته باشید!

ببخشید سوء‌تفاهم نشود. منظورمان شخص شما نیستید. شما بی‌تردید انسان قابل احترام و باشخصیتی هستید. مقصود ما این است که باید برای کسب‌وکار و برندتان شخصیت و هویت ویژه بسازید. هویت یک برند از چه تشکیل شده؟ نظر خودتان چیست؟ بله دقیقا! لوگو، رنگ، فونت‌های تایپوگرافی برند و اسلوگان (شعار تبلیغاتی) شما به علاوه هر المان دیداری دیگری که موجب می‌شود برندتان در ذهن مخاطب حک شود، شخصیت برند شما را می‌سازد. به عنوان مثال شرکت مارلبرو رنگ قرمزی را در بسته‌بندی سیگارها و محصولات دخانی خود مورد استفاده قرار می‌دهد که کاملا با برند آن عجین شده؛ تا جایی که آن رنگ به نام قرمز مارلبرو شهرت یافته است!

گام ششم: همه شرایط را برای فروش مهیا کنید

بازاریاب‌ها معمولا حین طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ افزایش فروش را جزو اهداف اصلی خود در نظر می‌گیرند. بنابراین شما باید حین اجرای کمپین همه شرایط را برای تسهیل و تسریع فروش مهیا کنید. نمی‌توانید تبلیغات وسیع و هدفمند داشته باشید اما راه و روش ساده‌ای برای خرید آنلاین یا حتی حضوری پیش پای مخاطبان خود قرار ندهید. اتفاقا ضرورت دارد شرایط خرید را با استفاده از طراحی صفحات فرود ساده، مهندسی شده و جذاب برخوردار از call-to-actionهای حرفه‌ای و خلاقانه برای آنها به اندازه نوشیدن یک لیوان آب ساده کنید. کار سختی نیست. فقط کمی خلاقیت و برنامه‌ریزی می‌خواهد. در این راه استفاده از مشاوران حرفه‌ای و پلتفرم‌های تخصصی طراحی لندینگ پیج، از جمله لندین را نیز از یاد نبرید.

گام هفتم: تحلیل دادهها

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ با اجرای آن پایان نمی‌یابد. بلکه ضروری است به صورت مداوم داده‌های حاصل شده از شیوه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال را که در کمپین شما مورد استفاده قرار گرفته‌اند بررسی کنید. تجزیه و تحلیل این داده‌ها اطلاعات نابی در اختیارتان قرار می‌دهد که گاهی یک آینه تمام‌نما از شرایط کسب‌وکار یا سازمان شماست. با استفاده از این اطلاعات نسبتا گسترده و ترجمه آنها به زبان‌های بصری مانند انواع نمودارها و دیاگرام‌ها قادر خواهید بود قدرتمندانه کمپین خود را روز به روز بهینه‌تر کنید و نتیجه‌ای را که از ابتدا به دنبال آن بوده‌اید به حد بیشینه خود برسانید. نرخ کلیک، ترافیک ورودی، نرخ تبدیل، نرخ پرش یا فرار، تحلیل اطلاعات حاصل از فرم جمع‌آوری لید در لندینگ پیج‌ها، نرخ بازدید، نرخ درگیری با محتوای شما (Engagement) به علاوه میزان افزایش اعضا و فالوورها در شبکه‌های اجتماعی از جمله پارامترهایی هستند که باید مورد ارزیابی و تحلیل صحیح قرار بگیرند.

گام هشتم: بازگشت به استراتژیها

ضروری است نتایج حاصل شده از کمپین را با استراتژی‌ها مطابقت بدهید تا دریابید اهداف کلان مجموعه خود را تا چه اندازه به پیش برده‌اید.

پیشنهاد نهایی

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ یک اقدام هنرمندانه است، مخصوصا وقتی بودجه محدود باشد. با بودجه اندک نیز می‌توان طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ را به نحو احسن انجام داد و یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال موفق را رهبری کرد. همیشه کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ وابسته به بودجه‌های چندده یا چندصد میلیونی نیستند. هر قدر هم بودجه اندکی دارید، با اعتماد به نفس از مسیرهای ارزان اما اثربخش کمپین خود را به پیش ببرید. تردید نکنید موفق خواهید شد. فقط غیرممکن، غیرممکن است.