بهینهسازی صفحه فرود جهت بالا بردن نرخ تبدیل و تعداد مخاطبان یک وبسایت، فاکتوری حیاتی به حساب میآید. بیتردید یکی از اهداف مهم طراحی صفحات فرود، کمپینسازی است. اما اگر میخواهید از کمپینهایتان بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، باید حتما بهینهسازی لندینگ پیجهایی که طراحی میکنید را مد نظر داشته باشید. ساختن یک صفحه فرود پایان کار نیست، بلکه ضروری است لندینگ پیجتان را به صورت منظم بر اساس دادههای کاربران بهینه و بهروزرسانی کنید.
چرا بهینهسازی صفحه فرود به نفع ماست؟
بگذارید در ابتدا بگوییم منظورمان از بهینهسازی چیست. اصلا بهینهسازی یعنی چه؟ Optimization یا بهینهسازی صفحه فرود تعریف سادهای دارد. این مفهوم یعنی: «فرآیند دستیابی به مقدار صحیح متغیرها، به صورتی که منجر به رسیدن به بهترین پاسخ برای صورت مسئله (در مورد صفحه فرود ارتقاء نرخ تبدیل) شود.» سخت شد، نه؟ بگذارید با یک مثال، داستان را سادهتر توضیح بدهیم. تصور کنید شما باید روزانه طی ساعات مشخصی فرزندتان را به مدرسه برسانید و میان نقطه A و B جا به جا شوید. در این شرایط باید طی یک زمان کوتاه و پیش از اینکه زنگ مدرسه بخورد، به مقصد برسید. دیر رسیدن موجب جریمه انضباطی فرزندتان خواهد شد و از طرفی به سایر امور روزمره نمیرسید. به این ترتیب شما میکوشید استفاده از وسیلههای مختلفی را برای به موقع رسیدن به مدرسه، بررسی و بهترینشان را انتخاب کنید.
مترو، بیآرتی، اتوبوسهای معمولی شرکت واحد، تاکسی، تاکسی اینترنتی و خودروی شخصی، گزینههای شما هستند. اما از میان این انتخابها شما بیتردید گزینهای را مورد استفاده قرار میدهید که بتوان با استفاده از آن سریع، کمدردسر، بدون ترافیک و شلوغی به مدرسه رسید. این میشود انتخاب بهینه! شما از این طریق مسیر روزانه خود را بهینهسازی میکنید. در این راه تنها سرعت مد نظر نیست. شاید مترو سریعترین گزینه باشد، اما شلوغ است و معطلی دارد. شاید خودروی شخصی گزینه راحتتری به نظر برسد اما دغدغههای خاص خودش از جمله ترافیک و جای پارک را خواهد داشت. به عنوان مثال، تاکسی اینترنتی یک گزینه بهینه است؛ بهینهسازی صفحه فرود نیز همین الگو را دارد.
بازگردیم سر ماجرای اصلی. چرا این بهینهسازی به نفع کسبوکار ماست؟ زیرا یک مرور ساده بر هدف اصلیتان از ساخت صفحه فرود میتواند نشان بدهد یک صفحه فرود بهینه تا چه اندازه نسبت به صفحات فرود متعدد و کمتوان برتر است. شما کمپین میسازید و صفحه فرود طراحی میکنید تا لید جذب کنید. به معنای سادهتر، از میان کاربران اینترنت برای خودتان مشتری بالقوه، نهایی و وفادار بسازید. پس یکی از اهداف طراحی صفحه فرود برای یک موضوع خاص، بازاریابی بهتر است. هدف دیگر میتواند فروش زیاد در یک بازه زمانی کوتاه باشد. بر این اساس، شما صفحه فرود و فرم جمع آوری لید طراحی میکنید که در نهایت به اطلاعات مشتریان دست به نقد برای محصولتان دسترسی یابید. شبکهسازی و دریافت اعضای بیشتر برای سایت نیز از جمله سایر اهداف است. زمانی که قصد دارید به بهینهسازی صفحه فرود بیندیشید، ضروری است به هدفی که در ابتدا برای آن پیج لندینگ تعریف کرده بودید بازگردید و بسنجید که صفحه فرود شما در راستای هدفتان عمل میکند یا نه؟ اگر پاسخ مثبت باشد، باید این فرآیند را بهبود بخشید. اما وقتی جواب این سئوال منفی است، ریتارگتینگ یا «هدفگیری دوباره» چاره کار خواهد بود.
بهینهسازی صفحه فرود را از کجا آغاز کنیم؟
راستش را بخواهید بهینهسازی صفحه فرود در حقیقت پیش از ساخت آن آغاز میشود! بله درست خواندید، قبل از اینکه دست به طراحی لندینگ پیج بزنید، باید آن را بهینه بسازید. بر این اساس رعایت نکات زیر ضروری است:
- هدفگذاری صحیح
باید از قبل بدانید هدفتان از طراحی و ساخت صفحه فرود، در موضوع خاص و مدنظر شما چیست.
- شناخت مخاطب
باید از قبل بدانید مخاطب صفحه فرودتان چه کسانی هستند، در چه ردهی سنی قرار دارند، بیشتر در کدام نقطه جهان متمرکزند، بیشتر در چه حوزهای فعالیت میکنند، علاقهمندیهایشان در چه زمینههایی است و … حتی برای این منظور میتوانید مخاطبان خود را دستهبندی کنید و برای هر دسته پیج لندینگ بهینه خودش را بسازید.
- پیشنهاد جذاب شما چیست؟
باید از قبل بدانید میخواهید چه پیشنهادی به مخاطبان و کاربران صفحه فرود ارائه بدهید که سخت بتوانند آن را رد کنند. اصلا محصول یا خدمت شما چگونه میتواند کاربران را تشویق به خرید کند.
- صفحه فرود شما چه اجزایی باید داشته باشد
باید از قبل بدانید یک صفحه فرود به چه چیزهایی نیاز دارد و چه مواردی برای آن غیرضروری است. برای مثال عنوان کلی، عناوین ریزتر، بدنه، فرم جمعآوری لید و دکمه دعوت به اقدام یا CTA چارچوب کلی یک صفحه فرود را میسازند. اما نباید خودتان را محدود به این موارد بکنید. توجه داشته باشید که هیچ نسخه یکسانی برای همه کسبوکارها وجود ندارد. پس باید از قوه خلاقیت و روندهای جدید طراحی صفحه فرود نیز بهره بگیرید. استفاده از تصاویر مناسب و روانشناسی رنگها از جمله این موارد هستند.
حین بهینهسازی صفحه فرود باید به چه نکاتی توجه داشت؟
حال میرسیم به مرحله ساخت پیج لندینگ. حین ساختن صفحه فرود باید به نکاتی توجه داشته باشید که در نهایت به یک پیج لندینگ بهینه برسید. از جمله این نکات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- منعطف باشید
نباید خودتان را درگیر چارچوبها و قوانین ساخت پیج لندینگ بکنید. ضرورت دارد خلاق باشید و در عین حال از آزمونها و آمار و ارقام کمک بگیرید. طراحی صفحه فرود باید انعطاف لازم را داشته باشد.
- از تیترهای روشن و صریح استفاده کنید
نباید عنوان اصلی و زیرتیترها را طولانی، مفهومی و گنگ انتخاب کرد. ضروری است عناوین صفحه فرود شما، موضوع و پیشنهاد اصلی صفحه فرود را به خوبی بیان کنند.
در این دوره و زمانه کسی حوصله مطالعه متنهای بلند را ندارد. پس بکوشید گزیده بنویسید و لُب کلام را بگویید. بدنه اصلی صفحه فرود نباید متن زیادی داشته باشد.
نباید در فرم لید از فیلدهای زیاد استفاده کنید. همچنین باید بکوشید فیلدهایتان از سایز و ظاهر مناسبی برخوردار باشند. خوانایی نوشتهها را نیز در فرم لید از یاد نبرید.
دکمه call-to-action باید ساده، بزرگ و واضح باشد. ضرورت دارد این دکمه را تا آنجا که میتوانید مینیمال اما خلاقانه طراحی کنید.
- مشتریان قبلی خود را به نمایش بگذارید
با استفاده از تصاویر و ویدئوهای اعلام رضایت مشتریان قبلی در صفحه فرود، از همان ابتدا بذر اعتماد را در میان مشتریان بپاشید. جلب اعتماد مشتریان بسیار اهمیت دارد. همچنین در راستای جلب اعتماد بیشتر باید به حریم خصوصی آنها احترام گذاشت.
- از ابزارهای آمارگیری استفاده کنید
بهرهگیری از ابزارهای آمارگیری موجب میشود بتوانید از همان ابتدا به دادههای اصیل دسترسی داشته باشید.
برای بهینهسازی صفحه فرود پس از ساخت آن باید به چه نکاتی توجه داشت؟
کمی قبلتر نیز عنوان کردیم، بعد از اینکه صفحه فرود مورد نظرتان را ساختید، کار به هیچ عنوان به اتمام نرسیده است. ساختن صفحه فرود مانند صاحب فرزند شدن است. اتفاقا پس از تولد فرزند کارتان آغاز میشود. باید به طور مرتب از فرزند خود نگهداری کنید و در رشد او بکوشید. در این راستا نکات زیر را فراموش نکنید:
- استفاده از ابزارهای تحلیل دیجیتال
دادههای صفحه فرود باید در بازههای زمانی منظم تحلیل شوند و از دادههای تحصیل شده در راستای بهینهسازی صفحه فرود بهره گرفت. یکی از بهترین راهها برای به دست آوردن آمار و ارقام، استفاده از ابزارهای دیجیتال است. نظرسنجیها نیز جواب میدهند اما این ابزارها کارکرد به اصطلاح تمیزتر و کم شک و شبههتری دارند. از جمله مشهورترین ابزار آزمایش صفحه فرود باید به «تست A/B» اشاره کرد. گوگل اُپتیمایز نیز ابزار کارآمد دیگری است.
- طراحی مینیمال
طراحی کلی پیج لندینگ باید ساده و به دور از پیچیدگی باشد. در دنیای امروز بشر تمایل زیادی به مینیمالیسم پیدا کرده و اتفاقا این کمینهگرایی در فضای وب نیز خودش را بسیار عیان نشان میدهد. باید همه المانها را متناسب با استراتژی بازاریابی دیجیتال و کمپینسازی خود بسازید. به دراپباکس نگاهی بیندازید. دراپباکس یک نمونه ایدهآل از سادگی در طراحی پیج لندینگ است.
برای بهینهسازی صفحه فرود باید آن را برای موتورهای جستوجو بهینه کنید. استفاده از تکنیکهای سئو در این مورد بسیار کارآمد است. بکوشید از کلمات کلیدی پرکاربرد و پرتکرار در موتورهای جستوجو، متناسب با موضوع صفحه فرود بهره بگیرید، اما نه آنجور که کاملا واضح و آزاردهنده باشد. آنها را هنرمندانه در متن و عناوین هضم کنید. باید کاری کنید که وقتی کاربران در موتور جستوجوگر مشهوری چون گوگل موضوعات مرتبط با عنوان صفحه فرودتان را سرچ میکنند، دست کم در صفحه نخست نتایج، پیج لندینگ شما به نمایش دربیاید. صفحه دوم به بعد گوگل بیشتر به درد مخفی کردن گنج میخورند، زیرا کسی به آنها سر نمیزند!
- جذابیت بیافرینید
ضروری است همواره بکوشید به صفحهتان جذابیت تزریق کنید. عناوین جذاب و تحریککننده کاربران به پیگیری کسبوکار شما، پیشنهادهایی که نتوان به آنها «نه» گفت، تصاویر با کیفیت و هر آنچه جذابیتآفرین است را در خدمت بگیرید.
- ریسپانسیو را فراموش نکنید
اگر صفحات فرود قدیمی دارید، حتما آنها را بهینه کنید. باید بگوییم یکی از مهمترین اقدامات برای بهینهسازی پیجهای لندینگ قدیمی، افزودن قابلیت سازگاری با گوشیهای تلفن هوشمند برای آنهاست. در جهان امروز 90 درصد کاربران عمومی با استفاده از اسمارتفونها در فضای مجازی قدم میزنند و کاری به کامپیوترهای دسکتاپ، لپتاپها و حتی تبلتها ندارند. دور، دور فبلتهاست. پس باید صفحات فرود خود را برای آنها بهینه کنید.
- برای صفحات فرودتان برنامه داشته باشید
منظورمان این است که کمپینهای تبلیغاتی بسازید. یکی از سادهترین کمپینها، تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز است. همچنین از شبکههای اجتماعی یا پیامرسانهای برجستهای مانند تلگرام برای افزایش نرخ تبدیل صفحه فرودتان بهره بگیرید. خلاصه کلام، باید از کانالهای مختلف کاربران را به سوی صفحه فرودتان روانه کنید. پیشتر هم گفتیم، نمیتوان صفحه فرود را ساخت و به امان خدا رها کرد. اگر قصد ندارید برای لندینگ پیجهایی که میسازید وقت صرف کنید، اصلا آنها را نسازید سنگینتر هستید.
- لینک غیرضروری در صفحه نگنجانید
به هیچ عنوان نباید صفحه فرود را با لینکهای اضافه شلوغ و حوصلهسربر کنید. شما تنها چند ثانیه زمان دارید که کاربر را در صفحهتان حفظ کنید. بکوشید با سادهسازی «همه چیز» در صفحه او را در لندینگ پیجتان نگاه دارید.
کدام صفحات فرود نیازمند بهینهسازی هستند؟
در مجموع همه صفحات فرود نیاز دارند با استفاده از روندهای جدید طراحیِ صفحات فرود بهینه شوند. اما اوضاع برخی از صفحات قدیمی ممکن است خیلی وخیم باشد. پس باید بهینهسازی آنها را در اولویت بگذارید. لندینگ پیجهایی که مشکلات زیر را دارند، باید برای بالا بردن تعامل کاربران و نرخ تبدیل بهینه شوند:
- صفحات فرود با طراحی ضعیف و شلوغ
- صفحات فرودی که عنوان جذاب یا مرتبط با اهداف کمپین شما ندارند.
- لندینگ پیجهایی با CTA گنگ و ناکارآمد
- صفحات فرود ناسازگار با اسمارت فونها
چرا بهینهسازی صفحه فرود اهمیت دارد؟
این سئوال را گذاشتیم برای انتهای نوشتار که بتوانیم به آن پاسخ جامعتری بدهیم. واقعیت این است که هدف اصلی از طراحی صفحه فرود، بالا بردن نرخ تبدیل است. به بیان سادهتر، ما میخواهیم بیشتر بفروشیم و کاربران بیشتری را وارد قیف فروش خود کنیم. در این راستا یک صفحه فرود بهینه معجزه میکند. هرگز نباید نقش صفحات فرود و طراحی حرفهای آنها را نادیده بگیریم. این کار به هیچ عنوان یک اقدام خودآموز و تجربی صِرف نیست، بلکه یک فعالیت حرفهای است و باید به آدمهای متخصص سپرده شود.
برای این منظور میتوانید به کسبوکارهایی مانند لندین که به صورت تخصصی در این خصوص فعالیت میکنند اعتماد کنید. همچنین همانگونه که پیشتر ذکر کردیم، بهینهسازی صفحه فرود بسیار مهم است. در این راه نیز میتوانید روی لندین حساب باز کنید. بهینهسازی صفحه فرود هم از هزینههایتان میکاهد، هم نرخ تبدیلتان را افزایش میدهد و هم موجب میشود با سرعت بیشتری به یک برند قابل اطمینان بدل شوید.
نکته پایانی
بهینهسازی صفحه فرود یا LPO که کوتاهشده عبارت (Landing Page Optimization) است دستیابی به بالاترین نرخ تبدیل را برای کسبوکار شما در فضای مجازی تضمین میکند. بهینهسازی لندینگ پیج حتی میتواند به شما جهت صرفهجویی در منابع مالی، از جمله هزینههای تبلیغاتی کمک کند. پس کار را دست کاردان بسپارید و با استفاده از علم روز بازاریابی دیجیتال فروش خود را به شکل چشمگیری بالا ببرید.