نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

صفحه فروش یا صفحه فرود؟ کسب‌وکار من به کدام نیاز دارد؟

صفحه فروش یا صفحه فرود

صفحه فروش یا صفحه فرود؟ کسب‌وکار من به کدام نیاز دارد؟

محصول یا خدماتی برای فروش دارید اما نمی‌دانید در فضای پر هرج و مرج وب از چه طریقی باید محصولات و کالاهای خود را پروموت کنید و به فروش برسانید. وبسایت، صفحه فروش یا صفحه فرود؟ کدام یک مناسب کسب‌وکار شماست؟ این سوالی است که در این یادداشت به آن پاسخ خواهیم داد.

صفحه فرود چه کاربردی دارد؟

بسیاری از افراد از «صفحه فرود» برای فروش محصول و کالا استفاده می‌کنند اما این کار دیگر به گذشته تعلق دارد. نقش و کاربرد اصلی صفحه فرود یا لندینگ پیج، «جمع‌آوری لید و سرنخ فروش» است. در بسیاری از مواقع کسب‌وکارها در ازای ارائۀ یک امتیاز خاص به صورت رایگان مانند یک کتابچۀ الکترونیک، یک دورۀ آموزشی کوتاه، وقت مشاوره یا حتی کد تخفیف، اطلاعات تماس کاربران مانند شماره تماس یا آدرس ایمیل آن‌ها را دریافت می‌کنند.

صفحات فرود به طور کلی ساختار بسیار ساده‌ای دارند؛ لندینگ پیج‌ها در اکثر مواقع بسیار کوتاه هستند، تیتری جذاب دارند، اطلاعات مختصری دربارۀ وعده‌ای که در تیتر معرفی شده ارائه می‌کنند و یک فرم جمع‌آوری لید که کاربران در آن می‌توانند اطلاعات تماس خود را وارد کنند.

در برخی موارد البته صفحات فرود می‌توانند کمی طولانی‌تر باشند و اطلاعات بیشتری را در خود جای دهند؛ این دسته از لندینگ پیج‌ها مخاطبانی را هدف می‌گیرند که در ابتدای سفر خریدار هستند و در بالای قیف فروش قرار دارند. در هر صورت کاربرد اصلی صفحات فرود، گردآوری لید و سرنخ است؛ اما پس از جمع‌آوری لید، باید با آن چه کرد؟ اینجاست که پای صفحه فروش به ماجرا باز می‌شود.

صفحه فروش چه کاربردی دارد؟

در صفحه فروش نیز با یک تیتر و وعدۀ جذاب – و البته واقعی! – شروع می‌کنیم؛ سپس توضیح می‌دهیم که محصول یا کالایی که برای فروش قرار داده‌ایم چه دردی از کاربر دوا خواهد کرد و چگونه کیفیت زندگی او را بهبود خواهد بخشید؛ در بخش‌های مختلف، مزیت‌های محصولات خود را یک به یک معرفی می‌کنیم تا کاربر به شکلی دقیق با ویژگی‌ها و مزایایی که این ویژگی‌ها برای او به همراه خواهد داشت آشنا شود.

در دیگر بخش‌های صفحه فروش درست مانند لندینگ پیج توصیه‌نامه، سوالات متداول و دکمۀ دعوت به عمل قرار می‌دهیم. دکمۀ دعوت به عمل در صفحات فرود معمولاً دعوت به پر کردن فرم لید و در صفحات فروش همیشه دعوت به خرید محصول است.

 صفحه فروش یا صفحه فرود؟

«صفحات فروش» برخلاف صفحات فرود، نام بسیار روشنگری دارند! صفحه فروش جایی است که در آن صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و فروشندگان، محصولات و کالاهای خود را برای فروش قرار می‌دهند.

صفحه فروش جایی است که باید یک لید یا سرنخ یا همان مشتری بالقوه را به خریدار بدل کرد. می‌توان به صفحه فروش به عنوان مکملی برای صفحه فرود نگاه کرد؛ اگرچه صفحه فرود می‌تواند به صورت کاملاً مستقل نیز به کار گرفته شود. شاید کسب‌وکار شما نیاز به جمع‌آوری لید نداشته باشد و مستقیماً به سراغ فروش برود.

در صفحات فرود از کاربران می‌خواهیم که در ازای دریافت یک آفر رایگان، نام و آدرس ایمیل یا شماره تماس خود را در اختیارمان قرار دهند، در صفحات فروش اما از کاربران می‌خواهیم در ازای پرداخت پول، محصول یا کالایی را از ما بخرند! وظیفۀ صفحه فرود جذب لید و وظیفۀ صفحه فروش… فروش است!

صفحه فروش بلند یا صفحه فروش کوتاه؟

انتخاب بین صفحه فروش یا صفحه فرود، گام اول تصمیم‌گیری است. اگر انتخاب‌تان صفحه فروش باشد، باید در مورد مطالب و محتوایی که در آن قرار می‌دهید تصمیم بگیرید. در این بخش به طور خلاصه به تفاوت‌های صفحه فروش بلند و صفحه فروش کوتاه اشاره می‌کنیم.

صفحه فروش بلند

صفحات فروش بلند معمولاً برای راهنمایی و همرایی خریدار در تمامی مراحل سفر خریدار است؛ از مرحلۀ آگاهی تا تصمیم‌گیری. در «صفحات فروش بلند» محصولات و کالاهایی ارائه و فروخته می‌شوند که:

  • قیمت «بالایی» دارند؛
  • به علت «جدید» یا «پیچیده» بودن نیاز به توضیحات زیادی دارند؛
  • نیاز به «تعهد» بالایی از طرف مصرف‌کننده دارند؛
  • کاربر در مرحلۀ «ابتدایی» سفر خریدار است؛ یعنی به احتمال فراوان از مشکل خود آگاه است و در مراحل ابتدایی تحقیق و یافتن راه حلی برای مشکل قرار دارد؛
  • مخاطبان صفحه پیش از این با «برند» و کسب‌وکار شما آشنایی نداشته‌اند.

صفحات فروش بلند می‌توانند محتوای متنی بسیار طولانی داشته باشند و اگر فکر می‌کنید کاربران محتواهای متنی طولانی در مورد محصولات و کالاها را نمی‌خوانند باید گفت که سخت در اشتباه هستید! به ویژه اگر آن محصول یا کالا گران‌قیمت باشد.

بسیاری از افراد ممکن است با دیدن توضیحات طولانی، صفحه فروش شما را ترک کنند اما جای هیچ نگرانی نیست زیرا آن‌ها اساساً مشتری شما نبوده‌اند. کسی که خواهان خرید از شما باشد، طولانی‌ترین توضیحات را نیز خواهد خواند زیرا افراد نمی‌خواهند بعد از خرید یک محصول گران دچار پشیمانی شوند؛در این صفحات شما برای این گروه از مخاطبان تولید محتوا و محصول‌نویسی می‌کنید.

صفحه فروش کوتاه

صفحات فروش کوتاه همۀ عناصر اساسی را دارا هستند اما سعی می‌کنند مخاطبان را سریع‌تر از مراحل مختلف سفر خریدار عبور دهند. در «صفحات فروش کوتاه» محصولات و کالاهایی ارائه و فروخته می‌شوند که:

  • قیمت «پایینی» دارند؛
  • برای مخاطبان «آشنا» و «شناخته‌شده‌اند»؛
  • «جدید» یا «پیچیده» نیستند و نیاز به توضیحات زیادی دارند؛
  • نیاز به «تعهد» بالایی از طرف مصرف‌کننده ندارند؛
  • کاربر در مرحلۀ «نهایی» سفر خریدار است؛ یعنی راه حل مشکل خود را شناخته‌اند و تصمیم دارند راه حل پیشنهادی شما را به کار بگیرند و از «شما» خرید کنند؛
  • مخاطبان صفحه پیش از این با «برند» و کسب‌وکار شما آشنا هستند.

نکتۀ پایانی

صفحه فروش یا صفحه فرود؟ حالا که کمی دقیق‌تر تفاوت‌ها و کاربردهای دو نوع صفحه را می‌دانید، بهتر می‌توانید بین صفحه فروش یا صفحه فرود برای کسب‌وکار خود تصمیم بگیرید. فراموش نکنید انتخاب نوع درست صفحه تازه گام اول شما در مسیر جذب مشتری و فروش است اما با درست برداشتن اولین گام، در مسیری قرار می‌گیرید که موفقیت شما را تضمین خواهد کرد.

* منبع: Sales Pages or Landing Pages.