تولید محتوا چیست؟ | صفر تا 100 آنچه نیاز دارید بدانید
تولید محتوا (Content Creation) اساس همهی فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ است. فرایند انجام تحقیقات، ایدهپردازی و تبدیل آن ایدهها به چیزی ارزشمند و سپس پروموت کردن آن برای مخاطبی که به صورت هدفمند انتخاب شده است. محتوای دیجیتال اشکال گوناگونی دارد از جمله صفحات وب، بلاگ، صفحات فرود، اینفوگرافیکها، ویدئوها و پستهای شبکههای اجتماعی.
هدف از تولید محتوا چیست؟
هدف اصلی تولید محتوا جذب مشتریان جدید یا بازگرداندن مشتریان قدیمی است. یکی از استراتژیهای بازاریابی درونگرا ارائهی محتوای ارزشمند به صورت رایگان است. با این محتواها به این ترتیب شما نه تنها رویکرد کسب و کار خود را به نمایش میگذارید بلکه اطلاعاتی که مخاطبان برای تصمیمگیری در مورد خریدهای خود دارند را در اختیار آنها قرار میدهید؛ این یکی از نقشهای اساسی هر فروشندهای در مرحلهی اول سفر خریدار است.
چرا تولید محتوا مهم است؟
هر روزه ملیونها محتوای جدید در فضای وب منتشر میشوند. برای دیده شدن توس مخاطبان و اثرگذاری بر مشتریان بالقوه باید محتوایی باکیفیت داشته باشید؛ یعنی محتوای شما نه تنها باید خوب نوشته شده و طراحی شده باشد بلکه باید با نیازهای مخاطبان نیز هماهنگ باشد. میزان تلاشی برای تولید محتوا برای برند خود انجام میدهید رابطهی مستقیمی با میزان ارزشی دارد که از آن نسیب برند شما میشود.
تولید محتوا چه انواعی دارد؟
محتوا به دهها شکل و فرم متفاوت تولید و عرضه میشود. یک یادداشت، ویدئو، صدا و عکس. برخی از محتواهایی در فضای دیجیتال مارکتینگ تولید میشوند معمولاً یکی از اشکال زیر را دارند:
- محتوای متنی: بلاگ، ایبوک، ایمیل، پستهای شبکههای اجتماعی
- محتوای تصویری: اینفوگرافیکها، گیفها
- محتوای صوتی: پادکست و کتاب صوتی
- محتوای ویدئویی: انیمیشن، وبینارها
تولید محتوا چه فرایندی دارد؟
تولید محتوا هیچوقت یک فرایند مشخص و ثابت ندارد اما برخی متدها و شیوهها نشان دادهاند که موفقیت بیشتری به همراه دارند. یک فرایند بهینه در ایجاد محتوا فضایی را در اختیار شما قرار میدهد که برای خلاقیت به خرج دادن نیاز دارید. در مجموع یکی فرایند بهینهی طراحی و ساخت محتوا فرایندی است که کمک کند محتوا در زمان درست تولید شده و بازخورد و نتیجهای که مد نظر دارد را به ارمغان بیاورد.
چه ابزارهایی برای تولید محتوا وجود دارند؟
کیفیت کار تولیدکنندههای محتوا به میزان زیادی به کیفیت ایدهها و ابزارهایشان بستگی دارد. با منابع درست، امکان انجام بهتر تحقیقات و تولید محتوای باکیفیت بسیار بیشتر است. به علاوه قالبهای تولید محتوا میتواند سرعت کار شما در ایجاد محتوا را افزایش دهد و فرصت بیشتری را برای ایدهپردازی و نوآوری در اختیارتان قرار دهد. فهرست زیر برخی از ابزارهای پراستفاده در میان تولید کنندههای محتوا در دنیا را نشان میدهد:
- ابزارهای جستجوی محتوا: گوگل ترند
- ابزارهای سئو و آنالیز: سِمراش، گوکل آنالیتیکس
- ابزارهای نوشتن: گوگل داکس
- ابزارهای تصویرسازی و طراحی: فتوشاپ، ادوب ایلاستریتور، کانوا
- ابزارهای ساخت ویدئو: ادوب پرمیر
البته هرگز نیاز نیست از همهی این ابزارها در همهی مواقع استفاده کنید ولی فضای رقابتی و شلوغ تولید محتوا در اینترنت هر تولیدکنندهی محتوایی را ملزم میکند تا با این ابزارها آشنا باشد و در هر زمان با توجه به نیازها و ایدههای خود به سراغ این ابزارها برود.
یک تیم تولید محتوا از چه افرادی تشکیل میشود؟
برخی برندها همهی بار تولید، طراحی استراتژی، آنالیز محتوای خود را بر دوش یک نفر میگذارند. بیشتر کسب و کارها اما سعی میکنند مسئولیتهای مختلف را در قالب یک تیم بر عهدهی افراد متخصص و مختلف بگذارند.
راهاندازی کمپینهای مارکتینگ نیازمند کار سخت و صرف انرژی زیاد است و با اینکه هر دیجیتال مارکتری به مهارتهای متعددی مجهز است، ایدهآل آن است که وظایف و فشار کار بین اعضای یک تیم تقسیم شود؛ به این ترتیب شانس تولید محتوای اثرگذار به صورت مستمر نیز بیشتر میشود. اما یک تیم تولید محتوا معمولاً از چه افرادی تشکیل میشود؟
- استراتژیست
- نویسنده/ویراستار
- طراح گرافیک
- مدیر شبکههای اجتماعی
- ویدئوگرافر
- مدیر پروژه
- متخصص فروش
- اینفلوئنسرها
چطور محتوای خود را ارزیابی کنیم؟
همهی نکاتی که تا به اینجا به آنها اشاره کردیم بیمعنا خواهند بود اگر محتوایی که تولید میکنید را مورد ارزیابی قرار ندهید. باید با استفاده از ابزارهای آنالیز و تحلیل هر محتوایی که منتشر میکنید را مورد سنجش قرار دهید. با این کار نه تنها متوجه میزان اثرگذاری محتوای خود میشوید بلکه فرصتهای تازهای برای ساخت محتوای جدید پیش روی شما قرار خواهد گرفت.
* این یادداشت ترجمهای است از: ?What Is Content Creation.