نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

نرخ تبدیل چیست؟ | 8 راهکار افزایش نرخ تبدیل صفحه فروش و لندینگ پیج

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل چیست؟ | 8 راهکار افزایش نرخ تبدیل صفحه فروش و لندینگ پیج

نرخ تبدیل، نشان‌دهندۀ تعداد افرادی است که عمل مورد نظرتان در سایت، لندینگ پیج یا صفحه فروش‌ شما را انجام داده‌اند. نرخ تبدیل، معیاری کلیدی در مقایسه و سنجش عملکرد کانال‌های تبلیغاتی و کانال‌های فروش کسب‌وکارهاست.

با محاسبۀ نرخ تبدیل کانال‌های مختلف، کسب‌وکارها می‌توانند میزان موفقیت فعالیت‌های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش خود بسنجند و با توجه با نتایج، اصلاحات لازم را در فعالیت‌ها و برنامه‌های خود ایجاد کنند.

نرخ تبدیل چطور محاسبه می‌شود؟

نرخ تبدیل از طریق تقسیم کل تعداد افرادی که عمل مورد نظر شما را انجام داده‌اند – مثلاً کلیک بر روی یک تبلیغ، یا پر کردن فرم لید یا ثبت سفارش یک کالا – بر کل تعداد کاربرانی است که تبلیغ، لندینگ پیج یا صفحه فروش شما را دیده‌اند. برای مثال اگر هزار نفر از لندینگ پیج شما بازدید کنند و تنها 500 نفر آنها فرم لید را پر کرده باشند، نرخ تبدیل شما برابر با 50% خواهد بود.

اهمیت نرخ تبدیل در چیست؟

نرخ تبدیل اگر به درستی به کار گرفته شود، اطلاعات دقیقی دربارۀ میزان اثرگذاری رسانه‌ها، کانال‌ها و شیوه‌های تبلیغ، پروموت و بازاریابی محصولات، خدمات و برند در اختیار ما می‌گذارد. برای مثال اگر نرخ تبدیل شما در یک کمپین، یک تبلیغ یا فعالیت سادۀ بازاریابی پایین‌تر از رقم مورد نظرتان باشد، به راحتی می‌توان تشخیص داد که آن فعالیت یا تبلیغ خاص نتوانسته آنطور که باید با مخاطب خود ارتباط گرفته و بر روی او اثر بگذارد؛ و این یعنی باید دست به تغییر و اصلاح زد.

از طرفی نرخ تبدیل بالا به این معناست که طراحی، کپی‌رایتینگ و آفر پیشنهادی شما برای مخاطبان جذاب و قانع‌کننده بوده است و در مسیر درستی حرکت می‌کنید. نرخ تبدیل یا Conversion Rate، معیاری حیاتی برای دستیابی به نرخ بازگشت سرمایه یا ROI کسب‌وکارها نیز هست.

نرخ تبدیل دقیقاً شامل چه مواردی می‌شود؟

نرخ تبدیل در صنایع، حوزه‌ها، کسب‌وکارها و کمپین‌های مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. نرخ تبدیل هرگز تنها میزان فروش را ارزیابی نمی‌کند. موارد زیر برخی از رایج‌ترین مواردی هستند نرخ تبدیل آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد:

  1. تعداد دانلودها؛
  2. تعداد فرم‌های لید پر شده؛
  3. تعداد کلیک‌ها (بر روی یک تبلیغ، یک لینک، یک ویدئو، …)؛
  4. تعداد فروش (به ویژه در صفحات فروش)؛
  5. تعداد ثبت نام‌ها (در سایت یا یک کمپین).

چطور نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم؟

افزایش این نرخ یعنی افزایش تعداد افرادی که پس از بازدید از صفحه فروش، لندینگ پیج یا سایت شما، عمل مورد نظرتان انجام می‌دهند؛ افزایش نرخ تبدیل در واقع به معنای افزایش تعداد لید و سرنخ‌های دریافتی، تعداد فروش و در نهایت افزایش فروش است. به منظور افزایش این نرخ، پیش از هر اقدامی باید مشکلات صفحۀ خود را شناسایی کنید؛ مشکلات و ضعف‌ها معمولاً می‌توانند یکی از موارد زیر باشند:

  • طراحی و تجربۀ کاربری لندینگ پیج یا سایت ضعیف و ناکارآمد است؛
  • آفر پیشنهادی شما در لندینگ پیج به اندازۀ کافی ارزشمند نیست؛ 
  • مخاطب هدف خود را به درستی شناسایی نکرده‌اید. 

در گام بعدی باید به فکر راهکارها و راه حل‌هایی باشید که نرخ تبدیل شما را بهبود ببخشد. به خاطر داشته باشید که شاید در خیلی از مواقع با یک تغییر نتوان ناگهان به نرخ ایده‌آل رسید؛ از طرف دیگر نمی‌تواند تغییرات زیادی و بزرگی را به شکلی ناگهانی در لندینگ پیج یا صفحه فروش به وجود آورد. در ادامه تعدادی از راهکارهایی که به بهبود عملکرد صفحه فروش محصول یا لندینگ پیج کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم:

  • A/B تست برای ارزیابی عملکرد بخش‌های مختلف یک لندینگ پیج؛
  • اطمینان حاصل کردن از شفاف بودن، واقعی بودن و جذاب بودن تیتر؛
  • عناصر کلیدی صفحه مانند فرم لید یا پیام اصلی را در نیمۀ بالایی صفحه قرار دهید؛
  • در صفحات فروش محصول حتماً از تصاویر با کیفیت استفاده کنید؛
  • دکمۀ دعوت به عمل شفافی داشته باشید (به این معنا که کاربر باید بداند پس از کلیک بر روی آن چه اتفاقی برایش خواهد افتاد)؛
  • استفاده از ویدئو برای لندینگ پیج‌ها و صفحات فروشی که نیاز به ارائۀ توضیحات «زیاد» یا «پیچیده» دارند؛
  • فراموش نکردن کاربران گوشی‌های هوشمند و بهینه‌سازی صفحات برای موبایل؛
  • در دسترس بودن خدمات پشتیبانی و راحتی تماس کاربر با تیم پشتیبانی.

نکتۀ پایانی

فرایند بهبود و افزایش نرخ تبدیل معمولاٌ سخت‌تر از چیزی است که روی کاغذ و در زمان برنامه‌ریزی برای یک فعالیت بازاریابی یا تبلیغاتی به نظر می‌رسد. رسیدن به رقم مورد نظر نیازمند تحلیل و بررسی دائم سایت، لندینگ پیج، صفحه فروش، تبلیغات و فعالیت‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی داریم. عمل به توصیه‌های بالا شروع خوبی برای بهبود این فرایند است.

* منابع: ?What Is a Conversion Rate? ،What Is a Conversion Rate،