نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک راه بهینه برای جلب توجه و جذب مخاطبان و مشتریان بالقوه است. فرایندی که عموماً هزینه‌ی چندانی ندارد اما دارای بازگشت سرمایه‌ی قابل توجهی است. به کمک بازاریابی محتوا می‌توان فضایی خلق کرد که مخاطبان و جامعه‌ی هدف شما در آن با برند، محصولات و خدمات شما آشنا شوند و کسب و کار شما را به عنوان یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند مشکلاتشان را برطرف کند در نظر بگیرند. به کمک بازاریابی محتوا می‌توانید به مشتریان در روند تصمیم‌گیری خود برای خرید کردن از شما کمک کنید.

با بازاریابی محتوا می‌توانید شمار مشتریان و مخاطبان خود را افزایش دهید. این نوع از بازاریابی کمک می‌کند تا تصویر مثبتی از برند خود در ذهن مخاطبان ایجاد کنید و در نتیجه به کسب و کار خود رونق ببخشید. بازاریابی محتوا در این روزها چیزی فراتر از صرفاً یک ترند است و به یکی از بخش‌های اساسی هر کسب و کار دیجیتالی بدل شده است.

این شکل از بازاریابی در فضای وب بهتر دیده می‌شوید و می‌توانید خود را به شکلی که می‌خواهید معرفی کنید و به طور خلاصه با ثبت خود در خاطر مخاطبان، در فضای رقابتی و اشباع اینترنت زنده می‌مانید. این روزها صرف حضور در اینترنت کافی نیست و باید به طور جدی به نحوه‌ی حضور، دیده شدن و تعامل خود با مخاطب نیز توجه کنید.

بازاریابی محتوا

چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

شیوه‌های دیگری به جز بازاریابی محتوا نیز برای حضور در فضای اینترنت وجود دارد، پس چرا بازاریابی محتوا را انتخاب کنیم؟ چون بازاریابی بر پایه‌ی محتوا، اساس همه‌ی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. چه بخواهید در فضای سوشال و شبکه‌های اجتماعی دیده شوید، چه بخواهید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید یا مخاطبان را به وبسایت خود جذب کنید، در هر صورت به محتوا نیاز دارید.

محتوا، پادشاه است. با استفاده از محتوا می‌توانید از راه‌های متفاوتی به اهداف متعددی دست یابید. به خاطر داشته باشید که امروزه مردم برای بهره بردن از محتواهای مختلف حق انتخاب دارند و رقابت سختی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد. کاربران فضای آنلاین این روزها در اقیانوسی از اطلاعات غرق شده‌اند و اگر می‌خواهید آن را جذب کسب و کار و برند خود کنید باید بهترین محتوا را در اختیار آنها قرار دهید.

فواید بازاریابی محتوا چیست؟

تا به اینجا به بسیاری از فواید و اهمیت‌های بازاریابی محتوا و برخی از ضرورت‌های به کارگیری این استراتژی اشاره کرده‌ایم اما در ادامه به طور خاص به چند مورد کلیدی خواهیم پرداخت.

  • جذب ترافیک به سایت
  • ایجاد ارزش برای مخاطبان
  • جلب توجه مخاطب
  • ایجاد تصویری مثبتی از برند
  • ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی محصولات و خدمات
  • افزایش فروش 
  • ایجاد لید بیشتر
  • کاهش هزینه‌های جذب مشتری
  • افزایش ارزش طول عمر مشتری

نقش بازاریابی محتوا در بازگشت سرمایه چیست؟

بازگشت سرمایه یکی از معیارهایی است که باید در همه‌ی استراتژی‌های بازاریابی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بازگشت سرمایه (Return On Investment یا به اختصار ROI) از مهم‌ترین معیارها برای هر برند و کسب و کاری است. معیاری بسیاری بدیهی که تصویر خوبی از عملکرد سرمایه‌گذاری‌های شما به دست می‌دهد.

چقدر برای تولید محتوا هزینه می‌کنید و این محتوا چقدر برای شما درآمد دارد؟ با محاسبه‌ی میزان بازگشت سرمایه می‌توانید درک خوبی از میزان اثرگذاری استراتژی‌های بازاریابی محتوای کسب و کار خود داشته باشید و در صورت نیاز رویکرد خود در این زمینه را اصلاح کنید و بهبود ببخشید.

نکته‌ی پایانی

بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای آنلاین یک ضرورت است. با خلق پرسونای خریدار، تولید محتوای اصولی برای آن پرسونا و طراحی یک سفر مشتری هوشمندانه و استفاده‌ی بهینه از کانال‌های مختلف می‌توانید جایگاه کسب و کار خود را در فضای آنلاین تثبیت کنید.

* این یادداشت ترجمه‌ و خلاصه‌ای است از: Content Marketing Guide.