نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

بازاریابی درونگرا چیست؟ | 4 مرحله‌ی پیاده‌سازی آن کدامند؟

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا چیست؟ | 4 مرحله‌ی پیاده‌سازی آن کدامند؟

بازاریابی درونگرا – که با نام‌های بازاریابی جاذبه‌ای، بازاریابی ربایشی یا بازاریابی اجازه‌ای نیز شناخته می‌شود – نوعی از استراتژی است که در آن با تولید محتوای ارزشمند که هماهنگ با نیازهای مخاطب شماست، رابطه‌ای عمیق و بلند مدت با آنها شکل می‌دهید. مشتریان شما به این دلیل مشتری شما شده‌اند چون برای مشکلات و نیاز‌هایشان به آنها راه حل‌های کاربردی ارائه می‌کنید.

این راه حل‌ها در اشکال و فرم‌های مختلف به وجود آمده و در انواع پلتفرم‌ها ارائه می‌شوند و هر یک برای مرحله‌ای خاص از سفر خریدار طراحی شده‌اند. بازاریابی درونگرا نیز تماماً در همین باره است: ارائه‌ی راه حلی که پرسونای خریدار شما به دنبال آن می‌گردد.

بازاریابی درونگرا

انواع محتوای بازارایابی درونگرا چیست؟

برخی از فرم‌های تولید محتوا از جمله‌ی رایج‌ترین اشکال محتوا در بازاریابی درونگرا هستند اما در میان این اشکال، محتوا می‌تواند در اندازه‌ها و سبک‌ها متفاوتی تولید شود؛ فهرست زیر انواع رایج تولید محتوا در بازاریابی جاذبه‌ای را نشان می‌دهد:

  • بلاگ
  • ایبوک
  • اینفوگرافیک
  • ویدئو
  • وبینار
  • شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی درونگرا چطور عمل می‌کند؟

بازاریابی درونگرا بسیار اثرگذار است زیرا تماماً بر پایه‌ی نیازها و خواسته‌های مشتریان طراحی شده و پاسخی است به آنچه در جستجوی آن هستند. در بازاریابی جاذبه‌ای کسی به دنبال این نیست که برند خود را در چشم مخاطب فرو کند! بلکه در این نوع بازاریابی باید در زمان درست در مکان درست حضور پیدا کنید و پاسخگوی چالش‌های مخاطبانتان باشید.

باید به خاطر داشت که بازاریابی درونگرا اگر به تنهایی به کار گرفته شود نمی‌تواند شما را به نتایج دلخواه برساند و باید آن را همراه با دیگر تاکتیک مارکتینگ یعنی بازاریابی برونگرا ترکیب کرد. کلید یک استراتژی بازاریابی جاذبه‌ای موفق تولید محتوای ارزشمندی است که بتوان آن را از طریق استراتژی‌های بازاریابی برونگرا پروموت کرد.

بازاریابی درونگرا راهی عالی برای ایجاد تعامل و رابطه با مشتریان و هدایت و همراهی در طول سفر مشتری است. برای مثال شما می‌توانید ایبوکی بنویسید که مخاطبان وبسایت و بلاگ شما به آن علاقه‌مند هستند و به راحتی اطلاعات تماس خود برای دریافت این کتابچه‌ی الکترونیکی را در اختیار شما قرار می‌دهند و تبدیل به لید شما می‌شوند.

بازاریابی درونگرا چه هدفی را دنبال می‌کند؟

نتیجه‌ی واقعی و ایده‌آل Inbound Marketing ایجاد آگاهی از برند و جذب مخاطب است. در این نوع مارکتینگ هدف تولی محتوای با ارزش و با کیفیتی است که مخاطبان را به صورت جدی به برند شما و از خرید از شما علاقه‌مند کند.

مخاطبانی که از طریق بازاریابی درونگرا جذب می‌کنید فقط کسانی نیستند که به لید شما بدل می‌شوند. در واقع بازاریابی جاذبه‌ای به ندرت مستقیماً منجر به فروش می‌شود. این شکل از بازاریابی به شهرت برند و تصویری که مخاطب از شما در ذهن دارد مرتبط است و به همین دلیل مدیریت آن از مدیریت فرایند فروش دشوارتر است.

بازاریابی ربایشی (یا جاذبه‌ای یا درونگرا) درباره‌ی کمک کردن به دیگران است؛ با تولید محتوایی که پاسخگوی مشکلات مخاطبان باشد و منجر به ایجاد ترافیک به سمت سایت شما شود. اگر بازاریابی جاذبه‌ای به درستی انجام شود باعث رشد لیدهای باکیفیت شما خواهد شد که در ادامه و با تولید محتوای اختصاصی می‌توان آنها را به مشتریان بدل کرد.

چه کسانی متد بازاریابی درونگرا را به کار می‌گیرند؟

بازاریابی درونگرا برای هر کسی است که می‌خواهد رابطه‌ای عمیق و طولانی با مشتریان خود ایجاد کند. اگر از چالش‌ها و سوالات مخاطب هدف خود آگاه باشید با استراتژی این نوع بازاریابی می‌توانید بهترین پاسخ‌ها و راه حل‌ها را برای آنان فراهم کنید.

قبل از شروع به طراحی استراتژی بازاریابی درونگرا باید حواستان باشد که این جنس از بازاریابی نیازمند آن است که بتوانید به صورت مستمر مجموعه‌ای از محتواهای آگاهی‌بخش و جذاب تولید کنید. این کار را می‌توان در اندازه‌ای بزرگ یا کوچک انجام داد اما در هر صورت باید منابع لازم برای اختصاص زمان و انرژی برای تولید محتوای باکیفیت را داشته باشید.

بازاریابی درونگرا یک استراتژی فوق‌العاده برای کسب و کارها کوچک است؛ با اینکه این مدل بازاریابی چندان ارزان نیست اما پس از مدتی کتابخانه‌ای از محتوا با ارزش در اختیارتان خواهد بود که نرخ بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالایی خواهد داشت.

کسب و کارها کوچک با بودجه‌های کوچک می‌توانند از این نکته به نفع خود استفاده کنند. کسب و کارهای کوچک با اندکی تلاش می‌توانند آثار بزرگی به جا بگذارند و محتوایی تولید کنند که پاسخگوی مشکلات اساسی مشتریان باشد.

مشتریانی که شما به دنبالشان هستید همین حالا در گوگل در حال پرسیدن سوال‌های خود هستند. می‌خواهند بدانند چطور کسب و کار خود را گسترش دهند یا چه محصولی را باید بخرند. دیر یا زود به جواب خواهند رسید و شما می‌توانید آن جواب‌ها را برایشان فراهم کنید و برای همین باید از بازاریابی درونگرا استفاده کرد.

نکته‌ی پایانی

بازاریابی درونگرا طبیعی‌ترین و مشتری‌مدارترین شیوه‌ی معرفی و ایجاد آگاهی از برند و بهترین مکمل برای استراتژی‌های بازاریابی برونگرای شماست. چه کسب و کاری نوپا و کوچک باشید و چه یک کمپانی بزرگ باید در حوزه‌ی کاری خود پیشرو باشید. این مدل بازاریابی به شما این فرصت را می‌دهد که چنین تصویری در ذهن مخاطبان خود ایجاد کنید و هر روز با جذب کلیک‌های بیشتر این تصویر را پر رنگ‌تر کنید.

* این یادداشت ترجمه و خلاصه‌ی دو مقاله‌‌ی زیر است:

?What is Inbound Marketing و Four Stages of the Inbound Marketing Methodology.